Υπάρχουν άνθρωποι που σε απομακρύνουν με την αδιαφορία τους κι άλλοι, με το υπερβολικά φορτικό... ενδιαφέρον τους
Από την Ευτυχία Παπούλια
Κοινωνιολόγος
Καλοί τρόποι είναι η συμφιλίωση της μεγάλης ιδέας που έχουμε για τον εαυτό μας με τη μικρή ιδέα που έχουμε για τους άλλους.
Mark Twain
Υπάρχουν άνθρωποι που σε απομακρύνουν με την αδιαφορία τους κι άλλοι, με το υπερβολικά φορτικό… ενδιαφέρον τους. Και δεν μιλάμε για ανθρώπους με τους οποίους, ενδεχομένως, θα επιθυμούσαμε να δημιουργήσουμε μια κοινωνική σχέση μαζί τους, αλλά για ανθρώπους με τους οποίους συνάπτουμε μια καθαρά εμπορική σχέση μαζί τους. Εμείς ως πελάτες κι εκείνοι υπεύθυνοι μιας μικρής ή και μεγαλύτερης επιχείρησης που θέλει να μας πουλήσει ένα ακριβό προϊόν έως και έναν καφέ, αν πρόκειται για μια μικρή καφετέρια της γειτονιάς που έχουν ανάγκη τα χρήματά μας για να επιβιώσουν, να βγάλουν το μήνα, να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους. Κι έχουν ανάγκη να κερδίσουν την εμπιστοσύνη μας μόλις περάσουμε το κατώφλι της επιχείρησής τους. Είτε πρόκειται να αγοράσουμε ένα ακριβό ρούχο, είτε απλά τις υπηρεσίες τους αν πρόκειται για τον υδραυλικό ή τον ηλεκτρολόγο της γειτονιάς μας.
Στην πρώτη κατηγορία ανήκουν εκείνοι που μπαίνετε στο κατάστημά τους με μια έντονη καλημέρα κι ένα χαμόγελο ως τα αυτιά, για να τους αποσπάσετε την αφοσίωσή τους απ’ τον υπολογιστή και να ασχοληθούν μαζί σας αφού είστε αποφασισμένοι να αγοράσετε κάτι που είδατε στην βιτρίνα.
Εκείνοι όμως με καθυστέρηση κάποιων δευτερολέπτων, ανταποκρίνονται στον χαιρετισμό, χωρίς να σηκώσουν το βλέμμα τους απ’ το πληκτρολόγιο ή να συντομεύσουν την συζήτησή τους απ’ το κινητό αφήνοντάς σας σε μια αδικαιολόγητη αναμονή, που η ευγένειά σας δεν σας επιτρέπει να του γυρίσετε την πλάτη και επιδεικτικά να φύγετε. Έτσι, περιμένετε πριν η υπομονή σας φτάσει στα όριά σας, αναζητώντας αυτό που …δεν έχει για να φύγετε με πολιτισμένο τρόπο. Ίσως και με ένα αίσθημα ενοχής, γιατί τον διακόψατε από κάτι πιο ενδιαφέρον αλλά και για τον δικό σας χρόνο που σπαταλήσατε άδικα.
Καταπίεση
Στην δεύτερη κατηγορία ανήκουν εκείνοι που το υπερβολικό ενδιαφέρον τους λειτουργεί καταπιεστικά, σας απωθεί και προέρχεται απ’ αυτούς που δραστηριοποιούνται σε πολύ μικρές ατομικές επιχειρήσεις με τους οποίους ο πελάτης έρχεται σε επαφή τουλάχιστον μια φορά την ημέρα, όπως το ψιλικατζίδικο, ο φούρνος της γειτονιάς, η μικρή καφετέρια η οποία προσφέρει τους καφέδες στους εργαζόμενους της περιοχής και δημιουργεί προσωπικές σχέσεις μαζί τους.
Σ’ αυτές τις περιπτώσεις αν εσείς δεν έχετε προβλήματα ή αν αυτά που έχετε δεν επιθυμείτε να τα μοιραστείτε μαζί τους, όπως είναι η προσφιλής έκφραση των influencers, τότε εκείνοι θα σας πετάξουν μια ατάκα για την ακρίβεια, γιατί η μιζέρια για τους περισσότερους ειναι στάση ζωής και πάνω σε αυτήν την συζήτηση θα δημιουργηθεί μια οικειότητα, που θα σας κάνει να νιώσετε πως δεν έχετε απέναντί σας εναν επαγγελματία που θέλει απλά να σας παίρνει τα χρήματα, αλλά έναν φίλο που σας κατανοεί.
