Σταθμάρχης Τέμπη: Ο σταθμάρχης είχε ειδοποιηθεί ότι έρχεται αμαξοστοιχία 17 λεπτά πριν τη σύγκρουση
Αποκάλυψη του star για ένα ακόμα λάθος έρχεται να προστεθεί στην «αλυσίδα» όσων προηγήθηκαν της τραγωδίας στα Τέμπη. Ο σταθμάρχης που έχει συλληφθεί φαίνεται να έχει κάνει ακόμα ένα λάθος, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του star, καθώς το βράδυ του δυστυχήματος είχε ειδοποιηθεί αρκετά νωρίτερα.
Σύμφωνα με το κανάλι, ο σταθμάρχης είχε ενημερωθεί 17 ολόκληρα λεπτά πριν από τη σύγκρουση των τρένων, από τις 23:04, ότι η εμπορική αμαξοστοιχία βρισκόταν στην κάθοδο με κατεύθυνση προς Αθήνα, στη συγκεκριμένη γραμμή από Θεσσαλονίκη.
Το ρεπορτάζ εξηγεί ότι ο σταθμάρχης της Λάρισας ενημερώθηκε στις 23:04 από τον σταθμάρχη Νέων Πόρων, αλλά δεν αντέδρασε, νομίζοντας ότι δεν είχε στείλει το τρένο με τους επιβάτες στην ίδια γραμμή, αυτή της καθόδου. Το ρεπορτάζ του καναλιού αναφέρει πως η εν λόγω επικοινωνία, στην οποία ενημερώθηκε ο σταθμάρχης, έχει καταγραφεί ηχητικά, αλλά και σε βιβλίο. Μάλιστα, φέρεται να απάντησε ότι άκουσε την εντολή και ότι «όλα καλώς». Επίσης, ο σταθμάρχης των Νέων Πόρων φέρεται να έχει καταθέσει όλα αυτά στις Αρχές.
Ξέσπασε σε κλάματα εκπαιδευτής μηχανοδηγός: Ο σταθμάρχης ήταν άπειρος, δεν έπρεπε να είναι μόνος
Κατέρρευσε on air εκπαιδευτής μηχανοδηγός ενώ προσπαθούσε να εξηγήσει τα αίτια του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη και τις ευθύνες του σταθμάρχη. Με σπασμένη από τη συγκίνηση φωνή και συγκλονισμένος από το ανθρώπινο δράμα μιλώντας στην ΕΡΤ ο Νίκος Τσουρίδης, συνταξιούχος μηχανικός – εκπαιδευτής μηχανοδηγών κατήγγειλε ότι αν υπήρχε τηλεδιοίκηση στο σημείο της σύγκρουσης των τρένων δεν θα θρηνούσαμε τώρα θύματα. Προσπαθώντας να συγκρατήσει τα δάκρυά του ο κ. Τσουρίδης μίλησε στην ΕΡΤ για τα κακώς κείμενα που οδήγησαν στην τραγωδία με τους τουλάχιστον 46 νεκρούς, τους δεκάδες τραυματίες και τους αγνοούμενους από την σύγκρουση των δύο τρένων κοντά στη Λάρισα.
«Πάντα όταν γίνεται ένα σιδηροδρομικό ατύχημα αυτοί που την πληρώνουν είναι οι “μπροστινοί”. Χάσαμε τέσσερεις συναδέλφους μηχανοδηγούς γιατί δεν υπάρχουν μέτρα ασφαλείας. Ο σταθμάρχης έκανε ένα λάθος. Το αναγνώρισε ο ίδιος. Φαινόταν από την αρχή ότι είναι ανθρώπινο λάθος, αλλά δεν πρέπει να υπάρχει μια δικλείδα ασφαλείας να το καλύψει;», διερωτήθηκε ο εκπαιδευτής μηχανοδηγών που είχε εμπειρία 37 ετών στους ελληνικούς σιδηροδρόμους.
Δεν καταφέραμε να βάλουμε τηλεδιοίκηση
Μιλώντας για την «δικλείδα ασφαλείας» που σε αυτή την περίπτωση διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στην μη αποτροπή του ατυχήματος δήλωσε ότι είναι το σύστημα των φωτοσημάτων. «Ο κάθε σταθμάρχης και ο κάθε μηχανοδηγός έκανε ένα σφάλμα. Αυτό το σφάλμα πρέπει από πίσω του να σέρνει νεκρούς;. Από το ’95 και μετά αγωνίζεται ο ΟΣΕ και όλοι οι συνάδελφοι να μπορέσουμε να βάλουμε αυτό το σύστημα που λέγεται τηλεδιοίκηση. Ποτέ δεν τα καταφέραμε. Υπάρχει σε ένα τμήμα μικρό από το Τιθορέα μέχρι το Δομοκό» επισήμανε ο κ. Τσουρίδης.
