Γλυπτά Παρθενώνα επιστροφή: Υπέρμαχος ”κοινής χρήσης” ο νέος διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

ΚΟΣΜΟΣ

Γλυπτά Παρθενώνα επιστροφή: Υπέρμαχος ”κοινής χρήσης” ο νέος διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Ευτυχία Παπούλια

Ο 72χρονος σερ Μαρκ Τζόουνς, που αντικατέστησε τον Χάργτγουικ Φίσερ, αναλαμβάνει να επαναφέρει το κύρος και την αίγλη του Μουσείου, μετά το σκάνδαλο της κλοπής περίπου 2.000 πολύτιμων αντικειμένων του

03.09.2023 | 20:36

Yπέρ της συνεργασίας του Μουσείου με την Ελλάδα έχει εκφραστεί ο νέος διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, σερ Μαρκ Τζόουνς, πρώην διευθυντής του Victoria & Albert (V&A), o oποίος αντικατέστησε τον Χάργτγουικ Φίσερ μετά την παραίτησή του εξαιτίας του σκανδάλου της  κλοπής χιλιάδων πολύτιμων αντικειμένων από τη συλλογή του μεγαλύτερου μουσείου της Μεγάλης Βρετανίας.

Ο πρόεδρος του ΔΣ του Βρετανικού Μουσείου, Τζορτζ Οσμπορν, δήλωσε ότι ο 72 ετών Τζόουνς αποδέχτηκε την πρόταση που του έγινε, ωστόσο απομένει η πρωθυπουργική έγκριση της πρόσληψής του, όπως αναφέρουν σε σχετικό δημοσίευμά τους οι βρετανικοί Times. Τον χαρακτήρισε, δε, «έναν από τους πιο έμπειρους και αξιοσέβαστους διευθυντές μουσείων στον κόσμο», ικανό «να προσφέρει το ηγετικό σθένος που χρειαζόμαστε αυτή την ώρα».

Η μεγαλύτερη κρίση στη 270 ετών ιστορία του

To λονδρέζικο μουσείο ταλανίζεται από τη μεγαλύτερη κρίση στη 270 ετών ιστορία του, καθώς αποκαλύφθηκε η κλοπή περίπου 2.000 αντικειμένων του, μεταξύ άλλων κοσμήματα και νομίσματα μεγάλης πολιτιστικής αξίας, σε μια περίοδο σχεδόν τριών δεκαετιών. Τον Ιούλιο κατηγορήθηκε ως υπεύθυνος για την εξαφάνιση αντικειμένων συνολικής αξίας δεκάδων εκατ. λιρών ο έφορος του Μουσείου, Πίτερ Χιγκς. Ο ίδιος αρνήθηκε να σχολιάσει, ωστόσο ο γιος του, Γκρεγκ, αρνήθηκε πως είχε διαπράξει κάποιο λάθος – και πολύ περισσότερο κάποιο έγκλημα.

Η παραίτηση του Γερμανού ακαδημαϊκού Φίσερ, διευθυντή του Μουσείου από το 2016, συνοδεύθηκε από την «απαλλαγή» των καθηκόντων και του βοηθού του, Τζόναθαν Γουίλιαμς, μετά από φήμες ότι oι ανησυχίες που είχε εκφράσει πριν από περισσότερα από δύο χρόνια σχετικά με «εξαφανίσεις» αντικειμένων ήταν απλώς «στάχτη στα μάτια».

«Σήμερα υπάρχει μια σοβαρή πιθανότητα διευθέτησης του ζητήματος»

Ο βετεράνος σε διευθυντικές θέσεις μουσειακών ιδρυμάτων Μαρκ Τζόουνς υπήρξε κατά το παρελθόν επικεφαλής των Εθνικών Μουσείων και της Εθνικής Κληρονομιάς της Σκωτίας, ενώ σε προηγούμενο θητεία του στο Βρετανικό Μουσείο απασχολήθηκε ως υπεύθυνος στο τμήμα νομισμάτων και μεταλλίων. Ως διευθυντής του V&A είχε ταχθεί υπέρ της άποψης της συνεργασίας μεταξύ του Βρετανικού Μουσείου με τις ελληνικές αρχές όσον αφορά τα Γλυπτά του Παρθενώνα, τα οποία είχε αφαιρέσει από την Ακρόπολη ο λόρδος Ελγιν μεταξύ 1801 και 1805.

«Σήμερα υπάρχει μια σοβαρή πιθανότητα διευθέτησης του ζητήματος μεταξύ των δύο μερών» είχε δηλώσει στον Observer το 2002. «Δεν έχω την αρμοδιότητα να υποδείξω σε ένα άλλο μουσείο πώς να πράξει σε μια τέτοια περίπτωση, πιστεύω όμως ότι είναι εφικτή μια συνεργασία. Βρίσκω θετική τη διαδοχική παρουσίαση εκθεμάτων σε διάφορα σημεία, σε διαφορετικές χώρες. Δεν μιλάμε απαραίτητα για μεταφορά της κυριότητάς τους από ένα μουσείο σε ένα άλλο ή για επιστροφή των Γλυπτών για πάντα, εφόσον όμως τόσο η Ελληνες όσο και το Βρετανικό Μουσείο θεωρούν αυτό το ζήτημα τόσο σημαντικό, νομίζω πως η συνεργασία θα ήταν μια καλή λύση. O μεγαλύτερος εχθρός μας είναι η αδιαφορία».

H άποψη αυτή συμπίπτει με εκείνη του Τζορτζ Οσμπορν –την οποία, μάλιστα, είχε συζητήσει πρόσφατα με τον Έλληνα Πρωθυπουργού Κυριάκο Μητσοτάκη– περί «σύμπραξης» των δύο μερών: ορισμένα από τα Γλυπτά που βρίσκονται επί βρετανικού εδάφους να εκτεθούν στην Αθήνα, ενώ άλλοι αρχαιολογικοί θησαυροί να δανειστούν από την Ελλάδα για να παρουσιαστούν στο Βρετανικό Μουσείο.

Ποιος είναι ο Μαρκ Τζόουνς

Γιος διπλωμάτη, ο σερ Μαρκ Τζόουνς αποφοίτησε από το Ητον και στη συνέχεια σπούδασε στο Worcester College της Οξφόρδης και στο Courtauld Institute of Art, πριν εργαστεί, τη δεκαετία του ’70, στο Βρετανικό Μουσείο. Απασχολήθηκε επίσης επί 18 χρόνια στον εκδοτικό οίκο Bloomsbury, πριν μετακομίσει στη Σκωτία, το 1992. Εξι χρόνια αργότερα άνοιξε τις πύλες του Μουσείου της Σκωτίας.

Στην πρωτοκαθεδρία του V&A πέρασε το 2001, σε μια περίοδο που το ίδρυμα βίωνε κρίση, εξαιτίας μιας ατυχούς διαφημιστικής εκστρατείας η οποία «έδιωξε» παρά προσέλκυσε επισκέπτες. O Tζόουνς αφαίρεσε το αξίας πέντε λιρών εισιτήριο για τους επισκέπτες, ανέλαβε να τρέξει ένα πρόγραμμα ανακαίνισης ύψους 120 εκατ. λιρών και τελικά μεταμόρφωσε με επιτυχία έναν… αποθηκευτικό χώρο με πορσελάνες και αντίκες σε ένα δυναμικό μουσείο Τέχνης και Design.

Το 2010 χρίστηκε ιππότης για τη συνεισφορά του στις τέχνες και την επόμενη χρονιά παραιτήθηκε από το V&A. Σύμφωνα με πηγή εντός του Βρετανικού Μουσείου, ο Τζόουνς ήταν ο μοναδικός εύλογος υποψήφιος για την αντικατάσταση του Φίσερ στην ηγεσία του ιδρύματος μετά την αποκάλυψη του σκανδάλου.

Exit mobile version