Τα σχολεία του μέλλοντος: Πέρα από χώρο, χρόνο, βαρύτητα
Φανταστείτε να μπαίνετε σε ένα σχολικό λεωφορείο και να μεταφέρεστε σε μια εμβυθιστική, εκπαιδευτική περιήγηση στο εσωτερικό του ανθρώπινου σώματος. Αυτό είναι το είδος της εμπειρίας που η Meta του Μαρκ Ζούκερμπεργκ θέλει να αποκτήσουν οι μαθητές, μέσω των συσκευών εικονικής πραγματικότητας Quest. Αργότερα φέτος, η Meta θα λανσάρει νέο λογισμικό για εκπαιδευτικούς που στοχεύει να διευκολύνει τη χρήση των συσκευών εικονικής πραγματικότητας στην τάξη. Τα εργαλεία θα επιτρέπουν στους εκπαιδευτικούς να διαχειρίζονται και να προγραμματίζουν ταυτόχρονα πολλές συσκευές Quest, θα τους δίνουν πρόσβαση σε μια σειρά από εφαρμογές που σχετίζονται με την εκπαίδευση και θα παρέχουν μεγαλύτερη εποπτεία και έλεγχο του τρόπου με τον οποίο οι μαθητές χρησιμοποιούν τις συσκευές. «Στο μέλλον θα μπορείτε να διδάσκετε βιολογία και χημεία χωρίς να χρειάζεται να έχετε ένα πλήρως εξοπλισμένο εργαστήριο. Θα μπορείτε να περπατάτε στους δρόμους της Αρχαίας Ρώμης με τους μαθητές», είπε ο Πρόεδρος Παγκόσμιων Υποθέσεων της Meta Νικ Κλεγκ σε συνέντευξη που έδωσε μέσω εικονικής πραγματικότητας στο CNNi.
Η προσπάθεια να γίνει η εικονική πραγματικότητα πιο προσιτή στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές αποτελεί μέρος του μακροπρόθεσμου, πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων στοιχήματος της Meta στο λεγόμενο metaverse. Η εταιρεία πιστεύει ότι τα επόμενα χρόνια, οι άνθρωποι θα χρησιμοποιούν συσκευές εικονικής πραγματικότητας για να περνούν όλο και περισσότερο χρόνο εργαζόμενοι, μαθαίνοντας και αλληλεπιδρώντας σε μια ψηφιακή εκδοχή του κόσμου.
Πέρα από χώρο, χρόνο, βαρύτητα
Σύμφωνα με τη Meta, η εικονική πραγματικότητα επιτρέπει πράγματα που θα ήταν αδύνατα στον πραγματικό κόσμο λόγω περιορισμών όπως ο χρόνος, ο χώρος και η βαρύτητα. Για παράδειγμα, όταν η ρεπόρτερ του CNNi Κλερ Ντάφι πήρε συνέντευξη από τον Κλεγκ, εκείνη καθόταν σε ένα γραφείο στο Μανχάταν και εκείνος σε ένα στο Λονδίνο, αλλά χάρη στην εικονική πραγματικότητα, ήταν σαν να κάθονταν μαζί σε ένα γραφείο (αν και τα χωρίς πόδα avatars τους, όπως θα δείτε στην παρακάτω φωτογραφία, φαίνονται σαν να βγήκαν από παλιά βιντεοπαιχνίδια και μοιάζουν μόνο αμυδρά με τον άνθρωπο-χρήστη τους). Η δημοσιογράφος του CNNi Κλερ Ντάφι ενώ παίρνει συνέντευξη από τον Πρόεδρο Παγκόσμιων Υποθέσεων της Meta Νικ Κλεγκ, σε περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας, με τη χρήση συσκευής Meta Quest 3. Σε συνεργασία με τη Meta για τη δοκιμή εκπαιδευτικών εφαρμογών της τεχνολογίας, το Πανεπιστήμιο του Νέου Μεξικού χρησιμοποιεί τις συσκευές Quest για να διδάξει τους φοιτητές της ποινικής δικαιοσύνης να ερευνούν εικονικές σκηνές εγκλήματος, και το Morehouse College έχει αναπτύξει ένα «ψηφιακό campus» για να διδάξει στους φοιτητές μια σειρά από μαθήματα μέσω VR.
Προστασία για τους μαθητές
«Θέλουν αυτή η τεχνολογία να τους είναι διαθέσιμη από το κουτί, δεν θέλουν να μπλέκονται, σπαταλώντας χρόνο για να ρυθμίζουν ξεχωριστά την καθεμία από τις συσκευές, και φυσικά, το πιο σημαντικό, θέλουν πλήρη, απόλυτη ορατότητα και έλεγχο σχετικά με το τι βιώνουν οι μαθητές», δήλωσε ο Κλεγκ σχετικά με τα σχόλια των εκπαιδευτικών που χρησιμοποίησαν τις συσκευές, τα οποία ελήφθησαν υπόψιν στη διαμόρφωση του νέου εκπαιδευτικού λογισμικού. Για τους μαθητές ηλικίας 13 έως 17 ετών, ο Κλεγκ πρόσθεσε ότι το νέο λογισμικό περιλαμβάνει ειδικά φίλτρα προστασίας, όπως το μπλοκάρισμα της πρόσβασης στο κατάστημα εφαρμογών Meta Quest, ώστε να μπορούν να χρησιμοποιούν μόνο εφαρμογές που έχουν προγραμματιστεί εκ των προτέρων από τους εκπαιδευτικούς στις συσκευές.
Το να έχεις μια τάξη γεμάτη μαθητές που φορούν συσκευές στα κεφάλια τους και αλληλεπιδρούν σε έναν ψηφιακό κόσμο αντί να μιλούν πρόσωπο με πρόσωπο – ή να διεξάγεις ένα εικονικό εργαστήριο βιολογίας αντί να ασχολείσαι με τον φυσικό κόσμο – θα μπορούσε να φανεί σε μερικούς ανθρώπους λίγο δυστοπικό. Ο Κλεγκ, ωστόσο, διαφωνεί. «Νομίζω ότι στα επόμενα χρόνια θα κοιτάμε πίσω και θα σκεφτόμαστε ότι ήταν κάπως δυστοπικό το γεγονός ότι υποχρεώναμε τα παιδιά να κάθονται σε σειρές, σιωπηλά πίσω από τα θρανία τους, κοιτάζοντας σελίδες σε ένα βιβλίο. Και θα σκεφτόμαστε επίσης ότι η προηγούμενη γενιά ήταν ουσιαστικά καταδικασμένη σε αυτόν τον πραγματικά άχαρο τρόπο μάθησης», δήλωσε ο Κλεγκ.
Πάντως, το κόστος για την ενσωμάτωση των συσκευών εικονικής πραγματικότητας, θα μπορούσε να αποτελέσει εμπόδιο στην υιοθέτηση για πολλά σχολεία. Αν και φθηνότερες από ορισμένα άλλα μοντέλα στην αγορά, οι συσκευές Quest 3 της Meta εξακολουθούν να ξεκινούν από 499 δολάρια έκαστη.