Κάνοντας λόγο για συντεχνίες ο συνταξιούχος μηχανικός κατήγγειλε την στάση των εργολάβων στην διασπάθιση του έργου και την κωλυσιεργεία μέσω της δικαστικής οδού που οδήγησαν στο να μην είναι εξοπλισμένα τα τρένα στην Ελλάδα με φωτοσήματα και τηλεδιοίκηση και να μην λειτουργούν το 2023 τα συστήματα μεταξύ τους. «Ο σιδηρόδρομος λειτουργεί σήμερα πρώτον, επειδή το θέλουν οι μηχανοδηγοί, δεύτερον, επειδή είναι καλά εκπαιδευμένοι οι σταθμάρχες -ανεξάρτητα αν έγινε ένα μοιραίο λάθος- και μετά το προσωπικό κινήσεως. Αν αυτοί πουν ότι δεν λειτουργεί ο σιδηρόδρομος, παύει να λειτουργεί», κατήγγειλε ο κ. Τσουρίδης.
Γιατί μπήκε η αμαξοστοιχία σε αντίθετο τμήμα
«Επειδή η γραμμή δεν είναι σε πολύ καλή κατάσταση και προβλέπεται και από τους κανονισμούς, μία αμαξοστοιχία μπορεί να μπει σε ένα αντίθετο τμήμα όταν σταθμάρχης έχει εξασφαλίσει ομαλή κυκλοφορία» σχολίασε ο συνταξιούχος μηχανικός.
Μιλώντας για την επίμαχη αμαξοστοιχία δήλωσε ότι μπορούσε να φύγει από τη Λάρισα από τη γραμμή καθόδου και να φτάσει μέχρι τους Νέους Πόρους. Σχολιάζοντας τη συνομιλία του μηχανοδηγού της επιβατικής αμαξοστοιχίας και του σταθμάρχη στη Λάρισα που έκανε κατά δήλωσή του το μοιραίο λάθος, εκτίμησε ότι ο φιλικός τόνος στη συνομιλία μπορεί να υποκρύπτει και ένα «ένοχο μυστικό», ότι δηλαδή η κυκλοφορία στην αντίθετη γραμμή γίνεται μετά από συνεννόηση και χάρη στην εμπιστοσύνη που δείχνουν οι μηχανοδηγοί στον σταθμάρχη. Αναφερόμενος στον «φουκαρά σταθμάρχη» που δεν είχε μεγάλη εμπειρία και στον οποίο «θα τα ρίξουν όλα τα βάρη επάνω», όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Τσουρίδης τόνισε:
«Ήταν εκπαιδευμένος πράγματι, αλλά ήταν άπειρος. Δεν έπρεπε να τον είχαν βάλει σε έναν κεντρικό σταθμό όπως η Λάρισα μόνο του να κάνει κυκλοφορία». Όπως είπε ο σταθμάρχης που έχει παραδεχθεί το μοιραίο λάθος του, ήταν μόνο ένα μήνα στο συγκεκριμένο πόστο. «Όταν κάνουμε κυκλοφορία δεν βάζουμε έναν άπειρο άνθρωπο, γιατί όλη η κυκλοφορία και η ευστροφία που έχει κάποιος άνθρωπος όταν κάνει την κυκλοφορία βασίζονται στην πείρα. Δεν μπορείς να βάλεις έναν άνθρωπο τριάντα ημερών, που (μόλις) έχει τελειώσει την εκπαίδευσή του και έχει αναλάβει. Δεν το διακινδυνεύεις αυτό».
Αν υπήρχε τηλεδιοίκηση δεν θα είχε γίνει τίποτα
Ερωτώμενος για πώς θα μπορούσε να αποφευχθεί η σύγκρουση της αμαξοστοιχίας Intercity της Hellenic Train με την εμπορική στο τμήμα όπου λειτουργεί η τηλεδιοίκηση τότε το σιδηροδρομικό δυστύχημα θα είχε αποφευχθεί. «Εαν αυτό το σύστημα υπήρχε μεταξύ της Λάρισας και της Κατερίνης, Νέων Πόρων μέχρι τη Θεσσαλονίκη, από τη στιγμή που έφυγε η αμαξοστοιχία και μπήκε στη γραμμή καθόδου όπου ερχόταν το άλλο τρένο από τη Θεσσαλονίκη, οι μηχανοδηγοί στον πρώτο σηματοδότη θα έβλεπαν τα κόκκινα, οπότε ήταν αναγκασμένοι και οι δύο να σταματήσουν. Δεν θα γινόταν τίποτα». «Το ήξερε και έκανε έκανε λάθος. Από την πίεση, από την απειρία, από οτιδήποτε έκανε αυτό το βασικό λάθος», πρόσθεσε ο εκπαιδευτής μηχανοδηγών επισημαίνοντας τη σημασία του να υπάρχει δεύτερο έμπειρο άτομο στη βάρδια.