Αθήνα

°C

kairos icon

Δευτέρα

23

Δεκεμβρίου 2024

alphafreepress.gr / ΠΟΛΙΤΙΚΗ / “Μπορούμε να αλλάξουμε το βαθύ κράτος”
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

“Μπορούμε να αλλάξουμε το βαθύ κράτος”

«Η Κυβέρνηση, από την πρώτη στιγμή της ενεργειακής κρίσης και της εκτόξευσης των τιμών του ηλεκτρικού ρεύματος, προχώρησε στην επιδότηση των λογαριασμών»

Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δηλώνει: «Μπορούμε να αλλάξουμε το βαθύ κράτος το οποίο έρχεται από το παρελθόν και έχουμε δώσει πολύ συγκεκριμένα και μετρήσιμα δείγματα γραφής, όπως το gov.gr και ο ΕΦΚΑ.

  • Fake news τα περί ιδιωτικοποίησης του νερού. Διαβεβαιώνω ότι δεν υπάρχει κανένα απολύτως τέτοιο ζήτημα. Το νερό ήταν, είναι και θα παραμείνει δημόσιο αγαθό.
  • Είμαι σίγουρος ότι μπορούμε να πετύχουμε την επενδυτική βαθμίδα εντός του 2023 εφόσον από τις εκλογές ο ελληνικός λαός, μάς εμπιστευθεί και προκύψει μια ισχυρή και σταθερή κυβέρνηση. Η κατάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας θα αποκλιμακώσει το κόστος δανεισμού για το Δημόσιο, τις τράπεζες, τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά.
  • Οι ελληνικές τράπεζες είναι απολύτως σταθερές, ισχυρές και δεν απειλούνται καθ΄ οιονδήποτε τρόπο
  • Πρέπει να ερωτηθεί ο ίδιος ο κ. Ανδρουλάκης τι εννοούσε με αυτά που είπε στην συνέντευξή του. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι η χώρα χρειάζεται μία ισχυρή και σταθερή Κυβέρνηση προκειμένου να κάνουμε το μεγάλο άλμα στο μέλλον.
  • Προσκάλεσα την Ιταλίδα Πρωθυπουργό να επισκεφθεί την Αθήνα. Στη συζήτηση, μεταξύ άλλων, θα χαράξουμε από κοινού ένα νέο μέλλον για τους σιδηροδρόμους.
  • Είναι ανάγκη σε ευρωπαϊκό επίπεδο να προχωρήσουμε πολύ πιο γρήγορα στον ανασχεδιασμό της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
  • Η Ελλάδα υποστηρίζει την πρόταση της Commission για το νέο πλαίσιο των δημοσιονομικών κανόνων.

Μπορούμε να αλλάξουμε το βαθύ κράτος το οποίο έρχεται από το παρελθόν – Έχουμε δώσει πολύ συγκεκριμένα και μετρήσιμα δείγματα γραφής, όπως το gov.gr και ο ΕΦΚΑ.Έχουμε αποδείξει ότι μπορούμε να αλλάξουμε το βαθύ κράτος το οποίο έρχεται από το παρελθόν που θέλουμε να αφήσουμε όλοι πίσω μας. Και έχουμε δώσει και πολύ συγκεκριμένα και μετρήσιμα δείγματα γραφής. Δυο παραδείγματα να δώσω: Πρώτον παράδειμα, το gov.gr είναι μια πολύ επιτυχημένη προσπάθεια να περιορίσουμε την γραφειοκρατία αλλά και την μικρή διαφθορά που ήταν συνυφασμένη με τις σχέσεις των πολιτών και των επιχειρήσεων με το κράτος. Είναι μια μεγάλη επιτυχία, μια μεγάλη κατάκτηση για τη χώρα η οποία δεν πρέπει να ισοπεδωθεί.

