Το έργο του Ελληνικού από την Lamda Development εξυμνεί με δημοσίευμά του το Bloomberg, κάνοντας λόγο για την μεγαλύτερη έξυπνη πόλη της Ευρώπης. Στη νότια ακτογραμμή της ελληνικής πρωτεύουσας, ένα πολυαναμενόμενο σχέδιο για τη μετατροπή του πρώην αεροδρομίου της πόλης στη μεγαλύτερη έξυπνη πόλη της Ευρώπης αποκτά επιτέλους δυναμική, αναφέρει το δημοσίευμα. Μετά από μια δεκαετία καθυστερήσεων, αναδύεται το όραμα του Ελληνικού. Ο πύργος της Μαρίνας, που σύντομα θα είναι ο πρώτος ουρανοξύστης της Ελλάδας, αρχίζει να υψώνεται. Οι σιδερένιοι σκελετοί των πολυκατοικιών παίρνουν μορφή. Στεκόμενος στη μαρίνα, με θέα τον Σαρωνικό κόλπο από τη μία πλευρά και τον πύργο από την άλλη, είναι δυνατόν να φανταστεί κανείς τη μελλοντική πόλη, η οποία θα διαθέτει ελεύθερους χώρους, βιώσιμες πηγές ενέργειας και άφθονο πράσινο που σήμερα λείπουν από την Αθήνα. «Υπήρχε δικαιολογημένη δυσπιστία» στις πρώτες ημέρες του έργου, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda Οδυσσέας Αθανασίου σε συνέντευξή του.
It’s the kind of project normally seen in China or the UAE, but a plan to create Europe’s biggest smart city in Greece is finally gaining momentum. https://t.co/hgZExZbGEH
— Bloomberg (@business) May 1, 2024
Απλωμένο σε 6.200 στρέμματα, 20 λεπτά με το αυτοκίνητο έξω από την Αθήνα, το Ελληνικό θα μεταμορφώσει τόσο την ακτογραμμή όσο και τη χώρα. Είναι το είδος του έργου που συνήθως βλέπουμε στην Κίνα ή τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, και ένα σημάδι της αναγέννησης της Ελλάδας μετά την κρίση. Οι προγραμματιστές προβλέπουν ότι θα προσθέσει 2,5 ποσοστιαίες μονάδες στο ΑΕΠ της Ελλάδας, θα δημιουργήσει έως και 80.000 νέες θέσεις εργασίας και θα αποφέρει φορολογικά έσοδα άνω των 10 δισεκατομμυρίων ευρώ μετά την ολοκλήρωσή του το 2037. Αναμένεται επίσης να προσελκύσει ένα επιπλέον εκατομμύριο τουρίστες ετησίως, οι οποίοι θα μπορούν να επιλέξουν μεταξύ ενός ξενοδοχείου Mandarin Oriental και ενός ολοκληρωμένου καζίνο-θέρετρου για τη διαμονή τους.
To mega project του Ελληνικού
Ο τουριστικός τομέας της Ελλάδας έχει ανακάμψει μετά την εποχή του Covid, με 32 εκατομμύρια επισκέπτες πέρυσι και το 2024 αναμένεται να σημειωθεί ρεκόρ αφίξεων. Για όσους θέλουν να μείνουν μόνιμα, 243 μονάδες έχουν ήδη τεθεί προς πώληση και 140 έχουν δεσμευτεί. Τα διαμερίσματα του Marina Tower, οι παραθαλάσσιες βίλες και τα condos εξαντλήθηκαν πρώτα και η Lamda ανακοίνωσε νωρίτερα αυτό το μήνα ότι τα έσοδα από τις πωλήσεις ακινήτων ανήλθαν σε 641 εκατομμύρια ευρώ από τον περασμένο Μάρτιο. Η πλειονότητα των αγοραστών ήταν Έλληνες υπήκοοι και η πόλη αναμένεται να στεγάσει έως και 20.000 άτομα σε περίπου 10.000 κατοικίες μέσα στα επόμενα 13 χρόνια.
Με βάση την πολεοδομική ιδέα της πόλης των 15 λεπτών, οι κάτοικοι του Ελληνικού θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε σχολεία, πάρκα, γραφεία, καταστήματα, ακόμη και στην παραλία σε λιγότερο από ένα τέταρτο της ώρας. Σε όλο το συγκρότημα θα υπάρχει λογισμικό για την εποπτεία των υπηρεσιών αποβλήτων, ύδρευσης και ενέργειας. «Είναι μια έξυπνη πόλη από άκρη σε άκρη», δήλωσε ο Αθανασίου, προσθέτοντας: «Μας αρέσει να την αποκαλούμε “Zip Code Paradise”».
Η διαδικασία για την έναρξη λειτουργίας του Ελληνικού δεν ήταν ομαλή. Όταν η Lamda αγόρασε το οικόπεδο το 2014, τμήματα του ήταν γεμάτα με τα ερείπια του πρώην αεροδρομίου – συμπεριλαμβανομένων εγκαταλελειμμένων αεροσκαφών – ενώ σε άλλα τμήματα φιλοξενούνταν πρόσφυγες και μετανάστες χωρίς χαρτιά. Το παραλιακό μέτωπο ήταν διάσπαρτο με εγκαταστάσεις νυχτερινής διασκέδασης και ξεχασμένες από καιρό αθλητικές εγκαταστάσεις. Οι καθυστερήσεις στη διαδικασία αδειοδότησης παρέσυραν τα πράγματα ακόμη περισσότερο, και το γεγονός ότι η Ελλάδα ήταν ουσιαστικά χρεοκοπημένη όταν προτάθηκε το έργο έκανε ακόμη πιο απίθανο να ξεκινήσει ποτέ, γράφει το Bloomberg. «Είχαμε έναν κατασκευαστικό τομέα στην Ελλάδα που βρισκόταν στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων δέκα ετών, λόγω της κρίσης», εξήγησε ο Αθανασίου. «Ο κόσμος είχε εγκαταλείψει τη χώρα και οι κατασκευαστικές εταιρείες δεν ήταν τόσο ισχυρές όσο παλιά. Το αυξημένο κόστος των κατασκευών λόγω της ενεργειακής κρίσης μετά το περιστατικό στην Ουκρανία προσέθεσε σε αυτή την κατάσταση».
Ενώ αυτές οι προκλήσεις έχουν υποχωρήσει, η Lamda εξακολουθούσε – και εξακολουθεί να αντιμετωπίζει – την έλλειψη εργατικού δυναμικού. Περίπου 7.000 εργαζόμενοι θα χρειαστούν όταν η κατασκευή θα ξεκινήσει το επόμενο έτος γύρω από την κατασκευή του εμπορικού κέντρου του Ελληνικού. Η Lamda διαθέτει περίπου 2.000 εργαζόμενους αυτή τη στιγμή και βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με εργολάβους για την εισαγωγή εργατών οικοδομών από άλλες χώρες. Παρόλα αυτά, ο Αθανασίου περιέγραψε τη μεγαλύτερη πρόκληση της εταιρείας ως την «έλλειψη αξιοπιστίας». Πριν από την έναρξη της κατασκευής, είπε ο διευθύνων σύμβουλος, «είχατε μια χρεοκοπημένη χώρα, ένα τεράστιο έργο ακόμη και για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, πόσο μάλλον για την Ελλάδα, και μια εταιρεία που δεν είχε αναλάβει ποτέ στο παρελθόν ένα τέτοιο έργο». Αυτά τα εμπόδια, ωστόσο, σταδιακά ξεθώριασαν καθώς η νέα πόλη έγινε πραγματικότητα.
Μέχρι το τέλος του καλοκαιριού, επτά νέα κτίρια διαμερισμάτων θα είναι ορατά από την ακτή, παράλληλα με τον ουρανοξύστη που βρίσκεται σε εξέλιξη. Μέχρι το τέλος του έτους, αυτός ο πολυώροφος θα έχει φτάσει τα 100 μέτρα (330 πόδια) και ο αριθμός των παραθαλάσσιων κτιρίων κατοικιών που βρίσκονται σε εξέλιξη θα έχει εκτοξευθεί σε 15. Μέχρι το τέλος του 2025, ένα αθλητικό κέντρο με γήπεδα ποδοσφαίρου, γήπεδα τένις και πισίνες θα ανοίξει για το κοινό. «Μέχρι τα Χριστούγεννα του 2026», δήλωσε ο Αθανασίου, «θέλουμε οι κάτοικοι να ζουν στα σπίτια τους».