Οι Έλληνες επαγγελματίες έχουν τη δυνατότητα να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες που προκύπτουν λόγω των σημαντικών ελλείψεων σε οδηγούς λεωφορείων στη Γερμανία, σύμφωνα με ρεπορτάζ της Deutsche Welle. Η εταιρεία Your Mellon, με έδρα τη μικρή πόλη Hessisch Lichtenau, προσφέρει ευκαιρίες απασχόλησης σε Έλληνες επαγγελματίες οδηγούς, με πολλούς υποψηφίους να ενδιαφέρονται για τις θέσεις εργασίας. Ο Δημήτρης Καλαϊτζίδης, διευθυντής της Your Mellon, αναφέρει ότι: «Είμαστε το Tinder της εργασίας. Ο υποψήφιος εργαζόμενος υποβάλλει το βιογραφικό του δωρεάν στην πλατφόρμα μας κι εμείς αναζητούμε μια πιθανή εργασία για αυτόν».
Συνεχίζει, λέγοντας ότι: «Προσφέρουμε, σε συνεργασία με τους πελάτες μας εργοδότες, ένα πακέτο: δωρεάν στέγαση για τρεις έως έξι μήνες, μαθήματα γερμανικών μέχρι ένα ικανοποιητικό επίπεδο έως έναν χρόνο, ασφάλιση υγείας». Όλα τα έξοδα πληρώνονται από τους ίδιους τους εργοδότες, ενώ οι εργαζόμενοι δεν επιβαρύνονται με τίποτα. «Oι δημογραφικές εξελίξεις στη Γερμανία, αλλά και οι επιλογές της generation Z στην εργασία προκαλούν μεγάλη έλλειψη στον τομέα των οδηγών. Αυτό θα συνεχιστεί», τονίζει.
H ζήτηση για οδηγούς θα διατηρηθεί
Μέσω της αύξησης των ωρομίσθιων θα ενδιαφερθούν περισσότεροι επαγγελματίες και όπως περιγράφει ο κ. Καλαϊτζίδης: «Πολλές οικογένειες ήρθαν και το 90% έχει μείνει. Γνώρισα πολλούς ανθρώπους σε απελπισία και είμαι πολύ χαρούμενος που τους δώσαμε έναν νέο δρόμο στη ζωή τους». Το ερώτημα, όμως, είναι γιατί να υπάρχει τόση πέραση για το επάγγελμα του οδηγού στη Γερμανία. «Η γενιά των baby boomers βγαίνει στη σύνταξη και το επαγγελματικό προφίλ του οδηγού δεν έχει τόση κοινωνική αναγνώριση στη Γερμανία. Ακόμη, οι απολαβές μειώθηκαν τα τελευταία είκοσι χρόνια. Τελευταία παρατηρείται μια μισθολογική αύξηση, που κάνει το επάγγελμα του οδηγού ελκυστικότερο», λέει ο Τόμας Ντότμαν, διευθύνων σύμβουλος της Rhein-Bus Verkehrsbetrieb GmbH Ντύσσελντορφ, του ομίλου Transdev.
Σύμφωνα με τον ίδιο, ο μέσος μισθός ενός οδηγού λεωφορείου ανέρχεται στα 3500 ευρώ μεικτά, ανάλογα με τις ώρες εργασίας, και προβλέπεται να αυξηθεί. Η απόκτηση του διπλώματος μπορεί να γίνει σε 4-6 εβδομάδες. «Έτσι, χωρίς υψηλή εξειδίκευση, μπορείς να αποκτήσεις ένα αξιόλογο εισόδημα γρήγορα. Με ένα δίπλωμα οδηγού λεωφορείου δύσκολα θα μείνεις άνεργος στη Γερμανία», αναφέρει χαρακτηριστικά. Το ελληνικό ενδιαφέρον είναι αυξημένο και πολλοί είναι έτοιμοι να αφήσουν την πατρίδα τους για αρκετό καιρό από νέους ανθρώπους άγαμους στην ηλικία των 20 ετών έως οικογενειάρχες με παιδιά στην ηλικία των 50. «Κάθε εργαζόμενος είναι σημαντικός και δεν είναι ακόμα ένας αριθμός. Οι περισσότεροι προσαρμόζονται εύκολα γιατί είναι συνειδητοποιημένοι και βρίσκουν την εργασιακή καθημερινότητα που αναζητούν. Όσο για τη ζήτηση για οδηγούς, τα επόμενα 10-20 χρόνια θα συνεχιστεί, εξαιτίας των αναγκών στη Γερμανία», υπογραμμίζει ο κ. Ντότμαν.
Η άποψη Ελλήνων οδηγών
«Έφτασα στο αμήν στην Ελλάδα και η δουλειά ως οδηγός στη Γερμανία ήταν μια μεγάλη ευκαιρία για μένα», ομολογεί o Χρήστος Παπαγεωργίου μιλώντας στην Deutsche Welle. Ο οδηγός αστικού λεωφορείου στο Ντύσσελντορφ, της εταιρεία Rhein-Bus του ομίλου Transdev, παραδέχεται ότι την ίδια απόφαση πήρε και η σύζυγός του, που δεν είχε κάποια σχέση με το επάγγελμα. Έβγαλε δίπλωμα οδηγού λεωφορείου και τώρα εργάζεται στην ίδια εταιρεία. Αναφορικά, με την καθημερινότητα στους δρόμους σε σχέση με την Ελλάδα, ο Έλληνας οδηγός παραθέτει ότι: «Είναι η μέρα με τη νύχτα στον δρόμο, λόγω οδηγικής παιδείας και συμπεριφοράς απέναντι στα λεωφορεία. Υπάρχει σεβασμός, τήρηση λεωφορειολωρίδων και τρόποι διευκόλυνσης του οδηγού».
«Έφυγα προκειμένου να διατηρήσω το βιοτικό μου επίπεδο. Διατηρούσα ένα mini market στις Σέρρες, που ναι μεν πήγαινε καλά, αλλά η κερδοφορία ολοένα και μειωνόταν, λόγω της μεγάλης φορολογίας. Το καθημερινό άγχος ήταν μεγάλο, αλλά με ενοχλούσε κοινωνικά και η αυξανόμενη αδιαφορία των ανθρώπων», τονίζει ο Ιωάννης Αγγελάκης, οδηγός λεωφορείου στις αστικές συγκοινωνίες του Neustadt an der Weinstraße, στο κρατίδιο Ρηνανία-Παλατινάτο. Μετανάστευσε στα 34 με δύο παιδιά και ξεκίνησε μια νέα ζωή, χωρίς να έχει προηγουμένως σχέση με το επάγγελμα. «Με βοήθησε ότι δεν ήταν απαραίτητο να ξέρεις γερμανικά και ότι υπήρχε μεγάλη ζήτηση για οδηγούς λεωφορείων. Επίσης, οι Γερμανοί δεν επιλέγουν να ασκήσουν αυτό το επάγγελμα και η έκδοση διπλώματος οδήγησης στην Ελλάδα είναι πολύ πιο οικονομική από ό,τι στη Γερμανία», προσθέτει.
Διαφορά στις μετακινήσεις μεταξύ Ελλάδας-Γερμανίας
Ο ίδιος επισημαίνει τη διαφορά στον στόλο των λεωφορείων μεταξύ Ελλάδας και Γερμανίας, καθώς και το γεγονός ότι ο ιδιωτικός τομέας αναλαμβάνει μέρος των μετακινήσεων παράλληλα με τον δημόσιο, κυρίως στα περιφερειακά δρομολόγια. «Δεν είναι παράδεισος. Πρέπει να προσέχεις πολύ τους ηλικιωμένους οδηγούς και τον μεγάλο αριθμό ποδηλατών και να έχεις μπόλικη υπομονή. Και σίγουρα δεν χρησιμοποιείς την κόρνα με την ίδια συχνότητα, όπως στην Ελλάδα», επεξηγεί χαρακτηριστικά.
Άλλο ένα παράδειγμα είναι αυτό της Ιφιγένειας Χασογλάνη, η οποία παρά την μικρή της εμπειρία ως οδηγός λεωφορείου σε έναν δήμο της Θεσσαλονίκης, αναζήτησε και εκείνη τον δρόμο για εργασιακή σταθερότητα και αναγνώριση στον επαγγελματικό τομέα στην εκδήλωση της Your Mellon. «Η βοήθεια στην εύρεση καταλύματος, αλλά και η προσοχή στις εξατομικευμένες ανάγκες του εργαζόμενου με εντυπωσίασαν. Έχω την πρόταση για εργασία. Είναι πλέον στο δικό μου χέρι να πάρω την τελική απόφαση να φύγω από την Ελλάδα, να βρω ένα σταθερό έδαφος να χτίσω τη ζωή μου ως οδηγός λεωφορείου στη Γερμανία», λέει.