Αθήνα

°C

kairos icon

Σάββατο

23

Νοεμβρίου 2024

alphafreepress.gr / ΠΟΛΙΤΙΚΗ / Κυριάκος Μητσοτάκης: «Η επέκταση του φράχτη είναι εθνική επιταγή»
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κυριάκος Μητσοτάκης: «Η επέκταση του φράχτη είναι εθνική επιταγή»

«Είναι ανάγκη η πολιτική εργαλειοποίησης των προσφύγων και των μεταναστών να σταματήσει και να σταματήσει και από την γειτονική χώρα, με την οποία έχουμε δυνατότητα να συνεργαστούμε και για να διαχειριστούμε αυτό το δύσκολο ζήτημα»

«Η επέκταση του φράχτη θα γίνει και θα γίνει ακόμα και με εθνικούς πόρους σε πείσμα όσων αντιδρούν. Αυτή η επένδυση δεν είναι φτηνή είναι όμως απαραίτητη για να θωρακίσουμε τα σύνορά μας. Θα εξακολουθούμε σε όλα τα επίπεδα να διεκδικούμε τη χρηματοδότησή της με ευρωπαϊκούς πόρους. Και πιστεύω ότι ο στόχος αυτός είναι εφικτός. Όμως η κατασκευή του αποτρεπτικού εμποδίου αποτελεί μια εθνική επιταγή. Αποτελεί ένα λαμπρό παράδειγμα του κράτους που θέλουμε με κεντρικό σχεδιασμό από την πολιτεία, με εξαιρετικό συντονισμό στρατού, αστυνομίας, συνοριοφυλάκων, λιμενικού, εθνικής υπηρεσίας πληροφοριών. Με διαρκή εκπαίδευση σε σύγχρονα μέσα.

Του Γιώργου Αυτιά

Η Ελλάδα ακολουθεί μια δίκαιη, αλλά αποτελεσματική πολιτική, η οποία θωρακίζει τα σύνορα της πατρίδας μας, σώζοντας ταυτόχρονα αθώους, χιλιάδες αθώους, κυρίως στο Αιγαίο από τις αδίστακτες συμμορίες των διακινητών. Είναι μία πολιτική που αποτυπώνεται και στην κατασκευή τεχνητού εμποδίου επιπλέον 35 ακόμα χιλιομέτρων. Τελικά ο φράχτης θα φτάσει τα 140 χιλιόμετρα και θα απλώνεται σε όλη την μεθόριο του Έβρου. Ήταν και ο φράχτης ένας από τους λόγους που καταφέραμε τα τελευταία χρόνια να αποτρέψουμε σε παραπάνω από 250.000, παράνομους μετανάστες να εισέλθουν στο ελληνικό έδαφος.

Η στάση του ΣΥΡΙΖΑ συνιστά εθνική εξαίρεση. Τελικά επιδιώκει να συνεχίσει το έργο κατασκευής του φράχτη ή όχι; Ή μήπως επιδιώκει τελικά και αυτό το έργο το οποίο έχει κατασκευαστεί να το κατεδαφίσει;

Προβεβλημένο στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ ζήτησε από το Ευρωκοινοβούλιο με επιτακτικό τρόπο, εκφράζοντας μία προφανώς άλλη άποψη για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να ασκείται η μεταναστευτική πολιτική της χώρας, να μη χρηματοδοτεί η Ευρωπαϊκή Ένωση τέτοια τεχνητά εμπόδια στα όριά της επειδή τάχα αυτά παραβιάζουν τη διεθνή νομιμότητα. Αυτό το οποίο ζητά ο ΣΥΡΙΖΑ σήμερα είναι αυτό το έργο να μην το πληρώνει η Ευρωπαϊκή Ένωση -όπως υπό προϋποθέσεις θα μπορούσε- αλλά να το πληρώνει ο Έλληνας φορολογούμενος.

Θα πρέπει να ξαναρωτήσω τον Αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης κάτι το οποίο αποφεύγει επιμελώς να απαντήσει: Τελικά επιδιώκει να συνεχίσει το έργο κατασκευής του φράχτη ή όχι; Ή μήπως επιδιώκει τελικά και αυτό το έργο το οποίο έχει κατασκευαστεί να το κατεδαφίσει; Η στάση αυτή συνιστά ουσιαστικά μια εθνική εξαίρεση, πολύ περισσότερο όταν έρχεται μετά από την υιοθέτηση άθλιων ψεμάτων για δήθεν επεισόδια τα οποία κατά κάποιους έγιναν εδώ στον Έβρο, πλην όμως απεδείχθησαν τελικά ότι ήταν όλα ψέματα.

Θυμόμαστε όλοι το περιστατικό της “μικρής Μαρίας”. Όταν ψάχναμε να βρούμε που είναι αυτοί οι άνθρωποι, σε ποια νησίδα του Έβρου είχαν βρεθεί κι όταν βρέθηκαν τελικά και άρχισαν να μιλούν καταλάβαμε ότι όλη αυτή η ιστορία, η οποία διέσυρε τη χώρα στο εξωτερικό, δεν ήταν τίποτα άλλο από ένα κακοπαιγμένο ψέμα. Ένα ψέμα, δυστυχώς, το οποίο υιοθετήθηκε με πολύ μεγάλη ευκολία από κάποιες πολιτικές δυνάμεις εντός της πατρίδας μας, για να πλήξουν την Κυβέρνηση, μόνο που δεν κατάλαβαν ότι ουσιαστικά το κύρος της χώρας έπλητταν και όχι την Κυβέρνηση.

«Δεν είμαστε πατριώτες μόνο στα λόγια αλλά στην πράξη»

Εμείς δεν είμαστε πατριώτες στα λόγια. Πιστεύουμε στον ευρωπαϊκό πατριωτισμό, πιστεύουμε στην ανάγκη της χώρας να μπορέσει να παίξει το ρόλο που της αρμόζει σε μία Ευρώπη η οποία αλλάζει και αυτήν την Ελλάδα της αυτοπεποίθησης, αυτή την ισχυρή Ελλάδα τη χτίζουμε βήμα-βήμα. Είναι ανάγκη να σταματήσει και από την γειτονική χώρα η πολιτική εργαλειοποίησης των προσφύγων και των μεταναστών. Έχουμε δυνατότητα να συνεργαστούμε Είμαστε προσηνείς αλλά δεν είμαστε αφελείς.

