«Να μάθουμε τι ακριβώς έγινε, να αποδοθεί δικαιοσύνη με τον τρόπο που πρέπει και να μην ξανασυμβεί αυτό, να αποκτήσουμε, δηλαδή, ασφαλέστερους σιδηροδρόμους», είπε ο υπουργός Επικρατείας
Ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος αναφέρθηκε στη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη και στη συνεχιζόμενη σεισμική δραστηριότητα στις Κυκλάδες, επισημαίνοντας την ανάγκη απονομής δικαιοσύνης και πρόληψης αντίστοιχα. Μιλώντας για το δυστύχημα στα Τέμπη, τόνισε ότι σε αυτήν την τραγωδία συγκεντρώθηκαν όλες οι παθογένειες του ελληνικού κράτους, με αποτέλεσμα να χαθούν άδικα νέοι άνθρωποι και να διαλυθούν οικογένειες. Όπως υπογράμμισε, η προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι να αποκαλυφθεί η αλήθεια, να αποδοθεί δικαιοσύνη και να μην επαναληφθεί ποτέ ξανά παρόμοια τραγωδία. Υπερασπιζόμενος τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ανέφερε ότι πρόκειται για έναν ειλικρινή άνθρωπο, που επιδιώκει να παρουσιάζει τα δεδομένα με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, ενώ ξεκαθάρισε πως αυτό δεν πρέπει να παρερμηνεύεται ως συσκότιση ή παρέμβαση στη δικαιοσύνη. Υπογράμμισε επίσης ότι η κυβέρνηση εργάζεται σε συνεργασία με τις ευρωπαϊκές αρχές για τη βελτίωση των σιδηροδρόμων στη χώρα.
Όσον αφορά τις έρευνες για την τραγωδία, ο υπουργός αποκάλυψε ότι πέρα από την έκθεση του Πολυτεχνείου, στο τέλος Φεβρουαρίου θα δημοσιευθεί και η έκθεση του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ). Ο συγκεκριμένος οργανισμός είχε συσταθεί μόλις έναν μήνα πριν το δυστύχημα, αλλά δεν πρόλαβε να στελεχωθεί εγκαίρως. Για τη σύνταξη της τελικής αναφοράς, έχει ζητηθεί ευρωπαϊκή συνδρομή, με δύο ειδικούς από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Σιδηροδρόμων να συμμετέχουν στην επιτροπή.
Ο Άκης Σκέρτσος απέρριψε τις κατηγορίες της αντιπολίτευσης για συγκάλυψη, τονίζοντας ότι η κυβέρνηση ήταν αυτή που πρωτοστάτησε στη δημιουργία του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ενώ η αντιπολίτευση καταψήφισε τη σχετική νομοθετική πρωτοβουλία. Επιπλέον, έκανε λόγο για «λογική πεζοδρομίου» και επιτέθηκε σε όσους, όπως είπε, προβαίνουν σε τηλεδίκες και πολιτικές αποφάσεις πριν από τη δικαστική διαλεύκανση της υπόθεσης. Αναφερόμενος στους ελληνικούς σιδηροδρόμους, υποστήριξε ότι από το 2023 έχουν γίνει ασφαλέστεροι, αλλά αυτή η εξέλιξη δεν λαμβάνει τη δέουσα προσοχή στη δημόσια συζήτηση. Παράλληλα, σημείωσε ότι οι υποθέσεις αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων παγκοσμίως απαιτούν χρόνια ερευνών και διαδικασιών και ότι η κυβέρνηση διευκολύνει το έργο της δικαιοσύνης με νομοθετικές πρωτοβουλίες.
Στη συνέχεια, ο υπουργός μίλησε για τη σεισμική δραστηριότητα στις Κυκλάδες, επισημαίνοντας ότι το τελευταίο 24ωρο σημειώθηκαν πάνω από 220 σεισμοί στην περιοχή μεταξύ Σαντορίνης και Αμοργού, με μεγέθη από 3 έως 5 Ρίχτερ. Υπενθύμισε ότι η συγκεκριμένη ζώνη χαρακτηρίζεται από σύνθετη τεκτονική και ηφαιστειακή δραστηριότητα, ενώ ιστορικά έχουν καταγραφεί καταστροφικά γεγονότα, όπως ο σεισμός των 7,5 Ρίχτερ το 1956 και η ηφαιστειακή έκρηξη του 1650 π.Χ. που κατέστρεψε τον Μινωικό πολιτισμό.
Σχετικά με τη σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου, εξήγησε ότι συμμετείχαν σεισμολόγοι, γεωλόγοι και ηφαιστειολόγοι, οι οποίοι παρουσίασαν την εξέλιξη της δραστηριότητας και τη σύγκρισή της με παρόμοια φαινόμενα του παρελθόντος, όπως η έντονη σεισμική δραστηριότητα στην περιοχή το 2011-2012, που διήρκεσε 14 μήνες. Τόνισε ότι το κράτος έχει λάβει όλα τα απαραίτητα προληπτικά μέτρα, με ενεργοποίηση της Πολιτικής Προστασίας, της Πυροσβεστικής και των Ενόπλων Δυνάμεων. Παράλληλα, εφαρμόζεται το ειδικό σχέδιο «ΤΑΛΩΣ 2», προσαρμοσμένο στη γεωμορφολογία της περιοχής, ενώ έχουν αυξηθεί και τα αεροπορικά δρομολόγια για την ασφαλή μετακίνηση κατοίκων και επισκεπτών.
Ο Άκης Σκέρτσος υπογράμμισε ότι δεν πρέπει να επικρατήσει ούτε πανικός ούτε εφησυχασμός, αλλά εγρήγορση, καθώς η περιοχή έχει ιστορικό μεγάλων σεισμών και ηφαιστειακών εκρήξεων. Τέλος, απέρριψε τις κατηγορίες ότι η κυβέρνηση χρησιμοποιεί τη σεισμική δραστηριότητα για να αποπροσανατολίσει από το δυστύχημα των Τεμπών, τονίζοντας ότι πρόκειται για δύο εντελώς ασύνδετα ζητήματα.