Ο πρώην υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, απάντησε στις αιχμές που δέχθηκε από την αντιπολίτευση στη Βουλή, κατά τη συζήτηση της πρότασης για σύσταση προκαταρκτικής επιτροπής για τη διερεύνηση ενδεχόμενων ποινικών ευθυνών για τη τραγωδία στα Τέμπη. Με στοιχεία, τα οποία κατέθεσε στα πρακτικά της Βουλής κατά τη συζήτηση επί των δύο προτάσεων για σύσταση προανακριτικής επιτροπής, ο βουλευτής Σερρών της Νέας Δημοκρατίας, κ. Κώστας Καραμανλής, κατέδειξε ότι ο ίδιος ξεμπλόκαρε τη σύμβαση 717 για την τηλεδιοίκηση των σιδηροδρόμων. Επισήμανε άλλωστε ότι η πρόταση του ΠΑΣΟΚ αφορά στην πραγματικότητα το έργο της τηλεδιοίκησης και πως ουσιαστικά ο κ. Νίκος Ανδρουλάκης υποστηρίζει την άποψη ότι το έργο θα έπρεπε να είχε σταματήσει.
Ο κ. Καραμανλής ξεκαθάρισε εξαρχής ότι ο ίδιος δεν θα πέσει στην παγίδα της προσωπικής ή της μικροκομματικής αντιπαράθεσης. Αλλά ότι θα τοποθετηθεί με σεβασμό στην αλήθεια. Και πάνω απ’ όλα, με σεβασμό στη μνήμη των ανθρώπων που χάθηκαν τόσο άδικα στα Τέμπη και στον πόνο των συγγενών τους. “Τους οφείλουμε την αλήθεια. Όχι την εκμετάλλευση. Γι’αυτό κι εγώ βρίσκομαι εδώ για να μιλήσω με στοιχεία. Στοιχεία που αποδεικνύουν ποια ήταν η κατάσταση στον σιδηρόδρομο τα τελευταία 30 χρόνια, τι παραλάβαμε τον Ιούλιο του 2019, και σε ποιες ενέργειες προχωρήσαμε, ώστε σήμερα που μιλούμε το έργο της 717 να έχει ολοκληρωθεί. Στοιχεία που θα αποδείξουν ότι οι κατηγορίες της αντιπολίτευσης προκλήθηκαν είτε από άγνοια, είτε από πολιτική σκοπιμότητα” ,τόνισε ο κ. Καραμανλής.
Το ΠΑΣΟΚ υιοθετεί την άποψη ότι το έργο της τηλεδιοίκησης θα έπρεπε να είχε σταματήσει
“Κατά τη διάρκεια της θητείας μου η σύμβαση 717 ξεμπλόκαρε, προχώρησε πολύ πιο αποφασιστικά και τελικά παραδόθηκε τον Σεπτέμβριο του 2023. Έρχεται η πρόταση του ΠΑΣΟΚ και υιοθετεί αυτή την άποψη, της Ευρωπαίας Εισαγγελέως και λέει το αδιανόητο. Ότι δηλαδή το έργο θα έπρεπε να είχε σταματήσει”, επισήμανε ο κ. Καραμανλής. “Και προσέξτε την εσκεμμένη διαστρέβλωση. Υποστηρίζει ψευδώς ότι ζητάει προανακριτική για τα Τέμπη. Στην πραγματικότητα όμως ζητάει προανακριτική για ένα θέμα οικονομικής φύσης, που θα σταματούσε οριστικά το έργο. Και με αυτό τον τρόπο συγκαλύπτει τα πραγματικά αίτια του δυστυχήματος, τα οποία θα συζητήσουμε αναλυτικά στην εξεταστική επιτροπή και εγώ θα είμαι στη διάθεση της”, πρόσθεσε.
Απάντηση στα fake news του σκοτεινού διαδικτύου
Ο κ. Καραμανλής κατήγγειλε πέντε fake news, βάσει των οποίων δέχθηκε προσωπικές επιθέσεις από τα κόμματα της αντιπολίτευσης. “Ο γνωστός πια μηχανισμός του σκοτεινού διαδικτύου, οι γνωστοί λογαριασμοί που λοιδορούν τους πάντες ακόμα και τους πρώην «συντρόφους» τους, «έκοψε» και «έραψε» την τοποθέτησή μου για το ιστορικό τρενάκι του Πηλίου. Όταν στην πραγματικότητα μιλούσα για τους αυτονόητους κανόνες λειτουργίας του και γιατί δεν μπορεί μια σιδηροδρομική γραμμή να περάσει στη διαχείριση ενός Δήμου”, τόνισε καταρχήν ο κ. Καραμανλής. Επισήμανε ότι: “Σε εκείνη την ερώτηση ο ΣΥΡΙΖΑ ζητούσε το τρενάκι του Πηλίου να εξαιρεθεί από τις προδιαγραφές ασφαλείας, και οι μηχανοδηγοί του να μην είναι πιστοποιημένοι! Αυτό ήθελε ο ΣΥΡΙΖΑ!”.
Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε ότι ο ίδιος ο τότε αρχηγός του ΣΥΡΙΖΑ έθεσε υποψηφιότητα στην εκλογική περιφέρεια των Σερρών, για να ρίξει, όπως ο ίδιος υποστήριξε, το κάστρο εκ των έσω. “Αυτά είναι δυστυχώς κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τα νέα ήθη της αντιπολίτευσης στη χώρα μας. Αυτές είναι οι τακτικές της. Φθόνος, επιθέσεις χωρίς κανένα όριο, χτυπήματα κάτω από τη μέση, ψέματα, τοξικότητα”, επισήμανε ο κ.Καραμανλής και ξεκαθάρισε: “Η νίκη της Νέας Δημοκρατίας, όπως και η επανεκλογή μου, δεν διαγράφουν καμία ευθύνη. Δεν είναι η κολυμβήθρα του Σιλωάμ. Κανείς δεν υποστήριξε ποτέ κάτι τέτοιο. Είναι όμως, η ήττα της χυδαιότητας, είναι η ήττα της τοξικότητας”. Ο κ. Καραμανλής απάντησε και στους ισχυρισμούς ότι δήθεν παραιτήθηκε προσχηματικά. “Οι ίδιοι σκοτεινοί μηχανισμοί είναι αυτοί που αποφάνθηκαν εξαρχής ότι η παραίτησή μου υπήρξε «προσχηματική». Και προσπάθησαν λυσσαλέα να την μειώσουν με κάθε τρόπο”, επισήμανε και τόνισε:
“Οι αντικειμενικές πολιτικές ευθύνες λοιπόν αναλήφθηκαν αμέσως. Και αναλήφθηκαν γιατί το τραγικό αυτό γεγονός συνέβη στον τομέα της πολιτικής μου εποπτείας. Αυτό σημαίνει πολιτική ευθύνη. Η πολιτική ευθύνη όμως, δεν ισούται με ποινική ευθύνη. Σε αυτή τη χώρα, οι ποινικές ευθύνες αποδίδονται ακόμα από την ανεξάρτητη δικαιοσύνη. Όχι από λαϊκά δικαστήρια.”
Η αλήθεια για τα περί άρσης της βουλευτικής ασυλίας
Ο κ. Καραμανλής απάντησε και στον ισχυρισμό ότι δήθεν κρύβεται πίσω από την βουλευτική ασυλία. “Τα γνωστά κέντρα παραπληροφόρησης έσπευσαν να διαδώσουν ότι «κρύβομαι πίσω από την βουλευτική ασυλία» και ότι μάλιστα αυτός είναι ο λόγος που επεδίωξα την επανεκλογή μου. Ζητούσαν μετ΄ επιτάσεως την άρση της ασυλίας μου, ενώ ούτε έχω ασυλία για το συγκεκριμένο ζήτημα, ούτε και μπορώ να ζητήσω την άρση της”, σημείωσε και έθεσε το ερώτημα: “ Άραγε κανείς εξ αυτών δεν γνώριζε ότι η διερεύνηση τυχόν αξιόποινων πράξεων κατά την τέλεση καθηκόντων Υπουργού γίνεται σύμφωνα με το άρθρο 86 του Συντάγματος «περί ευθύνης Υπουργών» και μόνο από τη Βουλή;” Ο κ. Καραμανλής απάντησε επίσης και στον ισχυρισμό του ΠΑΣΟΚ ότι δήθεν έβαλε στο συρτάρι το πόρισμα της Αρχής διαφάνειας.
“Το πόρισμα της Αρχής Διαφάνειας κοινοποιήθηκε στο γραφείο του Υπουργού. Μοναδικός και κύριος αποδέκτης του πορίσματος ήταν η Εισαγγελία Πρωτοδικών και ο Εισαγγελέας Οικονομικού Εγκλήματος. Αυτοί, δηλαδή που μελετώντας το πόρισμα κατέληξαν ότι δεν συντρέχουν ενδείξεις για την άσκηση ποινικής δίωξης για το αδίκημα της απιστίας”, εξήγησε.
Ο ΣΥΡΙΖΑ έδωσε έξι παρατάσεις στη σύμβαση τηλεδιοίκησης και απάλλαξε τον ανάδοχο από ευθύνες
Ο κ. Καραμανλής στην ομιλία του έκανε σύντομη αναδρομή στην υπόθεση της τηλεδιοίκησης, σημειώνοντας: “Συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας είχαν εγκατασταθεί από το 1985 έως το 2001 μέσω 15 συμβάσεων με συνολικό προϋπολογισμό 250 εκ. ευρώ. Δυστυχώς τα συστήματα αυτά δεν τέθηκαν συνολικά ποτέ σε λειτουργία. Έτσι μετά από μία δεκαετία (το 2011) αποφασίζεται η δημοπράτηση έργου για την ανάταξη και αναβάθμιση των συστημάτων σηματοδότησης / τηλεδιοίκησης. Η υπογραφή της Σύμβασης 717 πήρε 3 χρόνια, έγινε τον Σεπτέμβριο του 2014. Γεγονός που αποδεικνύει τη δυσκολία της αναβάθμισης εξοπλισμού που ήταν εξ’ αρχής ανομοιογενής και σε πολλές περιπτώσεις ήδη παρωχημένος. Ανάδοχος κηρύχθηκε η κοινοπραξία Alstom-ΤΟΜΗ με τίμημα 41,3 εκατ. Ευρώ”.