Δεύτερο παράδειγμα η περίπτωση του ΕΦΚΑ. Ο ΕΦΚΑ ήταν “βαθύ κράτος” που ερχόταν από το παρελθόν και χρειαζόταν δυο και τρία χρόνια για να εκδώσει συντάξεις. Σήμερα οι συντάξεις εκδίδονται σε δύο μήνες. Διότι κάναμε δραστικές παρεμβάσεις στο ανθρώπινο δυναμικό, στις διαδικασίες του ΕΦΚΑ, δώσαμε μπόνους παραγωγικότητας, κάναμε αξιολόγηση. Αυτή η κυβέρνηση και αυτό το κόμμα είναι το μόνο κόμμα το οποίο έχει δώσει διαπιστευτήρια ότι και μπορεί και θέλει να αλλάξει το κράτος. Έχω πει ότι αυτές οι μάχες μερικές φορές θα μας βγάζουν νικητές και άλλες φορές θα χάνουμε μάχες, όπως η τραγωδία των Τεμπών. Υπάρχει πολλή δουλειά ακόμα να γίνει, Θέλησή μας είναι να σαρώσουμε όλα τα εμπόδια και να βρεθούμε απέναντι σε όλους όσοι θέλουν να κρατήσουν την Ελλάδα δέσμια ενός παρελθόντος που δεν της αξίζει.

Για το νερό

Το νερό ήταν, είναι και θα παραμείνει δημόσιο αγαθό. Διαβεβαιώνω κατηγορηματικά ότι δεν υπάρχει κανένα απολύτως ζήτημα ιδιωτικοποίησης του νερού, το οποίο ήταν είναι και θα παραμείνει δημόσιο αγαθό. Και πραγματικά αναρωτιέμαι εάν θα συνεχίσουμε να πορευόμαστε προς τις εκλογές εν μέσω ενός απαράδεκτου περιβάλλοντος fake news. Η Κυβέρνηση έχει εξηγήσει επανειλημμένως γιατί ακριβώς ενισχύει τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας με αρμοδιότητες που έχουν να κάνουν με το νερό. Δεν έχει τίποτα απολύτως να κάνει με ιδιωτικοποίηση του νερού, την οποία και επί της αρχής πρέπει να σας πω ότι απορρίπτω.

Η επενδυτική βαθμίδα

Είμαι σίγουρος ότι μπορούμε να πετύχουμε την επενδυτική βαθμίδα εντός του 2023 εφόσον από τις εκλογές ο ελληνικός λαός, μάς εμπιστευθεί και προκύψει μια ισχυρή και σταθερή κυβέρνηση. Η κατάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας θα αποκλιμακώσει το κόστος δανεισμού για το Δημόσιο, τις τράπεζες, τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά. Η Ελλάδα έχει αποδείξει ότι μπορεί να συνδυάζει την δημοσιονομική υπευθυνότητα με γρήγορους ρυθμούς ανάπτυξης και γρήγορη αποκλιμάκωση του δημοσίου χρέους. Αυτό το οποίο έχουμε πετύχει αυτά τα τέσσερα χρόνια, θέλουμε να το κατοχυρώσουμε, έτσι ώστε να μπορούμε μόνοι μας να χαράσσουμε μία πολιτική αποκλιμάκωσης του χρέους που δεν θα υπονομεύει τους βασικούς αναπτυξιακούς μας στόχους.

Από τη στιγμή που η Ελλάδα θα ανακτήσει την επενδυτική βαθμίδα θα μπορέσει να αποκλιμακώσει το κόστος δανεισμού. Θα μπορεί η Ελληνική Δημοκρατία να δανείζεται φθηνότερα, οι τράπεζες να δανείζονται φθηνότερα και τελικά και οι επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά να μπορούν να δανείζονται φθηνότερα. Είμαι σίγουρος ότι μπορούμε να πετύχουμε την επενδυτική βαθμίδα εντός του 2023 εφόσον από τις εκλογές ο ελληνικός λαός, μάς εμπιστευθεί και προκύψει μια ισχυρή και σταθερή κυβέρνηση.

Σταθερές οι τράπεζες

Οι ελληνικές τράπεζες είναι απολύτως σταθερές, ισχυρές και δεν απειλούνται καθ΄ οιονδήποτε τρόπο. Τον Ιούλιο του 2019 τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια του τραπεζικού συστήματος ξεπερνούσαν το 40%. Σήμερα είναι κάτω από το 10%. Το τραπεζικό σύστημα στην Ευρώπη είναι σταθερό. Διαβεβαιώνω για ακόμη μια φορά ότι και οι ελληνικές τράπεζες είναι απολύτως σταθερές, είναι ισχυρές και δεν απειλούνται καθ΄ οιονδήποτε τρόπο από τη νευρικότητα η οποία υπάρχει σήμερα στις αγορές. Όταν η Ελληνική Κυβέρνηση ανέλαβε την ευθύνη της διακυβέρνησης τον Ιούλιο του 2019 τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια του τραπεζικού συστήματος ξεπερνούσαν το 40%. Σήμερα είναι κάτω από το 10%. Έχουν μπει ιδιωτικά κεφάλαια σε τουλάχιστον δύο ελληνικές τράπεζες και οι τράπεζές μας είναι ισχυρές και θωρακισμένες. Δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι θα μπορούσαν κάποιοι άλλοι να πουν το ίδιο αν τους τύχαινε μια τέτοια τραπεζική κρίση επί των δικών τους ημερών.

