«Έφυγε» σήμερα από τη ζωή η Δέσποινα Γερουλάνου, πρόεδρος του Δ.Σ. της διοργάνωσης «2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» και μέλος της Διοικητικής Επιτροπής του Μουσείου Μπενάκη. Η Δέσποινα Γερουλάνου νοσηλευόταν σε μονάδα εντατικής θεραπείας νοσοκομείου των Αθηνών λόγω πνευμονολογικής ασθένειας. Απόγονος των Μπενάκηδων, η Δέσποινα Γερουλάνου, κόρη του Μαρίνου Γερουλάνου και της Αιμιλίας Γερουλάνου-Καλλιγά, έζησε μια ζωή μέσα στο Μουσείο. «Σε εμάς η αισθητική καλλιεργήθηκε και από τους δύο γονείς μας και από τις δύο γιαγιάδες μας, η μία η Μπενάκη και η άλλη η Καλλιγά, που ζούσε σε ένα κτήμα στην Αργυρούπολη και η οποία ήταν της χειροτεχνίας… Μας έμαθε πολλά, κεντήματα, μαγειρικές. Το δικό της όνομα πήρα, Δέσποινα», είχε πει σε συνέντευξή της στη Μυρτώ Λοβέρδου και το Bovary.gr.
«Η παράδοση υπήρχε, υπάρχει, ήταν πάντα μέσα στη νοοτροπία μας, σαν μια σκυτάλη πραγμάτων. Παράλληλα, υπήρχε και μια σύγχρονη ματιά κι αυτό ήταν καλό και για τα πωλητήρια, αργότερα. Η παράδοση υπάρχει, αλλά γίνεται και έναυσμα για να πας παρακάτω, να δεις άλλα πράγματα, να δεις πώς περνάει μέσα από τα σύγχρονα, κι όχι μόνον η ελληνική πια, αλλά η παγκόσμια. Παράλληλα, βλέπει κανείς και ανατροπές της παράδοσης, κάτι που προσωπικά μου αρέσει πολύ», πρόσθεσε.
Δέσποινα Γερουλάνου: Ποια ήταν
Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και στη Δραματική Σχολή του Ελληνικού Θεάτρου Τέχνης (Θέατρο Τέχνης) Κάρολος Κουν. Εργάστηκε στο θέατρο και τον κινηματογράφο από το 1983 έως το 1990. Παρακολούθησε επίσης μαθήματα ζωγραφικής, γλυπτικής και κοσμημάτων στο Παρίσι και το 1992 οργάνωσε την πρώτη της ατομική έκθεση κοσμημάτων στην Αθήνα. Ακολούθησαν περισσότερες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις.
Από το 1994 είναι διευθύντρια των Γκαλερί του Μουσείου Μπενάκη, αναδιοργανώνοντας το πρώτο πωλητήριο του Μουσείου και ιδρύοντας τέσσερις νέους χώρους για την προώθηση και υποστήριξη παραδοσιακών και σύγχρονων εφαρμοσμένων τεχνών και σχεδιασμού.
Η Δέσποινα Γερουλάνου ήταν ο άνθρωπος πίσω από την επιμέλεια διάφορων εκθέσεων και εκδηλώσεων σε αυτούς τους τομείς. Μεταξύ αυτών, είναι οι σειρές «Αναζητήσεις στην Υλη» και «Η Βιτρίνα της Κριεζώτου 3», αναδεικνύοντας σημαντικούς εκπροσώπους των εφαρμοσμένων τεχνών και του design.
Δέσποινα Γερουλάνου: Η σχέση με τον Δημήτρη Χορν
Ερχόμενη στην Αθήνα και γνωρίζοντας τον Δημήτρη Χορν λαμβάνει την πρόταση να παίξει στο θέατρo μαζί του, στην παράσταση «Αρχιμάστορας Σόλνες».
«Μια μέρα χτυπάει το τηλέφωνο, ήταν ο Χορν, και μου λέει: «Θα σε ενδιέφερε να παίξεις στο θέατρο; Διάβαζα ένα έργο και μου ’ρθες εσύ στο μυαλό όπως σε είδα προχθές που μπήκες μέσα, μου έκανες αυτό το αυθάδικο και θέλω να δοκιμάσεις να δούμε πώς θα βγει αυτός ο ρόλος». Είπα «εντάξει», αν και δεν είχα σκεφτεί ποτέ να κάνω θέατρο. Πήγα στο θυρωρείο του σπιτιού του, όπου μου είχε αφήσει το έργο, άρχισα να το διαβάζω και λέω «κάτσε, εννοεί τον πρωταγωνιστικό ρόλο;». Ήταν μεγάλος ρόλος, της Χίλντας, και είχα μείνει άφωνη. Μου λέει ο Χορν «θα κάνεις τον εαυτό σου», λες και είναι εύκολο να κάνεις τον εαυτό σου. Εγώ αναρωτιόμουν «πού ξέρω ποιος είναι ο εαυτός μου;», είχε πει η Δέσποινα Γερουλάνου σε συνέντευξη της στην Αργυρώ Μποζόνη στην εφημερίδα LIFO.
Δέσποινα Γερουλάνου: Η υιοθεσία
Η προσωπική της ζωή πέρασε ένα μεγάλο σταυροδρόμι αφού έχασε το πρώτο παιδί της και μαζί με τον άνδρα της Ανδρέα αποφάσισαν να υιοθετήσουν. «Υιοθετήσαμε δυο παιδιά, τον Σωτήρη και την Αιμιλία, που κατά σύμπτωση ήρθαν την ίδια μέρα. Τα παιδιά ήταν πολύ μικρά, αλλά είχαν ζήσει δυο χρόνια σε ίδρυμα και έπρεπε να προσαρμοστούν στη ζωή στο σπίτι. Είναι δυο αδέλφια πολύ αγαπημένα, είμαι πολύ υπερήφανη για τα παιδιά μου. Ο Σωτήρης, μάλιστα, είναι πολύ υποστηρικτικός απέναντι στην αδελφή του, που έχει αυτισμό.»
Η κηδεία και η αποτέφρωση της σορού της Δέσποινας Γερουλάνου θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη, σε στενό οικογενειακό κύκλο.