Παρίσταναν τηλεφωνικά στα θύματά τους ότι είναι εφοριακοί, λογιστές, υπάλληλοι της ΔΕΔΔΗΕ, του Δήμου και πολλά άλλα. Προσέφεραν…αφειδώς επιστροφές χρημάτων από την Εφορία, αλλά και όλα τα επιδόματα, που έχει θεσπίσει η κυβέρνηση για τη στήριξη των οικονομικά ευάλωτων νοικοκυριών και των νέων.
Του Πέτρου Καρσιώτη
Δηλαδή, υπόσχονταν καταβολή του «market pass», “fuell pass”, power pass”! Τεχνηέντως, κάποια από τα μέλη της διαδικτυακής συμμορίας των Ρομά, που τηλεφωνούσαν μέσα από εγκατεστημένο τηλεφωνικό κέντρο στα θύματά τους (!), τα έπειθαν να τους γνωστοποιήσουν τα στοιχεία των τραπεζικών τους λογαριασμών για να…καταθέσουν τα χρήματα!
Το “ψάρεμα” των θυμάτων
Συνήθως τους οδηγούσαν δια τηλεφώνου να πατήσουν πλήκτρα στον υπολογιστή, που τους οδηγούσαν σε περιβάλλον ιστοσελίδας, πανομοιότυπο με αυτό της τράπεζάς τους κι έτσι πιο εύκολα έπεφταν στην παγίδα του «ψαρέματος», όπως ονομάζεται διεθνώς η απάτη. Ούτε λίγο ούτε πολύ έχουν από τα έως τώρα στοιχεία εξαπατηθεί τουλάχιστον 670 πολίτες σε όλη τη χώρα, ενώ τα κέρδη της πολυπρόσωπης συμμορίας υπολογίζονται σε πάνω από 6 εκατομμύρια ευρώ!
Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος
Την συμμορία εξάρθρωσε η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της ΕΛ.ΑΣ, οι αστυνομικοί της οποίας σε επιχείρηση συνέλαβαν 24 βασικά μέλη της συμμορίας, μεταξύ των οποίων τα τρία αρχηγικά και 7 γυναίκες. «Χαρακτηριστικό της δράσης τους», δηλωσε ο Διευθυντής της δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος αστυνομικός διευθυντής Βασίλης Παπακώστας, «είναι οι εξειδικευμένες τεχνικές γνώσεις και δεξιότητες που είχαν αναπτύξει αναφορικά με την κατασκευή και διαχείριση απατηλών σελίδων, καθώς, όπως προέκυψε, ολοκλήρωναν τη δράση τους σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα από το χρόνο υποκλοπής των στοιχείων».
Η εκπρόσωπος του Αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ, τόνισε για τον τρόπο δράσης των εμπλεκομένων:
«Ως προς τον τρόπο δράσης (modus operandi», επεσήμανε «τα μέλη της εγκληματικής οργάνωσης προσέγγιζαν τα θύματα μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας, όπου παρουσιάζονταν, άλλοτε ως ενδιαφερόμενοι για την παροχή υπηρεσιών ή υποψήφιοι αγοραστές προϊόντων που εντόπιζαν σε διαδικτυακές αγγελίες και άλλοτε ως υπάλληλοι εταιρειών ή δημόσιων υπηρεσιών (ΔΕΔΔΗΕ, Εφορίας, υπάλληλοι Δήμων, λογιστές κ.λπ.), αναφορικά με επιστροφή χρηματικού ποσού χορήγηση επιδομάτων όπως «marketpass», «fuelpass», «powerpass” κ.τ.λ..
Στη συνέχεια, αρχικά με προφορική χειραγώγηση και ακολούθως μέσω απατηλών υπερσυνδέσμων (phishing links) που προσομοίαζαν σε μεγάλο βαθμό με τους αντίστοιχους των τραπεζικών ιδρυμάτων κατάφερναν να υποκλέψουν τα διαπιστευτήρια εισόδου (username & password) και να αποκτήσουν παράνομη πρόσβαση στους λογαριασμούς ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking) των θυμάτων.
Έπειτα, προέβαιναν σε μεταφορά του συνόλου του διαθέσιμου χρηματικού ποσού σε τραπεζικούς λογαριασμούς στρατολογημένων ατόμων (moneymules), ενώ έτερα μέλη προέβαιναν σε ανάληψη των αφαιρεθέντων χρηματικών ποσών από διάφορα ΑΤΜ ανά την επικράτεια, τα οποία παραδίδονταν ιεραρχικά στα ηγετικά μέλη της οργάνωσης.