Απόδειξη αποτελεί το γεγονός ότι σήμερα άλλες είναι οι τράπεζες -μεγάλες ευρωπαϊκές- οι οποίες φαίνεται να δοκιμάζονται στο χρηματιστήριο. Δεν υπάρχει όμως καμία ανησυχία από την αγορά για την σταθερότητα των ελληνικών τραπεζών. Και αυτό είναι μια κατάκτηση όχι μόνο του ελληνικού τραπεζικού σύστημα, καθώς το να έχουμε ένα σταθερό τραπεζικό σύστημα είναι προϋπόθεση σταθερότητας όλης της οικονομίας.

Για Ανδρουλάκη

Για την τοποθέτηση Ανδρουλάκη όσον αφορά μετεκλογικές συνεργασίες.Θα πρέπει να ερωτηθεί ο ίδιος ο κ. Ανδρουλάκης τι ακριβώς εννοούσε με αυτά τα οποία είπε στην πρόσφατη συνέντευξή του. Το μόνο το οποίο μπορώ να πω είναι ότι η χώρα χρειάζεται μία ισχυρή και σταθερή Κυβέρνηση προκειμένου να κάνουμε το μεγάλο άλμα στο μέλλον, το οποίο πιστεύω ότι απαιτεί η σιωπηλή πλειοψηφία της ελληνικής κοινωνίας. Γι΄ αυτό θα εξακολουθώ να αγωνίζομαι και γι΄ αυτό διεκδικώ την εμπιστοσύνη του ελληνικού λαού. Για τα υπόλοιπα θα πρέπει να απαντήσουν άλλοι τι ακριβώς εννοούν με αυτά τα οποία λένε.

Η Μελόνι στην Αθήνα

Προσκάλεσα την Ιταλίδα Πρωθυπουργό να επισκεφθεί την Αθήνα. Στη συζήτηση, μεταξύ άλλων, θα χαράξουμε από κοινού ένα νέο μέλλον για τους σιδηροδρόμους. Κάλεσα την Ιταλίδα Πρωθυπουργό κυρία Τζόρτζια Μελόνι να επισκεφθεί την Αθήνα πριν από τις εκλογές, για να συζητήσουμε την ατζέντα των διμερών μας θεμάτων και απεδέχθη με χαρά. Στο πλαίσιο αυτής της συζήτησης θα εξειδικεύσουμε τις προτάσεις μας για τους δημοσιονομικούς κανόνες. Θα συζητήσουμε τις μεγάλες προκλήσεις του προσφυγικού – μεταναστευτικού. Θα έχουμε και την ευκαιρία να συζητήσουμε τον τρόπο με τον οποίον η Ιταλική Κυβέρνηση μέσω της Train Italia θα μπορεί να υποστηρίξει με πιο ενεργό και πιο ουσιαστικό τρόπο την επανεκκίνηση των ελληνικών σιδηροδρόμων. Όπως γνωρίζετε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει πουληθεί στην ιταλική κρατική εταιρεία έναντι 45 εκατομμυρίων ευρώ το 2018. Έχουμε όμως τη δυνατότητα να χαράξουμε από κοινού ένα νέο μέλλον για τους σιδηροδρόμους μας, όπου η μεν ιταλική εταιρεία θα επενδύσει περισσότερο σε αξιόπιστα και ακόμα πιο ασφαλή και γρήγορα τρένα και εμείς να επενδύσουμε περισσότερο στο δίκτυό μας, στην ασφάλειά του και στην ενδεχόμενη επέκτασή του.

