Οι εκπαιδευτικοί το τοποθετούν σε ένα θρανίο μέσα στην τάξη και ο μαθητής το ελέγχει από απόσταση
Το μικρό ρομπότ AV1, που κατασκεύασε η νορβηγική εταιρεία «No Isolation», βοηθά τα παιδιά που υποβάλλονται σε χρόνιες θεραπείες και απουσιάζουν για μεγάλα χρονικά διαστήματα από το σχολείο τους, όχι μόνο να κρατούν επαφή με την τάξη αλλά και να συμμετέχουν στο μάθημα. Το ρομπότ έχει κεφάλι και κορμό, μπορεί να κάνει περιστροφή 360 μοιρών και είναι εξοπλισμένο με κάμερα, μικρόφωνο και ηχείο. Οι εκπαιδευτικοί το τοποθετούν σε ένα θρανίο μέσα στην τάξη και ο μαθητής το ελέγχει από απόσταση, μέσω μιας εφαρμογής για την οποία του έχει δοθεί ένας μοναδικός κωδικός πρόσβασης. «Μπορούν να χτυπήσουν ή να περάσουν το δάχτυλό τους γύρω από την οθόνη για να κοιτάξουν διαφορετικές γωνίες στην τάξη», δήλωσε η Φλόρενς Σόλσμπερι, διευθύντρια marketing της εταιρείας «No Isolation». Ο μαθητής που απουσιάζει από την τάξη έχει την δυνατότητα να μιλήσει με τον δάσκαλο ή με τους συμμαθητές του μέσω του ηχείου ενώ η εφαρμογή έχει την επιλογή «σηκώνω το χέρι» με ένα φως να αναβοσβήνει στο κεφάλι του ρομπότ. Επίσης, οι μαθητές μπορούν να επιλέξουν emojis, που εμφανίζονται στα μάτια του ρομπότ.
Η Σόλσμπερι ανέφερε ότι μέχρι στιγμής υπάρχουν 3.000 ρομπότ AV1 ενεργά σε 17 χώρες, με τα περισσότερα να βρίσκονται στο Ηνωμένο Βασίλειο και στη Γερμανία. Η κάθε μία από τις δύο χώρες έχει περισσότερα από 1.000 ρομπότ AV1 σε λειτουργία. Στο Ηνωμένο Βασίλειο τα σχολεία μπορούν να νοικιάσουν το AV1 για περίπου 150 λίρες τον μήνα (180 ευρώ) ή να επιλέξουν μια εφάπαξ αγορά έναντι 3.700 λιρών (4.423 ευρώ) με επιπλέον 780 λίρες (933 ευρώ) για την ετήσια συντήρηση του ρομπότ. Σύμφωνα με την διευθύντρια marketing της εταιρείας, το μεγαλύτερο όφελος από την χρήση του ρομπότ είναι ότι η χρήση του από τον μαθητή συμβάλει στην διατήρηση των κοινωνικών σχέσεων. Η ίδια ανέφερε ως παράδειγμα την ιστορία ενός 15χρονου μαθητή από τα Δυτικά Μίντλαντς, στη Βρετανία. Οι φίλοι του παίρνουν το ρομπότ μαζί τους όταν πηγαίνουν για φαγητό και έτσι τον συμπεριλαμβάνουν στον κοινωνικό τους κύκλο.
Στη Βρετανία, σύμφωνα με πρόσφατα στατιστικά στοιχεία, πάνω από το 19% των μαθητών απουσίαζε από το σχολείο το Φθινόπωρο του 2023|24, εκ των οποίων το 7,8% λόγω ασθένειας, ποσοστά που είναι υψηλότερα από την περίοδο της πανδημίας. Κατά την διάρκεια της πανδημίας η εξ αποστάσεως εκπαίδευση έγινε κανόνας, όμως τώρα οι μαθητές έχουν επιστρέψει στις τάξεις τους.
«Κάνουν τα παιδιά να αισθάνονται σημαντικά»
Το ρομπότ AV1 κυκλοφόρησε πριν την πανδημία αλλά ορισμένα σχολεία στη Βρετανία το χρησιμοποιούν για να βοηθήσουν τους μαθητές που δυσκολεύτηκαν να ενσωματωθούν ξανά στο περιβάλλον της τάξης. Η βρετανική φιλανθρωπική οργάνωση «Chartwell Cancer Trust» διαθέτει 25 ρομπότ AV1, τα οποία προμηθεύει σε παιδιά με σοβαρές ασθένειες. Ο Μάικλ Ντάγκλας, ένας εκ των ιδρυτών της οργάνωσης, δήλωσε στο CNN ότι τα ρομπότ δίνουν στα παιδιά την ευκαιρία να παραμένουν αφοσιωμένα στην εκπαίδευσή τους, ακόμα και αν νοσηλεύονται στην εντατική. «Κάνουν τα παιδιά να αισθάνονται σημαντικά», ανέφερε ο Ντάγκλας. Ο ίδιος, παραδέχθηκε πως η γραφειοκρατία μπορεί να αποτελέσει ένα «σοβαρό ζήτημα» για την εισαγωγή των ρομπότ στα σχολεία ή στα νοσοκομεία.
Σχετική έρευνα που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Frontiers in Digital Health» τον Ιούνιο αφού εξέτασε την χρήση του ρομπότ AV1 στη Γερμανία και του παρόμοιου «avatar robot OriHime», που κυκλοφορεί στην Ιαπωνία, διαπίστωσε πως «οι τεχνολογίες (ρομπότ και avatar) βοηθούν τα παιδιά να παραμείνουν κοινωνικά και εκπαιδευτικά συνδεδεμένα». Η ίδια έρευνα τόνισε πως θα πρέπει να δημιουργηθούν δομές που θα παρέχουν ίση πρόσβαση στις συγκεκριμένες τεχνολογίες ενώ για την επιτυχή εφαρμογή αυτών των τεχνολογιών οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να παρακολουθήσουν ειδικά μαθήματα. Το ρομπότ AV1 είναι σχεδιασμένο ώστε να προστατεύει τα προσωπικά δεδομένα του χρήστη. Δεν συλλέγονται προσωπικά δεδομένα και η εφαρμογή εμποδίζει screenshots ή ηχογραφήσεις. Εκτός από το AV1, στην αγορά κυκλοφορούν και άλλα παρόμοια ρομπότ, όπως το ρομπότ VGo και το ρομπότ Buddy. Αυτά διαθέτουν και ροδάκια, ώστε να μπορούν να κινούνται μέσα στην τάξη ή σε χώρους του σχολείου ενώ έχουν οθόνη με το πρόσωπο του χρήστη.
Η διευθύντρια marketing του AV1 υποστηρίζει πως το ρομπότ της«No Isolation» δεν έχει ροδάκια για είναι πιο χρηστικό. Ζυγίζει μόνο ένα κιλό, γεγονός που επιτρέπει την εύκολη μεταφορά του. Επίσης, δεν έχει οθόνη με το πρόσωπο του χρήστη, ένα πλεονέκτημα, σύμφωνα με την Σόλσμπερι, που αυξάνει την χρήση του από μαθητές που παρουσιάζουν σχολική φοβία (σχολική αποφυγή).