Έχει περάσει πλέον μια εβδομάδα από τον τραγικό θάνατο των δύο ιπτάμενων της Πολεμικής Αεροπορίας, του 34χρονου σμηναγού Χρήστου Μουλά και του 27χρονου ανθυποσμηναγού Περικλή Στεφανίδη, οι οποίοι έχασαν τη ζωή τους το μεσημέρι της προηγούμενης Τρίτης 25 Ιουλίου στην Κάρυστο μετά την πτώση του Canadair με το οποίο επιχειρούσαν ρίψη νερού κοντά στο χωριό Πλατανιστός στην Εύβοια. Άπαντες παραμένουν μουδιασμένοι για την τραγωδία, ενώ οι έρευνες για τα αίτια της μοιραίας πτώσης, που αποτυπώθηκε μάλιστα σε πλάνα της ΕΡΤ από το σημείο, συνεχίζεται. Το μοιραίο Canadair CL-215, έχοντας στο πιλοτήριό του τον 27χρονο Περικλή Στεφανίδη και τον 34χρονο Χρήστος Μουλά, χειριστές της 355 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών της 112 Πτέρυγας Μάχης με έδρα την Ελευσίνα, είχε απογειωθεί από το αεροδρόμιο της Αγχιάλου με προορισμό την Κάρυστο.
Το συγκεκριμένο αεροσκάφος, συνοδεία ενός ακόμη Canadair -μιας και όπως όλα τα αεροσκάφη έτσι και αυτά πετούν πάντα σε ζεύγη για λόγους ασφαλείας- προσέγγισαν την πυρκαγιά στον Πλατανιστό Ευβοία, έχοντας γεμάτες τις δεξαμενές τους με περίπου 5,5 τόνους νερό. Όπως προβλέπεται, τα αεροσκάφη πέταξαν αρχικά πάνω από την περιοχή ενδιαφέροντος ώστε να αξιολογήσουν τις συνθήκες και να εντοπίσουν τον τόπο ρίψης και εν συνεχεία επέστρεψαν προκειμένου να αδειάσουν το φορτίο τους με την τραγική κατάληξη για το Canadair με τον 34χρονο κυβερνήτη και τον 27χρονο συγκυβερνήτη.
Τα 20 θανάσιμα εκατοστά
Οι εμπειρογνώμονες του ΓΕΑ έχουν ήδη θέσει στο μικροσκόπιό τους το βίντεο που δείχνει την πτώση του πυροσβεστικού αεροσκάφους, εξετάζοντας ταυτόχρονα ένα ένα τα κομμάτια από τα συντρίμμια που έχουν συλλεχθεί, προκειμένου να εκδώσουν το σχετικό πόρισμα. Πρόκειται για μία διαδικασία που αναμένεται να ολοκληρωθεί σε περίπου δύο μήνες, οπότε και θα απαντηθούν και επίσημα πλέον τα κρίσιμα ερωτήματα για τις πραγματικές αιτίες και συνθήκες που οδήγησαν στην πτώση του Canadair. Πάντως, λόγω της καθαρότητας του βίντεο της ΕΡΤ οι ερευνητές έχουν ήδη μια σαφή και πλήρη εικόνα ως το προς τα στοιχεία που συντέλεσαν το παζλ μιας συγκλονιστικής τραγωδίας.
Εκεί που καταλήγουν είναι πως 20 πόντοι ήταν αυτοί που στοίχισαν τη ζωή στον Χρήστο Μουλά και τον Περικλή Στεφανίδη. Όπως φαίνεται στο βίντεο, μετά τη ρίψη το Canadair προσπαθεί να πάρει ξανά ύφος και προσκρούει στην κορυφή ενός δέντρου. Από την σύγκρουση μάλιστα φαίνεται να φεύγει και φλεγόμενος ο δεξιός πλωτήρας του αεροσκάφους. Ωστόσο, δεν ήταν η απώλεια του πλωτήρα που αλλοίωσε την πορεία του πυροσβεστικού αεροσκάφους, αλλά το πολύ ισχυρό τράνταγμα που επηρέασε σε μεγάλο βαθμό το Canadair την ώρα που αυτό έπαιρνε ύψος. Οι δύο πιλότοι έκανε ό,τι ήταν εφικτό για να βάλουν ξανά στη σωστή πορεία το αεροσκάφος, αλλά δεν τα κατάφεραν καθώς ο χρόνος αντίδρασης ήταν ελάχιστος ακόμα και για τους δύο πολύ εκπαιδευμένους χειριστές του Canadair.
“Μετά τη ρίψη νερού, το σκάφος χάνει απότομα βάρος”
Σύμφωνα με πληροφορίες, ανώτατα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων σε συνομιλίες που είχαν με τους συγγενείς των θυμάτων σε Χανιά και στο Παλαιό Αγιονέρι Κιλκίς τους μετέφεραν την πρώτη εικόνα πυο έχουν για τους λόγους της τραγωδίας. Πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας τόνιζαν μετά το δυστύχημα στην Κάρυστο ότι μετά τη ρίψη του νερού το Canadair παίρνει απότομα ύψος, λόγω της ξαφνικής απώλειας βάρους. Με το που ελαφραίνει το αεροσκάφος αυξάνεται η ροπή στρέψης. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, καθώς το αεροπλάνο «ροπάρει» προς τα δεξιά, βρίσκει στο εμπόδιο (δένδρο) που το «σπρώχνει» ακόμη δεξιότερα, ενώ παράλληλα χάνει και τον πλωτήρα του δεξιού φτερού.
Κάπου εκεί χάνεται η ικανότητα πτήσης. Είναι βέβαιο – έλεγαν – πως οι πιλότοι προσπάθησαν να το επαναφέρουν αλλά όταν πετάς σε ύψος 10 – 12 μέτρων και στο συγκεκριμένο ανάγλυφο του εδάφους, δεν έχεις ούτε το χρόνο, αλλά ούτε και τον χώρο να τα καταφέρεις. Όπως φαίνεται στο βίντεο-ντοκουμέντο από τη στιγμή της πτώσης του Canadair CL-215, οι δύο ιπτάμενοι είχαν μόλις εννέα δευτερόλεπτα για να αντιδράσουν από τη στιγμή το αεροσκάφος χτύπησε στο δέντρο μετά την άφεση νερού που έκαναν 10 λεπτά πριν τις 3 το μεσημέρι.
Ακόμα και για εκείνους, αυτός ο χρόνος είναι απελπιστικά ελάχιστον για να μπορέσουν να αντιστρέψουν την κατάσταση. Στο ίδιο βίντεο φαίνεται ότι το αεροπλάνο μετά τη ρίψη από πολύ μικρό ύψος, να παίρνει δεξιά στροφή, να χάνει ύψος και εν συνεχεία να συντρίβεται, μέσα σε ένα σύννεφο καπνού ενώ λίγο πριν τη δεξιά στροφή φαίνεται να χτυπά σε ένα κλαδί και να χάνει τον πλωτήρα από το δεξί φτερό.