Είναι ανάγκη η πολιτική εργαλειοποίησης των προσφύγων και των μεταναστών να σταματήσει και να σταματήσει και από την γειτονική χώρα, με την οποία έχουμε δυνατότητα να συνεργαστούμε -το έχουμε κάνει στο παρελθόν- και για να διαχειριστούμε αυτό το δύσκολο ζήτημα, το οποίο έχει και μία έντονη ανθρωπιστική διάσταση.

Η Ελλάδα ανά πάσα στιγμή θα καλωσορίζει κάθε θετικό βήμα. Ξέρουμε από το παρελθόν ότι μερικές φορές αυτά, βέβαια, γίνονται σημειωτόν. Πάντα στην όποια επιθετικότητα θα αντιτάσσουμε την ετοιμότητα. Αλλά θέλω να τονίσω ότι χαιρετίζουμε την καλή διάθεση που επιδεικνύεται από την Τουρκία τους τελευταίους μήνες. Είμαστε πάντα έτοιμοι να ανταποδώσουμε. Δεν είμαστε όμως αφελείς. Είμαστε προσηνείς αλλά δεν είμαστε αφελείς. Και ελπίζουμε πραγματικά ότι μπορούμε να διαμορφώσουμε καλές συνθήκες ώστε μετά τις εκλογές στις δύο χώρες να ξανά πιάσουμε το νήμα των διαφορών μας, πάντα όμως με οδηγό το Διεθνές Δίκαιο. Χαιρόμαστε λοιπόν για αυτό το καλό κλίμα αλλά σε καμία περίπτωση δεν επαναπαυόμαστε.

Σύγκριση της κατάστασης την περίοδο 2015 -2019 με το σήμερα

Το 2015, στις εποχές των ανοιχτών συνόρων, το 75% των παράνομων μεταναστών που εισήλθαν στην Ευρώπη πέρασαν στην ήπειρό μας από τα ελληνικά σύνορα. Σήμερα το ποσοστό αυτό είναι κάτω του 10%. Μόνο πέρυσι, το Λιμενικό έσωσε παραπάνω από 2.500 ανθρώπους στη θάλασσα. Παλαιότερα στα νησιά στοιβαζόντουσαν παραπάνω από 40.000 άνθρωποι. Σήμερα στα βρίσκονται λίγο παραπάνω από 4.000. Άλλοι 9.000 φιλοξενούνται σε 33 σύγχρονες δομές σε ολόκληρη τη χώρα αντί των 120 το 2019. Ταυτόχρονα σε όλα τα νησιά κατασκευάστηκαν σύγχρονες ανθρώπινες δομές που αντικατέστησαν αυτό το άθλιο θέαμα της Μόριας με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση οι περισσότερες εκ των οποίων έχουν ελάχιστους διαμένοντες, υπάρχουν όμως εκεί ως μια δικλείδα ασφαλείας.

Αποκτήσαμε -και αποτέλεσε αυτό μια προσωπική μου απόφαση- ειδική γραμματεία για τα ασυνόδευτα προσφυγόπουλα. Αλλάξαμε το σύστημα προστασίας τους. Ο αριθμός τους μειώθηκε στο μισό, πολλά κατέληξαν σε άλλες χώρες για να επανενωθούν με τις οικογένειές τους. Σήμερα, δεν υπάρχει κανένα ασυνόδευτο προσφυγόπουλο το οποίο να μην είναι σε δομή η οποία να είναι κατάλληλη για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα ενός εφήβου ή μιας έφηβης που βρέθηκε μακριά από την οικογένειά του σε ένα ξένο τόπο. Την ίδια εικόνα προόδου, όμως, έχουν και οι διαδικασίες ασύλου. Το 2019 αυτοί που δήθεν κόπτονταν για τους πρόσφυγες και τους μετανάστες μας κληροδότησαν 200 χιλιάδες εκκρεμείς αιτήσεις ασύλου. Σήμερα οι εκκρεμείς αιτήσεις είναι λιγότερο από 20 χιλιάδες. Τώρα ψηφίζουμε και έναν νέο μεταναστευτικό κώδικα, που ξεκαθαρίζει οριστικά τους όρους νόμιμης παραμονής κάποιων στη χώρα μας, επιτρέπει παραδείγματος χάρη και σε ανήλικα παιδιά τα οποία ήρθαν και σπούδασαν σε ελληνικό σχολείο.

Νόμιμοι μετανάστες σε τομείς που έχουμε ελλείψεις εργατικού προσωπικού

Στους τομείς που έχουμε ελλείψεις ως προς το εργατικό προσωπικό μπορούμε να δρομολογήσουμε σχήματα διμερών συμφωνιών, όπου θα μπορούμε να υποδεχόμαστε κατοίκους, υπηκόους, άλλων χωρών για να εργάζονται στη χώρα μας Οι άνθρωποι αυτοί θα έρχονται νόμιμα, θα εργάζονται νόμιμα, θα μπορούν να επιστρέφουν στη χώρα τους και όλο αυτό θα γίνεται νόμιμα και ελεγχόμενα και όχι ανεξέλεγκτα και αυτή είναι η μεγάλη διαφορά της δικής μας πολιτικής στο μεταναστευτικό από την πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης.

Επισημάνσεις για την επέκταση του φράχτη

Ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Τάκης Θεοδωρικάκος δήλωσε: «Η επέκταση επιλέχθηκε να ξεκινήσει από την περιοχή του κεντρικού Έβρου, δίπλα στο ποτάμι υπάρχει πυκνό δάσος και αυτό διευκολύνει τους διακινητές των παράνομων μεταναστών, γι’ αυτό εδώ ήταν και είναι η απόλυτη προτεραιότητα. Σε συνδυασμό με την αναβάθμιση των μέσων ηλεκτρονικής επιτήρησης, την ενίσχυση των δυνάμεών μας με 400 νέους συνοριοφύλακες στα σύνορά μας, ώστε να είναι πραγματικά απροσπέλαστα. Ενισχύουμε, επίσης, τη στενή συνεργασία μας με τους ευρωπαϊκούς Οργανισμούς Ασφαλείας, Frontex και Europol, τόσο για την παράνομη μετανάστευση, όσο και για το διασυνοριακό έγκλημα».

Ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Νότης Μηταράκης δήλωσε: «Φυλάξαμε τα σύνορα, αλλά αντιμετωπίσαμε και αποτελεσματικά τους αιτούντες άσυλο εντός της επικράτειας. Με ταχύ διαχωρισμό προσφύγων από οικονομικούς μετανάστες, όπως είχαμε δεσμευτεί, με τη λειτουργία των κλειστών ελεγχόμενων δομών, με τις απελάσεις όσων δεν δικαιούνται διεθνούς προστασίας. Διεθνοποιήσαμε την κρίση. Η Ελλάδα θεσμοθέτησε την αλληλεγγύη των κρατών πρώτης υποδοχής, τους MED5 με στόχο την υποχρεωτική μετεγκατάσταση αιτούντων άσυλο σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Και πρόσφατα, με την Διακήρυξη των Αθηνών του Φεβρουαρίου του 2023, 15 κράτη-μέλη έδωσαν μήνυμα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι πρέπει να χρηματοδοτήσει τα αποτρεπτικά έργα εδώ στον φράχτη του Έβρου. Με τα ευρωπαϊκά ταμεία χρηματοδοτούμε την πρόσληψη συνοριοφυλάκων, εξοπλισμό και άλλα αποτρεπτικά μέσα».

Σταθερή κυβέρνηση θέλει η χώρα

«Η χώρα χρειάζεται σταθερή και ισχυρή κυβέρνηση που θα οδηγήσει τον τόπο με ασφάλεια μπροστά. Να υπάρχει σταθερότητα και δυνατότητα λήψης γρήγορων αποφάσεων. Δεν χρειαζόμαστε πολιτική αστάθεια στην Πατρίδα. Να στρέψουμε όλες μας τις δυνάμεις στην κάλπη της 21ης Μαΐου. Να αποκρούσουμε τον εφησυχασμό. Η πρώτη κάλπη είναι η κρίσιμη. Αυτή θα καθορίσει ποιος πρέπει να είναι Πρωθυπουργός και ποιος πρέπει να αναλάβει αυτή την ευθύνη για δεύτερη τετραετία.

Να θυμίσουμε σε αυτούς που «αλληθωρίζουν» προς τα δεξιά της Νέας Δημοκρατίας, ποιοι είναι οι πραγματικοί πατριώτες στην πράξη. Ποιοι στήριξαν την Εθνική Άμυνα, ποιοι επένδυσαν και απέκτησε η χώρα Rafale και Belharra, ποιοι προστάτευσαν τα σύνορα, ποιοι στήριξαν τις Ένοπλες Δυνάμεις, και το προσωπικό τους. Να συγκρίνουμε τετραετίες. Την τετραετία 2015-2019 που Πρωθυπουργός ήταν ο κ. Τσίπρας και την τετραετία στην οποία Πρωθυπουργός είμαι εγώ. Αυτά τα οποία πετύχαμε στα τέσσερα χρόνια δεν είναι δεδομένα.

Αναγνωρίζουμε τα σφάλματά μας, αλλά δεν μηδενίζουμε το σημαντικό έργο που έχει γίνει αυτή την τετραετία. Δεν έχουμε κανένα λόγο να κυλιστούμε στον βούρκο και σε μία αντιπαράθεση η οποία δεν ταιριάζει στο αξιακό ύφος της Παράταξής μας.

 Ο Πρωθυπουργός ανέφερε ανάμεσα στα άλλα:

