Σύγκρουση αεροπλάνων Τόκιο: Νέες αποκαλύψεις για το τρομερό δυστύχημα

ΚΟΣΜΟΣ

Σύγκρουση αεροπλάνων Τόκιο: Νέες αποκαλύψεις για το τρομερό δυστύχημα

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: AlphaFreePress

Σύγκρουση αεροπλάνων Τόκιο: Πώς έγινε η μοιραία σύγκρουση των αεροπλάνων

04.01.2024 | 14:05

Οι οδηγίες που είχαν δοθεί στο αεροσκάφος της ιαπωνικής ακτοφυλακής, που συγκρούστηκε με εκείνο της Japan Airlines στο αεροδρόμιο Χανέντα του Τόκιο, ήταν να περιμένει stand by και ο πύργος ελέγχου δεν του είχε δώσει το ΟΚ για απογείωση, όπως προκύπτει από τις απομαγνητοφωμένες συνομιλίες του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας. Στο μοιραίο δυστύχημα η πτήση 516 της JAL έπεσε κατά την προσγείωση πάνω στο αεροσκάφος της ακτοφυλακής με αποτέλεσμα να τυλιχθεί στις φλόγες. Και οι 379 επιβαίνοντες στο αεροπλάνο της JAL πρόλαβαν να απομακρυνθούν σε μια επιχείρηση εκκένωσης που χαρακτηρίστηκε «θαύμα», αλλά πέντε από τα έξι μέλη του αεροπλάνο της ακτοφυλακής σκοτώθηκαν.

Το αεροσκάφος της JAL είχε λάβει άδεια προσγείωσης

Ο υπουργός Μεταφορών της Ιαπωνίας, Τετσούο Σάιοτ, έδωσε χθες στη δημοσιότητα τις απομαγνητοφωνημένες διάρκειας τεσσάρων λεπτών συνομιλίες των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας με τους πιλότους των δύο αεροσκαφών πριν τη σύγκρουση, κι όπως φαίνεται η πτήση της JAL είχε λάβει άδεια προσγείωσης, ενώ δεν προκύπτει σαφής άδεια έγκρισης απογείωσης για το αεροπλάνο της ακτοφυλακής. Ο πύργος ελέγχου έδωσε στις 17:43:26 τοπική ώρα της Τρίτης άδεια στο επιβατικό αεροσκάφος να προσγειωθεί, σύμφωνα με τις συνομιλίες. Αντίθετα οι οδηγίες στις 17:45:11 προς το αεροπλάνο της ακτοφυλακής ήταν να τροχοδρομήσει σε «σημείο αναμονής». Το πλήρωμά του επιβεβαίωσε δευτερόλεπτα αργότερα τις οδηγίες.

Περίπου δύο λεπτά αργότερα το αεροσκάφος της JAL συγκρούστηκε κατά την προσγείωση με εκείνο της ακτοφυλακής σύμφωνα με το χρόνο που αναγράφεται σε βίντεο από κάμερα του αεροδρομίου. Οι έρευνες για το αεροπορικό δυστύχημα συνεχίζονται, είπε ο Ιάπωνας υπουργός Μεταφορών διαβεβαιώνοντας ότι θα ληφθούν όλα τα μέτρα για να μην ξανασυμβεί κάτι τέτοιο, ενώ αξιωματούχοι της Ιαπωνικής Υπηρεσίας Ασφάλειας Μεταφορών (JTSB) είπαν ότι ανασύρθηκαν τα δύο μαύρα κουτιά του αεροσκάφους της ακτοφυλακής, δηλαδή ο καταγραφέας πτήσης και ο καταγραφέας φωνής, αλλά ακόμη αναζητούν εκείνα του αεροπλάνου της JAL.

Δεν λειτουργούσαν τα φώτα στον διάδρομο προσαπογείωσης;

Ένας άλλος παράγοντας που εξετάζεται στο πλαίσιο της έρευνας για τη σύγκρουση των αεροσκαφών είναι ότι ίσως να μην λειτουργούσαν τα φώτα στον διάδρομο προσαπογείωσης, που είναι σχεδιασμένα για να εμποδίζουν τους πιλότους να τροχοδρομήσουν κατά λάθος στον διάδρομο. Ένα ενημερωτικό δελτίο προς τους πιλότους ανέφερε ότι ο φωτισμός της μπάρας στάσης είναι «μη λειτουργικός» από τον διάδρομο προσαπογείωσης C1 μέχρι τον C14, άρα περιλαμβάνεται και εκείνος κοντά στον οποίο σύμφωνα με την οδηγία του πύργου ελέγχου έπρεπε να περιμένει το αεροσκάφος της ακτοφυλακής την άδεια για την απογείωση. Η ειδοποίηση αυτή — ή NOTAM — δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στις 25 Δεκεμβρίου 2023 και παραμένει ενεργή, σύμφωνα με το CNN.

18 λεπτά για την εκκένωση του αεροσκάφους της JAL, οι πιλότοι αγνοούσαν ότι φλεγόταν το αεροσκάφος

Επιβάτες του Airbus A350 της JAL και αυτός μάρτυρες της φονικής σύγκρουσης των δύο αεροσκαφών περιέγραψαν πώς ο αρχικός τρόμος τους μετατράπηκε σε ανακούφιση, όταν κατέστη σαφές ότι όλοι οι επιβαίνοντες πρόλαβαν να απομακρυνθούν. Όσο κι αν ακούγεται απίστευτο, μόνον ένας από τους επιβαίνοντες στο αεροσκάφος υπέστη εκδορές. Στο μεταξύ, όπως μετέδωσε το ιαπωνικό κρατικό δίκτυο NHK χρειάστηκαν 18 λεπτά για την πλήρη εκκένωση του αεροσκάφους από τους επιβάτες και τα μέλη του πληρώματος, καθώς ο τελευταίος που το εγκατέλειψε ήταν ο κυβερνήτης του στις 18:05 τοπική ώρα.

Το ίδιο δίκτυο, επικαλούμενο αξιωματούχους της Japan Airlines μετέδωσε ότι οι πιλότοι του A350 αγνοούσαν ότι είχε ξεσπάσει φωτιά μετά τη σύγκρουση με το αεροσκάφος της ακτοφυλακής, αλλά οι αεροσυνοδοί το συνειδητοποίησαν όταν η καμπίνα άρχισε να γεμίζει με καπνούς. Τα μέλη του πληρώματος ζήτησαν από τους επιβάτες να διατηρήσουν την ψυχραιμίας του κι ο επικεφαλής τους ενημέρωσε τους πι8λότους για τη φωτιά και ζήτησε άδεια να ανοίξει τις εξόδους κινδύνου. Όπως ανέφερε το NHK το αεροσκάφος διέθετε οκτώ εξόδους κινδύνου και η εκκένωση των επιβαινόντων ξεκίνησε από τις δύο μπροστινές, που απείχαν από την εστία της φωτιάς και άλλη μία πίσω. Σύμφωνα με τη Japan Airlines, το κόστος των λειτουργικών ζημιών από τη σύγκρουση εκτιμάται σε περίπου 15 δισ. γεν (105 εκατ. δολάρια).

 

Exit mobile version