Μετά από καιρό τα dating apps δείχνουν να χάνουν τη δυναμική τους, σε μια περίοδο που οι νέοι εργένηδες αρνούνται να πληρώσουν για τις υπηρεσίες τους.
Ήταν Σεπτέμβρης του 2022 όταν πολλοί φοιτητές σε διάφορες εστίες στις ΗΠΑ ανακάλυπταν ένα νέο ερωτικό «παιχνίδι»: το Tinder. Μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, έγινε ένα από τα πλέον δημοφιλή apps ανάμεσα στους νέους, χτίζοντας μια οικονομική αυτοκρατορία στον κόσμο των dating εφαρμογών. Άλλωστε, ο online έρωτας, δεν ήταν κάτι καινουργιο. Από τότε που το διαδίκτυο άρχισε να γίνεται κομμάτι της ζωής μας, sites όπως το match.com άρχισαν να ξεφυτρώνουν σαν μανιτάρια στο internet. Ωστόσο, το Tinder ήταν αυτό που άλλαξε το παιχνίδι: εγκατεστημένο στο κινητό και επιτρέποντας στους χρήστες να διεκδικήσουν το ταίρι τους μέσω φωτογραφιών, ήταν εύκολο και διασκεδαστικό. Έρευνα που δημοσίευσε πέρσι το Pew Research Centre έδειξε ότι το 30% των Αμερικανών είχαν χρησιμοποιήσει κάποιο dating app. Μάλιστα ένα στα πέντε ζευγάρια μεταξύ των ηλικιών 18 – 29 δεν δίστασαν να παραδεχθούν ότι είχαν γνωριστεί μέσω κάποιας εφαρμογής – ειδικά την περίοδο του COVID και της απομόνωσης, η χρήση των dating apps εκτοξεύτηκε. Δεν είναι τυχαίο, ότι η αγοραστική αξία της Match Group -εταιρεία στην οποία ανήκει τα Tinder, Hinge και αρκετές ακόμα υπηρεσίες- έφτασε να αγγίζει τα 50 δισ. δολάρια.
Σύμφωνα με το Business of Apps, σήμερα περίπου 350 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν τουλάχιστον ένα dating app στο κινητό τους, σε σχέση με τους 250 εκ. πριν από μια πενταετία. Μέχρι και η κυβέρνηση στο Τόκιο ανακοίνωσε τον Ιούνιο ότι θα φτιάξει το δικό της dating app, προκειμένου να φέρει κοντά τις μοναχικές ψυχές της πόλης. Τα στοιχεία δείχνουν ότι ο κόσμος τα έχει… βαρεθεί – τον τελευταίο χρόνο είχαμε 51 εκατομμύρια λιγότερα downloads, ενώ οι ενεργοί χρήστες μειώθηκαν κατά 17 εκατομμύρια.
Ξεκίνησε η περίοδος της παρακμής
Κι όμως, παρά τη φαινομενική κυριαρχία τους, τα dating apps φαίνεται ότι μπαίνουν στην περίοδο της κρίσης. Τα στοιχεία δείχνουν ότι ο κόσμος τα έχει… βαρεθεί – τον τελευταίο χρόνο είχαμε 51 εκατομμύρια λιγότερα downloads, ενώ οι ενεργοί χρήστες μειώθηκαν κατά 17 εκατομμύρια. Στατιστικά που αποτυπώνονται και στα οικονομικά στοιχεία των μεγάλων apps. Το Bumble ανακοίνωσε στις 7 Αυγούστου αύξηση εσόδων μόλις 3%, την ίδια ώρα που τα έσοδα της Match Group αυξήθηκαν μόνο 4%, ενώ η αγοραστική αξία και των δύο έχει μειωθεί. Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: ο κόσμος έπαψε να περνάει καλά με τα dating apps. Αυτή τη στιγμή οι μοναδικές εφαρμογές που συνεχίζουν να έχουν ανοδική πορεία είναι τα apps που απευθύνονται σε στοχευμένο κοινό.
Τελείωσε η πλάκα
Η δημοφιλία εφαρμογών όπως το Tinder είχε ως αποτέλεσμα όλο και περισσότερος κόσμος να «μπαίνει» σε αυτούς. Το αποτέλεσμα είναι πολλοί χρήστες να δηλώνουν ότι πλέον δεν έχει πλάκα να ψάχνεις ερωτικό σύντροφο μέσω των apps, καθώς χρειάζεται πολύ ώρα. Παράλληλα οι γυναικες δηλώνουν έκπληκτες από τον μεγάλο αριθμό μηνυμάτων που λαμβάνουν από το αντίθετο φύλο. Βέβαια, αυτό είναι κάτι λογικό, αν σκεφτεί κανείς ότι το 81% των χρηστών στο Tinder είναι άντρες, ενώ το 61% του Buble στοχεύουν γυναίκες. Σύμφωνα με έρευνα του Axios, μόλις το 1/5 των φοιτητών στις ΗΠΑ χρησιμοποιεί πλέον κάποιο dating app – κι αυτό μια φορά το μήνα. «Δεν έχει πλάκα. Είναι εντελώς επιφανειακό και αρκετά κουραστικό» είπε ένας TikToker σε βίντεο που πόσταρε. «Το έχω ξεπεράσει πλέον» δήλωσε ένας 27χρονος χρήστης, ο οποίος μετά από χρόνια αναζήτησης ακόμα δεν έχει καταφέρει να βρει το ταίρι του. Όλα τα παραπάνω εξηγούν γιατί σταδιακά μειώνεται το ενδιαφέρον των νέων – και γιατί είναι πάρα πολύ δύσκολο για τις εταιρείες να τους πείσουν να πάρουν τις επί πληρωμή αναβαθμισμένες υπηρεσίες τους. Άλλωστε, μπορεί το online dating να μην μοιάζει κάτι περίεργο εν έτει 2024, ωστόσο πολλοί νέοι θεωρούν ότι αν πληρώνεις για έξτρα υπηρεσίες δείχνεις απελπισμένος. Κι αυτό δεν αρέσει σε κανέναν.
Επιστροφή στην offline ζωή;
Η μεγαλύτερη απειλή των dating apps σήμερα είναι η αληθινή ζωή, καθώς ο κόσμος δοκιμάζει ξανά να γνωρίσει κάποιον από κοντά. Πέρσι, η start up Pear λάνσαρε στην αγορά ένα μπλε δαχτυλίδι το οποίο όπως το φορούσε έδειχνε στους άλλους ότι ήταν ελεύθερος και έψαχνε ταίρι. Τους τελευταίους μήνες τα events για singles έχουν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους σε πολλές μεγαλουπόλεις – από τη Στοκχόλμη έως το Σίδνεϊ. Μέχρι και τα μαθήματα μαγειρικής έχουν γίνει χώρος για φλερτ, επισημαίνουν οι ειδικοί. Με την άνοδο του Α.Ι. κανείς δεν ξέρει ποιο θα είναι το μέλλον των dating apps. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή οι μοναδικές εφαρμογές που συνεχίζουν να έχουν ανοδική πορεία είναι τα apps που απευθύνονται σε στοχευμένο κοινό: όπως το Grindr για γκέι άντρες και το Feeld που απευθύνεται σε πολυσυντροφικούς.
Πηγή: Economist