Η στήριξη στο ρεύμα

Η Ελλάδα στήριξε τους καταναλωτές ρεύματος. Είναι ανάγκη σε ευρωπαϊκό επίπεδο να προχωρήσουμε πολύ πιο γρήγορα στον ανασχεδιασμό της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Έχουμε στηρίξει έμπρακτα νοικοκυριά και επιχειρήσεις απορροφώντας ένα σημαντικό μέρος των αυξήσεων των λογαριασμών της ηλεκτρικής ενέργειας. Ήμασταν από τους πρώτους που μπορέσαμε να υλοποιήσουμε ένα σχέδιο “ανακύκλωσης” των υπερκερδών των παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας και διοχέτευσής τους στην κοινωνία, στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις

Καθώς τώρα μειώνονται οι τιμές υπάρχει ανάγκη για χαμηλότερη επιδότηση. Όμως κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος τι θα συμβεί με τις τιμές του ρεύματος τον επόμενο χειμώνα. Γι αυτό είναι σημαντικό να δράσουμε από τώρα, να φροντίσουμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο να γεμίσουμε τις αποθήκες φυσικού αερίου αλλά και να προχωρήσουμε πολύ πιο γρήγορα στον ανασχεδιασμό της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας έτσι ώστε η τιμή της να μην καθορίζεται μόνο από την υψηλότερη οριακή τιμή του συστήματος που το τελευταίο διάστημα δεν ήταν άλλη από την τιμή του φυσικού αερίου.

Η Ελλάδα θα εξακολουθεί να είναι πρωταγωνίστρια σε ευρωπαϊκό επίπεδο σε αυτές τις συζητήσεις. Ίσως δεν είναι σύμπτωση το γεγονός ότι υπήρξε μια πολύ γρήγορη αποκλιμάκωση των τιμών του φυσικού αερίου από τότε που επιβλήθηκε το πλαφόν στο φυσικό αέριο. Θέλουμε περισσότερα δίκτυα και διασυνδέσεις μεταξύ Ελλάδος και Βορρά, για να μπορούμε να εξάγουμε ενέργεια την οποία παράγουμε εμείς, αιολική ή ηλιακή στην Κεντρική Ευρώπη ή ενδεχομένως ενέργεια την οποία μπορούμε να μεταφέρουμε και από την Βόρεια Αφρική. Πιστεύω ότι έχει καταστεί πια κοινός τόπος ότι πρέπει να διασυνδέσουμε τα δίκτυα της ηλεκτρικής ενέργειας σε ευρωπαϊκό επίπεδο με μεγαλύτερη ταχύτητα.

Η στήριξη της κοινωνίας

Πάνω από 9 δισ. ευρώ τους τελευταίους 20 μήνες για τη στήριξη της κοινωνίας. Η Κυβέρνηση, από την πρώτη στιγμή της ενεργειακής κρίσης και της εκτόξευσης των τιμών του ηλεκτρικού ρεύματος, προχώρησε στην επιδότηση των λογαριασμών, καλύπτοντας το μεγαλύτερο μέρος των αυξήσεων, κάτι που βλέπει κάθε καταναλωτής στο λογαριασμό του. Φορολόγησε στην αρχή τα υπερέσοδα των παρόχων με έκτακτο τέλος 90% και στη συνέχεια συγκρότησε μηχανισμό άμεσης ανάκτησης των υπερεσόδων και διάθεσής τους στην κοινωνία, που ακολούθησαν πολλές άλλες χώρες στην Ε.Ε. Τους τελευταίους 20 μήνες, έχουν διατεθεί περισσότερα από 9 δισ. ευρώ για την στήριξη της κοινωνίας από τα οποία το 70% προέρχεται από τα υπερκέρδη των εταιρειών ηλεκτρικής ενέργειας και από τα έσοδα από τις δημοπρασίες αερίων των θερμοκηπίου, επιβαρύνοντας όσο το δυνατόν λιγότερο τον κρατικό προϋπολογισμό.

Παρόλο ότι τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας βρίσκονται σήμερα σε πορεία σημαντικής αποκλιμάκωσης και πολλοί πάροχοι ανακοίνωσαν για τον Απρίλιο τιμές που προσεγγίζουν επίπεδα προ ενεργειακής κρίσης, η Κυβέρνηση -συνεπής στη δέσμευσή της- συνεχίζει για 20ο συνεχόμενο μήνα την επιδότηση των λογαριασμών. Για τον Απρίλιο -όπως ανακοίνωσε χθες ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας- οι καταναλωτές, μετά και τις νέες επιδοτήσεις, θα δουν ακόμη πιο μειωμένους τους λογαριασμούς, σε σχέση με αυτούς του Μαρτίου.

