Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτου Gov.gr: Τι αλλάζει με τη νέα ψηφιακή δράση
Την άντληση συνολικά δώδεκα δικαιολογητικών που χρειάζονται για τη μεταβίβαση ενός ακινήτου θα μπορούν να κάνουν ηλεκτρονικά οι συμβολαιογράφοι, κερδίζοντας έτσι πολύτιμο χρόνο, μέσω της πλατφόρμας «Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτων». Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης προβλέπεται η δημιουργία της νέας πλατφόρμας η οποία θα είναι προσβάσιμη από το gov.gr. Σε πρώτη φάση το σχέδιο μπαίνει σε πιλοτική εφαρμογή τουλάχιστον και στη συνέχεια η διαδικασία μεταβίβασης ακινήτου θα γίνεται χωρίς επισκέψεις σε δημόσιες υπηρεσίες και πολύμηνες αναμονές.
Μάλιστα, σύμφωνα με τον αρμόδιο υπουργό κ. Κυριάκο Πιερρακάκη, εφόσον το ακίνητο του ενδιαφερόμενου πολίτη είναι κτηματογραφημένο και τακτοποιημένο, θα μπορεί ο συμβολαιογράφος να αντλήσει όλα τα στοιχεία, τα έγγραφα τα οποία αφορούν το ακίνητο αυτόματα με μια πλατφόρμα που θα έχει μπροστά του. Πιο αναλυτικά, τη νέα ψηφιακή πλατφόρμα που θέτει σε εφαρμογή η ΑΑΔΕ, οι συμβολαιογράφοι θα μπορούν να αντλήσουν ηλεκτρονικά, αρχικά 7-8 δικαιολογητικά και σταδιακά θα προστεθεί το σύνολο των απαιτούμενων εγγράφων. Στόχος, όπως αναφέρουν κυβερνητικοί παράγοντες, είναι η μεταβίβαση να ολοκληρώνεται το πολύ σε 2-3 ημέρες.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό:
- Δημιουργείται ηλεκτρονική πλατφόρμα υποστήριξης της διενέργειας εμπραγμάτων δικαιοπραξιών επί ακινήτων με την ονομασία «Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτου», που λειτουργεί μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ) με σκοπό την απλούστευση και ψηφιοποίηση της διαδικασίας συλλογής δικαιολογητικών που απαιτούνται στη σύνταξη συμβολαιογραφικών εγγράφων για τη σύσταση, μετάθεση, αλλοίωση ή κατάργηση εμπράγματου δικαιώματος σε ακίνητο.
- Η ηλεκτρονική πλατφόρμα διαλειτουργεί με πληροφοριακά συστήματα φορέων του Δημοσίου, όπως της ΑΑΔΕ, του e-ΕΦΚΑ, του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) και του Κτηματολογίου, από τα οποία αντλεί πληροφορίες και έγγραφα.
- Τα ενδιαφερόμενα μέρη και ο συμβολαιογράφος που συντάσσει τη σχετική πράξη εισέρχονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα κατόπιν αυθεντικοποίησης με τη χρήση των κωδικών – διαπιστευτηρίων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (TAXISnet), ή με τη χρήση των διαπιστευτηρίων του μητρώου συμβολαιογράφων, αντίστοιχα. Κατά την έκταση που αυτό προβλέπεται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, τα ενδιαφερόμενα μέρη και ο συμβολαιογράφος μπορούν, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, να εξουσιοδοτούν αλλήλους για τη διενέργεια των παρεχόμενων από την ηλεκτρονική πλατφόρμα υπηρεσιών και την έκδοση των σχετικών πιστοποιητικών.
Ο εξουσιοδοτημένος συμβολαιογράφος μπορεί:
- Να αιτείται την έκδοση ή την εξαγωγή εγγράφων ή την άντληση πληροφοριών από την ΑΑΔΕ, τον e-ΕΦΚΑ, το Ελληνικό Κτηματολόγιο, το Τεχνικό Επιμελητήριο.
- Να αιτείται τη διόρθωση των παραπάνω εγγράφων ή πληροφοριών.
- Να αναρτά έγγραφα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, όπου αυτά δεν είναι δυνατόν να εκδοθούν ή να εξαχθούν ηλεκτρονικά, υπέχοντας ευθύνη ως προς την ακρίβεια και την πληρότητα αυτών