Κωχ Eurovision 1976: Η ερμηνεία της Μαρίζας Κωχ στην Eurovision το 1976, παρουσία ελεύθερου σκοπευτή
Δραματική είναι η κατάσταση στο Μάλμε, μετά και τον αποκλεισμό της Ολλανδίας και του Joost Klein από τον τελικό της Eurovision. Η Ιρλανδία δεν έκανε την τελική πρόβα για λόγους που δεν αποσαφηνίστηκαν πλήρως, η Γαλλία την διέκοψε για να στείλει μήνυμα για τον πόλεμο στη Μέση Ανατολή ενώ τα απόνερα της σύγκρουσης στη Γάζα έφτασαν και στη Νορβηγία. Η Αλεσάντρα Μέλε που είχε εκπροσωπήσει τη Νορβηγία στην περσινή διοργάνωση ανακοίνωσε αιφνιδιαστικά λίγες ώρες πριν τον τελικό διαγωνισμό ότι αποχώρησε από τη θέση της και την ανακοίνωση των βαθμών της νορβηγικής επιτροπής.
«Απόψε έπρεπε να δώσω τους πόντους της Νορβηγίας στον τελικό της Eurovision», είπε σε ένα βίντεο στο Instagram. «Αν και είμαι ευγνώμων που μου δόθηκε η ευκαιρία να το κάνω, πήρα την απόφαση να αποσυρθώ. United By Music – το μότο της Eurovision – είναι ο λόγος που κάνω μουσική. Ενώστε τους ανθρώπους, φέρτε τους μαζί. Αλλά αυτή τη στιγμή αυτές οι λέξεις είναι απλώς κενές λέξεις. Υπάρχει μια γενοκτονία σε εξέλιξη και σας ζητώ από όλους σας παρακαλώ να ανοίξετε τα μάτια σας, να ανοίξετε την καρδιά σας. Αφήστε την αγάπη να σας οδηγήσει στην αλήθεια. Είναι ακριβώς μπροστά σας. Ελεύθερη Παλαιστίνη» ανέφερε συγκεκριμένα.
Eurovision 2024: Έχασε την πρόβα η Ιρλανδία
Το μεσημέρι του Σαββάτου (11/05) έγινε η τελευταία γενική πρόβα πριν από τον τελικό της Eurovision 2024. Ωστόσο, σε αυτήν δεν παρουσιάστηκε το Bambie Thug που εκπροσωπεί στον διαγωνισμό την Ιρλανδία (αυτοπροσδιορίζεται ως non binary) και έπαιξε βίντεο από την εμφάνισή της στον ημιτελικό. Λίγο αργότερα, σε διαδικτυακή ανάρτησή του ανέφερε: «Υπήρχε μία κατάσταση όσο περιμέναμε να ανέβουμε στη σκηνή για την παρέλαση των χωρών, η οποία ένιωσα πως απαιτούσε την επείγουσα προσοχή της EBU. Η EBU έλαβε υπόψη αυτό το ζήτημα σοβαρά και είχαμε συζήτηση για το τι πρέπει να γίνει. Αυτό σημαίνει ότι έχασα τη γενική πρόβα – πραγματικά ζητώ συγγνώμη από τους fans που ήρθαν να με δουν. Ελπίζω να σας δω στη σκηνή απόψε». Σύμφωνα με πληροφορίες από το Μάλμε της Σουηδίας Ελλάδα, Ιρλανδία και Ελβετία δεν πήγαν στην παρέλαση σημαιών.
Eurovision 2024: Διέκοψε την πρόβα ο Γάλλος
Οι τριγμοί για τον πόλεμο στη Μέση Ανατολή συνεχίστηκαν και με την γαλλική συμμετοχή. «Όταν ήμουν παιδί, ονειρευόμουν τη μουσική. Ονειρεύτηκα να γίνω τραγουδιστής και να τραγουδήσω για την ειρήνη εδώ. Κάθε καλλιτέχνης εδώ θέλει να τραγουδήσει για την αγάπη και την ειρήνη. Πρέπει να ενωθούμε μέσω της μουσικής, ναι, αλλά με αγάπη και ειρήνη» ανέφερε από μικροφώνου ο Slimane όταν διέκοψε την πρόβα του.