Η επιδότηση ηλεκτρικής ενέργειας για όλες τις παροχές κύριας και μη κύριας κατοικίας, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια και ανεξαρτήτως παρόχου διαμορφώνεται ως εξής:

Για τα οικιακά τιμολόγια:

Για όλες τις παροχές κύριας και μη κύριας κατοικίας, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια και ανεξαρτήτως παρόχου:

  • Για μηνιαίες καταναλώσεις έως 500 KWh, η επιδότηση θα είναι 15 ευρώ ανά MWh. Η κατηγορία αυτή αφορά το 90% των νοικοκυριών στην Ελλάδα.
  • Την ίδια επιδότηση θα λάβουν και όσοι έχουν μηνιαία κατανάλωση πάνω από 500 KWh, υπό την προϋπόθεση ότι θα μειώσουν κατά 15% τη μέση ημερήσια κατανάλωση ενέργειας σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή.
  • Στα νοικοκυριά που είναι ενταγμένα στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (ΚΟΤ) η επιδότηση ανέρχεται στα 54 ευρώ ανά MWh.
  • Για τους αγρότες η επιδότηση ανέρχεται στα 15 ευρώ ανά MWh.
Η εξοικονόμηση

Η Κυβέρνηση σε όλο αυτό το διάστημα έδωσε έμφαση στην εξοικονόμηση ενέργειας και προπάντων -όπως πολλές φορές έχει τονίσει ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης- στην πράσινη μετάβαση. Στο πλαίσιο αυτό τέθηκαν σε εφαρμογή τις προηγούμενες μέρες δύο προγράμματα εξοικονόμησης ρεύματος και αξιοποίησης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ενώ προετοιμάζονται άλλα δύο για το αμέσως επόμενο διάστημα. Πρόκειται για:

  • 1ον.Το πρόγραμμα «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Θερμοσίφωνα», ύψους 100 εκατ. ευρώ, από το οποίο θα επωφεληθούν άμεσα τουλάχιστον 120.000 νοικοκυριά. Υπολογίζεται ότι η κατανάλωση ρεύματος για τη χρήση ζεστού νερού θα μειωθεί κατά περίπου 65%.
  • 2ον. Το πρόγραμμα «Φωτοβολταϊκά στη Στέγη», ύψους 200 εκατ. ευρώ, με σημαντικές επιδοτήσεις, έως 75% για νοικοκυριά και 60% αγρότες. Η εξοικονόμηση στους λογαριασμούς ενέργειας μπορεί να φτάσει και τα 3 χιλ. ευρώ ετησίως.
  • 3ον: Το πρόγραμμα «Εξοικονομώ – Ανακαινίζω για Νέους» που ξεκινά τον επόμενο μήνα. Και
  • 4ον: Το το νέο «Εξοικονομώ 2023», που επίσης ξεκινά τον επόμενο μήνα.
Η αξιοκρατία

Ο Αλ. Τσίπρας τολμά να μιλά για αξιοκρατία στο κράτος όταν αυτός και το κόμμα του πολέμησαν κάθε θεσμική προσπάθεια εκσυγχρονισμού, λογοδοσίας και αξιολόγησης. Ο κ. Τσίπρας, μετά την επίσκεψή του στο Ελεγκτικό Συνέδριο, εξαπέλυσε -κατά την πάγια πρακτική του- επίθεση στην Κυβέρνηση και ισχυρίστηκε ότι δεσμεύεται για ένα κράτος αξιοκρατικό, αποτελεσματικό και δημοκρατικό. Για άλλη μια φορά, προκαλεί τη νοημοσύνη των πολιτών, υποσχόμενος όσα πολέμησε ο ίδιος και το κόμμα του, καθώς έμπρακτα αντιστάθηκε στον εκσυγχρονισμό του κράτους, την αξιολόγηση, τη σύγκρουση με χρόνιες παθογένειες και συντεχνιακές αντιλήψεις.

Μιλά για αξιοκρατία αυτός που πολέμησε κάθε θεσμική προσπάθεια λογοδοσίας και αξιολόγησης. Καταψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ -το ίδιο έκανε και το ΠΑΣΟΚ στις περισσότερες περιπτώσεις- 12 κρίσιμους νόμους για τον εκσυγχρονισμό του Κράτους και την αντιμετώπιση των παθογενειών του βαθέος Κράτους, των καθυστερήσεων, της έλλειψης κινήτρων, της απουσίας αξιολόγησης. -Μιλά για δικαιοσύνη και σεβασμό του δημοσίου συμφέροντος αυτός που έχει στο πλάι του δύο καταδικασμένους από το Ειδικό Δικαστήριο υπουργούς του με το βαρύτατο για δημόσιο λειτουργό αδίκημα, της παράβασης καθήκοντος. Τον παλαιότερο και στενότερο συνεργάτη του κ. Παππά και τον κ. Παπαγγελόπουλο.

