Σύμφωνα με νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που πρόκειται να κατατεθεί σε δημόσια διαβούλευση το επόμενο διάστημα, καθιερώνεται νέο σύστημα, με το οποίο θα διενεργούνται online πολλαπλοί έλεγχοι κάθε χρόνο (πιθανόν ανά 3 ή 4 μήνες σε πρώτη φάση και συχνότερα στη συνέχεια κάθε 1-2 μήνες), αντί για μία φορά στα 5 ή 10 χρόνια, όπως ίσχυε μέχρι τώρα. Μετά από έλεγχο, διαπιστώθηκε ότι πάνω από 500.000 ανασφάλιστα οχήματα, κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους. Το νομοσχέδιο, το οποίο αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, ενσωματώνει τη νέα οδηγία της ΕΕ για την υποχρεωτική ασφάλιση (Motor Insurance Directive – MID). Με τις νέες διατάξεις καταργείται το αναχρονιστικό πλαίσιο εντοπισμού ανασφάλιστων οχημάτων και εισάγεται ένα νέο ψηφιακό σύστημα με καμπάνες για τους παραβάτες τους οποίους θα εντοπίζει σε χρόνο εξπρές.
Με το τωρινό σύστημα, οι παραλείψεις ασφάλισης οχημάτων εντοπίζονται μόνο σε τυχαίους ελέγχους της Τροχαίας. Ενώ οι ποινές και τα πρόστιμα που έχουν προκύψει από τη ηλεκτρονική διασταύρωση δεν ανάγκαζαν στην τελική τους παραβάτες να συμμορφωθούν, με αποτέλεσμα να συνεχίζουν χιλιάδες οχήματα να κυκλοφορούν ανασφάλιστα. Όμως αλλαγές αναμένεται να έρθουν και στα πρόστιμα που επιβάλλονται στους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, που δεν έχουν περάσει τεχνικό έλεγχο από ΚΤΕΟ. Οι νέες διατάξεις θα κατατεθούν σε σχέδιο νόμου του ΥΠΕΘΟ, με τίτλο «Ενσωμάτωση Οδηγίας 2021/2118 για την υποχρεωτική ασφάλιση ευθύνης από την κυκλοφορία (Motor Insurance Directive – MID)». Οι κάτοχοι ανασφάλιστων οχημάτων θα λαμβάνουν ειδοποιητήρια μέσα από τα οποία θα ενημερώνονται, ότι το όχημά τους εντοπίστηκε να μην είναι ασφαλισμένο και θα καλούνται να πληρώσουν πρόστιμο με τη μορφή παραβόλου έως 250 ευρώ, το οποίο θα πρέπει να καταβάλουν για να ασφαλίσουν στη συνέχεια το όχημά τους. Σε όσους δεν πληρώσουν το αρχικό πρόστιμο 250 ευρώ, θα επιβάλλεται στη συνέχεια πρόστιμο 500 ευρώ ενώ θα έρθουν αντιμέτωποι και με διοικητικές και ποινικές κυρώσεις, όπως αφαίρεση διπλώματος για 6 μήνες, καθώς και αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας.
Το Σεπτέμβριο θα είναι έτοιμο το λογισμικό σύστημα
Από το Σεπτέμβριο, θα είναι έτοιμο το λογισμικό σύστημα στα scanner των εφοριακών, ενώ θα εφαρμοστεί τον Οκτώβριο. Όταν εντοπίζονται οχήματα δηλωμένα σε ακινησία, τα πρόστιμα θα είναι τσουχτερά, της τάξης των 10.000 ευρώ και σε περίπτωση υποτροπής θα φτάνουν μέχρι και την αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης. Τα ηλεκτρονικά «μπλόκα» θα στηθούν σε σημεία κλειδιά, όπου καταγράφεται η διέλευση χιλιάδων οχημάτων σε καθημερινή βάση.
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία που έδωσε στην δημοσιότητα ο Πρόεδρος ων Ιδιωτικών ΚΤΕΟ Κώστας Βήκας, περισσότερα από 2.8 εκατομμύρια (σχεδόν το 32% από τα κυκλοφορούντα οχήματα) δεν έχουν ελεγχθεί, κάτι που σημαίνει πως ένα μεγάλο ποσοστό εξ αυτών αποτελούν δημόσιο κίνδυνο Τα νούμερα όχι απλά είναι σοκαριστικά αλλά και οξύμωρα, όταν από τη μία μιλάμε για πράσινη ανάπτυξη και ρύπους και από την άλλη, ενώ υπάρχει η νομοθεσία δεν εφαρμόζεται με αποτέλεσμα καθημερινά όλοι μας να παίζουμε τη ζωή μας κορώνα – γράμματα. Μιλώντας στην πρωινή εκπομπή της ΕΡΤ1 «Σαββατοκύριακο από τις 6» και στον Πάρι Ποντίκα ο Πρόεδρος των Ιδιωτικών ΚΤΕΟ Κώστας Βήκας ήταν κατηγορηματικός:
«Ο θεσμός ΚΤΕΟ πάσχει τα τελευταία 40 χρόνια. Πλέον η κατάσταση αγγίζει τα όρια της σήψης. Υπάρχει μία νοσηρή κατάσταση, η οποία πηγάζει από το έλλειμμα εποπτείας που υπάρχει τόσο για τα κυκλοφορούντα οχήματα όσο και για την ορθή λειτουργία των ΚΤΕΟ.
Σήμερα έχουμε μία κατάσταση, 3 εκατομμύρια οχήματα εκτός διαδικασίας τα τελευταία 15 χρόνια. Και από την άλλη έχουμε ένα γερασμένο στόλο με μέση ηλικία στα 17 έτη. Και έχουμε και μια αποτελεσματικότητα στα ΚΤΕΟ η οποία δεν συνάδει με αυτήν την πραγματικότητα».