Από την Ευτυχία Παπούλια
Κοινωνιολόγος
Τα τρία πιο όμορφα θεάματα σ’ αυτόν τον κόσμο είναι ένα πλοίο με όλα τα πανιά του ανοιχτά, ένα άλογο που καλπάζει και μια γυναίκα που χορεύει.
Μπαλζάκ
Όταν ο αυτοκράτορας του Βυζαντίου Θεόφιλος αποφάσισε να παντρευτεί, σύμφωνα με τα έθιμα, επέλεγε την μέλλουσα σύζυγό του από μια σειρά υποψήφιες που περνούσαν από μπροστά του, κάτι σαν τα σημερινά καλλιστεία δηλαδή, σε μια ειδική τελετή με τα αυστηρότερα κριτήρια και κάτω απ’ την επίβλεψη της ίδιας της…μητριάς του. Μια από τις υποψήφιες νύφες ήταν και η Κασσιανή, μια νέα γυναίκα που συνδύαζε ομορφιά και εξυπνάδα, δυο στοιχεία που όταν συνυπάρχουν στο ίδιο πρόσωπο, σίγουρα δημιουργούν ή κάποια στιγμή θα δημιουργήσουν πρόβλημα στον …γαμπρό! Όμως η μητριά του Θεόφιλου, που ήταν λίγο πιο έξυπνη από την Κασσιανή, όταν εκείνη ήρθε μπροστά του, πάτησε δυνατά το πόδι του αυτοκράτορα για να καταλάβει πως αυτή δεν ήταν άξια για να σταθεί δίπλα του και να φορέσει το στέμμα της αυτοκράτειρας. Ο Θεόφιλος πήρε το μήνυμα της εν δυνάμει…πεθεράς, έριξε ένα απαξιωτικό βλέμμα στην Κασσιανή ανεβοκατεβάζοντάς τα βλέφαρα χωρίς να μπορεί να την κοιτάζει κατάματα λόγω της ομορφιάς της, μέχρι να επινοήσει έναν πειστικό λόγο για την απόρριψή της.
Θράσος
Αφού λοιπόν η …επιθεώρηση τελείωσε, τότε σήκωσε το βλέμμα και με στεντόρεια φωνή της απήγγειλε το κατηγορητήριο και φυσικά την απόφασή του: Είσαι ακατάλληλη! Δεν πληροίς τις προδιαγραφές! “Διότι δια γυναικός ερρύη τα φαύλα”, εννοώντας την Εύα που εξαιτίας της παρασύρθηκε ο Αδάμ και ολόκληρη η ανθρωπότητα στην αμαρτία, νομίζοντας πως θα ταπεινώσει έτσι την Κασσιανή την οποία φυσικά ήθελε αλλά δεν την ήθελε η …μαμά! Η Κασσιανή λοιπόν, που εκτός από την ομορφιά της διέθετε και ανάλογη εξυπνάδα τον αποστόμωσε! Του έβγαλε… γλώσσα, δηλαδή: Και εκ γυναικός ερρύει τα κρείττω, του απάντησε, εννοώντας πως μια γυναίκα έφερε στον κόσμο Αυτόν που τον έσωσε απ’ το προπατορικό αμάρτημα. Κι αυτό το θράσος της Κασσιανής να αντιμιλήσει στον Αυτοκράτορα, ο εγωισμός του Θεόφιλου δεν το άντεξε. Την έστειλε από κει που ‘ρθε και επέλεξε ο ίδιος, η μητριά του, δεν γνωρίζουμε ακριβώς, την Θεοδώρα στην οποία επέδωσε σύμφωνα με το έθιμο το χρυσό μήλο. Ο λόγος που δεν της έδωσε ένα κανονικό μήλο ήταν μήπως και το…δαγκώσει και εκδιωχθούν και οι δύο απ’ τον παράδεισο της…Αυτοκρατορίας με υπαίτιο αυτή τη φορά έναν άνδρα – τον…ίδιο, δηλαδή κι όχι μια γυναίκα όπως με τους πρωτόπλαστους που έχασαν τον παράδεισο εξαιτίας της. Αξιόπιστα επιχειρήματα για να στηρίξει την άποψή του, ο Θεόφιλος δεν πρόταξε, ούτε και η Κασσιανή για την δική της.
Τα “φαύλα”
Ποια όμως είναι τα ‘φαύλα’ στην σημερινή απρόσωπη κοινωνία που ‘χρεώνεται’ και ποια τα ‘κρείττω’ που ‘πιστώνεται’ μια γυναίκα; Η ενστικτώδης απάντηση στο πρώτο ερώτημα είναι πως τα φαύλα για μια γυναίκα είναι να ‘εκδίδεται’ αποκομίζοντας κάποια ανταλλάγματα που μπορεί να μην είναι πάντα τα χρήματα. Γιατί μια τέτοια δραστηριότητα ήταν πάντοτε, έστω και σιωπηρά, κοινωνικά και ηθικά αποδεκτή στα πλαίσια της ατομικής ελευθερίας της γυναίκας. Εκείνο που όπως διατυπώθηκε, χωρίς περιστροφές, απ’ τον Πρόεδρο του ΚΚΕ πως θα συμβεί στην χώρα με την ίδρυση των μη Κρατικών Πανεπιστημίων, ότι οι φοιτήτριες δηλαδή θα …εκδίδονται προκειμένου να πληρώνουν τα υψηλά δίδακτρα αυτών των ιδρυμάτων.
Μια πρόβλεψη, μια μομφή για όλες τις φοιτήτριες που μόνο ανατριχίλα προκαλεί, ακόμη κι αν δεν προκάλεσε αντίδραση από τις ‘συντρόφισσες’ που αν και αγωνίζονται εναντίον των Ιδιωτικών Πανεπιστημίων τις προσβάλλει τουλάχιστον ως γυναίκες. Και το επιχείρημα για να στηρίξει τους φόβους του ο κ. Κουτσούμπας ήταν κάποιες αγγελίες φοιτητριών σε δυο ευρωπαϊκές χώρες που αναζητούσαν Sugar Daddies. Μόνο που οι φοιτήτριες αυτές δεν είναι φοιτήτριες αλλά νέες κοπέλες που προσφέρουν ερωτικές υπηρεσίες επ’ αμοιβή χωρίς να υπάρχει κάτι το κατακριτέο εναντίον τους, που κάποια στιγμή ίσως δημιουργήσουν και μια ιδανική οικογένεια με έναν σύντροφο που δεν θα δώσει δεκάρα για το παρελθόν τoυς και γίνουν και οι καλύτερες μαμάδες.
Αίσθημα
Βέβαια, αυτό που συμβαίνει σε κάποιες περιπτώσεις και που δεν μπορεί να θεωρηθεί ως ένα κοινωνικό φαινόμενο διαφθοράς των νέων κοριτσιών, είναι μια σχέση που μπορεί να συνάψει μια φοιτήτρια μ’ έναν μεγαλύτερό της, συνήθως ιδιοκτήτη διαμερίσματος αρκετά ευκατάστατο χωρίς εκ των προτέρων μια συμφωνία ‘ερωτικών υπηρεσιών’. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις ο ιδιοκτήτης το ενοικιάζει αποκλειστικά σε φοιτήτρια προσφέροντάς το σε χαμηλή τιμή ενώ θα προσπαθήσει σιγά σιγά να κερδίσει την εκτίμηση της νεαράς επιδιώκοντας να δημιουργήσει και μια αισθηματική σχέση μαζί της. Φυσικά, θα της προσφέρει τα πάντα και μια αίσθηση σιγουριάς και ασφάλειας, χωρίς συμφωνίες και ανταλλάγματα αφήνοντας τις εξελίξεις στην τύχη τους. Τέτοιες σχέσεις δημιουργούνται πολύ εύκολα χωρίς να δεσμεύουν την προσωπική ζωή και την ελευθερία μιας νέας γυναίκας, είτε αυτή είναι φοιτήτρια είτε εργαζόμενη. Είναι μια συνθήκη που συνάπτεται σιωπηρά και απ’ τις δύο πλευρές και συνήθως, έχει ημερομηνία λήξης. Είναι γνωστές τέτοιες περιπτώσεις, δεν εμπεριέχουν όμως κάτι το μεμπτό και το ανήθικο εφ’ όσον για να υπάρχουν προϋποθέτουν και αισθηματική σχέση. Δεν αποκάλυψε κάτι σημαντικό ο κ. Κουτσούμπας…
Φαντασίωση
Το σημαντικό όμως, είναι αυτό: Καμιά γυναίκα, σε αυτές τις περιπτώσεις, δεν προσφέρει ερωτικές υπηρεσίες ακόμα κι αν τους χαρίσουν τον κόσμο όλο αν δεν νιώσουν έστω μια μικρή έλξη, ένα αίσθημα για έναν άνδρα. Και κανένας άνδρας δεν θα αποδεχτεί ψεύτικες υπηρεσίες από μια γυναίκα στην οποία προσφέρει όλα τα ηθικά και υλικά στηρίγματα που της χρειάζονται χωρίς όμως αυτό να του δίνει και το δικαίωμα να ασκεί κάποια εξουσία πάνω της και να δεσμεύει το μέλλον της και την προσωπική της ελευθερία…
Απενοχοποιώντας τα ‘φαύλα’ που κατά τον Θεόφιλο αλλά και για πολλούς της σημερινής κοινωνίας στιγματίζουν την γυναίκα για τον τρόπο που διαχειρίζεται το σώμα της θα συμπυκνώσουμε τα ‘κρείττω’ σε δύο προτάσεις: Η γυναίκα παραμένει πάντα μια φαντασίωση για τον άνδρα, που εξουσιάζει την ζωή του, χωρίς αυτό να αποτελεί κάποιο είδος μομφής για την αξιοπρέπειά του και την ηθική και του πιο συντηρητικού, ακόμη κι αν εξ’ αυτής ‘ερρύει τα φαύλα… Και η Φύση έδωσε σε αυτήν το προνόμιο μέσα απ’ το δικό της σώμα να διαιωνίζεται το Θαύμα της Ζωής. Και αυτά από μόνα τους προσδίδουν στη γυναίκα την υπεραξία της. ‘Οπως έλεγε και ο μεγάλος Αριστοτέλης Ωνάσης, “αν δεν υπήρχαν οι γυναίκες όλα τα λεφτά του κόσμου δεν θα είχαν σημασία”.