Μιλά για σύγχρονο και αποτελεσματικό κράτος αυτός που έχει αναγάγει σε κορυφαία στελέχη του υπουργούς προηγούμενων κυβερνήσεων που ήταν οι στυλοβάτες του κρατισμού και της κομματοκρατίας. Μιλά για αξιοκρατία και δημοκρατικό κράτος αυτός που έκανε κυρίαρχη συνιστώσα του ΣΥΡΙΖΑ τον πολακισμό και βρίσκεται πίσω από δηλώσεις που υπόσχονται ότι τη δεύτερη φορά θα ελέγξουν όχι μόνο τις κυβερνητικές θέσεις, αλλά και όλους τους «αρμούς της εξουσίας», ότι «η δεύτερη φορά θα είναι αλλιώς», ότι «η αριστεία είναι ρετσινιά» και ότι η αξιολόγηση των «αρίστων» καταρρακώνει τη δημόσια εκπαίδευση. Κανένας δεν μπορεί να φτάσει στο μέλλον από το μονοπάτι του χθες. Οι πολίτες γνωρίζουν ότι πρέπει να κάνεις κάτι καινούργιο, αν θες να δεις κάτι καινούργιο. Και το καινούργιο θα έλθει από εκείνους που έχουν δώσει τεκμήρια αποφασιστικότητας, αλλά και πολιτικής βούλησης να πάει ο τόπος παρακάτω.

Οι νόμοι για την βελτίωση του κράτους που καταψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ

Ο ΣΥΡΙΖΑ και -στις περισσότερες περιπτώσεις και το ΠΑΣΟΚ- ψήφισαν όχι, τουλάχιστον σε 12 νόμους προστατεύοντας πολιτικά τους πυρήνες του βαθέος αναχρονιστικού και αντιδραστικού Κράτους.

  • Ο νόμος 4622/2019 για το επιτελικό κράτος / σύσταση εθνικής αρχής διαφάνειας ως φορέα που συγκεντρώνει το σύνολο των αρμοδιοτήτων εσωτερικού ελέγχου και την εποπτεία των πειθαρχικών διαδικασιών, στο νόμο αυτό τόσο ο ΣΥΡΙΖΑ, όσο και το ΠΑΣΟΚ καταψήφισαν επί της αρχής και επί του συνόλου.
  • Την ίδια στάση τήρησαν στο νόμο 4765/2021 για τον εκσυγχρονισμό των προσλήψεων στο Δημόσιο και την ενίσχυση του ΑΣΕΠ, αλλά και στο νόμο 4782/2021 για την επιτάχυνση στην υλοποίηση των δημοσίων συμβάσεων.
  • Στον νόμο 4795/2021 για το ολοκληρωμένο ρυθμιστικό πλαίσιο εσωτερικού ελέγχου μέσα στους φορείς του Δημόσιου και τη θέσπιση συμβούλου ακεραιότητας, ο ΣΥΡΙΖΑ καταψήφισε επί της αρχής και δήλωσε παρών επί του συνόλου, ενώ το ΠΑΣΟΚ καταψήφισε και επί της αρχής και επί του συνόλου.
  • Στον νόμο 4807/2021 για την ηλεκτρονική πλατφόρμα παρακολούθησης πειθαρχικών διαδικασιών στο Δημόσιο, ο ΣΥΡΙΖΑ δήλωσε παρών, ενώ το ΠΑΣΟΚ ψήφισε υπέρ.
  • Στον νόμο 4823/2021 για την αναβάθμιση και αξιολόγηση δομών, προγραμμάτων σπουδών και εκπαιδευτικών στα σχολεία, ο ΣΥΡΙΖΑ καταψήφισε επί της αρχής και του συνόλου, ενώ το ΠΑΣΟΚ δήλωσε παρών τόσο επί της αρχής, όσο και επί του συνόλου.
  • Την ίδια στάση ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ κράτησαν στο νόμο 4829/2021 για το πλαίσιο ρύθμισης της επικοινωνίας Δημόσιου με κέντρα επιρροής και εκπροσώπους συμφερόντων με σκοπό τη διασφάλιση της ακεραιότητας και της λογοδοσίας στο Δημόσιο.
  • Στον νόμο 4915/2022 για την καταπολέμηση της διαφθοράς στο Δημόσιο και επιτελικά στελέχη, στο νόμο 4940/2022, νόμος που έβαζε σύστημα στοχοθεσίας, αξιολόγησης και ανταμοιβής δημοσίων υπαλλήλων, στο νόμο 4990/2022 για την προστασία μαρτύρων δημοσίου συμφέροντος για παραβιάσεις ενωσιακού δικαίου και στο νόμο 5003/2022 για τη θέσπιση πλαισίου διαχείρισης κινδύνων κατά την παροχή δημοσίων υπηρεσιών, όργανα διαχείρισης κινδύνων, διαδικασίες εντοπισμού κοκ., αναβάθμιση και αξιολόγηση εκ νέου του σχολείου, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ καταψήφισαν επί της αρχής και επί του συνόλου.
  • Τέλος, στον νόμο 5027/2023 για το σύστημα καινοτομίας δημόσιου τομέα, ο ΣΥΡΙΖΑ απείχε, ενώ το ΠΑΣΟΚ καταψήφισε και επί της αρχής και επί του συνόλου.
ΝΔ: Θεσμική ασέβεια Ανδρουλάκη

Θεσμική ασέβεια, πρόκληση στην κοινή λογική και τη δημοκρατική τάξη από τον Νίκο Ανδρουλάκη που ζητά λευκή επιταγή: «Ψηφίστε με για να είναι Πρωθυπουργός ο άγνωστος Χ». Μετά την τοποθέτηση του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ Νίκου Ανδρουλάκη, για το ενδεχόμενο μετεκλογικών συνεργασιών και τη θέση που θα πάρει οι εκτιμήσεις συγκλίνουν στην ίδια κατεύθυνση: Θεσμική ασέβεια, πρόκληση στην κοινή λογική και τη δημοκρατική τάξη. Ο κ. Ανδρουλάκης ανέφερε ότι θα προτείνει πολιτικό πρόσωπο, αλλά δεν είπε κι ούτε σκιαγράφησε το πρόσωπο αυτό.

Ουσιαστικά ο κ. Ανδρουλάκης λέει «ψηφίστε με και Πρωθυπουργός της χώρας θα είναι ο άγνωστος Χ». Διατυπώνει μια θέση που δεν είναι ούτε σοβαρή, ούτε υπεύθυνη. Μια θέση που αναδεικνύει θεσμική ασέβεια και είναι πολιτικά εξωφρενική, καθώς συνιστά πρόκληση, όχι μόνο στην κοινή λογική, αλλά και στη δημοκρατική τάξη, αφού στερεί από τους πολίτες το δικαίωμα να αποφασίσουν αυτοί ποιός θα είναι ο Πρωθυπουργός κατά το επόμενο διάστημα.

Προφανώς είναι προειλημμένη η απόφασή του: Η διασταύρωση στην αρχή και η συμπόρευση στη συνέχεια, στο πλαίσιο μιας «προοδευτικής», όπως την έχει χαρακτηρίσει, διακυβέρνησης με τον κ. Τσίπρα.Ο κ. Ανδρουλάκης, αν και ευρωβουλευτής και σοσιαλδημοκράτης, φαίνεται να μη θέλει να δει τι συμβαίνει σε σχήματα κυβερνητικής συνεργασίας στην Ευρώπη και ειδικά σε χώρες όπου κυβερνούν σοσιαλδημοκράτες. Στην Γερμανία για παράδειγμα Πρωθυπουργός (Καγκελάριος) είναι ο αρχηγός του πρώτου κόμματος, ο Όλαφ Σολτς, ως επικεφαλής ενός σχηματισμού τριών κομμάτων με τους Σοσιαλδημοκράτες να έχουν λάβει στις εκλογές μόλις 25%. Στην Ισπανία επίσης είναι Πρωθυπουργός ο Πέδρο Σάντσες αρχηγός και αυτός του πρώτου κόμματος, των σοσιαλιστών που έλαβαν στις εκλογές 28,67, ο οποίος κυβερνά από το 2019 με σχήματα συνεργασίας.

Οι επιλογές του κ. Ανδρουλάκη είχαν διαφανεί από την πρώτη στιγμή που αναδείχθηκε στη θέση του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι, ενώ ο Πρωθυπουργός -όπως ήταν και θεσμικά σωστό- επικοινώνησε μαζί του το ίδιο βράδυ της εκλογής του και του ζήτησε να συναντηθούν, ο κ. Ανδρουλάκης δεν ανταποκρίθηκε. Σε κάθε περίπτωση ο Πρωθυπουργός και η Νέα Δημοκρατία πιστεύουμε στην ανάγκη αυτοδύναμων κυβερνήσεων. Πιστεύουμε, επίσης, ότι Πρωθυπουργός της χώρας δεν μπορεί να μην είναι ο Αρχηγός του πρώτου κόμματος, αυτός δηλαδή που θα ψηφίσουν οι πολίτες.

Η αναβάθμιση του Δημόσιου Πανεπιστημίου σε 3,5 χρόνια

Τα Πανεπιστήμιά μας είναι σήμερα σε πολύ καλύτερο σημείο από ό,τι ήταν το 2019. Έχουν πολύ περισσότερες θέσεις καθηγητών, περισσότερα χρήματα και χρηματοδοτικά εργαλεία, στενότερη σύνδεση με την αγορά εργασίας, περισσότερες αρμοδιότητες και συνεργασίες με κορυφαία Α.Ε.Ι. εξωτερικού, καθώς και μεγαλύτερη αποκέντρωση και ελευθερία. Τα τελευταία χρόνια -όπως επισήμανε η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως στην 102η Σύνοδο Πρυτάνεων- ανάμεσα στα άλλα:

  • Καθιερώθηκε η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής για την εισαγωγή στα Α.Ε.Ι..
  • Ενισχύθηκε η εξωστρέφεια των Πανεπιστημίων, καθώς προωθήθηκαν συνεργασίες με Ε.Ε., Η.Π.Α., Ηνωμένο Βασίλειο.
  • Αποκαταστάθηκε το πανεπιστημιακό άσυλο στην πραγματική του έννοια και θεσμοθετήθηκε ολοκληρωμένο πλαίσιο για την ασφάλεια και την προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας.
  • Διαμορφώθηκε ένα νέο θεσμικό πλαίσιο ΔΟΑΤΑΠ, που καθιστά τη διαδικασία αναγνώρισης πτυχίων του εξωτερικού πιο άμεση και απλή και εξορθολογίζει τον οργανισμό, θέτοντας τέλος στις ατομικές αιτήσεις και τη γραφειοκρατία.
  • Στηρίζεται η δημιουργία νέων, σύγχρονων φοιτητικών εστιών μέσα από συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα για έργα πάνω από 641 εκατ. ευρώ για εστίες με συνολική δυναμικότητα σχεδόν 8.750 άτομα, ενώ με 52 εκατ. ευρώ προχωρά ή ανάπτυξη, βελτίωση, αναβάθμιση και εκσυγχρονισμός των φοιτητικών εστιών και των υποδομών σίτισης των Α.Ε.Ι..
  • Δόθηκαν από το 2019 1.850 νέες θέσεις μελών ΔΕΠ, με το ισοζύγιο πλέον να διαμορφώνεται θετικά, δηλαδή με 122 περισσότερες νέες θέσεις σε σχέση με τις συνταξιοδοτήσεις.
  • Θεσπίστηκε και εφαρμόζεται η χρηματοδότηση των Α.Ε.Ι. με αντικειμενικά κριτήρια αναγκών (80%) αλλά και βάσει αξιολόγησης (20%).
  • Ενισχύθηκε η αυτονομία των Α.Ε.Ι. και απαλλάχθηκε η διαχείριση των ερευνητικών πόρων τους από γραφειοκρατικές διαδικασίες του Δημόσιου Λογιστικού.
  • Δόθηκε για το 2023 τακτική επιχορήγηση 117,12 εκατ. ευρώ, αυξημένη κατά 29% σε σύγκριση με το 2019 .
  • Προχωρούν εμβληματικές δράσεις με πόρους ύψους 571,7 εκατ. ευρώ για την υλοποίηση έργων του Ταμείου Ανάκαμψης (π.χ. Βιομηχανικά διδακτορικά, Συμπράξεις ερευνητικής αριστείας).
  • Υλοποιείται ο νόμος 4957/2022 για το άνοιγμα νέων οριζόντων των Α.Ε.Ι., που προβλέπει αναβάθμιση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της αποδοτικότητας των Α.Ε.Ι.
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις