Μία συνήθεια που επέβαλε η πανδημία του Covid 19 και φαίνεται ότι ήρθε για να μείνει, αναδεικνύει έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος. Από τα στοιχεία της έρευνας προκύπτει ότι πέντε στους 10 χρήστες του διαδικτύου είναι συστηματικοί online αγοραστές, με την αλλαγή αυτή να παγιώνεται στο καταναλωτικό κοινό και να αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο και τις διαδικτυακές αγορές λιανικής στην Ελλάδα.
Με βάση εκτιμήσεις ειδικών αναμένεται το 2023 να είναι μια ακόμη χρονιά ρεκόρ για το ηλεκτρονικό εμπόριο B-C, με τουλάχιστον 20,000 ελληνικές επιχειρήσεις να έχουν πλέον οργανωμένο κανάλι ψηφιακών πωλήσεων και αρκετά ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα να έχουν πλέον σημαντικές online ετήσιες πωλήσεις πάνω από τα 10 εκατ. ευρώ. Η έρευνα του ΣΕΛΠΕ υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και έλαβε χώρα την περίοδο 3-5 Ιουνίου 2023 σε δείγμα 900 καταναλωτών.
Τα αποτελέσματα της έρευνας
Τα αποτελέσματα καταγράφουν ένα ώριμο καταναλωτικό κοινό στα ηλεκτρονικά κανάλια με προοπτικές ανάπτυξης. Η ωριμότητα του ηλεκτρονικού εμπορίου καταγράφεται από το γεγονός της διατήρησης της αύξησης των online αγορών κατά τις περιόδους μετά την έξαρση της πανδημίας COVID και τα τότε μέτρα περιορισμού κυκλοφορίας. Σύμφωνα με την έρευνα, το 45% των χρηστών διαδικτύου προέβη σε κάποια αγορά μέσω διαδικτύου το τελευταίο 15ήμερο, ποσοστό ίδιο με τον Νοέμβριο 2022 και σαφώς αυξημένο σε σχέση με το 39% του Ιουνίου 2022. Το ποσοστό αυτό είναι μεν χαμηλότερο από την υψηλότερο μέτρηση που έχει καταγραφεί του Δεκεμβρίου 2020 (61%) στην κορύφωση της πανδημίας, αλλά σχεδόν διπλάσιο σε σχέση με τον Δεκέμβριο 2019 (26%) την τελευταία μέτρηση πριν ξεσπάσουν έκτακτες συνθήκες. Με αναγωγή, αυτό σημαίνει ότι τουλάχιστον 7 στους 10 χρήστες του διαδικτύου χαρακτηρίζονται πλέον online αγοραστές.
Τα σημαντικά αυτά ποσοστά είναι ακόμη μακριά από τα αντίστοιχα των ώριμων αγορών της Δυτικής και Βόρειας Ευρώπης όπου 9 στους 10 πολίτες πλέον κάνουν αγορές διαδικτυακά. Τουλάχιστον 1 στους 4 online καταναλωτές θεωρούνται πλέον ιδιαίτερα προχωρημένοι αφού οι ηλεκτρονικές τους αγορές αντιπροσωπεύουν πάνω από το 20% των συνολικών τους αγορών. Μάλιστα για όλους τους online καταναλωτές κατά μέσο όρο οι ηλεκτρονικές αγορές αντιπροσωπεύουν πλέον το 10% των συνολικών τους αγορών, ποσοστό που παρουσιάζει αυξητική τάση σε σχέση με το 2022.