Η Ελλάδα προχωρά στην ανάταξη και αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, στη βάση ολοκληρωμένου επενδυτικού σχεδίου για αειφορικές και ανθεκτικές υποδομές. Αυτό δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, σημειώνοντας ότι σημαντικό βήμα αποτελεί η εξασφάλιση άνω του μισού δισεκατομμυρίου ευρώ (518.865.020 ευρώ) κοινοτικών πόρων για τη συγχρηματοδότηση σιδηροδρομικών έργων, που θα υλοποιηθούν στην επόμενη τετραετία και προέρχονται από την τελευταία πρόσκληση του φακέλου Ταμείου Συνοχής του Μηχανισμού για τη Σύνδεση της Ευρώπης (CEF II).
Οι εγκριθείσες προτάσεις συμπληρώνουν κενά στο βασικό άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη / Προμαχώνας (ΠΑΘΕ/Π) και αφορούν στα ακόλουθα έργα:
- Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας στο τμήμα Μουριές – Προμαχώνας (112.075.200 ευρώ).
- Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής ΣΚΑ- Οινόη (192.142.704 ευρώ).
- Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Πύθιο – Ορμένιο (ΕΡΓΟΣΕ) (186.667.916,75 ευρώ).
- Νέο σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης (ETCS L1) στο τμήμα ΣΚΑ-Κιάτο (27.979.200 ευρώ).
Το ποσό αυτό συμπληρώνεται με εθνικούς πόρους, δημιουργώντας ευκαιρίες για απασχόληση και αποδέσμευση της αναπτυξιακής εντροπίας Περιφερειών της χώρας. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη διασυνοριακή συνδεσιμότητα με τη Βουλγαρία και την ανάπτυξη πολυτροπικού διαδρόμου μεταφορών με τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, της Βαλτικής, αλλά και την Ουκρανία.
Ειδικότερα, με αφορμή την έγκριση τεσσάρων (4) σιδηροδρομικών έργων για συγχρηματοδότηση από το Μηχανισμό για τη Σύνδεση της Ευρώπης ΙΙ (CEF II), ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, ανέφερε: «Η έγκριση των τεσσάρων έργων, αν και αποτελεί αναγνώριση της συνεχούς και αδιάλειπτης προσπάθειας της Ελληνικής Κυβέρνησης να ανατάξει το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας και να ξεπεράσει χρόνιες παθογένειες του συστήματος, είναι μόνο η αρχή της διαδρομής της 20ετούς επενδυτικής στρατηγικής στον σιδηρόδρομο. Με όραμα το τρίπτυχο Αναβάθμιση – Ασφάλεια – Ανάπτυξη, τίθεται άμεσα σε επεξεργασία σχέδιο προτάσεων που θα ολοκληρώνει τη γραμμή Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και θα συνδέει στρατηγικά λιμάνια της χώρας με τον ΠΑΘΕ/Π. Σκοπός η διεκδίκηση νέας συγχρηματοδότησης εντός του 2025 για την ανάπτυξη του δικτύου έως το 2030, στη βάση των απαιτήσεων που θέτει ο νέος κανονισμός για την ανάπτυξη του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΕΕ) 2024/1679 και με γνώμονα την ανθεκτικότητα των υποδομών. Η αναζωογόνηση των σιδηροδρομικών μεταφορών της χώρας επιβάλει τη διαμόρφωση ενός βιώσιμου, σύγχρονου, γρήγορου και απολύτως ασφαλούς δικτύου, σε πλήρη διαλειτουργικότητα με τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά δίκτυα, ικανού να αποτελέσει αναπόσπαστο και νευραλγικό βραχίονα του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και να προσελκύσει διεθνείς ροές».