  • Η χώρα χρειάζεται σταθερή και ισχυρή κυβέρνηση που θα οδηγήσει τον τόπο με ασφάλεια μπροστά. Να υπάρχει σταθερότητα και δυνατότητα λήψης γρήγορων αποφάσεων. Δεν χρειαζόμαστε πολιτική αστάθεια στην Πατρίδα.
  • Ακούμε διάφορα για «προοδευτικές συμμαχίες». Μας λένε στις 22 Μαΐου «προοδευτική διακυβέρνηση». Και ρωτώ: Ποιοι, με ποιους και με ποιον Πρωθυπουργό. Και απάντηση δεν παίρνω. Γιατί πολύ απλά απάντηση δεν υπάρχει. Μία πρόταση διακυβέρνησης υπάρχει σήμερα για τη χώρα: η ισχυρή Νέα Δημοκρατία, η αυτοδύναμη Νέα Δημοκρατία για μια αυτοδύναμη Ελλάδα.
  • Στα βόρεια σύνορά μας, οι Βούλγαροι, ψήφισαν στις 2 Απριλίου, για πέμπτη φορά μέσα σε δύο χρόνια. Διότι έχουν εκλογικό νόμο απλής αναλογικής και δεν μπορούν να συνεννοηθούν τα κόμματα μεταξύ τους. Δεν χρειαζόμαστε πολιτική αστάθεια στην Πατρίδα. Χρειαζόμαστε σταθερή και ισχυρή κυβέρνηση που θα οδηγήσει τον τόπο με ασφάλεια μπροστά. Να υπάρχει σταθερότητα και δυνατότητα λήψης γρήγορων αποφάσεων.
  • Στις 21 Μαΐου θα ψηφίσουμε για να πάει η χώρα σταθερά, δυναμικά, μπροστά με ακόμα μεγαλύτερη τόλμη. Για να διαφυλάξουμε τα κεκτημένα μιας δύσκολης τετραετίας, αλλά και για να χτίσουμε πάνω στα θεμέλια τα οποία βάλαμε. Να πάμε την Ελλάδα πιο μπροστά, με μεγαλύτερη ασφάλεια, με περισσότερες δουλειές, με περισσότερη κοινωνική συνοχή. Να μην υπάρχει Ελληνίδα και Έλληνας που να αισθάνεται ότι δεν έχει τις ίδιες ευκαιρίες προκοπής.
  • Να στρέψουμε όλες μας τις δυνάμεις στην κάλπη της 21ης Μαΐου. Να αποκρούσουμε τον εφησυχασμό. Η πρώτη κάλπη είναι η κρίσιμη. Αυτή θα καθορίσει ποιος πρέπει να είναι Πρωθυπουργός και ποιος πρέπει να αναλάβει αυτή την ευθύνη την δεύτερη τετραετία.
  • Η προσήλωσή μου είναι εστιασμένη σε μία κάλπη, σε μία ημερομηνία, σε μία εκλογή: Και αυτή είναι η 21η Μαΐου. Να στρέψουμε όλες μας τις δυνάμεις στην κάλπη της 21ης Μαΐου. Διότι ακούω πως, επειδή δεν θα μπορέσει να σχηματιστεί κυβέρνηση, «η πρώτη κάλπη δεν έχει τόσο μεγάλη σημασία και ότι μεγάλη σημασία έχει η δεύτερη». Είναι τεράστιο λάθος αυτό. Και πρέπει να αποκρούσουμε τον εφησυχασμό κάποιων οι οποίοι πιστεύουν ότι η πρώτη κάλπη δεν είναι σημαντική. Η πρώτη κάλπη θα τα καθορίσει όλα. Η πρώτη κάλπη θα καθορίσει ποιο θα είναι πρώτο κόμμα με μεγάλη διαφορά. Η πρώτη κάλπη τελικά θα καθορίσει ποιος πρέπει να είναι Πρωθυπουργός και ποιος πρέπει να αναλάβει αυτή την ευθύνη για δεύτερη τετραετία. Η πρώτη κάλπη είναι η κρίσιμη. Και η 21η Μαΐου θα είναι η μέρα που ο ελληνικός λαός θα στείλει ένα μήνυμα αν θέλουμε να συνεχίσουμε στον ίδιο δρόμο, αλλά ακόμα πιο τολμηρά.
  • Ψηφίζετε και για κόμμα και για Πρωθυπουργό, και για πρόταση διακυβέρνησης, και για ιδεολογία.
  • Να θυμίσουμε σε αυτούς που «αλληθωρίζουν» προς τα δεξιά της Νέας Δημοκρατίας, ποιοι είναι οι πραγματικοί πατριώτες στην πράξη. Ποιοι στήριξαν την Εθνική Άμυνα, ποιοι επένδυσαν και απέκτησε η χώρα Rafale και Belharra, ποιοι προστάτευσαν τα σύνορα, ποιοι στήριξαν τις Ένοπλες Δυνάμεις, και το προσωπικό τους
  • Οι εκλογές δεν κερδίζονται μόνο από τα κομματικά στελέχη, κερδίζονται από την κάθε μία και από τον κάθε ένα από εσάς ξεχωριστά. Όλοι γνωρίζετε κάποιον ο οποίος μπορεί να μην έχει αποφασίσει ακόμα τι θα ψηφίσει, ο οποίος αμφιταλαντεύεται. Μπορεί να «αλληθωρίζει» προς άλλες πολιτικές δυνάμεις, οι οποίες βρίσκονται στο κέντρο ή στην κεντροαριστερά ή μπορεί να «αλληθωρίζει» προς διάφορα σχήματα, κόμματα και κομματίδια τα οποία βρίσκονται στα δεξιά της Νέας Δημοκρατίας. Σε αυτούς οι οποίοι ενδεχομένως μπορεί να «αλληθωρίζουν» προς τα δεξιά της Νέας Δημοκρατίας, να θυμίσουμε, ποιοι είναι οι πατριώτες στα λόγια και ποιοι είναι οι πραγματικοί πατριώτες στην πράξη. Ποιοι στήριξαν την Εθνική Άμυνα. Ποιοι επένδυσαν και απέκτησε η χώρα Rafale και Belharra. Ποιοι προστάτευσαν τα σύνορα. Ποιοι στήριξαν τις Ένοπλες Δυνάμεις, και το προσωπικό τους με μισθολογικές αναβαθμίσεις. Πιστεύουμε στον ευρωπαϊκό πατριωτισμό, πιστεύουμε στην ανάγκη να μπορέσει η χώρα μας να παίξει το ρόλο που της αρμόζει σε μία Ευρώπη η οποία αλλάζει. Αυτήν την Ελλάδα της αυτοπεποίθησης, αυτή την ισχυρή Ελλάδα τη χτίζουμε βήμα-βήμα.
  • Να συγκρίνουμε τετραετίες. Την τετραετία 2015-2019 που Πρωθυπουργός ήταν ο κ. Τσίπρας και την τετραετία στην οποία Πρωθυπουργός είμαι εγώ. Αυτά τα οποία πετύχαμε στα τέσσερα χρόνια δεν είναι δεδομένα.
  • Ως Κυβέρνηση έχουμε υποχρέωση να κάνουμε έναν ειλικρινή απολογισμό: τι πετύχαμε, πόσο συνεπείς ήμασταν στις δεσμεύσεις μας, πού κάναμε λάθη. Να συγκρίνουμε τετραετίες. Την τετραετία 2015-2019 που Πρωθυπουργός ήταν ο κ. Τσίπρας και την τετραετία στην οποία Πρωθυπουργός είμαι εγώ. Πιστεύω ότι οι Έλληνες θα κάνουν μια δίκαιη αποτίμηση, αν αυτά τα τέσσερα χρόνια η Ελλάδα πήγε μπροστά ή αν πήγε πίσω. Αν η χώρα πρέπει να συνεχίσει σε αυτό το δρόμο με ακόμα μεγαλύτερη ταχύτητα ή να ξανακυλήσουμε σ’ ένα παρελθόν το οποίο όλοι θέλουμε να ξεχάσουμε. Σταθερότητα και πρόοδος ή περιπέτειες;
  • Αυτά τα οποία πετύχαμε στα τέσσερα χρόνια δεν είναι δεδομένα. Διότι αυτοί οι οποίοι διεκδικούν τη διακυβέρνηση του τόπου έρχονται και μας λένε: «τη δεύτερη φορά θα είναι αλλιώς». Μην το ξεχνάμε αυτό. Αναρωτιέμαι τι ακριβώς εννοούν. Ένα είναι βέβαιο όμως: ότι θα αλλάξουν τις πολιτικές τις οποίες εφαρμόσαμε. Θα τις αλλάξουν σίγουρα στο προσφυγικό. Θα τις αλλάξουν -εάν κέρδιζαν τις εκλογές- στα θέματα της φορολογίας. Ήδη αρχίζουν και αφήνουν τα πρώτα υπονοούμενα για το πώς θα επαναφορολογήσουν τη μεσαία τάξη. Αμφιβάλλω εάν θα συνεχίσουν τα μεγάλα εξοπλιστικά προγράμματα τα οποία έχουμε δρομολογήσει. Και αναρωτιέμαι: είναι αυτή η Ελλάδα την οποία θέλουμε; Θέλουμε να ξαναγυρίσουμε πίσω σε αυτό το παρελθόν το οποίο έχουμε ξεχάσει ή θέλουμε να συνεχίσουμε στο δρόμο τον οποίον έχουμε χαράξει;
  • Αναγνωρίζουμε τα σφάλματά μας, αλλά δεν μηδενίζουμε το σημαντικό έργο που ‘χει γίνει αυτή την τετραετία. Δεν έχουμε κανένα λόγο να κυλιστούμε στο βούρκο και σε μία αντιπαράθεση η οποία δεν ταιριάζει στο αξιακό ύφος της Παράταξής μας.
  • Να αναγνωρίσουμε τα σφάλματά μας, αλλά να μην μηδενίσουμε σε καμία περίπτωση το σημαντικό έργο το οποίο έχει γίνει αυτή την τετραετία. Θα το κάνουμε με ευπρέπεια, με αυτοπεποίθηση, με σεβασμό στην άλλη άποψη. Δεν θα αφήνουμε τίποτα αναπάντητο. Αν πιστεύουν κάποιοι ότι μπορούν να μας γεμίσουν με fake news και αυτά να μένουν αναπάντητα κάνουν πολύ μεγάλο λάθος.
  • Θα κρατήσουμε υψηλό το επίπεδο της πολιτικής αντιπαράθεσης. Δεν έχουμε κανένα λόγο να κυλιστούμε στο βούρκο και σε μία αντιπαράθεση η οποία δεν μας ταιριάζει και δεν ταιριάζει και δεν ταιριάζει στο αξιακό ύφος της Παράταξής μας. Για τον απλούστατο λόγο ότι μπορούμε να μιλήσουμε και για το παρελθόν μας, μπορούμε να μιλήσουμε και για το μέλλον μας. Οι αντίπαλοί μας δεν θέλουν να μιλήσουν για το παρελθόν τους, διότι θα θυμίσουν ξανά όλα αυτά τα οποία έγιναν στη χώρα και δεν μπορούν να μιλήσουν για το μέλλον, γιατί δεν έχουν ουσιαστικά καμία πρόταση για το πώς η Ελλάδα θα γίνει καλύτερη χώρα.

