Στο στόχαστρο της ειδικής ομάδας της ΑΑΔΕ βρίσκονται οι influencers που πρωταγωνιστούν στα social media προωθώντας προϊόντα και υπηρεσίες. Με τη βοήθεια ενός αλγόριθμου, οι ελεγκτές «τρέχουν» ελέγχους και διασταυρώσεις στους λογαριασμούς που διατηρούν οι influencers στο Instagram, το TikTok και το Facebook. Οι ελεγκτές ψάχνουν τις αναρτήσεις με τον έλεγχο να εκτείνεται σε βάθος ετών αναζητώντας οτιδήποτε έχουν ανεβάσει στο διαδίκτυο.
Η μέθοδος που χρησιμοποιούν οι φορο-ελεγκτές για να εντοπίζουν τους ψηφιακούς φοροφυγάδες είναι απλή:
- «Σαρώνουν» τα social media εστιάζοντας σε πρόσωπα με εκατοντάδες χιλιάδες followers σε Instagram, Facebook και Tik Tok τα οποία διαφημίζουν από ρούχα και παπούτσια μέχρι αξεσουάρ και συμπληρώματα διατροφής.
- Ερευνούν εάν οι influencers συνεργάζονται με επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου ή είναι μέτοχοι σε αυτές και αναλαμβάνουν την προώθηση και την πώληση προϊόντων και υπηρεσιών.
- Ελέγχουν κάθε επιχειρηματική , εμπορική πράξη που συντελείται μέσω διαδικτύου.
- Με τη συνδρομή του ειδικού αλγόριθμου ο οποίος τρέχει συνδυαστικές διασταυρώσεις βλέπουν τα εισοδήματα που δηλώνουν οι ελεγχόμενοι στην Εφορία. Εκτός από τα δηλωθέντα εισοδήματα φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων, ελέγχονται και τα στοιχεία τζίρου των e-shop. Μάλιστα έχουν εντοπιστεί περιπτώσεις πωλήσεων προϊόντων χωρίς να έχει γίνει έναρξη δραστηριότητας στην Εφορία.
- Συλλέγουν πληροφορίες από τις εταιρείες κούριερ για τις παραδόσεις εμπορευμάτων.
Παράλληλα, οι ελεγκτές αξιοποιούν τα social media για τη συλλογή στοιχείων ελεγχόμενων προκειμένου να εντοπίσουν πληροφορίες που δείχνουν ότι διάγουν πολυτελή διαβίωση που δεν συνάδει από το εισόδημα που δηλώνουν στις φορολογικές δηλώσεις τους. Στο ραντάρ της ειδικής ομάδας ελεγκτών βρίσκονται δεκάδες υποθέσεις με στόχο τον εντοπισμό επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν τα social media, και κάνουν εκτεταμένη φοροδιαφυγή.