… ανάκριση
Όμως η οικειότητα και η φιλία δεν σταματούν εκεί. Κάποιοι απ’ αυτούς τους φίλους φέρνουν τον πελάτη τους σε πολύ δύσκολη θέση ανακρίνοντάς τον, σχεδόν, με ερωτήσεις γύρω από την ιδιωτική του, την επαγγελματική του ζωή, τις πολιτικές του απόψεις κι αν πρόκειται για μια νέα γυναίκα, η αδιακρισία μπορεί να ξεπεράσει τα όρια.
Έτσι, αυτού του είδους η οικειότητα εκφυλίζεται σε παραβίαση της ιδιωτικής ζωής ενός πελάτη απο εναν μικρό επιχειρηματία της γειτονιάς, πολλές φορές βέβαια και με την συνυπευθυνότητα του ίδιου του πελάτη. Τι γίνεται όμως με αυτούς που δεν επιθυμούσαν μια τέτοια εξέλιξη της πελατειακής τους σχέσης με τον επιχειρηματία; Απλά τότε οι πελάτες φεύγουν, χωρίς ποτέ αυτός να μάθει τον λόγο ώστε να μην επαναλάβει τα ίδια λάθη και επιδιώξει και με άλλους μια εξέλιξη της σχέσης πέρα από την αυστηρά επαγγελματική.
Οι άνθρωποι, τόσο εκείνοι που ασκούν μια δραστηριότητα και επιδιώκουν να κερδίσουν περισσότερους πελάτες, όσο και οι υπόλοιποι, ως μέλη μιας κοινωνίας που επιθυμούν να διευρύνουν τον κύκλο τους με αξιόλογα άτομα αλλά και να έχουν επιτυχίες στην προσωπική τους ζωή, πολλές φορές δεν πετυχαίνουν τους στόχους τους γιατί δεν δίνουν την σημασία που πρέπει στην διαχείριση των πλεονεκτημάτων τους ή των προσόντων που μπορεί να διαθέτουν.
Εμφάνιση
Δεν αρκεί να διαθέτει κάποιος καλά προϊόντα ή να παρέχει άριστες υπηρεσίες αν αυτός δεν κερδίζει τον πελάτη του με την πρώτη εικόνα που προσφέρει ο ίδιος σε αυτόν. Η εμφάνιση, κατά κύριο λόγο που αφορά τόσο στο ντύσιμο όσο και στις εκφράσεις του προσώπου, θα πρέπει να εκπέμπουν μια ευχάριστη διάθεση στον άλλο και μια ειλικρίνεια. Ένας τρόπος να το δείχνουμε αυτό είναι να κοιτάζουμε τον άλλον στα μάτια, τόσο όταν μας μιλάει εκείνος όσο και όταν μιλάμε εμείς σε αυτόν. Ακούμε προσεκτικά και απαντάμε μετά από κάποια δευτερόλεπτα σιωπής ώστε να αφομοιώσουμε πολύ καλά αυτά που ακούσαμε και κυρίως να απαντήσουμε με τις λιγότερες δυνατές φράσεις και φυσικά, να βεβαιωθούμε πως ο άλλος κατανόησε πλήρως αυτά που του είπαμε.
Ειναι βέβαια αυτά μερικά απ’ τους γενικότερους κανόνες καλής συμπεριφοράς που πρέπει να δίνουν χρώμα στην ζωή μας και να κάνουν πιο όμορφες τις σχέσεις με τους άλλους ανθρώπους. Ωστόσο, δίνουμε μικρή ή και καθόλου σημασία, γιατί τα θεωρούμε ασήμαντες λεπτομέρειες. Δεν είναι όμως! Ένα συγκρατημένο χαμόγελο, ένας ευχάριστος τόνος, λίγο χρώμα στην φωνή μας, μια σωστή άρθρωση του λόγου για να μας κατανοεί ο άλλος χωρίς προσπάθεια, κάποιες μετρημένες κινήσεις των χεριών και του σώματός μας χωρίς δόση υπερβολής, είναι στοιχεία που αναδεικνύουν και προβάλλουν σε μεγάλο βαθμό τις θετικές πλευρές του χαρακτήρα μας ενώ πετυχαίνουμε την αποδοχή που διεκδικούμε από τους άλλους, που είναι άλλωστε και το ζητούμενο στις καθημερινές μας σχέσεις.
Μπορεί σήμερα οι περισσότερες συναλλαγές αλλά και η επικοινωνία των ανθρώπων μεταξύ τους, δυστυχώς ακόμη και η αναζήτηση μιας σοβαρής συντροφικής σχέσης να γίνεται μέσω διαδικτύου, αλλά η ανάγκη μιας προσωπικής επαφής είναι όχι μόνο απαραίτητη, αλλά και αναντικατάστατη.