Άτοκα και χαμηλότοκα δάνεια σε νέους και νέα ζευγάρια στο πλαίσιο του πρόγραμμα «Σπίτι μου»

Ποιοι είναι οι δικαιούχοι και ποιες οι επιλέξιμες κατοικίες

Μπήκε σε εφαρμογή το πρόγραμμα χορήγησης στεγαστικών δανείων σε 10.000 νέους ή νέα ζευγάρια 25-39 ετών που εντάσσεται στην στεγαστική πολιτική της Κυβέρνησης «Σπίτι μου». Τα δάνεια αυτά θα είναι άτοκα για τρίτεκνους και πολύτεκνους και όσους αποκτήσουν τρίτο παιδί κατά τη διάρκεια αποπληρωμής ή χαμηλότοκα, με επιτόκιο που αντιστοιχεί στο ένα τέταρτο του κανονικού επιτοκίου της αγοράς, για απόκτηση πρώτης κατοικίας. Οι δικαιούχοι πρέπει να έχουν ετήσιο εισόδημα από 10.000 ευρώ έως το ποσό που αντιστοιχεί για τη λήψη επιδόματος θέρμανσης (16.000 ευρώ για άγαμο, 24.000 ευρώ για ζευγάρι συν 3.000 ευρώ για κάθε παιδί, 27.000 ευρώ για μονογονεϊκές οικογένειες συν 3.000 ευρώ για κάθε παιδί πέραν του πρώτου).

Τα επιλέξιμα ακίνητα είναι κατοικίες εμπορικής αξίας έως 200.000 ευρώ, εμβαδού έως 150 τ.μ. και παλαιότητας τουλάχιστον 15 ετών, εντός οικιστικής περιοχής. Το ύψος του δανείου δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 150.000 ευρώ και η διάρκεια τα 30 έτη ενώ μπορεί να καλύπτει έως και το 90% της αξίας του ακινήτου. Επίσης δεν επιτρέπεται να ζητηθεί εγγύηση τρίτου για τη χορήγηση του δανείου, το πρόγραμμα καλύπτει τα έξοδα φακέλου για κάθε δυνητικό δανειολήπτη, ενώ το δάνειο απαλλάσσεται από την εισφορά του ν. 128/1975 η οποία σήμερα είναι 0,12%.

  • Ο συνολικός προϋπολογισμός του προγράμματος είναι 500 εκατ. ευρώ, με πρόβλεψη για διπλασιασμό σε περίπτωση εξάντλησης των διαθέσιμων πόρων.
  • Επισημαίνεται ότι πρόσφατη έρευνα από δίκτυο μεσιτικών γραφείων πιστοποίησε την ύπαρξη πληθώρας διαθέσιμων σπιτιών εμβαδού 75-150 τ.μ. και αξίας έως 200.000 ευρώ τόσο στο κέντρο όσο και στα προάστια.

Παράδειγμα δανείου 100.000 ευρώ, με δύο σενάρια αποπληρωμής σε 30 χρόνια και σε 20 χρόνια

  • Για δάνειο ύψους 100.000 ευρώ με διάρκεια αποπληρωμής 30 χρόνια και επιτόκιο 5,8% (Euribor τριμήνου συν 2,8 % που είναι ένα μέσο περιθώριο το οποίο χρεώνουν οι τράπεζες), η μηνιαία δόση διαμορφώνεται στα 587,52 ευρώ. Με την επιδότηση του προγράμματος η δόση μειώνεται στα 342,87 ευρώ, που σημαίνει ότι το όφελος του δανειολήπτη είναι 244,65 ευρώ το μήνα ή 2.935 ευρώ το χρόνο. Αν ο δανειολήπτης είναι πολύτεκνος ή τρίτεκνος δόση τότε το δάνειο είναι άτοκο και η δόση περιορίζεται στα 277,78 ευρώ, δηλαδή το όφελος είναι 309,74 ευρώ το μήνα ή 3.716,88 ευρώ το χρόνο.
  • Για το ίδιο δάνειο με διάρκεια αποπληρωμής 20 χρόνια η μηνιαία δόση είναι 705,63 ευρώ και περιορίζεται αντίστοιχα με το πρόγραμμα στα 480,39 ευρώ (όφελος 225,24 ευρώ ή 2.702 ευρώ το χρόνο. Για τρίτεκνους – πολύτεκνους η δόση μειώνεται στα 416,67 ευρώ (όφελος 288,96 ευρώ ή 3.467,52 ευρώ το χρόνο).

Τα άτοκα ή χαμηλότοκα στεγαστικά δάνεια μια πρώτη απάντηση στο στεγαστικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι νέοι, ενώ ακολουθούν και άλλα

Το πρόγραμμα άτοκων ή χαμηλότοκων δανείων σε νέους εντάσσεται στη νέα στεγαστική πολιτική που ήδη υλοποιεί η Κυβέρνηση και παρουσιάστηκε χθες από τον υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστή Χατζηδάκη και τον υπουργό Επικρατείας Άκη Σκέρτσο. Η Κυβέρνηση με το πρόγραμμα αυτό δίνει μια πρώτη απάντηση στο στεγαστικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα οι νέοι και τα νέα ζευγάρια ενώ ακολουθεί το πρόγραμμα «Κάλυψη» για τη στέγαση ευάλωτων νέων σε ιδιωτικές κατοικίες, με καταβολή του ενοικίου από το Δημόσιο, η κοινωνική αντιπαροχή, αλλά και τα προγράμματα ανακαίνισης ιδιωτικών κατοικιών. Στόχος είναι η εξασφάλιση προσιτής και ποιοτικής στέγης σε χιλιάδες νέους και ευάλωτα νοικοκυριά με χρήση ευρωπαϊκών και εθνικών πόρων, με αξιοποίηση δημόσιας και ιδιωτικής περιουσίας και με «οδηγό» τις αντίστοιχες πρακτικές που εφαρμόζονται στην Ε.Ε..

Το κόστος εξυπηρέτησης του δανείου θα είναι -όπως επισήμανε υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος- χάρη στην κρατική επιδότηση είναι χαμηλότερο από το ενοίκιο που θα πλήρωναν. Είναι γεγονός ότι η Ελλάδα υπήρξε για πολλά χρόνια μια αφιλόξενη χώρα για τους νέους που δεν τους έδινε τις ευκαιρίες που έπρεπε. Τα κόστη για τη στέγαση είναι αυξημένα σε σχέση με τις άλλες χώρες της Ευρώπης. Στόχος της δικής μας πολιτικής είναι να μειώσουμε τα κόστη αυτά ώστε οι πολίτες να επιλέγουν να ζουν, να δημιουργούν και να βιοπορίζονται στην Ελλάδα, να αισθάνονται ξανά –και ειδικά οι νέοι- ότι η Πολιτεία είναι στο πλευρό τους.

Πολιτικές και δράσεις για τις νέες και νέους που εφαρμόζονται από την Κυβέρνηση

Η Κυβέρνηση, από την πρώτη στιγμή της συγκρότησής της έδωσε έμφαση στην ανάπτυξη πολιτικων και δράσεων που δίνουν νέες δυνατότητες και νέες ευκαιρίες στους νέους. Για τον σκοπό αυτό η Κυβέρνηση κινήθηκε σε παράλληλους άξονες που αφορούν:

  • Πρώτον, την αναβάθμιση της εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες. Για πρώτη φορά μετά από 12 χρόνια, διορίστηκαν 25.000 εκπαιδευτικοί, παραπάνω από 4.000 στην ειδική αγωγή. Το νηπιαγωγείο ξεκινάει πια από τα τέσσερα και περιλαμβάνει την εκμάθηση ξένης γλώσσας. Αναβαθμίστηκε η επαγγελματική εκπαίδευση. Τα Πανεπιστήμιά μας αλλάζουν, προσφέροντας στους νέους επαγγελματική προοπτική, με γνώση, με βιβλιοθήκες και όχι με βαριοπούλες.
  • Δεύτερο, την αύξηση του κατώτατου μισθού που ισχύει από σήμερα 1η Απριλίου και ανέρχεται στα 780 ευρώ, από 650 ευρώ που τον άφησε ο ΣΥΡΙΖΑ,
  • Τρίτο, τη νέα στεγαστική πολιτική για νέους με την εφαρμογή του προγράμματος «Σπίτι μου», που περιλαμβάνει το πρόγραμμα άτοκων ή χαμηλότοκων στεγαστικών δανείων -που ξεκινά τη Δευτέρα- καθώς και το πρόγραμμα «Κάλυψη» για τη δωρεάν στέγαση ευάλωτων νέων, ηλικίας 25-39 ετών, που είναι δικαιούχοι του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος.
  • Τέταρτο, την τόνωση της απασχόλησης των νέων με δράσεις στις οποίες περιλαμβάνονται ανάμεσα στα άλλα: Το πρόγραμμα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας «Πρώτο Ένσημο». Τα νέα προγράμματα κατάρτισης σε ψηφιακές και πράσινες δεξιότητες συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Τα προγράμματα του νέου ΕΣΠΑ για την απασχόληση των νέων, με συνολικό προϋπολογισμό 1 δισ. που περιλαμβάνουν προγράμματα κατάρτισης για την ένταξη στην αγορά εργασίας ανέργων 18-29 ετών, προγράμματα υποστήριξης της νεανικής επιχειρηματικότητας, ενίσχυση της Μαθητείας για τους νέους έως 29 ετών.
  • Πέμπτο, δράσεις για τη συμφιλίωση επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής, που ανάμεσα στα άλλα περιλαμβάνουν: Άδεια πατρότητας 14 ημερών. Γονική άδεια και για τους δύο γονείς με τους δύο μήνες να επιδοτούνται από τη ΔΥΠΑ. Διεύρυνση των επιδοτούμενων από την ΔΥΠΑ αδειών μητρότητας από 6 σε 9 μήνες. Το πρόγραμμα «νταντάδες της γειτονιάς» για τη φροντίδα βρεφών και νηπίων ηλικίας από 2 μηνών έως 2,5 ετών. Τη δημιουργία μονάδων παιδικής φροντίδας σε 120 μεγάλες επιχειρήσεις. Την επέκταση του ωραρίου λειτουργίας νηπιαγωγείων και ολοήμερων δημοτικών σχολείων.

