Ίδρυση Facebook: Σαν σήμερα
Σαν σήμερα, στις 4 Φεβρουαρίου 2004, ένας δευτεροετής φοιτητής του Χάρβαρντ, ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ, παρουσίασε έναν ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης με την ονομασία TheFacebook.com. Αρχικός του στόχος ήταν η διασύνδεση των φοιτητών του Χάρβαρντ, αλλά μέσα σε λίγες ώρες η πλατφόρμα είχε ήδη προσελκύσει πάνω από 1.000 χρήστες. Αυτό ήταν μόνο η αρχή. Σήμερα, 20 χρόνια μετά, το Facebook (που ανήκει στον όμιλο Meta) αριθμεί 2,19 δισεκατομμύρια χρήστες, ξεπερνώντας κάθε άλλο μέσο κοινωνικής δικτύωσης.
Πριν από το Facebook, ο Ζούκερμπεργκ είχε ήδη κάνει αισθητή την παρουσία του στην πανεπιστημιούπολη του Χάρβαρντ, δημιουργώντας το FaceMash – έναν ιστότοπο όπου οι φοιτητές μπορούσαν να ψηφίζουν ποια από δύο τυχαία επιλεγμένες συμφοιτήτριές τους ήταν πιο ελκυστική. Το FaceMash προκάλεσε αντιδράσεις και συγκρούσεις με τη διοίκηση, αλλά έδωσε στον Ζούκερμπεργκ την πρώτη του γεύση από τη δυναμική των κοινωνικών πλατφορμών. Λίγους μήνες αργότερα, στις 4 Φεβρουαρίου 2004, γεννήθηκε το TheFacebook.com. Ο ίδιος και οι συγκάτοικοί του παρακολουθούσαν ενθουσιασμένοι καθώς 1.200 – 1.500 φοιτητές εγγράφηκαν μέσα στις πρώτες 24 ώρες.
Η επιτυχία ήταν ραγδαία. Μέχρι το τέλος του 2004, το Facebook είχε φτάσει το 1 εκατομμύριο χρήστες, ενώ ο επενδυτής Peter Thiel επένδυσε 500.000 δολάρια στην πλατφόρμα. Ο Ζούκερμπεργκ, βλέποντας τις προοπτικές της ιδέας του, εγκατέλειψε τις σπουδές του στο Χάρβαρντ και μετέφερε την έδρα της εταιρείας στην Καλιφόρνια, όπου ξεκίνησε να χτίζει αυτό που σήμερα γνωρίζουμε ως Meta. Για όσους ήταν εκεί στα πρώτα χρόνια του Facebook, η εμπειρία ήταν μοναδική. Όπως θυμάται η Τζάσμιν Ενμπεργκ, αναλύτρια της Insider Intelligence:
«Δεν θα ξεχάσω ποτέ τη μέρα που έτρεξα στην αίθουσα της Πληροφορικής για να γραφτώ στο Facebook. Ένιωθα πως ανήκα σε ένα πριβέ κλαμπ, μακριά από γονείς και καθηγητές, και ταυτόχρονα, πως συνδεόμουν με φοιτητές από ολόκληρες τις Ηνωμένες Πολιτείες».
Από την εποχή των “poke” και των status updates, μέχρι τις live μεταδόσεις και την παγκόσμια επέκταση, το Facebook έχει διαμορφώσει τον τρόπο που αλληλεπιδρούμε στο διαδίκτυο. Είκοσι χρόνια μετά, η πλατφόρμα παραμένει πρωταγωνιστής στα social media, ενώ ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ συνεχίζει να καινοτομεί, οδηγώντας την Meta στη νέα εποχή του metaverse.