Μετρό Θεσσαλονίκης: «Ένα από τα ωραιότερα του κόσμου»
Ένα από τα «ομορφότερα μετρό του κόσμου» χαρακτηρίζει το δημόσιο τηλεοπτικό δίκτυο ZDF το μετρό Θεσσαλονίκης. Με αφορμή τα εγκαίνια και το άνοιγμα του μετρό το Σαββατοκύριακο, το δίκτυο κάνει ιδιαίτερη αναφορά στην κατασκευή του και το γεγονός ότι εντός των σταθμών υπάρχουν και αρχαιολογικά μνημεία. «Πολλές από τις υπερσύγχρονες στάσεις του είναι εντυπωσιακές και ενταγμένες μέσα σε αρχαιολογικά μνημεία» υπογραμμίζει το ZDF, σημειώνοντας και τις ιδιαίτερες δυσκολίες που έπρεπε να αντιμετωπιστούν κατά την κατασκευή του: «Oι κατασκευαστές συναντούσαν διαρκώς αρχαιολογικά ευρήματα στα υπόγεια τούνελ, μεταξύ αυτών αρχαίους δρόμους και τείχη. Το κραταιό Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ζητούσε συνεχώς να σταματήσουν τα έργα. Αρχαιολόγοι, Βυζαντινολόγοι, Ενώσεις Επιστημόνων και πρωτοβουλίες πολιτών αξιολογούσαν τα ευρήματα κι έτσι οι εργασίες κάθε φορά καθυστερούσαν για μήνες ή χρόνια».
Μετρό Θεσσαλονίκης: Ήχησε μήνυμα εκκένωσης όταν θεριακλής άναψε τσιγάρο σε σταθμό
Το ρεπορτάζ αναφέρεται στη συνέχεια στα περίπου 300.000 αρχαιολογικά ευρήματα και ειδικότερα στον εντυπωσιακό Σταθμό Βενιζέλου, στο κέντρο της πόλης: «Με 3.500 τετραγωνικά μέτρα μοιάζει περισσότερο με μουσείο παρά με στάση του μετρό. Αρχικά, εδώ υπήρχε μια διασταύρωση της οδού Decumanus Maximus από την Ύστερη Αρχαιότητα, με πύλες, καταστήματα, εργαστήρια, κίονες και λοιπά τεχνουργήματα».
Μετρό Θεσσαλονίκης: «Ένα ακριβό χριστουγεννιάτικο δώρο»
Σε εκτενές ρεπορτάζ από την Ελλάδα, το Γερμανικό Δίκτυο Συντακτών RND χαρακτηρίζει το μετρό «ένα ακριβό χριστουγεννιάτικο δώρο» και ένα έργο «που περίμεναν οι πολίτες της Θεσσαλονίκης πολύ καιρό». Όμως, «τώρα πια οι συρμοί του μετρό ξεκίνησαν. Και η αναμονή άξιζε τον κόπο. Το νέο μετρό της Θεσσαλονίκης θεωρείται το πλέον σύγχρονο και το ομορφότερο της Ευρώπης» αναφέρει, μεταξύ άλλων. Το ρεπορτάζ επισημαίνει ακόμη τις πολλές καθυστερήσεις που υπήρξαν λόγω των αρχαιολογικών ευρημάτων, που οδήγησαν στην αύξηση του κόστους του έργου: «Αντί για, αρχικά, 500 εκατομμύρια ευρώ που είχαν προβλεφθεί για το έργο, μέχρι στιγμής έχει κοστίσει περίπου 3 δισεκατομμύρια ευρώ. Το έργο έπρεπε να διακοπεί πολλές φορές λόγω των ευρημάτων από την αρχαιότητα, τη Ρωμαϊκή και Βυζαντινή Περίοδο (…) Σε ορισμένα σημεία, η υπόγεια σήραγγα έπρεπε να διανοιχθεί σε μεγαλύτερο βάθος ώστε να προσπεράσει τα αρχαιολογικά ευρήματα».
Το ρεπορτάζ σημειώνει ότι «οι πρώτες σκέψεις για κατασκευή ενός υπόγειου σιδηροδρόμου είχαν ξεκινήσει ήδη από το 1917. Μετά την καταστροφική πυρκαγιά της Θεσσαλονίκης, το κέντρο της πόλης έπρεπε να ανοικοδομηθεί πλήρως. Η φτωχή Ελλάδα δεν μπορούσε να αντέξει το κόστος ενός τέτοιου έργου τότε. Στα μέσα της δεκαετίας του ’70, μετά την πτώση της χούντας, τα σχέδια για το μετρό ξαναβγήκαν στην επιφάνεια. Κινητήρια δύναμη τότε πίσω από τα σχέδια για το μετρό ήταν ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, ο πρωθυπουργός με καταγωγή από τη Μακεδονία.
Όμως και τότε υπήρχε έλλειψη κονδυλίων. Οι εργασίες ξανάρχισαν το 1987, σταμάτησαν εκ νέου το 1995, εξαιτίας διαφωνιών μεταξύ των κομμάτων για τις αναθέσεις των συμβάσεων. Το έργο ξεκίνησε ξανά το 2003, αλλά η κρίση χρέους από το 2010 και μετά καθυστέρησε και πάλι τη συνέχιση των εργασιών».