Στα δικαστήρια το 40% των υποθέσεων φορολογικών διαφορών

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στα δικαστήρια το 40% των υποθέσεων φορολογικών διαφορών

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Γιώργος Ζαχάρης

Δικαιώνονται τρεις στους δέκα φορολογούμενους που προσφεύγουν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών - Τι δείχνουν τα στοιχεία της ΑΑΔΕ

16.01.2024 | 09:17

Στα δικαστήρια καταλήγουν και λιμνάζουν χιλιάδες προσφυγές φορολογουμένων οι οποίες απορρίπτονται από τη Διεύθυνση Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών (ΔΕΔ). Σχεδόν επτά στους δέκα φορολογούμενους οι οποίοι ζητούν από τη ΔΕΔ την ακύρωση ή τη μείωση των προστίμων που τους έχουν επιβάλει οι φοροελεγκτικές αρχές φεύγουν με άδεια χέρια καθώς οι προσφυγές τους δεν γίνονται δεκτές. Σύμφωνα με τη διαδικασία ο φορολογούμενος που παραλαμβάνει το «ραβασάκι» με το φόρο (Πράξη Διοικητικού Προσδιορισμού του Φόρου), έχει τη δυνατότητα να προσφύγει εντός 30 ημερών για να το αμφισβητήσει και κατόπιν εάν δεν δικαιωθεί από τη ΔΕΔ, μπορεί να προσφύγει στα διοικητικά δικαστήρια. Αν δεν προσφύγει στη ΔΕΔ, δεν μπορεί να προσφύγει στα φορολογικά δικαστήρια.

Τα στοιχεία της ΑΑΔΕ δείχνουν ότι το 2023 προσέφυγαν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών 6.481 φορολογούμενοι και επιχειρήσεις. Από τις υποθέσεις αυτές εξετάστηκαν οι 5.963 υποθέσεις και έγιναν δεκτές εν μέρει ή εν όλω οι 1.801 ή το 30,2%. Απορρίφθηκαν άμεσα οι 3.856 προσφυγές ενώ 273 απορρίφθηκαν σιωπηρώς επειδή δεν εξετάστηκαν εντός της προθεσμίας των 120 ημερών. Για 33 προσφυγές οι φορολογούμενοι δήλωσαν στη συνέχεια παραίτηση και οι υποθέσεις μπήκαν στο αρχείο.

 

3.131 προσφυγές το 2023

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, το 2023 ασκήθηκαν 3.131 προσφυγές στα δικαστήρια από τους φορολογούμενους που δεν δικαιώθηκαν από τη ΔΕΘ. Πάντως οι φορολογούμενοι έχουν τη δυνατότητα να υποβάλλουν απευθείας αίτηση και στην εξώδικη επιτροπή επίλυσης φορολογικών διαφορών. Σημειώνεται ότι η υποβολή της ενδικοφανούς προσφυγής γίνεται αποκλειστικά ηλεκτρονικά μέσω του διαδικτυακού τόπου της ΑΑΔΕ (www.aade.gr)με τη χρήση των προσωπικών κωδικών πρόσβασης του TAXISnet. Όταν ο υπόχρεος είναι νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, σε περίπτωση που η ενδικοφανής προσφυγή υποβάλλεται ψηφιακά από το νόμιμο εκπρόσωπό τους, τότε η υποβολή γίνεται με χρήση των προσωπικών κωδικών πρόσβασης του τελευταίου. Από το 2013 που ξεκίνησε να λειτουργεί η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, έχουν εκδικαστεί 83.855 υποθέσεις εκ των οποίων απορρίφθηκαν οι 60.341. Από τους φορολογούμενους που δεν δικαιώθηκαν οι 33.875 υπέβαλαν προσφυγές στα φορολογικά δικαστήρια.

Σημειώνεται ότι η ενδικοφανής προσφυγή υποβάλλεται υποχρεωτικά ηλεκτρονικά και ασκείται εντός ανατρεπτικής προθεσμίας 30 ημερών που αρχίζει από τη συντέλεση της κοινοποίησης της πράξης ή τη συντέλεση της παράλειψης. Ειδικά για τους κατοίκους εξωτερικού η σχετική προθεσμία ορίζεται σε 60 ημέρες. Η ενδικοφανής προσφυγή υποβάλλεται από τον υπόχρεο, καθώς και από όλα τα ευθυνόμενα φυσικά πρόσωπα για την καταβολή του φόρου εκ μέρους του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας. Η απόφαση επί της ενδικοφανούς προσφυγής εκδίδεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας 120 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της υπόθεσης στην αρμόδια φορολογική αρχή. Αν δεν εκδοθεί απόφαση και δεν ενημερωθεί σχετικά ο υπόχρεος ή δεν επιδοθεί η απόφαση, τότε θεωρείται ότι η ενδικοφανής προσφυγή έχει απορριφθεί από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών και ο υπόχρεος έχει λάβει γνώση αυτής της απόρριψης κατά την εκπνοή της ανωτέρω προθεσμίας.

Exit mobile version