Slimane just said a speech and refused to do his acapella part during the family show. About peace. pic.twitter.com/HyXMH24tYq
— GJ Kooijman (@gjkooijman) May 11, 2024
Οι απειλές της Ισπανίας
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Ραδιοτηλεόρασης (EBU) που διοργανώνει τη Eurovision 2024, το πρωί του Σαββάτου (11/05), ανακοίνωσε την αποβολή της Ολλανδίας από τον διαγωνισμό. Ωστόσο, η κίνηση αυτή προκάλεσε την έντονη αντίδραση χωρών, ήδη από το απόγευμα της Παρασκευής (10/05), που το παρασκήνιο έκανε λόγο για τον αποκλεισμό της Ολλανδίας. Χώρες – όπως η Ισπανία και η Εσθονία – απείλησαν με αποχώρηση την τελευταία στιγμή, αλλά δεν το έκαναν τελικά. Σε ανακοίνωσή της, το απόγευμα της Παρασκευής (10/05), η Δημόσια Τηλεόραση της Ισπανίας αμφισβήτησε την αξιοπιστία της Eurovision 2024. Συγκεκριμένα, σε ανάρτησή του στο Χ, το ισπανικό κρατικό δίκτυο, RTVE, ανέφερε: «Η ισπανική αντιπροσωπεία στη Eurovision μετέφερε στην EBU τη δέσμευσή της για την ελευθερία του Τύπου και της γνώμης και απαίτησε από την Eurovision να διασφαλίσει τον σεβασμό της».
Επισημαίνεται ότι η Ισπανία είναι μία από τις «Big Five», δηλαδή μία από τις πέντε χώρες που συνεισφέρουν τα περισσότερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση Ραδιοτηλεόρασης (EBU), δηλαδή στη διοργανώτρια Αρχή της Eurovision 2024.
Η αποβολή της Ολλανδίας από τη Eurovision 2024
Με ανακοίνωση που εξέδωσε, το πρωί του Σαββάτου (11/05), η Ευρωπαϊκή Ένωση Ραδιοτηλεόρασης (EBU) που είναι και η διοργανώτρια Αρχή του διαγωνισμού, απέβαλε την Ολλανδία.
Συγκεκριμένα, σε σχετική ανακοίνωσή της η EBU ανέφερε τα εξής: «Ο Ολλανδός καλλιτέχνης Joost Klein δεν θα συμμετάσχει στον μεγάλο τελικό του φετινού διαγωνισμού τραγουδιού της Eurovision. Η σουηδική Aστυνομία διερεύνησε την καταγγελία μιας γυναίκας, μέλους του συνεργείου παραγωγής, μετά από ένα περιστατικό που ακολούθησε την εμφάνισή του στον ημιτελικό το βράδυ της Πέμπτης. Όσο η νομική διαδικασία παίρνει τον δρόμο της, δεν θα ήταν σκόπιμο να συνεχίσει στον διαγωνισμό.
Θα θέλαμε να ξεκαθαρίσουμε ότι, σε αντίθεση με ορισμένες αναφορές στα μέσα ενημέρωσης και στις εικασίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το περιστατικό αυτό δεν αφορούσε κανέναν άλλο καλλιτέχνη ή μέλος της αποστολής. Διατηρούμε πολιτική μηδενικής ανοχής απέναντι σε ανάρμοστη συμπεριφορά στην εκδήλωσή μας και δεσμευόμαστε να παρέχουμε ένα ασφαλές και προστατευμένο περιβάλλον εργασίας για όλο το προσωπικό του διαγωνισμού. Υπό αυτό το πρίσμα, η συμπεριφορά του Joost Klein προς ένα μέλος της ομάδας θεωρείται ότι παραβιάζει τους κανόνες του διαγωνισμού. Ο μεγάλος τελικός του 68ου διαγωνισμού τραγουδιού της Eurovision θα συνεχιστεί τώρα με 25 συμμετέχοντα τραγούδια».
Δεν είναι η πρώτη φορά που πολιτικοποιείται η Eurovision
Ωστόσο, δεν είναι η πρώτη φορά που ο απολιτίκ διαγωνισμός της Eurovision πολιτικοποιείται. Δεν είναι λίγες οι φορές που οι σχέσεις Ρωσίας-Ουκρανίας αλλά και το «μήλον της Έριδος «Ναγκόρνο – Καραμπάχ» πρωταγωνιστούν στα τραγούδια των αντιμαχόμενων χωρών. Το 2016, η Ουκρανία συμμετείχε στην Eurovision με την Τζαμάλα και το «1944», ένα ιστορικό τραγούδι που έφερε τη νίκη στο Κίεβο ενώ μόλις δύο χρόνια πριν οι Kalush Orchestra κέρδισαν με το τραγούδι τους «Stefania», ενώ ο πόλεμος με τη Ρωσία μαινόταν. Άλλη μια διαμάχη με φόντο τη Eurovision είναι αυτή ανάμεσα στην Αρμενία και το Αζερμπαϊτζάν. Το 2016, η Iveta Mukuchyan που εκπροσώπησε την Αρμενία, δέχτηκε επίπληξη από τους διοργανωτές καθώς «προκάλεσε» κρατώντας την σημαία του Ναγκόρνο – Καραμπάχ μετά την εμφάνισή της και όσο βρισκόταν στο Green Room.
Τέλος, υπήρξαν δύο φορές που το ελληνικό στοιχείο «υπαινίχτηκε» το Κυπριακό. Το 1976, ο Μάνος Χατζιδάκις, θεώρησε ότι η Ελλάδα έπρεπε να χρησιμοποιήσει τον διαγωνισμό για να διαμαρτυρηθεί σε διεθνές επίπεδο για τη εισβολή της Τουρκίας στην Κύπρο, έτσι κάλεσε την Μαρίζα Κωχ και εκείνη δέχτηκε να εκπροσωπήσει τη χώρα μας με το «Παναγιά μου, Παναγιά μου». Το 1994, η Ευρυδίκη εκπροσώπησε την Κύπρο με το τραγούδι «Είμαι Άνθρωπος Κι Εγώ» του Γιώργου Θεοφάνους με το κομμάτι να θεωρείται έμμεση αναφορά στον Αττίλα και το Κυπριακό και δέχτηκε κριτική.
Τι είπε η ίδια πρόσφατα
Η Ελληνίδα ερμηνεύτρια είχε πει φορώντας αλεξίσφαιρο γιλέκο το τραγούδι «Παναγιά μου, Παναγιά μου», ένα μοιρολόι αφιερωμένο στην Κύπρο, δύο χρόνια μετά την τουρκική εισβολή του 1974. Μιλώντας στην εκπομπή «Καλύτερα δε γίνεται», η Μαρίζα Κωχ είπε ότι το 1976 η Ελλάδα συμμετείχε για δεύτερη φορά στην Eurovision, αφού την προηγούμενη χρονιά απείχε διαμαρτυρόμενη για τη συμμετοχή της Τουρκίας στον διαγωνισμό τραγουδιού, η οποία κατείχε και συνεχίζει έως και σήμερα να κατέχει τη βόρεια Κύπρο. Η Μαρίζα Κωχ εκπροσώπησε τη χώρα μας με το τραγούδι «Παναγιά μου, Παναγιά μου», μία συμμετοχή που η ίδια δεν θα ξεχάσει ποτέ, καθώς όπως αφηγείται, στην αίθουσα υπήρχε ελεύθερος σκοπευτής!
«Ένα βράδυ χτυπάει το τηλέφωνο και ήταν ο Μάνος Χατζιδάκις, ζητώντας μου ένα μοιρολόι για την τουρκική εισβολή στην Κύπρο για να πάω με αυτό στη Eurovision. Φτάνοντας στη Χάγη μάθαμε ότι είχε προγραμματιστεί μια διαδήλωση των Τούρκων που θα έρχονταν από όλα τα κράτη της Ευρώπης. 60.000 διαδήλωσαν έξω από το θέατρο που θα γινόταν το φεστιβάλ για να μην εμφανιστεί το τραγούδι. Τραγούδησα στα αγγλικά στην τζενεράλε, το κατάλαβαν και χτυπούσαν με τα δοξάρια πάνω στα βιολιά. Έκαναν μία προσωπική διαμαρτυρία.
Ήμουν έτοιμη στην κουίντα να βγω στη σειρά μου και έρχεται η ασφάλεια του κτιρίου, με κρατάει πίσω και μου λέει ”δεν μπορείτε να βγείτε στη σκηνή γιατί έχουμε πληροφορία για ελεύθερο σκοπευτή”. ”Ακούω την εισαγωγή, βγαίνω”. Όχι! Μόνο αν υπογράψετε ότι είναι δική σας ευθύνη”. Και υπέγραψα επί τόπου», αποκαλύπτει η σπουδαία ερμηνεύτρια και υπογραμμίζει: «Δεν νομίζω ότι ήταν δική μου η παλικαριά. Όποιος άλλος και να ήταν, με τον καημό που είχαμε, ήταν το καλύτερο που μπορούσαμε να κάνουμε. Δεν σκέφτηκα τίποτα. Ούτε το παιδί μου που θα άφηνα πίσω δεν σκέφτηκα…». «Ήμασταν παιδιά που αγωνιστήκαμε μέσα στη Χούντα, ήμασταν φορτισμένοι, έτοιμοι για όλα», ανέφερε χαρακτηριστικά.