Ως το τέλος Σεπτεμβρίου θα κατατεθεί στη Βουλη ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), που θα προβλέπει μεγάλες ποινές για όσους παραβιάζουν το κόκκινο, οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ, μιλούν στο κινητό ή δεν φορούν ζώνη ή κράνος, κ.α. Μεγάλο βάρος δίνεται στα δίκυκλα, τα οποία έχουν χαμηλότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και αποφορτίζουν τον κυκλοφοριακό φόρτο, αλλά και επειδή πρωταγωνιστούν στα τροχαία. Έτσι θεσπίζεται νέα προτεραιότητα στα φανάρια, καθώς επιτρέπεται στα δίκυκλα να περνούν μπροστά από τα αυτοκίνητα για να περιμένουν το πράσινο, ενώ επιτρέπεται υπό όρους η «σφήνα». Επιπλέον τα δίκυκλα θα μπορούν νόμιμα να κάνουν ελιγμούς ανάμεσα σε σταματημένα αυτοκίνητα, αλλά με όριο ταχύτητας τα 25 χλμ/ώρα. Όσον αφορά τη στάθμευση των μηχανών θα μπορούν να παρκάρουν κάθετα στο οδόστρωμα, για εξοικονόμηση θέσεων στάθμευσης για αυτοκίνητα και όχι παράλληλα, όπως συνέβαινε μέχρι σήμερα. Οι αλλαγές αυτές ισχύουν και για τα ηλεκτρικά πατίνια, αλλά και για τα ποδήλατα.
Τα όρια ταχύτητας
Με το νέο ΚΟΚ το όριο ταχύτητας στον αστικό ιστό μειώνεται από τα 50 στα 30 χλμ./ώρα και στα 20 χλμ./ώρα έξω από σχολεία.
Προβλέπονται, επίσης, αυστηρότερες ποινές για υποτροπές και συγκεκριμένα:
Αφαίρεση άδειας οδήγησης έως και 5 χρόνια
25 πόντους στο σύστημα βαθμολόγησης
Ποινές φυλάκισης έως και 5 χρόνια
Πρόστιμα έως και 10.000 ευρώ
Οι προβλεπόμενες ποινές θα επιβάλλονται στον οδηγό, όχι στο όχημα, ενώ σε περιπτώσεις κατά τις οποίες ο παραβάτης δεν είναι σαφής (π.χ. σε κλήσεις από κάμερες), η ποινή θα επιβάλλεται στον ιδιοκτήτη του οχήματος.
Τα έξι κύρια σημεία
Η υποχρεωτική χρήση του κράνους, τόσο για τις μεγάλες όσο και για τις μικρότερες μοτοσικλέτες.Αυστηρές ποινές στους υπότροπους παραβάτες
Η μείωση της ταχύτητας στον αστικό ιστό. Είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό ότι η ταχύτητα πρέπει να μειωθεί, καθώς τα περισσότερα ατυχήματα συμβαίνουν στις πόλεις, με το 74% αυτών να προκαλούν νεκρούς ή τραυματίες. Η μείωση της ταχύτητας είναι ένα κρίσιμο μέτρο για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
Η διαμόρφωση των οδών με στόχο τη μείωση της ταχύτητας και την προώθηση της μικροκινητικότητας. Η δημιουργία ασφαλών δρόμων θα συμβάλει στη μείωση της ταχύτητας και θα προωθήσει τη χρήση ποδηλάτων και πατινιών, πάντα με όρους ασφάλειας. Μιλάμε για ταχύτητες των έως 25 km/h σε τέτοιου είδους οχήματα, με κράνος και όλους τους κανόνες ασφαλείας. Επιπλέον, δίνουμε έμφαση στη διήθηση της κυκλοφορίας των μοτοσικλετιστών. Με τη νέα προσέγγιση, οι μοτοσικλετιστές θα μπορούν να κινούνται με ασφάλεια χωρίς να παρεμποδίζονται από τη συμφόρηση των αυτοκινήτων. Η μικροκινητικότητα, λοιπόν, είναι ένα κρίσιμο σημείο, και προωθούμε τη χρήση ποδηλάτων και ηλεκτρικών πατινιών, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τις κατάλληλες συνθήκες για την ασφαλή τους χρήση.
Αντικοινωνική συμπεριφορά – υποτροπιάζουσα παραβατική συμπεριφορά.
Απενοχοποίηση οχημάτων και υπευθυνότητα οδηγών
Υψηλή τιμωρία: α) κόκκινο, β) κράνος, γ) αλκοόλ, δ) ζώνη, ε) το κινητό.
Οι κατηγορίες παραβάσεων θα είναι:
Ε1: Οι παραβάσεις, χαμηλής επικινδυνότητας, για τις οποίες θα προβλέπεται πρόστιμο 30 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης έως και 10 ημέρες. Τέτοιες παραβάσεις μπορούν να είναι τυπικές, όπως η έλλειψη των εγγράφων που υποχρεούται να φέρει μαζί του ο οδηγός, ή η αντικανονική στάθμευση.
Ε2: Οι παραβάσεις μεσαίας επικινδυνότητας, για τις οποίες το πρόστιμο θα ανέρχεται σε 150 ευρώ, και θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 20 ημέρες.
Ε3: Στις υψηλής επικινδυνότητας παραβάσεις και την αντικοινωνική οδήγηση, οι ποινές θα είναι αυστηρότατες. Σύμφωνα με το Αρθρο 290Α παρ.1 του Ποινικού Κώδικα όπως τροποποιήθηκε με τον Νόμο 5090/2024, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η επικίνδυνη οδήγηση, η υπερβολική ταχύτητα, η κίνηση στη ΛΕΑ και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ θα τιμωρούνται ποινικά, με τις ποινές να είναι ιδιαίτερα αυστηρές, έχοντας κακουργηματικό χαρακτήρα. Πρόκειται για παραβάσεις όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η παραβίαση του STOP και του ερυθρού σηματοδότη, «των παραβάσεων που συνδέονται με την επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμού, ανταγωνισμού ή την τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων, καθώς και των παραβάσεων των διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος προσπέρασης οχημάτων».
Εάν ο οδηγός υποτροπιάσει οι ποινές θα πολλαπλασιάζονται, ενώ εάν υποτροπιάσει για τρίτη φορά σε διάστημα πέντε ετών, τότε η άδεια οδήγησης αφαιρείται για πέντε έτη και ο παραβάτης υποχρεούται σε εκπαίδευση και εξέταση για την επαναχορήγησή της.