Αθήνα

°C

kairos icon

Δευτέρα

23

Δεκεμβρίου 2024

alphafreepress.gr / ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ / Εκπτώσεις καλοκαίρι 2023: Αισιοδοξία της αγοράς παρά τον καύσωνα
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εκπτώσεις καλοκαίρι 2023: Αισιοδοξία της αγοράς παρά τον καύσωνα

Εκπτώσεις καλοκαίρι 2023: Έντονο αγοραστικό ενδιαφέρον στην πρώτη εβδομάδα προσφορών - Τί πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές

Μπορεί η πρώτη Κυριακή των θερινών εκπτώσεων, που ξεκίνησαν την Δευτέρα 10 Ιουλίου και θα διαρκέσουν έως και την Τετάρτη 31 Αυγούστου, να επηρεάστηκαν σημαντικά από τον καύσωνα «Κλέων», ωστόσο τα πρώτα σημάδια είναι αρκετά καλά. Ο νέος υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, βρέθηκε δίπλα σε εμπόρους και εργαζόμενους κατά την επίσημη έναρξη της περιόδου, επισκέφθηκε μικρά και μεγάλα καταστήματα της Αθήνας και διαβεβαίωσε ότι το υπουργείο διασφαλίζει με τους ελεγκτικούς μηχανισμούς ότι θα υπάρχουν δίκαιες εκπτώσεις για τους καταναλωτές.«Θέλουμε να αποτρέψουμε φαινόμενα των παραπλανητικών εκπτώσεων και θέλω να διαβεβαιώσω τους καταναλωτές ότι ο κρατικός μηχανισμός θα κάνει ό,τι χρειάζεται για την προστασία τους από αθέμιτες εμπορικές πρακτικές» ανέφερε σε δηλώσεις του ο υπουργός.

«Το προηγούμενο διάστημα, με έναν νέο μηχανισμό, έχουμε συλλέξει ως υπουργείο τιμές προϊόντων από εκατοντάδες καταστήματα και αλυσίδες καταστημάτων. Αυτές οι τιμές θα συγκριθούν με τις τιμές στα καταστήματα από σήμερα και μετά και στις περιπτώσεις που θα διαπιστωθεί ότι υπάρχουν πλασματικές ή εικονικές εκπτώσεις, θα επιβληθούν πολύ αυστηρά πρόστιμα. Συνεπώς, οι έλεγχοι στην αγορά, πέρα από τα επιτόπια κλιμάκια των ελεγκτών, γίνονται και με ηλεκτρονικά μέσα κι έτσι αναπτύσσουμε ένα πλήρες σύστημα ελέγχων», υπογράμμισε ακόμη ο κ. Σκρέκας. Ο εμπορικός κόσμος της Αττικής, παρά τον καύσωνα που λειτουργεί αποτρεπτικά στην επισκεψιμότητα των καταναλωτών στα καταστήματα εμπορικών δρόμων, διατηρεί ακέραια την αισιοδοξία του και τις ελπίδες του για μεγαλύτερη κατανάλωση από πέρυσι.

Αισιοδοξία παρά τον καύσωνα

Παρά το γεγονός ότι η πρώτη Κυριακή των θερινών εκπτώσεων «κάηκε» από τις υψηλές θερμοκρασίες, όπως ο ίδιος παραδέχθηκε, ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης, σημείωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «η αύξηση του στόχου για τζίρο στα 7 δισ. το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου στηρίζεται και στις αυξημένες τουριστικές ροές, κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων, όπου και οι τουρίστες θα μπουν στο άθροισμα του τζίρου με την “εισαγόμενη κατανάλωση”. Το επιθυμητό είναι όλοι οι καταναλωτές να εκμεταλλευτούν τις συμφέρουσες τιμές για τις αγορές τους και οι επιχειρήσεις λιανικής να ρευστοποιήσουν το εποχικό εμπόρευμά τους.

Το λιανικό εμπόριο για μια ακόμη φορά θα “βάλει πλάτη” για να ξεπεραστούν τα εμπόδια του επίμονου πληθωρισμού, αλλά και του προσωρινού καύσωνα». «Υπάρχει αισιοδοξία», δήλωσε μέσω του ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας και αντιπρόεδρος GRECA. «Περιμένουμε να επιβεβαιωθούν οι ελπίδες που έχει εναποθέσει ο εμπορικός κόσμος στην θερινή εκπτωτική περίοδο. Πέρυσι το δίμηνο των εκπτώσεων Ιουλίου-Αυγούστου ο τζίρος άγγιξε τα 6 δισ. ευρώ. Εφέτος ελπίζουμε σε τζίρο 7 δισ. ευρώ για το ίδιο χρονικό διάστημα. Ευελπιστούμε να πετύχουμε τον στόχο με τη βοήθεια και του ποιοτικού τουριστικού ρεύματος που θα δώσει περαιτέρω ώθηση στις πωλήσεις», πρόσθεσε.

