«Η μάχη για να τιθασεύσουμε την ακρίβεια και για να επιβάλουμε κανόνες εντονότερου ανταγωνισμού υπέρ του καταναλωτή είναι μια μάχη διαρκής»
Ο πρωθυπουργός είναι αποφασισμένος να τελειώνει με την ακρίβεια. Γι’ αυτό τόνισε «διορθώνουμε στρεβλές εμπορικές πρακτικές -προτεραιότητα η προστασία του καταναλωτή» και έκανε λόγο για επιπλέον παρέμβαση για καθαρές αρχικές τιμές τιμοκαταλόγου σε: απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, αφρόλουτρα, σαμπουάν, οδοντόκρεμες, βρεφικές πάνες και οπωροκηπευτικα. «Καμία ανοχή στον πληθωρισμό της απληστίας των πολυεθνικών. Καθαρές τιμές – πραγματικές εκπτώσεις και προσφορές – πραγματικός ανταγωνισμός και καλύτερες τιμές στον τελικό καταναλωτή» είναι η τελική κατεύθυνση.
Του Γιώργου Αυτιά
«Η μάχη για την αντιμετώπιση της ακρίβειας είναι μια μάχη διαρκής και στη μάχη αυτή αξιοποιούνται διαρκώς νέα εργαλεία πολιτικής μέχρι να καταλάβουν όλοι και ειδικά οι πολυεθνικές εταιρείες ότι η Ελλάδα δεν είναι μπανανία και ότι ο πληθωρισμός της απληστίας δεν μπορεί να είναι ανεκτό»ς, τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, σε σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου για τα μέτρα αντιμετώπισης της ακρίβειας.
Η στήριξη της ΔΙΜΕΑ
Είπε ότι η ενδυνάμωση της ΔΙΜΕΑ και δύσκολοι έλεγχοι, κυρίως, οι οποίοι έγιναν τους τελευταίους μήνες στην αγορά και αφορούν τους παράγοντες κόστους και κερδοφορίας των βασικών προϊόντων που αποτελούν και το καλάθι του νοικοκυριού «μας έχουν βοηθήσει να κατανοήσουμε πολύ καλύτερα τους μηχανισμούς λειτουργίας της αγοράς. Τα νέα μέτρα έχουν ακριβώς ως στόχο να αντιμετωπίσουν χρόνιες στρεβλώσεις οι οποίες έχουν συσσωρευτεί επί πολλά χρόνια στην ελληνική αγορά και οι οποίες δυστυχώς έχουν γίνει εντονότερες ως αποτέλεσμα της εισαγόμενης πληθωριστικής κρίσης. Και έχουν οδηγήσει στο απαράδεκτο φαινόμενο αντίστοιχα προϊόντα πολυεθνικών εταιρειών να πωλούνται πολύ ακριβότερα στην Ελλάδα από ό,τι σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Αυτό προφανώς είναι κάτι το οποίο δεν μπορεί να συνεχίσει να γίνεται ανεκτό.
Οι παρεμβάσεις μας στοχεύουν πρωτίστως σε καθαρές τιμές τιμοκαταλόγου περιορίζοντας τις συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών κατά 30% και μεταφέροντας αντίστοιχα το όφελος στον καταναλωτή. Αφορούν προϊόντα ευρείας χρήσης όπως καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα, σαμπουάν, βρεφικές πάνες, οπωροκηπευτικά… Ειδική πρόνοια θα υπάρχει και για το ζήτημα του βρεφικού γάλακτος, όπου πράγματι είναι παντελώς αδικαιολόγητο γιατί οι τιμές στην Ελλάδα είναι τόσο ακριβότερες από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.Εκεί θα μπει ένα πλαφόν στο περιθώριο του μικτού κέρδους έτσι ώστε οι τιμές να προσαρμοστούν σε λογικά για την Ευρώπη επίπεδα».
Ο πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι «σκοπός είναι με τα μέτρα αυτά να διορθωθούν κατεστημένες στρεβλές εμπορικές πρακτικές και βασική προτεραιότητα παραμένει η προστασία του καταναλωτή και η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς.Θα ήθελα τέλος να προσθέσω ότι μας απασχολεί πολύ ως κυβέρνηση η οικονομική επιβάρυνση για τις νέες οικογένειες». Επεσήμανε ότι είναι κάτι που έχει αντιμετωπιστεί ήδη μέσα από μια σειρά μέτρων υποστήριξης των νέων οικογενειών και εξειδικευμένων πρωτοβουλιών και πρέπει τα μέτρα που θα ανακοινωθούν στη συνέχεια να τα δούμε στο πλαίσιο μιας συνολικής πολιτικής στήριξης της οικογένειας και ειδικά των νέων οικογενειών αντιλαμβανόμενοι πλήρως το μεγάλο οικονομικό βάρος που η απόκτηση ενός παιδιού συνεπάγεται για μία νέα οικογένεια.
Η μάχη για να τιθασεύσουμε την ακρίβεια και για να επιβάλουμε κανόνες εντονότερου ανταγωνισμού υπέρ του καταναλωτή, όπως γνωρίζετε, είναι μια μάχη διαρκής. Και στη μάχη αυτή αξιοποιούμε διαρκώς νέα εργαλεία πολιτικής μέχρι να καταλάβουν όλοι, και θα έλεγα ειδικά οι πολυεθνικές εταιρείες, ότι η Ελλάδα δεν είναι “μπανανία” και ότι ο πληθωρισμός της απληστίας δεν μπορεί να είναι ανεκτός. Η ενδυνάμωση της ΔΙ.Μ.Ε.Α. και οι εντατικοί έλεγχοι οι οποίοι έγιναν τους τελευταίους μήνες στην αγορά, κυρίως δύσκολοι έλεγχοι που αφορούν τους παράγοντες κόστους και κερδοφορίας των βασικών προϊόντων που αποτελούν και το Καλάθι του Νοικοκυριού, μας έχουν βοηθήσει να κατανοήσουμε πολύ καλύτερα τους μηχανισμούς λειτουργίας της αγοράς.
