Καθώς η τεχνητή νοημοσύνη εισβάλλει σε όλο και περισσότερους τομείς της καθημερινότητάς μας, δεν θα αργούσε να γίνει μέρος της διαδικασίας αγορών, με όλο και περισσότερους ανθρώπους να τη χρησιμοποιούν προκειμένου να εμπνευστούν για τα φετινά χριστουγεννιάτικα δώρα τους. Μια πρόσφατη παγκόσμια έρευνα της Accenture διαπίστωσε ότι η συντριπτική πλειοψηφία (95%) των καταναλωτών συμφωνεί ότι η gen AI (παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη) θα μπορούσε να τους βοηθήσει να βρουν καλύτερα δώρα, ενώ το 90% εκτιμά τις προτάσεις που του κάνουν τα εργαλεία gen AI. Ενώ πολλοί άνθρωποι θα στραφούν στο ChatGPT της OpenAI και στο Gemini της Google για να αντλήσουν ιδέες, υπάρχουν επίσης εξειδικευμένα AI chatbots που απευθύνονται σε όσους αγοραστές χρειάζονται μια χείρα βοήθειας αυτά τα Χριστούγεννα.
Η αμερικανική ιστοσελίδα GiftList διαθέτει ένα gift list generator (εργαλείο παραγωγής ιδεών για λίστες δώρων) με τεχνητή νοημοσύνη, το οποίο, αφού λάβει από τον χρήστη πληροφορίες για τα άτομα που θα δεχθούν τα δώρα και για τα ενδιαφέροντά τους, κάνει προτάσεις για αγορές δίνοντας συνδέσμους για προϊόντα που βρίσκονται στην ιστοσελίδα (η οποία συνεργάζεται με 50.000 καταστήματα). Η εταιρεία λάνσαρε το AI chatbot για ιδέες δώρων πριν από ένα χρόνο, αλλά έκτοτε το έχει βελτιώσει ώστε να θυμίζει περισσότερο άνθρωπο που βρίσκεται στην άλλη άκρη της γραμμής. Το GiftList έχει αρκετό ανταγωνισμό από άλλες παρόμοιες υπηρεσίες, όπως οι Cool Gift Ideas και MyMap.AI.
Οι αλλαγές που έρχονται
Κατά κάποιον τρόπο, υπηρεσίες όπως αυτές αναπαράγουν τον τρόπο με τον οποίο γίνονταν τα ψώνια παλαιότερα, λέει στο BBC News η Linda Ellett, επικεφαλής του τμήματος καταναλωτών και λιανεμπορίου για το Ηνωμένο Βασίλειο της λογιστικής εταιρείας KPMG. «Έτσι γινόταν παλιά με τους εμπόρους. Συνήθιζες να πηγαίνεις σε ένα κατάστημα και να ζητάς τη συμβουλή τους αν ψάχνεις κάτι, όπως ένα δώρο γενεθλίων για την ανιψιά σου. Το διαδίκτυο δεν είχε ποτέ αυτή την πτυχή, αλλά τώρα έχει τη δυνατότητα να το κάνει». Υποστηρίζει ότι οι πλατφόρμες τεχνητής νοημοσύνης έχουν τη δυνατότητα να ανατρέψουν πραγματικά τον τρόπο με τον οποίο αναζητούμε προϊόντα. «Αν αυτό γίνει ο κανόνας, τότε επιφέρει μεγάλες αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές οδηγούνται στους ιστότοπους των εμπόρων και θέτει ερωτήματα για τις διαφημίσεις και το κόστος των χορηγούμενων συνδέσμων μέσω των μηχανών αναζήτησης».
Συμβουλές για σωστή αναζήτηση
Δεν είναι, ωστόσο, όλοι οι χρήστες τέτοιων chatbots ικανοποιημένοι από τα αποτελέσματα. Κάποιοι παραπονιούνται ότι οι προτάσεις δώρων που λαμβάνουν είναι πολύ γενικές, και αφορούν αντικείμενα που δεν θα δώριζαν ποτέ στους αγαπημένους τους. Άλλοι πάλι δηλώνουν ενθουσιασμένοι. Αλλά αυτό στο οποίο συμφωνούν οι περισσότεροι είναι ότι τα gift list generators είναι ένα πολύ καλό μέρος για να ξεκινήσεις αν έχεις κολλήσει και δεν σου έρχονται ιδέες. Υπάρχουν, πάντως, και κάποια tips που αφορούν τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης για σκοπούς αγορών. «Όσο πιο συγκεκριμένος μπορείτε να είστε σχετικά με το τι ψάχνετε, τόσο πιο σχετικές θα είναι οι συστάσεις προϊόντων», λέει ο Dmitry Shevelenko, επικεφαλής της αμερικανικής Perplexity, μιας ΑΙ «μηχανής απαντήσεων». «Προτείνουμε να προσθέσετε λεπτομέρειες όπως για ποιον αγοράζετε το δώρο και ποια είναι τα ενδιαφέροντά του. Για παράδειγμα, αντί να ζητάτε απλώς την “καλύτερη καφετιέρα”, μπορείτε να ρωτήσετε “ποια είναι η καλύτερη μηχανή εσπρέσο κάτω των 500 λιρών που περιλαμβάνει και μύλο καφέ;”». O Shevelenko λέει ότι σχεδόν το 10% όλων των αναζητήσεων στην Perplexity την Black Friday σχετίζονταν με αγορές. «Αναμένουμε ότι αυτό το ποσοστό θα διατηρηθεί καθώς πλησιάζουμε στις γιορτές, καθώς αυτή την εποχή γίνονται τα περισσότερα ψώνια».