Ο κ. Καραμανλής στη συνέχεια ανέφερε ότι:
“Ενώ, λοιπόν, έπρεπε να ολοκληρωθεί η Σύμβαση μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2016, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ από τον Αύγουστο του 2016 έως το Μάρτιο του 2019 δίνει στο έργο 6 παρατάσεις!” Επισήμανε μάλιστα πως: “Όλες δε οι παρατάσεις είχαν χορηγηθεί με ρητή αναφορά ότι είναι χωρίς αποκλειστική υπαιτιότητα του Αναδόχου. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι ο κύριος του έργου, δηλ. η ΕΡΓΟΣΕ, δηλαδή το ελληνικό δημόσιο, αποδεχόταν ότι είχε συνυπαιτιότητα για τη μη έγκαιρη ολοκλήρωση της Σύμβασης.”
Ο κ. Καραμανλής κατάληξε επομένως ότι:
“Συνοπτικά, μέχρι τον Ιούλιο του 2019, δηλαδή την περίοδο ΣΥΡΙΖΑ, η κατάσταση είχε ως εξής:
Πρώτον, είχαν δοθεί 6 παρατάσεις για την ολοκλήρωση της Σύμβασης 717, με την ΕΡΓΟΣΕ, δηλαδή το ελληνικό δημόσιο, να αναγνωρίζει ευθύνη για τις καθυστερήσεις κι όχι ο ανάδοχος.
Δεύτερον, η πρόοδος υλοποίησης ήταν χαμηλή, κατ’ όνομα 33%, αλλά στην πραγματικότητα το λειτουργικό τμήμα ήταν 18%.
Τρίτον, ενώ είχε εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο η 1η Συμπληρωματική Σύμβαση, αυτή δεν είχε υπογραφεί από την ΕΡΓΟΣΕ, επομένως δεν μπορούσε και να υλοποιηθεί.
Τέταρτον, οι ορθές μελέτες εφαρμογής για το τμήμα ΣΚΑ – Πλατύ δεν είχαν υποβληθεί.
Πέμπτον, είχε επιβληθεί δημοσιονομική διόρθωση από την ΕΔΕΛ για επιστροφή 2.2 εκ ευρώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση.”
Επί ΝΔ η σύμβαση 717 ολοκληρώθηκε
Ο κ. Καραμανλής στη συνέχεια αναφέρθηκε στις στοχευμένες κινήσεις που έκανε η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και ο ίδιος μετά το 2019 προκειμένου, όπως τόνισε “να ξεβαλτώσουμε το έργο”. Στάθηκε ιδίως στην έβδομη παράταση, που έδωσε ο ίδιος. “Επειδή εγκαλούμαι για αυτήν την απόφαση, ας δούμε, ποιες θα ήταν οι εναλλακτικές και ποιες οι συνέπειες εάν δεν υπέγραφα την παράταση και κηρυσσόταν έκπτωτος ο ανάδοχος τον Μάρτιο του 2020”, είπε ο κ. Καραμανλής. “Με δεδομένο ότι από το 2016 έως το 2019 είχαν δοθεί έξι παρατάσεις, με αναγνωρισμένη συνυπαιτιότητα της ΕΡΓΟΣΕ για τις καθυστερήσεις, είναι βέβαιο ότι ο ανάδοχος θα προσέφευγε στα δικαστήρια κατά της έκπτωσης. Και θα πετύχαινε μεγάλη αποζημίωση σε βάρος του Δημοσίου”, εξήγησε και πρόσθεσε:
“Θα είχαμε άμεση διακοπή του έργου. Θα έπρεπε να κινηθεί νέα διαδικασία δημοπράτησης, που σημαίνει τουλάχιστον δύο χρόνια καθυστέρησης μέχρι να οριστεί νέος ανάδοχος… Και στην καλύτερη περίπτωση δύο με τρία χρόνια ακόμη για την ολοκλήρωση του έργου.” Επισήμανε επιπλέον ότι σε αυτή την περίπτωση το μόνο σίγουρο θα ήταν η διακοπή της χρηματοδότησης από την Ε.Ε. “Επομένως τα επιχειρήματα περί κήρυξης του αναδόχου ως έκπτωτου και καταγγελίας της Σύμβασης το Μάρτιο του 2020, όχι μόνο δεν στέκουν λογικά, αλλά είναι βέβαιο ότι θα ζημίωναν το Δημόσιο και θα καθυστερούσαν κατά πολύ την ολοκλήρωση του έργου”, κατέληξε ο κ. Καραμανλής και τόνισε:
“Και το σημαντικότερο: Η σύμβαση 717 ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε το Σεπτέμβριο του 2023. Τι είχε γίνει ως τότε; Έξι παρατάσεις ο ΣΥΡΙΖΑ με ελάχιστη εκτέλεση και τρεις παρατάσεις η Νέα Δημοκρατία με ολοκλήρωση του έργου”.
Οι αποζημιώσεις, που ζητούσε η κοινοπραξία
Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε και στις αποζημιώσεις που ζητούσε η κοινοπραξία. Υπενθύμισε ειδικότερα ότι η κοινοπραξία είχε υποβάλει αιτήματα αποζημίωσης συνολικού ποσού 26.5 εκ ευρώ για την περίοδο 2017-2020. Και τελικά εξεδόθη απόφαση για καταβολή ποσού αποζημίωσης 2.7 εκ. ευρώ. Δηλαδή ποσοστού περίπου 10% του συνολικώς αιτηθέντος ποσού. “Εάν τα αιτήματα αυτά είχαν εκδικαστεί στα δικαστήρια, υπήρχε σοβαρή πιθανότητα το ποσό της αποζημίωσης να ήταν κατά πολύ υψηλότερο του 10% της αρχικής απαίτησης. Και τούτο επειδή στις παρατάσεις που είχαν δοθεί επί ΣΥΡΙΖΑ, η ΕΡΓΟΣΕ αποδέχονταν ότι ήταν συνυπαίτια για τις καθυστερήσεις”, επισήμανε ο κ. Καραμανλής.
Οι 4 κινήσεις μετά το 2019
Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε επίσης αναλυτικά στις κινήσεις που έκανε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας μετά το 2019: “Πρώτον, κλείσαμε όλα τα ανοιχτά ζητήματα που δεν είχαν αντιμετωπιστεί την προηγούμενη περίοδο. Δηλαδή υποβολή ορθών μελετών για το τμήμα ΣΚΑ-Πλατύ, υπογραφή της πρώτης συμπληρωματικής σύμβασης, διατήρηση του προϋπολογισμού του έργου, και κλείσιμο των αιτημάτων για θετικές ζημιές του αναδόχου.
Δεύτερον, επανεκκίνησαμε σε σωστές βάσεις την εκτέλεση του έργου. Μέχρι τα τέλη του 2022, παραδόθηκαν στον ΟΣΕ ολοκληρωμένα τα συστήματα σε 19 (από τους εναπομείναντες 37) σταθμούς, ανακατασκευάστηκαν χωρίς μεγαλύτερη δαπάνη οι 10 από τους 17 σταθμούς που είχαν παραδοθεί προβληματικοί το 2016, και παραδόθηκε το κέντρο τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης στη Θεσσαλονίκη.
Τρίτον, εκσυγχρονίσαμε το θεσμικό πλαίσιο κατασκευής των σιδηροδρομικών έργων της χώρας.
Τέταρτον, παραδώσαμε εντός προϋπολογισμού ολοκληρωμένη την 717 τον περασμένο Σεπτέμβριο.”
Το Πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας κάνει λόγο για “χωρίς πρόθεση καθυστερήσεις”- Προχώρησαν οι πειθαρχικές διώξεις
Ο κ. Καραμανλής κατέρριψε τους ισχυρισμούς της αντιπολίτευσης ότι δήθεν “κράτησε στο “συρτάρι του” το πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας. Ειδικότερα επισήμανε: “Το πόρισμα υποβλήθηκε στην ΕΡΓΟΣΕ και στους Οικονομικούς Εισαγγελείς, και κοινοποιήθηκε στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Το πόρισμα, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι υπήρξαν «χωρίς πρόθεση» καθυστερήσεις υλοποίησης του έργου.” Σημείωσε επίσης ότι το πόρισμα, πρότεινε πειθαρχικές διώξεις σε 15 στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, στις οποίες προχώρησε αρμοδίως τον Νοέμβριο του 2021 ο τότε Πρόεδρος του ΔΣ.
Ο Κώστας Καραμανλής με τον φάκελο που περιέχει στοιχεία για τα Τέμπη-Φωτογραφία: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI Το πόρισμα συνιστούσε επίσης την επιστροφή από τον ανάδοχο του ποσού των 1,3 εκ ευρώ, πρόβλεψη που συμπεριελήφθη στον 33ο αρνητικό λογαριασμό. “Το πόρισμα, επικαλούνται τόσο οι Εισαγγελείς Εφετών Αθηνών, όσο κι ο Εισαγγελέας Οικονομικού Εγκλήματος, που έβαλαν τις δικογραφίες στο αρχείο επειδή δεν συνέτρεχαν ενδείξεις για το αδίκημα της απιστίας”, επισήμανε μάλιστα ο κ. Καραμανλής.
Καραμανλής: «Παραιτήθηκα για να μην μείνει ίχνος σκιάς»
Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε επίσης στην παραίτηση του μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη. “Οι εικόνες που αντίκρισα δεν θα σβηστούν ποτέ από τη μνήμη μου. Παραιτήθηκα αμέσως και δημοσιοποίησα το κείμενο παραίτησής μου, στο δρόμο της επιστροφής και πριν φτάσω στην Αθήνα”, είπε και πρόσθεσε: “Αυτό υπαγόρευσε η ηθική και οι αρχές μου. Δεν σκέφτηκα ούτε στιγμή να κρυφτώ πίσω από ευθύνες άλλων και να ζητήσω παραιτήσεις υφισταμένων. Ανέλαβα την αντικειμενική πολιτική ευθύνη όχι μόνο για τη δική μου θητεία, αλλά και για τις θητείες όλων των προκατόχων μου και τις παθογένειες των προηγούμενων ετών. Πράγμα, που νομίζω ότι θα συμφωνήσετε, αποτελεί εξαιρετικά σπάνιο για τα πολιτικά ήθη της χώρας μας γεγονός.”
Ο κ. Καραμανλής τόνισε μάλιστα ότι:
“Η παραίτησή μου όμως είχε και μια ακόμη σημαντική πτυχή. Να μη μείνει ίχνος σκιάς, η παραμικρή υπόνοια ότι με την παραμονή μου στη θέση του Υπουργού θα μπορούσα να επηρεάσω με οιονδήποτε τρόπο την πλήρη διαλεύκανση της υπόθεσης.
Πιστέψτε, είμαι ο πρώτος που επιθυμώ να χυθεί άπλετο φως. Δυστυχώς, όμως κάποιοι πολιτικοί αντίπαλοι επέλεξαν την ακραία -για να μην πω “χυδαία”- εκμετάλλευση της ανείπωτης τραγωδίας. Και λυπάμαι που το λέω, αλλά στόχος τους δεν είναι η αλήθεια”.
Σημεία από την τοποθέτηση του Κ. Καραμανλή στη Βουλή:
Α. Για τη Σύμβαση 717.
Κατέθεσε στοιχεία τα οποία αποδεικνύουν ότι “οι κατηγορίες προκλήθηκαν είτε από άγνοια, είτε από πολιτική σκοπιμότητα”.
Εκανε σύντομη αναδρομή στην υπόθεση της τηλεδιοίκησης σημειώνοντας:
– “Συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας είχαν εγκατασταθεί από το 1985 έως το 2001 μέσω 15 συμβάσεων με συνολικό προϋπολογισμό 250 εκ. ευρώ. ΔΥυστυχως τα συστήματα αυτά δεν τέθηκαν συνολικά ποτέ σε λειτουργία. Έτσι μία δεκαετία αποφασίζεται η δημοπράτηση έργου για την ανάταξη και αναβάθμιση των συστημάτων σηματοδότησης / τηλεδιοίκησης. Η υπογραφή της Σύμβασης 717 πήρε 3 χρόνια, έγινε τον Σεπτέμβριο του 2014, γεγονός που αποδεικνύει τη δυσκολία της αναβάθμισης εξοπλισμού που ήταν εξ’ αρχής ανομοιογενής και σε πολλές περιπτώσεις ήδη παρωχημένος.
Ανάδοχος κηρύχθηκε η κοινοπραξία Alstom-ΤΟΜΗ με τίμημα 41,3 εκατ. Ευρώ”
– “Ενώ, λοιπόν, έπρεπε να ολοκληρωθεί η Σύμβαση μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2016, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ από τον Αύγουστο του 2016 έως το Μάρτιο του 2019 δίνει στο έργο 6 παρατάσεις! Όλες δε οι παρατάσεις είχαν χορηγηθεί με ρητή αναφορά ότι είναι χωρίς αποκλειστική υπαιτιότητα του Αναδόχου. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι ο κύριος του έργου, δηλ. η ΕΡΓΟΣΕ, δηλαδή το ελληνικό δημόσιο, αποδεχόταν ότι είχε συνυπαιτιότητα για τη μη έγκαιρη ολοκλήρωση της Σύμβασης.
– “Συνοπτικά, μέχρι τον Ιούλιο του 2019, δηλαδή την περίοδο ΣΥΡΙΖΑ, η κατάσταση είχε ως εξής:
– Πρώτον, είχαν δοθεί 6 παρατάσεις για την ολοκλήρωση της Σύμβασης 717, με την ΕΡΓΟΣΕ, δηλαδή το ελληνικό δημόσιο, να αναγνωρίζει ευθύνη για τις καθυστερήσεις κι οχι ο ανάδοχος,
– Δεύτερον, η πρόοδος υλοποίησης ήταν χαμηλή, κατ’ όνομα 33%, αλλά στην πραγματικότητα το λειτουργικό τμήμα ήταν 18%.
– Τρίτον, ενώ είχε εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο η 1η Συμπληρωματική Σύμβαση, αυτή δεν είχε υπογραφεί από την ΕΡΓΟΣΕ, επομένως δεν μπορούσε και να υλοποιηθεί.
– Τέταρτον, οι ορθές μελέτες εφαρμογής για το τμήμα ΣΚΑ – Πλατύ δεν είχαν υποβληθεί.
– Πέμπτον, είχε επιβληθεί δημοσιονομική διόρθωση από την ΕΔΕΛ για επιστροφή 2.2 εκ ευρώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση”
Β. Κινήσεις επί Κυβέρνησης ΝΔ.
– “Η Συμβαση 717 ολοκληρώθηκε το Σεπτέμβριο του 2023”
– “Επι ΣΥΡΙΖΑ 6 παρατάσεις και ελάχιστη πρόοδος. Επί ΝΔ 3 παρατασεις με ολοκλήρωση του έργου”
Ο Κ.Καραμανλής αναφέρθηκε “σε στοχευμένες κινήσεις για να ξεβαλτώσουμε το έργο” και σταθηκε στην 7η παράταση που εδωσε ο ίδιος:
“Επειδή εγκαλούμαι για αυτήν την απόφαση, ας δούμε, ποιες θα ήταν οι εναλλακτικές και ποιες οι συνέπειες εάν δεν υπέγραφα την παράταση και κηρυσσόταν έκπτωτος ο Ανάδοχος τον Μάρτιο του 2020?
Με δεδομένο ότι από το 2016 έως το 2019 είχαν δοθεί 6 παρατάσεις, με αναγνωρισμένη συνυπαιτιότητα της ΕΡΓΟΣΕ για τις καθυστερήσεις, είναι βέβαιο ότι ο Ανάδοχος θα προσέφευγε στα δικαστήρια κατά της έκπτωσης. Και θα πετύχαινε μεγάλη αποζημίωση σε βάρος του Δημοσίου.
Θα είχαμε άμεση διακοπή του έργου. Θα έπρεπε να κινηθεί νέα διαδικασία δημοπράτησης, που σημαίνει τουλάχιστον 2 χρόνια καθυστέρησης μέχρι να οριστεί νέος Ανάδοχος… Και στην καλύτερη περίπτωση 2-3 χρόνια ακόμη για την ολοκλήρωση του έργου. Τέλος, και μετά από αυτά, πόσο βέβαιη θα ήταν η διατήρηση της χρηματοδότησης από την Ε.Ε.;
Επομένως τα επιχειρήματα περί κήρυξης του Αναδόχου ως έκπτωτου και καταγγελίας της Σύμβασης το Μάρτιο του 2020, όχι μόνο δεν στέκουν λογικά, αλλά είναι βέβαιο ότι θα ζημίωναν το Δημόσιο και θα καθυστερούσαν παραπάνω την ολοκλήρωση του έργου.
Και το σημαντικότερο: η Σύμβαση 717 ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε το Σεπτέμβριο του 2023.
Τι είχε γίνει ως τότε; 6 παρατάσεις ο ΣΥΡΙΖΑ με ελάχιστη εκτέλεση και 3 παρατάσεις η Νέα Δημοκρατία με ολοκλήρωση του έργου”.
Γ. Αίτημα της κοινοπραξίας για αποζημίωση.
Ο κ.Καραμανλής αναφέρθηκε και στις αποζημιώσεις που ζητούσε η Κοινοπραξία.
“Κλήθηκα να επιλύσω και τα αιτήματα της Κοινοπραξίας για θετικές ζημίες. Η Κοινοπραξία είχε υποβάλειαιτήματα αποζημίωσης συνολικού ποσού 26.5 εκ ευρώ για την περίοδο 2017-2020. Και τελικά εξεδόθη απόφαση για καταβολή ποσού αποζημίωσης 2.7εκ. Ευρώ, δηλαδή ποσοστού περίπου 10% του συνολικώς αιτηθέντος ποσού.
Εάν τα αιτήματα αυτά είχαν εκδικαστεί στα Δικαστήρια, υπήρχε σοβαρή πιθανότητα το ποσό της αποζημίωσης να ήταν κατά πολύ υψηλότερο του 10% της αρχικής απαίτησης. Και τούτο επειδή στις παρατάσεις που είχαν δοθεί, η ΕΡΓΟΣΕ αποδέχονταν ότι ήταν συνυπαίτια για τις καθυστερήσεις”.
Δ. Οι 4 κινήσεις μετά το 2019.
– “Πρώτον, κλείσαμε όλα τα ανοιχτά ζητήματα που δεν είχαν αντιμετωπιστεί την προηγούμενη περίοδο, δηλ. υποβολή ορθών μελετών για το τμήμα ΣΚΑ-Πλατύ, υπογραφή της 1ης Συμπληρωματικής Σύμβασης, διατήρηση του προϋπολογισμού του έργου, και κλείσιμο των αιτημάτων για θετικές ζημιές του Αναδόχου”
– “Δεύτερον, επανεκκίνησαμε σε σωστές βάσεις την εκτέλεση του έργου. Μέχρι τα τέλη του 2022, παραδόθηκαν στον ΟΣΕ ολοκληρωμένα τα συστήματα σε 19 (από τους εναπομείναντες 37) σταθμούς, ανακατασκευάστηκαν χωρίς μεγαλύτερη δαπάνη οι 10 από τους 17 σταθμούς που είχαν παραδοθεί έως τα τέλη του 2016, και παραδόθηκε το κέντρο τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης στη Θεσσαλονίκη”.
– “Τρίτον, εκσυγχρονίσαμε το θεσμικό πλαίσιο κατασκευής των σιδηροδρομικών έργων της χώρας”
– “Τέταρτον, παραδώσαμε εντός προϋπολογισμού ολοκληρωμένη την 717 τον περασμένο Σεπτέμβριο”
Ε. Πόρισμα Εθνικής Αρχης Διαφάνειας.
– “Το πορισμα κάνει λόγο για “χωρις πρόθεση καθυστερήσεις”
– “Προχώρησαν αρμοδίως πειθαρχικές οι διώξεις”
Αναφερόμενος στην κριτική ότι “κρατησε το πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας” στο συρτάρι του, ο κ.Καραμανλής έκανε λόγο για ψεύδος και επεσήμανε:
“Το πόρισμα υποβλήθηκε στην ΕΡΓΟΣΕ και στους Οικονομικούς Εισαγγελείς, και κοινοποιήθηκε στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Το πόρισμα, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι υπήρξαν «ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΘΕΣΗ» καθυστερήσεις υλοποίησης του έργου… Το πόρισμα, πρότεινε πειθαρχικές διώξεις σε 15 στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, στις οποίες προχώρησε αρμοδίως τον Νοέμβριο του 2021 ο τότε Πρόεδρος του ΔΣ της Εταιρείας.
Το πόρισμα, συνιστούσε την επιστροφή από τον Ανάδοχο του ποσού των 1,3 εκ ευρώ, πρόβλεψη που συμπεριελήφθη στον 33ο αρνητικό λογαριασμό.
Το πόρισμα, επικαλούνται τόσο οι Εισαγγελείς Εφετών Αθηνών, όσο κι ο Εισαγγελέας Οικονομικού Εγκλήματος, που έβαλαν τις δικογραφίες στο αρχείο επειδή δεν συνέτρεχαν ενδείξεις για το αδίκημα της απιστίας”
ΣΤ. Η Παραίτηση και η ακραία εκμετάλλευση της ανείπωτης τραγωδίας.
– “Ανέλαβα την αντικειμενική πολιτική ευθύνη”
Παραιτηθηκα για να μην μείνει ίχνος σκιάς
– “Από τις πρώτες ώρες, βρέθηκα στον τόπο του δυστυχήματος. Οι εικόνες που αντίκρυσα δεν θα σβηστούν ποτέ από τη μνήμη μου. Παραιτήθηκα αμέσως και δημοσιοποίησα το κείμενο παραίτησής μου, στο δρόμο της επιστροφής και πριν φτάσω στην Αθήνα.
Αυτό υπαγόρευσε η ηθική και οι αρχές μου. Δεν σκέφτηκα ούτε στιγμή να κρυφτώ πίσω από ευθύνες άλλων. Ανέλαβα την αντικειμενική πολιτική ευθύνη όχι μόνο για τη δική μου θητεία, αλλά και για τις θητείες όλων των προκατόχων μου. Πράγμα εξαιρετικά σπάνιο για τα πολιτικά ηθη της χώρας μας.
Η παραίτησή μου όμως είχε και μια ακόμη σημαντική πτυχή. Να μη μείνει ίχνος σκιάς, η παραμικρή υπόνοια ότι με την παραμονή μου στη θέση του Υπουργού θα μπορούσα να επηρεάσω με οιονδήποτε τρόπο την πλήρη διαλεύκανση της υπόθεσης.
Είμαι λοιπόν ο πρώτος που επιθυμώ να χυθεί άπλετο φως.
Δυστυχώς, όμως κάποιοι πολιτικοί αντίπαλοι επέλεξαν την ακραία -για να μην πω “χυδαία”- εκμετάλλευση της ανείπωτης τραγωδίας. Ο στόχος τους δεν είναι η αλήθεια”.
Ζ. Τα 5 fake news και η προπαγάνδα
Ο κ.Καραμανλής κατήγγειλε πέντε fake news, βάσει των οποίων δέχθηκε προσωπικές επιθέσεις:
– “Ψέμα πρώτο: “Ο Καραμανλής κουνούσε το δάχτυλο λίγες ημέρες πριν απο τα Τέμπη λέγοντας: “διασφαλίζουμε την ασφάλεια”
Ο γνωστός πια μηχανισμός του σκοτεινού διαδικτύου, οι γνωστοί λογαριασμοί που λοιδορούν τους πάντες ακόμα και τους πρώην «συντρόφους» τους, «έκοψε» και «έραψε» την τοποθέτησή μου για το ιστορικό τρενάκι του Πηλίου. Ότι τάχα κουνούσα το δάχτυλο ότι διασφαλίζουμε την ασφάλεια, όταν στην πραγματικότητα μιλούσα για τους αυτονόητους κανόνες λειτουργίας του και γιατί δεν μπορεί μια σιδηροδρομική γραμμή να περάσει στη διαχείριση ενός Δήμου.
Σε εκείνη την ερώτηση ο ΣΥΡΙΖΑ ζητούσε το τρενάκι του Πηλίου να εξαιρεθεί από τις προδιαγραφές ασφαλείας, και οι μηχανοδηγοί του να μην είναι πιστοποιημένοι! Αυτό ήθελε ο ΣΥΡΙΖΑ!
Και βέβαια δεν σταμάτησαν εκεί.
Ο ίδιος ο Αρχηγός του ΣΥΡΙΖΑ έθεσε υποψηφιότητα στην εκλογική Περιφέρεια των Σερρών. Για να «τιμωρήσει» την υποψηφιότητά μου. Για να ρίξει όπως ο ίδιος υποστήριξε, το κάστρο εκ των έσω.
Αυτά είναι δυστυχώς κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τα νέα ήθη της αντιπολίτευσης στη χώρα μας. Αυτές είναι οι τακτικές της. Φθόνος, επιθέσεις χωρίς κανένα όριο, χτυπήματα κάτω από τη μέση, ψέματα, τοξικότητα
Η νίκη της Νέας Δημοκρατίας, όπως και η επανεκλογή μου δεν διαγράφουν καμια ευθύνη. Δεν είναι η κολυμβήθρα του Σιλωάμ. Κανείς δεν υποστήριξε ποτέ κάτι τέτοιο. Είναι όμως, η ήττα της χυδαιότητας, είναι η ήττα της τοξικότητας”
– “Ψέμα δεύτερο: “Ο Καραμανλής παραιτηθηκε προσχηματικά ”
Οι ίδιοι σκοτεινοί μηχανισμοί είναι αυτοί που αποφάνθηκαν εξαρχής ότι η παραίτησή μου υπήρξε «προσχηματική». Και προσπάθησαν λυσσαλέα να την μειώσουν με κάθε τρόπο.
Οι αντικειμενικές πολιτικές ευθύνες λοιπόν αναλήφθηκαν αμέσως. Και αναλήφθηκαν γιατί το τραγικό αυτό γεγονός συνέβη στον τομέα της πολιτικής μου εποπτείας. Αυτό σημαίνει πολιτική ευθύνη. Η πολιτική ευθύνη όμως, δεν ισούται με ποινική ευθύνη.
Σε αυτή τη χώρα, οι ποινικές ευθύνες αποδίδονται ακόμα από την ανεξάρτητη δικαιοσύνη. Όχι από λαϊκά δικαστήρια.”
– “Ψέμα τρίτο:«Ο Καραμανλής κρύβεται πίσω από την βουλευτική ασυλία.»
Τα γνωστά κέντρα παραπληροφόρησης έσπευσαν να διαδώσουν ότι «κρύβομαι πίσω από την βουλευτική ασυλία» και ότι μάλιστα αυτός είναι ο λόγος που επεδίωξα την επανεκλογή μου. Ζητούσαν μετ΄ επιτάσεως την άρση της ασυλίας μου, ενώ ούτε έχω ασυλία για το συγκεκριμένο ζήτημα, ούτε και μπορώ να ζητήσω την άρση της. Άραγε κανείς εξ αυτών δεν γνώριζε ότι η διερεύνηση τυχόν αξιόποινων πράξεων κατά την τέλεση καθηκόντων Υπουργού γίνεται σύμφωνα με το άρθρο 86 του Συντάγματος «περί ευθύνης Υπουργών» και μόνο από τη Βουλή;”
– “Ψέμα τέταρτο:“Ο Καραμανλής έβαλε στο συρτάρι το πόρισμα της Αρχής διαφάνειας”.
Ακούσαμε τον κ. Ανδρουλάκη να υποστηρίζει τόσο στη Βουλή, όσο και στις υπόλοιπες δημόσιες τοποθετήσεις του ότι έβαλα «στο συρτάρι μου το πόρισμα της Αρχής Διαφάνειας». Το πόρισμα της Αρχής Διαφάνειας κοινοποιήθηκε στο γραφείο του Υπουργού. Μοναδικός και κύριος αποδέκτης του πορίσματος ήταν η Εισαγγελία Πρωτοδικών και ο Εισαγγελέας Οικονομικού Εγκλήματος. Αυτοί, δηλαδή που μελετώντας το πόρισμα κατέληξαν ότι δεν συντρέχουν ενδείξεις για την άσκηση ποινικής δίωξης για το αδίκημα της απιστίας”.
– “Πέμπτο ψεύδος. Ότι αν είχε ολοκληρωθεί η σύμβαση 717 με βεβαιότητα δεν θα είχε συμβεί το δυστύχημα.
Αυτό δεν είναι αληθές. Σύμφωνα με όλες τις εκτιμήσεις των εμπειρογνωμόνων η σύγκρουση θα μπορούσε ενδεχομένως να έχει αποτραπεί μόνο αν λειτουργούσε στο σύνολό τουτο Ευρωπαϊκό Σύστημα Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας, το λεγόμενο ERTMS (EuropeanRailwayTrafficManagingSystem),το οποίο αφορά στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών υψηλών ταχυτήτων.
Στον άξονα της ΠΑΘΕ, σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό, θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το 2030. Αυτή τη στιγμή σε ολόκληρη την ΕΕ το ERTMS είναι εγκατεστημένο μόνο στο 13-18%.
Η σηματοδότηση- τηλεδιοίκηση αντικείμενο της οποίας είναι η σύμβαση 717, αποτελεί ένα μικρό μόνο μέρος του ERTMS.
Τα υπόλοιπα συστήματα που έπρεπε επίσης να είναι σε λειτουργία είναι το GSMR, αλλά και το σύστημα αυτόματης πέδησης ETCS, τόσο στους συρμούς όσο και στις γραμμές.
Κατά τη διάρκεια της θητείας μου, λοιπόν η σύμβαση 717 προχώρησε πολύ πιο αποφασιστικά και τελικά παραδόθηκε τον Σεπτέμβριο του 2023.
Έρχεται η πρόταση του ΠΑΣΟΚ και υιοθετεί αυτή την άποψη, της Ευρωπαίας Εισαγγελέως. Ότι δηλαδή το έργο θα έπρεπε να είχε σταματήσει.
Και προσέξτε την εσκεμμένη διαστρέβλωση. Υποστηρίζει ψευδώς ότι ζητάει προανακριτική για τα Τέμπη.
Στην πραγματικότητα όμως ζητάει προανακριτική για ένα θέμα οικονομικής φύσης, που θα σταματούσε οριστικά το έργο.
Και με αυτό τον τρόπο συγκαλύπτει τα πραγματικά αίτια του δυστυχήματος και τα οποία θα συζητήσουμε αναλυτικά στην εξεταστική επιτροπή”.