Το Πάσχα πλησιάζει και οι περισσότεροι ετοιμάζονται για.. διακοπές! Από τα πλέον απαραίτητα της περιόδου είναι η προετοιμασία του αυτοκινήτου πριν το ταξίδι. Είτε σκοπεύεις να μετακινηθείς πλήρως οδικώς, είτε να μεταφέρεις ακτοπλοϊκά τον τετράτροχο σύντροφο στους γραφικούς δρόμους κάποιου νησιού, η άριστη κατάστασή του αποτελεί αδιαπραγμάτευτη συνθήκη. Όχι μόνο για την ευμάρεια της άδειας, αλλά πάνω από όλα, της ασφάλειας οδηγού, συνεπιβατών και λοιπών χρηστών του οδικού δικτύου.
Φυσικά, μπορείς και μόνος σου να ελέγξεις την κατάσταση του αυτοκινήτου σου μέσα από μερικά απλά, αλλά καίρια, σημεία.
Φανάρια/τζάμια/καθρέπτες
Ξεκίνημα από το εξωτερικό και κάτι που, πολύ συχνά, αφήνεται στην τύχη του: η διαύγεια των φαναριών. Ένα βρώμικο ή θαμπωμένο φανάρι μπορεί να μειώσει την αποτελεσματικότητα της δέσμης φωτός μέχρι και 20%, χώρια την διάθλαση που δύναται να αλλοιώσει την οπτική του οδηγού και να στραβώσει τον απέναντι. Καθαρίζουμε με ευλάβεια τα φανάρια εμπρός-πίσω, αλλά και τις λοιπές γυάλινες επιφάνειες (μέσα-έξω) με πανί και καθαριστικό τζαμιών.
Ελεγχος στα μάκτρα των υαλοκαθαριστήρων
Αν σου φαίνεται ήσσονος σημασίας, σκέψου αυτό: σου έχει τύχει να υπάρχουν στο παρμπρίζ σκουπίδια ή σταγόνες που παρενοχλούν το οπτικό σου πεδίο, να ψεκάσεις νερό με τα πιτσιλιστίρια για να απαλλαχτείς και αντί αυτού να γίνει χάλια το παρμπρίζ; Αυτό προκαλεί ένα φθαρμένο ελαστικό υαλοκαθαριστήρα. Όχι μόνο δεν καθαρίζει, αλλά επιδεινώνει την κατάσταση. Θεώρησε την προετοιμασία του αυτοκινήτου πριν το ταξίδι σαν μια τροχαλία. Αν λείπει ένα ”δόντι”, τότε είναι ζήτημα χρόνου να προκύψει σημαντική βλάβη. Και τα μάκτρα των υαλοκαθαριστήρων, είναι ένα τέτοιο ”δόντι”.
Πίεση ελαστικών
Πριν μπούμε στο αυτοκίνητο, ρίχνουμε μια ματιά σε ένα αυτοκόλλητο ή ταμπελάκι που βρίσκεται στο εσωτερικό της κολώνας, εκεί που κλείνει η πόρτα. Η πίεση που ορίζει ο κατασκευαστής είναι άκρως απαραίτητη για την εύρυθμη λειτουργία του αυτοκινήτου, ενώ επηρεάζει άμεσα και την κατανάλωση καυσίμου. Με δεδομένο ότι θα σταματήσουμε για γέμισμα πριν το ταξίδι, πηγαίνουμε στο μηχάνημα του αέρα και συμπληρώνουμε (συνηθέστερα) ή αφαιρούμε (σπάνια) ποσότητα. Σε περίπτωση που το αυτοκίνητο είναι φορτωμένο, βάζουμε 3-4 psi παραπάνω. Το ίδιο κάνουμε και για την ρεζέρβα, αφού πρώτα τσεκάρουμε ότι δεν είναι ξεραμένη (σύνηθες φαινόμενο στους τροχούς ανάγκης).
Έλεγχος στον εξοπλισμό ανάγκης
Μιλώντας για πορτμπαγκάζ, κάτω από το δάπεδο του χώρου αποσκευών συναντάμε το κιτ εκτάκτου ανάγκης και την ρεζέρβα, ή το κιτ επισκευής ελαστικού σε αρκετά σύγχρονα μοντέλα.
Στο πορτμπαγκάζ θα πρέπει να υπάρχουν οπωσδήποτε:
Φαρμακείο
Προειδοποιητικό τρίγωνο
Γρύλος και “σταυρός” (μπουλονόκλειδο) για κάθε περίπτωση αλλαγής ελαστικού
Φακός και γάντια εργασίας
Φωσφορίζον γιλέκο
Καλώδια ρεύματος
Πυροσβεστήρας
Έλεγχος στο βιβλίο service
Αν κοντεύουν τα χιλιόμετρα για την προγραμματισμένη συντήρηση, καλό είναι η επίσκεψη στο συνεργείο να πραγματοποιηθεί πριν την αναχώρηση. Χίλιες φορές προτιμότερο ένα αυτοκίνητο που έχει βγει από service και πρόκειται να διανύσει πολλά χιλιόμετρα, παρά ένα που θα φορτώσει το ιστορικό του μέχρι να επιστρέψει. Χώρια που στα μεταχειρισμένα με ισχύουσα την εργοστασιακή εγγύηση, υπάρχει περίπτωση να ακυρωθεί αν ξεπεραστεί κατά πολύ το προβλεπόμενο όριο των χιλιομέτρων (ή το χρονικό) που είναι προγραμματισμένες οι εργασίες συντήρησης.
Έλεγχος στη λειτουργία του κλιματισμού
Έχουμε αναφερθεί εκτενώς στην σημασία της συντήρησης του κλιματιστικού, κάτι που μπορεί να σε γλιτώσει από πολύ δυσάρεστες καταστάσεις. Το προφανές είναι η ζέστη. Κάτι ανάλογο μπορεί να συμβεί και λόγω κακής ποιότητας φίλτρου. Τα βακτήρια που εισέρχονται στο εσωτερικό μπουκώνουν την μύτη και ξεραίνουν τον λαιμό. Επίσης προσοχή στην ρύθμιση της θερμοκρασίας, καθώς δεν είναι λίγες οι φορές που προκαλείται υπνηλία από μεγάλες διαφορές εσωτερικού-εξωτερικού.
Φώτα, φλας και αλάρμ πρέπει να λειτουργούν υποδειγματικά
Με την βοήθεια ενός φίλου μας, τσεκάρουμε τα πάντα που αφορούν στην λειτουργία των φωτιστικών σωμάτων:
Αν ανάβουν όλες οι σκάλες των εμπρός φωτιστικών σωμάτων
Αν ανάβουν τα φώτα φρένων (και το τρίτο στοπ), της όπισθεν και γενικά τα πίσω φανάρια
Αν ανάβουν τα φλας και τα αλάρμ. Σε περίπτωση που κάποιο φλας αναβοσβήνει γρηγορότερα του κανονικού, η λάμπα οδεύει προς κάψιμο.
Προβαίνουμε στις απαραίτητες αντικαταστάσεις λαμπτήρων πριν φύγουμε.
Υγρά του αυτοκινήτου
Γενικότερα, οποιοδήποτε μπουκάλι ή δοχείο υπάρχει κάτω από το καπό θα πρέπει να ελέγχεται και να συμπληρώνεται με πάσα ευλάβεια και συνέπεια.
Συγκεκριμένα:
Ελέγχουμε το σύστημα ψύξης και συγκεκριμένα τη στάθμη του ψυκτικού υγρού στο ψυγείο και στο δοχείο υπερχείλισης (διαστολής), κι αν χρειάζεται ψυκτικό υγρό, συμπληρώνουμε.
Ελέγχουμε στο σύστημα λίπανσης, τη στάθμη του λαδιού του κινητήρα που πρέπει να’ ναι ανάμεσα στα δύο μαρκαρίσματα -max, min- του δείκτη λαδιού καθώς και την τυχόν ύπαρξη διαρροών.
Σε παλιότερα αυτοκίνητα, η μπαταρία είναι ανοικτού τύπου. Ελέγχουμε τη στάθμη των υγρών [πρέπει να είναι 1cm πάνω από τις πλάκες του μολύβδου. Σφίγγουμε καλά τους πόλους και αν χρειάζεται ξεβουλώνουμε τις οπές εξαερισμού στα πώματα, καθαρίζουμε τους πόλους από τα όποια άλατα και τους αλείφουμε με βαζελίνη.
Ελέγχουμε, αλλά αφήνουμε τον μηχανικό μας να συμπληρώσει, τα υγρά του υδραυλικού τιμονιού, του συμπλέκτη, των φρένων.
Όπως είπαμε, ελέγχουμε και το σύστημα πλύσης και αν υπάρχει έλλειψη, συμπληρώνουμε με απιονισμένο νερό σε συνδυασμό με ειδικό καθαριστικό που θα βρεις σε βενζινάδικο.
Πριν το ταξίδι λοιπόν, μην ξεχάσεις να ελέγξεις το αυτοκίνητο!
Καλές διακοπές! Καλό Πάσχα!