Τα νέα μέτρα έχουν ακριβώς ως στόχο να αντιμετωπίσουν χρόνιες στρεβλώσεις οι οποίες έχουν συσσωρευθεί επί πολλά χρόνια στην ελληνική αγορά και οι οποίες, δυστυχώς, έχουν γίνει εντονότερες ως αποτέλεσμα της εισαγόμενης πληθωριστικής κρίσης. Και έχουν οδηγήσει στο απαράδεκτο φαινόμενο αντίστοιχα προϊόντα πολυεθνικών εταιρειών να πωλούνται πολύ ακριβότερα στην Ελλάδα από ό,τι σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Αυτό προφανώς είναι κάτι το οποίο δεν μπορεί να συνεχίσει να γίνεται ανεκτό».
Οι τιμές
Οι παρεμβάσεις μας στοχεύουν πρωτίστως σε καθαρές τιμές τιμοκαταλόγου, περιορίζοντας τις συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών κατά 30% και μεταφέροντας αντίστοιχα το όφελος στον καταναλωτή. Αφορούν προϊόντα ευρείας χρήσης, όπως καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα, σαμπουάν, βρεφικές πάνες, οπωροκηπευτικά.
Ειδική πρόνοια θα υπάρχει και για το ζήτημα του βρεφικού γάλακτος, όπου πράγματι είναι παντελώς αδικαιολόγητο γιατί οι τιμές στην Ελλάδα είναι τόσο ακριβότερες από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Εκεί, όπως θα εξειδικεύσει αργότερα και ο αρμόδιος Υπουργός, θα μπει ένα πλαφόν στο περιθώριο του μεικτού κέρδους, έτσι ώστε οι τιμές να προσαρμοστούν σε λογικά για την Ευρώπη επίπεδα. Με τα μέτρα αυτά σκοπός μας είναι να διορθώσουμε κατεστημένες στρεβλές εμπορικές πρακτικές και βασική μας προτεραιότητα παραμένει η προστασία του καταναλωτή και η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς.
Η επιβάρυνση
«Θα ήθελα, τέλος, να προσθέσω ότι μας απασχολεί πολύ ως κυβέρνηση η οικονομική επιβάρυνση για τις νέες οικογένειες. Είναι κάτι το οποίο έχουμε αντιμετωπίσει ήδη μέσα από μια σειρά από μέτρα υποστήριξης των οικογενειών και θέλω να θυμίσω ότι η κυβέρνηση αυτή θέσπισε από το 2019 εφάπαξ βοήθημα, το οποίο καταβάλλεται σε δύο δόσεις, ύψους 2.000 ευρώ για κάθε παιδί το οποίο γεννιέται στην πατρίδα μας. Αυτό βοηθάει πολύ μία νέα οικογένεια με τα πρώτα έξοδα τα οποία συνοδεύουν τη γέννηση ενός παιδιού, αλλά προφανώς υποστηρίζουν και την οικογένεια τους πρώτους μήνες με τις αυξημένες δαπάνες, είτε αφορούν σε βρεφικό γάλα, είτε αφορούν σε πάνες, είτε αφορούν σε μωρομάντηλα.
Και φυσικά έχουμε δρομολογήσει και μια σειρά από άλλες πρωτοβουλίες, όπως η αύξηση του αφορολόγητου κατά 1.000 ευρώ για οικογένειες με παιδιά, η αύξηση του επιδόματος παιδιού για τους δημόσιους υπαλλήλους, η επέκταση του επιδόματος μητρότητας στις ελεύθερες επαγγελματίες και στις αγρότισσες. Άρα, και τα μέτρα τα οποία θα εξαγγελθούν στη συνέχεια ας τα δούμε και στα πλαίσια μιας συνολικής πολιτικής στήριξης της οικογένειας και ειδικά των νέων οικογενειών, αντιλαμβανόμενοι πλήρως το μεγάλο οικονομικό βάρος που η απόκτηση ενός παιδιού συνεπάγεται για μία νέα οικογένεια».
Τα 4 μέτρα Σκρέκα
Ο κ. Σκρέκας ανακοίνωσε μέτρα σε 4 άξονες για την προστασία των καταναλωτών:
- Μείωση παροχών σε σούπερ μάρκετ: Περιορίζονται οι συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών κατά 30%, μεταφέροντας αντίστοιχα το όφελος στον καταναλωτή για απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, αφρόλουτρα, σαμπουάν και βρεφικές πάνες
- Αποτροπή άδικων ανατιμήσεων: Οσες εταιρείες κάνουν ανατιμήσεις δεν θα μπορούν να προβούν σε προωθητικές ενέργειες για ένα τρίμηνο.
- Καθαρές τιμές από το χωράφι στο ράφι
- Πλαφόν στο μικτό κέρδος του βρεφικού γάλακτος: Συγκεκριμένα οι εταιρείες βρεφικού γάλακτος θα πρέπει να πωλούν σε τιμές μέχρι το άθροισμα του λειτουργικού τους κόστους και εμπορικού κέρδους.