Αδικαιολόγητες αυξήσεις  στα σούπερ μάρκετ

Σύμφωνα με τον κ. Σαββίδη, οι καταναλωτές έχουν διάθεση να κάνουν τις αγορές τους εκμεταλλευόμενοι τις χαμηλές τιμές παρά το γεγονός ότι το διαθέσιμο εισόδημά τους είναι πιεσμένο. «Δυστυχώς το εισόδημα των Ελλήνων καταναλώνεται κυρίως στα σούπερ μάρκετ για την αγορά βασικών προϊόντων διατροφής, οι ανατιμήσεις των οποίων συνεχίζονται. Είναι αξιοσημείωτο ότι ενώ ο πληθωρισμός τον Ιούνιο διαμορφώθηκε στο 1,8% από 2,8% τον Μάιο, στα είδη διατροφής κατέγραψε τον Ιούνιο αύξηση 12,2% σε σχέση με τον Ιούνιο του 2022. Πρόκειται για αδικαιολόγητες αυξήσεις που πιέζουν περαιτέρω τον καταναλωτή», επισήμανε.

Πρόσθεσε επίσης ότι από την αρχή του έτους το εμπόριο σημείωσε αύξηση του κύκλου εργασιών του κατά 2%, γεγονός που αποδεικνύει ότι δεν ανέβασε τις τιμές στα προϊόντα. Αντιθέτως, τις συγκράτησε ή και τις μείωσε. «Δεν συνέβη όμως το ίδιο με τον τζίρο των σούπερ μάρκετ ο οποίος αυξήθηκε. Τα σούπερ μάρκετ έχουν μεγαλύτερη αύξηση στον κύκλο εργασιών τους καθώς έχουν μετακυλίσει όλο το κομμάτι του πληθωρισμού το οποίο κατά 45% είναι επιχειρηματικό κέρδος και όχι πληθωριστική πίεση, σύμφωνα και με τα συμπεράσματα έρευνας του ΔΝΤ», είπε ο αντιπρόεδρος του ΕΣΑ.

Πρόστιμα για παραπλανητικές εκπτώσεις

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τον ΕΣΑ, οι εμπορικές επιχειρήσεις καλούνται να δείξουν ιδιαίτερη προσοχή καθώς σύμφωνα με την παράγραφο 2α άρθρου 15 ν. 4177/2013, όπως τροποποιήθηκε από το ν. 5039/2023, σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο έμπορος για καθορισμένο χρονικό διάστημα πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Επίσης, πρέπει να επιδεικνύεται ιδιαίτερη προσοχή στην τήρηση των διατάξεων περί εκπτώσεων και μειωμένων τιμών, καθώς οι κυρώσεις είναι βαριές. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το άρθρο 21 ν. 4177/2013, σε όσους παραβαίνουν το νόμο επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από 10.000 ευρώ. Στην επιβαρυντική περίπτωση που οι εκπτώσεις αποδειχτεί ότι είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το 2% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι μικρότερο των 20.000 ευρώ.

Τί πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές

Σε ό,τι αφορά στους καταναλωτές, θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις αγορές τους κατά την περίοδο των εκπτώσεων. Υπενθυμίζεται ότι, μεταξύ άλλων, θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς, στα σημεία όπου πωλούνται τα προσφερόμενα προϊόντα, η αρχική και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων, με αναφορά στην κατάλληλη μονάδα μέτρησης ανά προϊόν. Σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο έμπορος για καθορισμένο χρονικό διάστημα πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Επίσης, κατά τη διενέργεια εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.

Τα καταστήματα Stock ή Outlet υποχρεούνται να αναγράφουν την παλαιά τιμή πώλησης, διαγραμμένη και τη νέα μειωμένη τιμή πώλησης, με τρόπο που να επικοινωνεί στον καταναλωτή τη σαφή διάκριση μεταξύ των δύο αυτών τιμών. Εάν οι εκπτώσεις, προσφορές ή οποιαδήποτε ανακοίνωση περί μείωσης της τιμής είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό της έκπτωσης ή ως προς τις τιμές ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση ή σε προσφορά προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται σε βάρος του εμπόρου πρόστιμο.

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις