Φαίνεται ότι θα φέρει μεγάλες αλλαγές, ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας ο οποίος αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή πριν το καλοκαίρι. Στόχος του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, είναι η αναμόρφωση των ποινών για τις παραβάσεις οδικής ασφάλειας. Οι ποινές θα είναι πιο δίκαιες, αντιστοιχώντας στην επικινδυνότητα της κάθε παράβασης, αλλά και στη διασφάλιση της είσπραξης των προστίμων. Ο νέος ΚΟΚ παρουσιάστηκε στο υπουργικό συμβούλιο και βγαίνει προς διαβούλευση.
Η εφαρμογή χαμηλότερων ορίων ταχύτητας εντός των αστικών κέντρων, οι ενισχυμένες ποινές με βάση τη βαρύτητα των παραβάσεων και η διαρκής επιτήρηση κεντρικών λεωφόρων με τη χρήση drones, είναι κάποια από τα βασικά χαρακτηριστικό του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας της χώρας μας. Συγκεκριμένα, τα νέα όρια ταχύτητας θα περιοριστούν σε 30 χλμ./ώρα στο εσωτερικό της πόλης και 20 χλμ./ώρα κοντά σε σχολικές εγκαταστάσεις, μείωση από το προηγούμενο όριο των 50 χλμ./ώρα.
Αναβάθμιση χρήσης τεχνολογικών εργαλείων
Ο στόχος των δραστηριοτήτων αυτών είναι να δημιουργηθεί ένα σύστημα αδικημάτων βασισμένο στη δικαιοσύνη, λαμβάνοντας υπόψη την επικινδυνότητα κάθε παράβασης.
Προβλέπεται επίσης η αναβάθμιση της χρήσης τεχνολογικών εργαλείων για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, καθώς και η αξιοποίηση τεχνητής νοημοσύνης για ενισχυμένη επιτήρηση και επιβολή του νόμου. Ενθαρρύνεται επίσης η ολοκλήρωση των διαφόρων βάσεων δεδομένων ποινών, διευκολύνοντας τη διαδικασία για αστυνομία και οδηγούς.
Εισάγεται ένα νέο σύστημα κλήσεων μέσω SMS, καταργώντας τη δυνατότητα «σβήσιμο» των παραβάσεων, με τις παραβάσεις να καταχωρούνται αυτόματα και άμεσα σε μια ψηφιακή πλατφόρμα. Οι αστυνομικοί θα χρησιμοποιούν ειδικές συσκευές για την ανάρτηση των παραβάσεων σε αυτή την πλατφόρμα, επιτρέποντας στους οδηγούς να χάσουν την άδειά τους αυτομάτως με την συμπλήρωση 25 πόντων ποινής. Επιπλέον, οι οδηγοί θα έχουν τη δυνατότητα να διατυπώνουν ενστάσεις εντός ενός συγκεκριμένου χρονικού περιθωρίου, με τη δυνατότητα διαγραφής των παραβάσεων εφόσον κριθούν βάσιμες.
Οι ποινές στους οδηγούς
Μια σημαντική καινοτομία είναι ότι οι ποινές θα επιβάλλονται στους οδηγούς και όχι στα οχήματα, καταργώντας την αφαίρεση των πινακίδων κυκλοφορίας. Αυτό αντικατοπτρίζει μια μετατόπιση προς την ατομική ευθύνη, αποφεύγοντας την ταλαιπωρία για τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας που μπορεί να χρησιμοποιούν το ίδιο όχημα. Με βάση τις αλλαγές στον ΚΟΚ, όποιος δεν τηρεί τους κανόνες οδικής συμπεριφοράς και θέτει σε κίνδυνο τους υπόλοιπους χρήστες του οδικού δικτύου, προκαλώντας τον θάνατο ή προξενήσει ζημιές, θα πηγαίνει φυλακή.
Αναλυτικότερα όποιος:
α) οδηγεί όχημα, μολονότι δεν είναι σε θέση να το πράξει με ασφάλεια εξαιτίας της κατανάλωσης οινοπνεύματος ή χρήσης ναρκωτικών ουσιών ή λόγω σωματικής ή πνευματικής εξάντλησης
β) οδηγεί όχημα σε εθνικές ή περιφερειακές οδούς αντίστροφα στο ρεύμα της εκάστοτε κατεύθυνσης ή σε πεζοδρόμους, πεζοδρόμια ή πλατείες, ή οδηγεί όχημα που είναι τεχνικά ανασφαλές ή με ανασφαλή τρόπο φορτωμένο ή προβαίνει κατά την οδήγηση σε επικίνδυνους ελιγμούς ή μετέχει σε αυτοσχέδιους αγώνες
γ) οδηγεί όχημα σε αυτοκινητόδρομο ή σε οδό ταχείας κυκλοφορίας με ταχύτητα που υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας κατά τουλάχιστον 60 χλμ. ανά ώρα και αν πρόκειται για λεωφορείο ή φορτηγό αυτοκίνητο, κατά τουλάχιστον 30 χλμ. ανά ώρα, εντός κατοικημένης περιοχής ή σε άλλο οδικό δίκτυο με ταχύτητα που υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας κατά τουλάχιστον 40 χλμ. ανά ώρα και αν πρόκειται για λεωφορείο ή φορτηγό αυτοκίνητο, κατά τουλάχιστον 20 χλμ. ανά ώρα
δ) οδηγεί όχημα στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης (Λ.Ε.Α.) εκτός των περιπτώσεων αποκλειστικού προορισμού της
ε) παραβιάζει ερυθρό σηματοδότη, τιμωρείται, αν δεν προβλέπονται βαρύτερες κυρώσεις σε άλλες διατάξεις:
με φυλάκιση έως 3 έτη, αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κοινός κίνδυνος σε ξένα πράγματα,
με φυλάκιση τουλάχιστον 1 έτους, αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κίνδυνος για άνθρωπο
με κάθειρξη έως 10 έτη, αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τη βαριά σωματική βλάβη ή προκάλεσε σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις,
με κάθειρξη τουλάχιστον 10 ετών, αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο άλλου. Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.
Άμεση αφαίρεση διπλώματος
Ο νέος ΚΟΚ θα έχει αυστηρότερες αλλά και πιο δίκαιες ποινές, με στόχο να βελτιωθεί η νοοτροπία των οδηγών. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του διαφορετικού τρόπου σκέψης, είναι η τακτική που θα ακολουθείται όταν αφαιρούνται οι πινακίδες από κάποιο όχημα, όπως σε περιπτώσεις στάθμευσης σε ράμπα για ΑμΕΑ ή σε διάβαση.