«Θύμα» του παγκόσμιου μπλακ άουτ στα πληροφοριακά συστήματα που «χτύπησε» αεροδρόμια, τράπεζες και χιλιάδες εταιρείες παγκοσμίως έπεσε και το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος. Έτσι, «οπλισμένοι» με αρκετά υπομονή θα πρέπει να είναι οι επιβάτες των αεροπορικών πτήσεων από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών δεδομένου ότι τα προβλήματα στα πληροφοριακά συστήματα πολλών αεροπορικών εταιρειών που υπάρχουν από το πρωί έχουν ως αποτέλεσμα να υπάρχουν πολύωρες καθυστερήσεις. Το σημαντικότερο ζήτημα εντοπίζεται στα συστήματα check-in δεδομένου ότι πολλές αεροπορικές εταιρείες -τόσο μικρές όσο και πιο μεγάλες- χρησιμοποιούν το λογισμικό κυβερνοπροστασίας της Crowdstrike, η τελευταία αναβάθμιση του οποίου είχε ως αποτέλεσμα να «καταρρεύσουν» οι τερματικές συσκευές όπου εγκαταστάθηκε. Αυτό με τη σειρά του είχε ως αποτέλεσμα η διαδικασία επιβίβασης να γίνεται σε πολλές περιπτώσεις χειροκίνητα, γεγονός που οδηγεί σε πολύωρες καθυστερήσεις, ενώ δεν αποκλείεται να υπάρξουν και ακυρώσεις πτήσεων.
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, οι αεροπορικές εταιρείες που αντιμετωπίζουν ζητήματα είναι αρκετές. Το πρόβλημα επιτείνεται από το γεγονός ότι σε πολλές περιπτώσεις υπάρχει διασύνδεση των συστημάτων με εκείνα άλλων αεροπορικών ή αεροδρομίων που έχουν επηρεασθεί καθώς ο συγκεκριμένος κλάδος βασίζεται σε αυτού του τύπου τις διασυνδέσεις για την παροχή υπηρεσιών. Από εκεί και πέρα, το ζήτημα που τίθεται είναι κατά πόσον υπάρχουν εναλλακτικά πλάνα λειτουργίας από την πλευρά των αεροπορικών αλλά και των αεροδρομίων σε τέτοιου είδους περιπτώσεις προκειμένου να περιορίζεται η ταλαιπωρία των επιβατών και να μην υπάρχουν πολύωρες καθυστερήσεις που δημιουργούν επιπλέον ζητήματα.
Ο λόγος του μπλακ άουτ
Σημειώνεται ότι μια αποτυχημένη αναβάθμιση του λογισμικού της εταιρείας κυβερνοπροστασίας Crowdstrike είναι ο λόγος για τον οποίο έχουν δημιουργηθεί τεράστια προβλήματα στην ομαλή λειτουργία αεροδρομίων σε όλο τον κόσμο, αλλά και πολλές ακόμη μεγάλες επιχειρήσεις παγκοσμίως. Η αμερικανική Crowdstrike είναι μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες στο χώρο της κυβερνοασφάλειας παγκοσμίως και η βασική λύση που προσφέρει, αφορά την κυβερνοπροστασία συσκευών όπως είναι υπολογιστές, servers αλλά και τα τερματικά που χρησιμοποιούνται από αεροπορικές εταιρείες. Στο πελατολόγιο της περιλαμβάνονται μεγάλες επιχειρήσεις από πολλούς κλάδους και από ολόκληρο τον κόσμο, εκ των οποίων ένας σημαντικός αριθμός είναι αεροπορικές εταιρείες και γι’ αυτό τα μεγαλύτερα ζητήματα έχουν σημειωθεί στα αεροδρόμια. Αυτό που συνέβη ήταν ότι πριν από μερικές ώρες η Crowdstrike έστειλε μία αναβάθμιση λογισμικού (software update), η οποία είχε ορισμένα λάθη που οδηγούσαν σε μη λειτουργία της συσκευής όπου εγκαθίσταται η αναβάθμιση.
Το λογισμικό προστασίας της Crowdstrike είναι εγκαταστημένο σε συσκευές όπως είναι τερματικά, υπολογιστές και servers που χρησιμοποιούν ως λειτουργικό σύστημα τα Windows. Σε όσες συσκευές (endpoint devices) έγινε η αναβάθμιση, υπήρξε πρόβλημα λειτουργίας και εμφανίστηκε μία «μπλε» οθόνη που ανέφερε ότι το σύστημα δεν μπορεί να ξεκινήσει και η συσκευή δεν μπορεί να λειτουργήσει με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν όλα αυτά τα προβλήματα. Για παράδειγμα, δεν μπορεί να γίνει check-in των επιβατών μίας πτήσης ή να ολοκληρωθούν κρατήσεις, ενώ έχουν υπάρξει και περιπτώσεις όπου δεν μπορούν να διεκπεραιωθούν.