Μαθήματα στους juniors
Από την Ευτυχία Παπούλια
Κοινωνιολόγος
Χρησιμότητα είναι όταν έχεις ένα τηλέφωνο, πολυτέλεια είναι όταν έχεις δύο, αφθονία όταν έχεις τρία και παράδεισος όταν δεν έχεις κανένα
Doug Larson, Αμερικανός αρθρογράφος
Πάνω από το 60% των Αμερικάνικων Επιχειρήσεων θα αναθέσουν σε ειδικούς καλών τρόπων να εκπαιδεύσουν τους υπαλλήλους τους σε θέματα όπως το πώς να ντύνονται στο γραφείο, πώς να μιλούν με τους πελάτες και πώς να συμπεριφέρονται στους κοινούς χώρους. Η ανάγκη για μια καλή συμπεριφορά των υπαλλήλων στον χώρο εργασίας μεταξύ τους, απέναντι στους πελάτες αλλά πολλές φορές και των προϊσταμένων τους απέναντί τους, προϋπήρχε, αλλά δεν ήταν τόσο αισθητή. Το πρόβλημα εντάθηκε μετά την επιστροφή στο γραφείο υπαλλήλων οι οποίοι κατά την διάρκεια της πανδημίας είχαν την δυνατότητα να εργάζονται από το σπίτι τους. Και μετέφεραν έτσι στον χώρο εργασίας, τρόπους ντυσίματος αλλά και συμπεριφοράς που αναδεικνύουν προβλήματα που πριν δεν ήταν αισθητά.
Μαθήματα στους juniors
Τέσσερες μεγάλες εταιρείες συμβούλων προσφέρουν μαθήματα σε όλους τους juniors που προσλαμβάνουν, όπως για παράδειγμα στο πώς να εκφράζονται σε ένα meeting ή ακόμα και για πιο δύσκολα θέματα: πώς να διαχειρίζονται μια διαφωνία τους με έναν πελάτη ή συνάδελφο αλλά και γενικότερα, πώς να επικοινωνούν με άτομα που έχουν διαφορετικές απόψεις. Μάλιστα στην Ιαπωνία, οι σπουδαστές καλών τρόπων παίρνουν μαθήματα ακόμη και πώς… να χαμογελούν! Ακόμα και σήμερα σε αυτήν την χώρα, θεωρείται μεγάλη αγένεια να περιφέρει κάποιος την βαριεστημάρα του και την κακοκεφιά του ως δημόσιο θέαμα, έστω κι αν τον απασχολεί κάποιο πρόβλημα. Το χαμόγελο, είναι το πιο σημαντικό ίσως πλεονέκτημα κι όχι μόνο των εργαζομένων, που η μάσκα το απαξίωσε, σχεδόν το εξαφάνισε και χρειάζεται προσπάθεια να επανέλθει.
Παρόλο που πολλά από αυτά τα μαθήματα μοιάζουν αυτονόητα, όχι μόνο στον επαγγελματικό μας χώρο αλλά και στην προσωπική μας ζωή, κανείς από τους εργαζόμενους της generation Z δεν φαίνεται να δίνει έμφαση στην ανάγκη να επικοινωνεί καλύτερα με τους συναδέλφους αλλά και στις καθημερινές κοινωνικές σχέσεις.
Ανάγκη για προσωπική επαφή
Ένα ωραίο σώμα, ντυμένο με εξίσου άμορφα ρούχα κι ένας τυποποιημένος τρόπος εκφοράς του λόγου με προφανή την επιρροή των ΜΜΕ, μας κάνουν να πιστεύουμε πως είμαστε αυτάρκεις σε επικοινωνιακά χαρίσματα. Μπορεί η τεχνολογία να απειλεί πολλές θέσεις εργασίας και η Τεχνητή Νοημοσύνη να περιορίζει την ανάγκη για προσωπικό με ιδιαίτερες επικοινωνιακές δυνατότητες, όμως η ανάγκη των ανθρώπων για προσωπική επαφή δεν θα υποκατασταθεί και θα γίνεται όλο και πιο έντονη, όσο η αποξένωση ανάμεσα στους ανθρώπους, εξαιτίας της τεχνολογίας διευρύνεται.
Με δεδομένο ότι αυτή η ανάγκη των ανθρώπων για περισσότερη επικοινωνία μεταξύ τους είναι πλέον μια αναγκαιότητα, μπορούμε να αντισταθούμε και να δημιουργήσουμε αναχώματα στις επιπτώσεις της τεχνολογίας στην ζωή μας χωρίς να την διαταράξουμε λειτουργικά. Και επειδή η πιο άμεση επαφή μας με την τεχνολογία και κατ’ επέκταση με τους συνανθρώπους μας και τους συνεργάτες μας γίνεται μέσω του κινητού επιβάλλεται σε αυτό το πολύ απαραίτητο άλλωστε μέσον να περιορίσουμε την χρήση του στο ελάχιστο. Και υπάρχει πολύς δρόμος σε αυτήν την προσπάθεια.
Είστε σε ένα καφέ μόνοι σας ή με μιαν αδιάφορη συντροφιά, κάτι που ούτως ή άλλως δεν πρέπει να συμβαίνει και δεν σας τιμά. Μην βγάζετε το κινητό σας κι εστιάζετε στην οθόνη του με σκυμμένο κεφάλι. Ασχέτως της σοβαρότητας αυτής της κίνησης, το μήνυμα που εκπέμπετε αυτόματα στον περίγυρο είναι πως η παρουσία τους σας είναι παντελώς αδιάφορη, παρόλο που οι επισκέψεις μας σε τέτοιους χώρους υποκρύπτουν μια επιθυμία για μια καινούρια γνωριμία.
…απρόσκλητοι
Αυτή η συμπεριφορά μας μέσα από την χρήση του κινητού… πως εγώ ζω στον δικό μου κόσμο και δεν με ενδιαφέρουν κοινωνικές σχέσεις όποιας μορφής, διαχέεται στον περίγυρό μας ακόμη και αν η επιθυμία μας βρίσκεται στο αντίθετο: Να διευρύνουμε δηλαδή τον κοινωνικό και επαγγελματικό μας κύκλο. Αν έχετε το κινητό ανοιχτό σε μια παρέα να ξέρετε ότι βάζετε στην παρέα ‘απρόσκλητους’ που μπορούν να σας φέρουν σε δύσκολη θέση. Για παράδειγμα να απομακρυνθείτε από την παρέα περιφρονώντας την, για να μιλήσετε πιο άνετα, μια κίνηση καθόλου ευγενική ή να αναγκαστείτε να παραμείνετε και να δώσετε κάποιες ελάχιστες πληροφορίες σχετικά με το τηλεφώνημα, κάτι που απαιτεί η στοιχειώδης ευγένεια.
Μην στέλνετε ακατάπαυστα μηνύματα. Μην πληκτρολογείτε. Μιλήστε, πάρτε τηλέφωνο! Αν είναι εφικτό προτιμήστε την φυσική επαφή. Τα μηνύματα είναι παγερός τρόπος επικοινωνίας. Είναι τελείως διαφορετικό να ακούσει κάποιος την φωνή μας και εμείς την δική του, να νιώσουμε το χρώμα, την ένταση και τα συναισθήματα του συνομιλητή μας. Μην διστάζουμε, πριν από κάθε συνομιλία να ζητάμε τον ελάχιστο χρόνο μήπως ο συνομιλητής μας βρίσκεται σε άσχημη ψυχολογική κατάσταση και τον αιφνιδιάσουμε. Έχει σημασία για έναν ιδανικό διάλογο, να μπορούμε να διαχειριστούμε τέτοιες καταστάσεις από την άλλη πλευρά. Γιατί αν κάτι έχει οδηγήσει τις ανθρώπινες σχέσεις στην απόλυτη παρακμή, είναι ακριβώς αυτό, η στρεβλή αντίληψη της επικοινωνίας.