Καναντέρ Κάρυστος: Πιλότοι του πυροσβεστικού αεροσκάφους ήταν δύο ιπτάμενοι από την 355 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών στην Ελευσίνα
Συναγερμός σήμανε στην Πυροσβεστική καθώς λίγο πριν από τις 15:00 έγινε γνωστό πως έπεσε Canadair στην Κάρυστο, στην περιοχή του Πλατανιστού. Το πυροσβεστικό αεροσκάφος με χειριστές δύο πολύ νέους Έλληνες πιλότους – 34 και 27 ετών – από την 355 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών της 112 Πτέρυγας Μάχης στην Ελευσίνα συνετρίβη ενώ επιχειρούσε στο έργο κατάσβεσης στην Κάρυστο. Ειδικότερα, το Canadair που ανήκει στην Πολεμική Αεροπορία, έπεσε σε ρεματιά στο χωριό Ποτάμι. Στην περιοχή έσπευσαν στρατιωτικά συνεργεία για να δουν τι ακριβώς έχει συμβεί και σε τι κατάσταση βρίσκεται το πλήρωμα του αεροσκάφους, ενώ ενεργοποιήθηκε το εθνικό κέντρο επιχειρήσεων.
Πήρε στροφή, έχασε ύψος
Από το βίντεο φαίνεται το αεροπλάνο να κάνει άφεση νερού, να παίρνει δεξιά στροφή και να χάνει ύψος. Λίγο πριν από τη δεξιά στροφή, φαίνεται να χτυπά σε ένα κλαδί και να χάνει τον πλωτήρα από το δεξί φτερό. Προφανώς πρόκειται περί μηχανικής βλάβης καθώς το αεροσκάφος χάνει συνεχώς ύψος και δεν μπορεί να ανεβεί πάνω από την χαράδρα.
Το Canadair CL-215 που συνετρίβη έκανε ρίψεις μαζί με ακόμη ένα Canadair στη συγκεκριμένη εστία φωτιάς. Nα σημειώσουμε πως πάντα οι ρίψεις γίνονται με δύο αεροσκάφη (επιχειρούν σε ζεύγη) και επίσης πάντοτε κάνουν ένα πρώτο πέρασμα πάνω από το σημείο για να εντοπίσουν επακριβώς πού πρέπει να κάνουν τη ρίψη.
Το Canadair που έπεσε είναι ένα CL-215, απογειώθηκε από τη Νέα Αγχίαλο Βόλου, και όπως όλα τα Canadair αυτού του παλαιού τύπου (CL-215) δεν είχε σύστημα εκτίναξης για τον κυβερνήτη και τον συγκυβερνήτη.
Μαρτυρίες κατοίκων αναφέρουν ότι είδαν την πτώση του αεροπλάνου. Συγκλονιστική μαρτυρία κατοίκου αναφέρει στο evima.gr: «Είδα το καναντέρ να πέφτει μπροστά μου, είμαι συγκλονισμένος, εύχομαι να είναι καλά τα παιδιά».
Η επιχείρηση έρευνας διάσωσης στο σημείο πτώσης του Canadair συνεχίζεται. Σύμφωνα με πληροφορίες, ελικόπτερο από την ομάδα που επιχειρεί αποβίβασε ήδη, από αέρος με γάντζο, διασώστη στο σημείο, όπου υπάρχει μεγάλη επικινδυνότητα λόγω των καυσίμων (κηροζίνης) του αεροσκάφους που κατέπεσε.
Μαζί με τα πυροσβεστικά οχήματα, έχει σπεύσει και ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ και βρίσκεται σε αναμονή.
Η ανακοίνωση της Πολεμικής Αεροπορίας για την πτώση του CL-215
«Την Τρίτη 25 Ιουλίου 2023 και ώρα 14:52 αεροσκάφος τύπου CL-215, με πλήρωμα δύο Ιπταμένους, της 355 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών της 112 Πτέρυγας Μάχης, κατέπεσε κατά τη διάρκεια αεροπυρόσβεσης στον Πλατανιστό Ευβοίας. Σε εξέλιξη βρίσκεται επιχείρηση έρευνας – διάσωσης για τους δύο Ιπταμένους. Στην περιοχή έχουν σπεύσει 1 ελικόπτερο Super Puma και 1 ελικόπτερο ΑΒ-205 της Πολεμικής Αεροπορίας, καθώς και 1 ελικόπτερο S-70 του Πολεμικού Ναυτικού.
Σμήναρχος (Ι) Σωτήριος Μαγκώτσιος
Εκπρόσωπος Τύπου ΓΕΑ»
Δείτε βίντεο, δευτερόλεπτα μετά την πτώση του αεροσκάφους:
Υπενθυμίζεται ότι ο Πλατανιστός και το Λιβάδι ήταν τα δύο χωριά που είχαν επικεντρώσει το ενδιαφέρον τους τα επίγεια συνεργεία και οι εθελοντές μαζί με τα μηχανήματα των ΟΤΑ για να σταματήσουν τις φλόγες, που «έγλειφαν» τα σπίτια.
Πτώση Canadair: Τι έφταιξε
Λεπτομέρειες σχετικά με το τι μπορεί να έχει συμβεί με την πτώση του Canadair στην Κάρυστο έδωσε ο αεροναυπηγός Φαίδων Καραϊωσηφίδης. Μιλώντας στην ΕΡΤ, σημείωσε ότι τα συγκεκριμένα αεροπλάνα (CL-215) δεν έχουν σύστημα εκτίναξης ή διαφυγής και ότι η καλύτερη ελπίδα που ελπίδα που έχουν οι χειριστές σε περίπτωση που συμβεί κάτι, είναι να επιχειρήσουν αναγκαστική προσγείωση έστω και σε ανώμαλο έδαφος, όπως συνέβη το 2015 στη Λακωνία και το 2016 στα Δερβενοχώρια.
Παρόλο που η εικόνα που βλέπουμε δυστυχώς δεν δίνει πολλές ελπίδες, είναι σημαντική, τόνισε, καθώς δείχνει τον πλωτήρα (το βοηθητικό εξάρτημα του αεροπλάνου το οποίο τον βοηθάει στην προσθαλάσσωση για να μην ακουμπήσει το φτερό κάτω) να ακουμπάει στις κορυφές των δέντρων.
«Δεν υπήρχε χώρος ελιγμών»
Άγνωστο ωστόσο παραμένει τι συνέβη προηγουμένως και η τροχιά του αεροπλάνου το οδήγησε μέσα στο εδαφικό ανάγλυφο. «Από κει και ύστερα δεν υπήρχε ούτε χρόνος αλλά κυρίως ούτε χώρος ελιγμών. Και αμέσως μετά τη ρίψη, επειδή το αεροπλάνο ελαφρώνει, εκτινάσσεται στον αέρα και λαμβάνεται κι αυτό υπόψη για το πώς μπορεί να ακολουθήσει μετά η τροχιά του ιπτάμενου μέσου» τόνισε ο κ.Καραϊωσηφίδης. Όσον αφορά στο πώς αποφασίζεται το ύψος από το οποίο θα γίνει η ρίψη απάντησε ότι η εκπαίδευση των πιλότων γίνεται με βάση προδιαγραφές. Δηλαδή υπάρχει ένα σημείο εισόδου στην περιοχή της φωτιάς και ένα υπολογιζόμενο σημείο εξόδου.
Προτού γίνει η ρίψη, τα αεροπλάνα περνούν από πάνω και κάνουν επιθεώρηση του χώρου, ιδιαίτερα αν είναι η πρώτη φορά η πρώτη ρίψη της ημέρας μετά την υδροληψία.
«Είναι θέμα εμπειρίας, είναι θέμα συνθηκών και βέβαια όλα γίνονται με γνώμονα την ασφάλεια. Είναι απόφαση του πιλότου μέχρι τι βάθος θα κατέβει για να κάνει τη ρίψη, χωρίς να υπάρχει κάποιο σύστημα ή κάποιο άλλο βοήθημα, δυστυχώς» κατέληξε ο αεροναυπηγός.
Η εικόνα από την πυρκαγιά στην Κάρυστο
Σύμφωνα με την Πυροσβεστική, στο σημείο επιχειρούν 93 πυροσβέστες με τρεις ομάδες πεζοπόρο και 32 οχήματα, ενώ από αέρος υπάρχει συνδρομή από ελικόπτερα και αεροσκάφη όπως επίσης χωματουργικά μηχανήματα και υδροφόρες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Τα ξημερώματα στάλθηκε μέσω 112 μήνυμα στους κατοίκους της περιοχής Πλατανιστός στις 01:51 προκειμένου να εκκενώσουν τον οικισμό και να κατευθυνθούν προς Κάρυστο. Το μήνυμα ανέφερε: «Αν βρίσκεστε στην περιοχή Πλατανιστός, εκκενώστε τώρα προς Κάρυστο. Δασική πυρκαγιά στην περιοχή σας. Ακολουθείτε τις οδηγίες των Αρχών».