Νέα σημαντική επιβράδυνση του πληθωρισμού στη χώρα μας. Πέμπτος χαμηλότερος στα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης

Σημαντική επιβράδυνση του πληθωρισμού, για έκτο διαδοχικό μήνα, καταγράφηκε στην Ελλάδα τον Μάρτιο, σύμφωνα με την πρώτη εκτίμηση της Eurostat. Διαμορφώθηκε στο 5,4% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, υποχωρώντας αισθητά από το 6,5% του Φεβρουαρίου και από το 7,3% που είχε καταγραφεί τον Ιανουάριο. Πρόκειται για τον πέμπτο χαμηλότερο ρυθμό ανατιμήσεων ανάμεσα στα 20 κράτη-μέλη της Ευρωζώνης. Ο μέσος όρος του πληθωρισμού στην Ευρωζώνη επιβράδυνε στο 6,9% τον Μάρτιο από 8,5% τον Φεβρουάριο. Υψηλότερο πληθωρισμό από την Ελλάδα είχαν Γερμανία (7,8%), η Γαλλία (6,6%), η Ιταλία (8,2%), η Πορτογαλία (8%), η Αυστρία (9,2%), η Ιρλανδία (7%), η Εσθονία (15,6%), η Κύπρος (6%), η Λετονία (17,3%), η Λιθουανία (15,2%), η Σλοβακία (14,8%), η Κροατία (10,5%), η Σλοβενία (10,4%),, η Μάλτα (7%), η Φινλανδία (6,8%).

Σημειώνεται ότι και τον Μάρτιο σύμφωνα με την Eurostat οι τιμές των τροφίμων στην Ευρωζώνη παρέμειναν σε πολύ υψηλά επίπεδα, καθώς ο σχετικός δείκτης σημείωσε σε ετήσια βάση αύξηση 15,4% καταρρίπτοντας τους ισχυρισμούς του ΣΥΡΙΖΑ ότι η ακρίβεια στα τρόφιμα είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο.

Από 1η Απριλίου η νέα αύξηση του κατώτατου μισθού. Από τα 650 ευρώ που τον άφησε ο ΣΥΡΙΖΑ, στα 780 ευρώ σήμερα.

Ξεκίνησε από την 1η Απριλίου, έτσι ώστε να καλύπτει από το ξεκίνημά της την τουριστική περίοδο, η εφαρμογή του νέου κατώτατου μισθού, που αποφασίστηκε πρόσφατα από την Κυβέρνηση. Από τα 650 ευρώ που τον άφησε ο ΣΥΡΙΖΑ, αυξήθηκε σε 663 ευρώ τον Ιανουάριο του 2022, σε 713 ευρώ τον Μάιο του 2022 και σε 780 ευρώ από σήμερα. Σωρευτικά η αύξηση διαμορφώνεται στο 20%. Αν συνυπολογιστούν τα δώρα και το επίδομα άδειας (το γεγονός δηλαδή ότι καταβάλλονται 14 μισθοί το χρόνο) ο κατώτατος μισθός σε δωδεκάμηνη βάση διαμορφώνεται στα 910 ευρώ, ή 152 ευρώ το μήνα περισσότερα σε σχέση με το 2019. Συνολικά οι εργαζόμενοι που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό θα εισπράττουν τρεις επιπλέον καθαρούς μισθούς σε σχέση με το 2019. Η αύξηση του κατώτατου μισθού συνεπάγεται αύξηση του επιδόματος ανεργίας, το οποίο διαμορφώνεται σε 479 ευρώ το μήνα, (από 399 ευρώ το 2019). Επίσης αναπροσαρμόζεται σειρά βοηθημάτων και επιδομάτων, μεταξύ των οποίων το βοήθημα ανεργίας για τους αυτοτελώς απασχολούμενους, τα προγράμματα νέων θέσεων εργασίας, το ειδικό βοήθημα λήξης ανεργίας, το βοήθημα λόγω επίσχεσης εργασίας, ειδικά εποχικά βοηθήματα για μισθωτούς τουριστικού και επισιτιστικού κλάδου, οικοδόμους, δασεργάτες κ.α., η ειδική παροχή μητρότητας, το επίδομα γονικής άδειας, οι ανεξόφλητες αποδοχές λόγω αφερεγγυότητας του εργοδότη, η παροχή διαθεσιμότητας, η αποζημίωση των μαθητών στις Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας της ΔΥΠΑ, η αποζημίωση για τα προγράμματα εργασιακής εμπειρίας, κ.α.

Απάντηση στον Αλ. Τσίπρα για τη λεγόμενη «προοδευτική» κυβέρνηση συνεργασίας με ανακυκλωμένα προϊόντα

Κατά την επίσκεψή του στο Άργος, ο Αλ. Τσίπρας μίλησε για «προοδευτική» κυβέρνηση συνεργασίας και έχει το πολιτικό θράσος να καταγγείλει τη Νέα Δημοκρατία για τοξικότητα.  Σε ό,τι αφορά το πρώτο είναι σίγουρο ότι μια τέτοια Κυβέρνηση θα βυθίζει τη χώρα στην αστάθεια, την ανασφάλεια, την αβεβαιότητα και την ανέχεια. Με ανακυκλωμένα πολιτικά προϊόντα τίποτα νέο, τίποτα δυναμικό, τίποτα δημιουργικό δεν μπορεί να υπάρξει. Η οδυνηρή εμπειρία του 2015 -2019 θυμίζει σε όλους τι επιφυλάσσουν οι κυβερνήσεις συνεργασίας του κ. Τσίπρα.

Είναι ταυτόχρονα τουλάχιστον εξωφρενικό να κατηγορεί άλλους ο κ. Τσίπρας για όσα επιχειρεί ο ίδιος αποδίδοντας τοξικότητα στη Νέα Δημοκρατία. Είναι ο ίδιος που ανήγαγε τον πολακισμό σε επίσημη ιδεολογία του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι ο ίδιος που εκφράζει την εχθροπάθεια, την συκοφαντία και τα ψεύδη σε καθημερινή του πρακτική προκαλώντας τη νοημοσύνη των Ελλήνων.

Στις βασικές προτεραιότητες της νέας τετραετίας η αναμόρφωση του Ε.Σ.Υ. – Η αλήθεια για την υγεία με αριθμούς

Η αναμόρφωση του Εθνικού Συστήματος Υγείας σε όλη του τη διάσταση αποτελεί -όπως τονίζει ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης- μια από τις βασικές προτεραιότητες για την επόμενη τετραετία εφόσον ο ελληνικός λαός μας εμπιστευθεί και πάλι. Για το σκοπό αυτό έχουμε ήδη εξασφαλισμένους πόρους 1,5 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και έχει καταρτιστεί συγκεκριμένος σχεδιασμός. Η αλήθεια ωστόσο -όπως επισημαίνει με χθεσινή ανάρτησή του ο Υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης- είναι πως σήμερα είμαστε σε καλύτερο σημείο απ’ ό,τι το 2019. Και τα στοιχεία δεν επιτρέπουν αμφιβολίες. Η αλήθεια των αριθμών γκρεμίζει τα ψέματα του ΣΥΡΙΖΑ. Συγκεκριμένα:

  • Ο προϋπολογισμός συνολικά για την υγεία είναι σήμερα 5,2 δισ. ευρώ σε σχέση με 3,8 δισ. που ήταν το 2019.
  • Στη διάρκεια της τετραετίας, έγιναν συνολικά πάνω από 15.000 προσλήψεις, ενώ μόνο για το 2022 έγινα 5.700. Έτσι σήμερα έχουμε 7.000 παραπάνω υγειονομικούς. Ήμασταν στους 100.000 είμαστε στους 107.000.
  • Υπήρξε αύξηση μισθών γιατρών για πρώτη φορά μετά από 15 έτη 10%, ενώ θεσπίστηκαν σημαντικά κίνητρα για την ενίσχυση του Ε.Σ.Υ., ανάμεσα στα οποία: Επίδομα σε γιατρούς Μ.Ε.Θ. και αναισθησιολόγους 400 ευρώ το μήνα. Επίδομα σε γιατρούς ΕΚΑΒ 250 ευρώ το μήνα. Επίδομα 1.800 ευρώ το μήνα για τους γιατρούς που μετακινούνται σε αλλά νοσοκομεία. Αύξηση μισθού στους προσωπικούς γιατρούς των κέντρων Υγείας 800 ευρώ το μήνα. Αμοιβή ιδιωτών προσωπικών γιατρών για παροχή δωρεάν υπηρεσιών στους πολίτες έως 60.000 ευρώ το έτος. Σε ό,τι αφορά το νοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό υπήρξε αύξηση επιδόματος επικινδυνότητας στα 200 ευρώ και ένταξη νέων κατηγοριών, καθώς και επίδομα 1.200 το μήνα για τους νοσηλευτές που μετακινούνται σε άλλο νοσοκομείο.

Νέες δημοσκοπήσεις: Σταδιακή επιστροφή ψηφοφόρων στη Νέα Δημοκρατία και συνέχεια στο καθαρό προβάδισμα έναντι του ΣΥΡΙΖΑ

Οι δημοσκοπήσεις αμέσως μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη έδειχναν μία κάμψη στα ποσοστά της Νέας Δημοκρατίας, καθώς η δυσαρέσκεια σε τέτοιες περιπτώσεις αφορά πρωτίστως αυτούς που κυβερνούν. Φαινόταν ταυτόχρονα ενίσχυση των μικρότερων κομμάτων και αύξηση των αναποφάσιστων, χωρίς να παρατηρείται ανατροπή του πολιτικού σκηνικού, καθώς η Νέα Δημοκρατία εξακολούθησε να προηγείται σημαντικά του ΣΥΡΙΖΑ. Ανάλογη υποχώρηση είχε παρατηρηθεί και σε άλλες δύσκολες στιγμές για τη χώρα και την Κυβέρνηση και συγκεκριμένα τον περασμένο Αύγουστο μετά την υπόθεση των υποκλοπών, τον Φεβρουάριο του 2022 μετά το ξέσπασμα της διεθνούς ενεργειακής κρίσης και την εκτόξευση των τιμών του ηλεκτρικού ρεύματος και τον Αύγουστο του 2021 μετά τις φωτιές. Στη συνέχεια όμως η Νέα Δημοκρατία είχε ανακτήσει το μεγαλύτερο μέρος των απωλειών.

Αυτό -όπως ήδη φαίνεται- μπορεί να γίνει και τώρα. Στις νέες μετρήσεις που άρχισαν να δημοσιεύονται καταγράφεται είτε ότι δεν υπάρχει συνέχεια της φθοράς είτε μία μικρή επιστροφή ψηφοφόρων στη Νέα Δημοκρατία. Καταγράφεται, επίσης, βελτίωση της εικόνας του Πρωθυπουργού και της Κυβέρνησης. Συγκεκριμένα:

  • Δημοσκόπηση της MRB, στην πρόθεση ψήφου η Νέα Δημοκρατία καταγράφει άνοδο 0.6% (στο 28%), ο ΣΥΡΙΖΑ 0.2% (στο 24,7%) και το ΠΑΣΟΚ πτώση μιας μονάδας (στο 8% (από 9% στην προηγούμενη μέτρηση).
  • Δημοσκόπηση της Metron Analysis παρότι δείχνει στασιμότητα στην πρόθεση ψήφου (-0,1 για τη Νέα Δημοκρατία) παρουσιάζει σημαντική βελτίωση της εικόνας του Πρωθυπουργού και της Κυβέρνησης. Καταγράφει, συγκεκριμένα, μια πιο θετική άποψη για την πορεία της χώρας (+4 μονάδες) και την εικόνα της Κυβέρνησης (+1 μονάδα) ενώ ο Κυριάκος Μητσοτάκης καταγράφει σημαντική άνοδο +4 μονάδων στο ερώτημα της καταλληλότητας για Πρωθυπουργός.
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις