Αθήνα

°C

kairos icon

Παρασκευή

22

Νοεμβρίου 2024

alphafreepress.gr / ΕΛΛΑΔΑ / Σμηναγός Ηλιάκης F-16: 17 χρόνια από τη “μαύρη” μέρα για την Ελλάδα
ΕΛΛΑΔΑ

Σμηναγός Ηλιάκης F-16: 17 χρόνια από τη “μαύρη” μέρα για την Ελλάδα

Σμηναγός Ηλιάκης F-16: Βίντεο-ντοκουμέντο, 17 χρόνια από τον θάνατο του σμηναγού Ηλιάκη

Το ημερολόγιο έγραφε 23 Μαΐου 2006, ήταν 12:42 όταν το F-16 με χειριστή τον Σμηναγό Κώστα Ηλιάκη διεμβολίστηκε από ένα τουρκικό μαχητικό κοντά στην Κάρπαθο. Σήμερα συμπληρώνονται 17 χρόνια από εκεί την τραγική ημέρα. Ο Σμηναγός Κώστας Ηλιάκης είχε απογειωθεί με το ελληνικό F-16 από τη Σούδα το για την αναγνώριση έξι τουρκικών μαχητικών αεροσκαφών τα οποία παραβίαζαν τον ελληνικό εναέριο χώρο.

Συγκλονίζουν τα ηχητικά από τις συνομιλίες των πιλότων
Ο Σμηναγός Κώστας Ηλιάκης ακούγεται, σε βίντεο-ντοκουμέντο που μετέδωσε το Star στο κεντρικό δελτίο, να λέει:

Ηλιάκης: «έχω πάει δεξιά που κάνουν τα S»

Δεύτερος Έλληνας πιλότος: «παίρνω τον αριστερό εγώ, περνάω από δεξιά Κώστα».

Ηλιάκης: «Μάκη μείνε πίσω του»

Δεύτερος Έλληνας πιλότος: «πίσω του;»

Ηλιάκης: «Ναι ναι πίσω του.

Δεύτερος Έλληνας πιλότος: «”Κρόνος” ο 550 πηγαίνει για τον “χοντρό” (RF-4). Είμαι πίσω του».

Το βίντεο με τα ηχητικά ντοκουμέντα

Στο ίδιο βίντεο έχει καταγραφεί και η στιγμή που το τουρκικό F-16 έπεσε στο μαχητικό του σμηναγού Ηλιάκη μετά τους επικίνδυνους ελιγμούς του Τούρκου πιλότου αλλά και η αντίδραση του δεύτερου Έλληνα πιλότου που είδε την έκρηξη.

Δεύτερος Έλληνας πιλότος: «Κρόνος, Κρόνος, βλέπω φωτιά κατευθείαν μπροστά στα 20 μίλια σαν έκρηξη. Συνεχίζω ψηλότερα από την έκρηξη, οδηγίες» ακούγεται να λέει ο πιλότος του δεύτερου ελληνικού F-16 λίγα δευτερόλεπτά αργότερα.

Στη συνέχεια και μόλις έχει αναγνωρίσει τι έχει συμβεί ενημερώνει

Δεύτερος Έλληνας πιλότος: «“Κρόνος” έχουν τρακάρει δύο F16 νότια της Καρπάθου».

Τη σύγκρουση είδε ένα δεύτερο ζεύγος F-16 της 340 μοίρας με τον κωδικό Αλεπού 370 που είχε απογειωθεί από το Καστέλι με τους πιλότους να ενημερώνουν για ό,τι έχει συμβεί.

«”Κρόνος” ο 550 (Κώστας Ηλιάκης) πήγε να προσεγγίσει να δει το POD (ατρακτίδιο φωτογράφισης). Δεξιά από το RF-4 ήταν ένα F-16 τουρκικό. πήγε να περάσει από δεξιά το ελληνικό F-16 και μετά έγινε η σύγκρουση» ακούγεται να λέει ο ένας από τους πιλότους του δεύτερου ζεύγους των ελληνικών F-16.

Ο επόμενος διάλογος είναι ανάμεσα στον ίδιο και τον αρχηγό ΑΤΑ ο οποίος ρωτάει «551 ο “Αχιλλέας”, το ελληνικό F-16 το εγκατέλειψε ο ιπάμενος;» για να λάβει την απάντηση «ο 551 δεν είδε τίποτα. Δεν είδα τίποτα έγινε μια ισχυρή έκρηξη. Η έκρηξη ήταν πολύ ισχυρή».

Η επίσημη εκδοχή

Επισήμως ο θάνατος του αποδόθηκε σε «ατύχημα» που προήλθε από «ανθρώπινο λάθος» του Τούρκου πιλότου με τον οποίο ενεπλάκη σε αερομαχία, ο οποίος αν και έπεσε σε διεθνή χωρικά ύδατα, εντός του FIR Αθηνών, τελικά τον περισυνέλεξαν Τούρκοι και επέστρεψε άμεσα στη χώρα του. Όταν συναντήθηκαν οι δύο σχηματισμοί στον αέρα και ξεκίνησε η καταδίωξή τους, ο Κωνσταντίνος Ηλιακής δέχθηκε ξαφνικά επίθεση από το ένα τουρκικό μαχητικό. Ο Τούρκος χειριστής Χαλί Ιμπραήμ Οσκεμπίρ, χτυπώντας με το δεξί φτερό τού RF-4 την καλύπτρα του αεροσκάφους του Ηλιάκη, το οδήγησε σε κάθετη και ανεξέλεγκτη πτώση, στέλνοντάς τον στον θάνατο. Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ), μετά από «έρευνες», είχε προχωρήσει στη σύνταξη επισήμου πορίσματος για τις συνθήκες της κατάρριψης του ελληνικού μαχητικού, αναγνωρίζοντας το γεγονός ότι ο Ηλιάκης εκτέλεσε άψογα την αποστολή του.

«Ο σμηναγός Ηλιάκης κατευθύνθηκε προς το τουρκικό αεροσκάφος RF-4, στο πλαίσιο διατεταγμένης και σύμφωνης με το περιεχόμενο και τα δεδομένα αποστολής του προσπάθειας αναχαίτισης – αναγνώρισης σε ευθεία και οριζόντια πτήση, χωρίς να ελιχθεί καθ’ οποιονδήποτε τρόπο και χωρίς να παραβιάσει την απόσταση ασφαλείας των 1.000 ποδών που ορίζεται για την αποφυγή εναέριων συγκρούσεων μεταξύ αεροσκαφών», ανέφερε το πόρισμα.

…ατύχημα

Σε άλλο σημείο του πορίσματος γινόταν αναφορά στο Τούρκο πιλότο, περιγράφοντας το όλο περιστατικό ως «ατύχημα» που οφειλόταν σε «ανθρώπινο λάθος», χωρίς να υπάρχει ίχνος δόλου: «Αντίθετα, προέκυψε σαφώς ότι ο χειριστής του leader (αρχηγού) αεροσκάφους του τουρκικού σχηματισμού προέβη στην εκτέλεση βίαιου και επικίνδυνου ελιγμού σε απόσταση μικρότερη των 100 ποδών, προς παρενόχληση – αποτροπή προσέγγισης του Ηλιάκη στο τουρκικό RF-4, αναπτύσσοντας έτσι υψηλή ταχύτητα (εμμονή να παραμείνει εσωτερικά και ψηλότερα από το ελληνικό μαχητικό, έχοντας πορεία σύγκρουσης, αντί να περάσει από κάτω). Συνέπεια όλων αυτών ήταν ο Τούρκος χειριστής να απολέσει τον έλεγχο του αεροσκάφους του, το οποίο ανεξέλεγκτο προσέκρουσε βίαια σε εκείνο του Ηλιάκη».

Μετά τη σύγκρουση, που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο του Ηλιάκη, ο Τούρκος πιλότος έπεσε στη θάλασσα και διασώθηκε από δεξαμενόπλοιο που έπλεε στην περιοχή, ενώ στη συνέχεια κατόπιν υποβολής σχετικού αιτήματος από τις τουρκικές Αρχές, τουρκικό ελικόπτερο έρευνας και διάσωσης μάχης AS 532 2AL Cougar τον παρέλαβε.

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις