Δίπλωμα μετά τα 70: Η πρόταση της Κομισιόν που βούλιαξε

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Δίπλωμα μετά τα 70: Η πρόταση της Κομισιόν που βούλιαξε

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Ευτυχία Παπούλια

Το τροχαίο δυστύχημα στο Νέο Ψυχικό έχει επαναφέρει στο προσκήνιο τη συζήτηση γύρω από τον αν πρέπει να περιορίζονται τα δικαιώματα των οδηγών μετά από κάποια ηλικία.

06.02.2025 | 11:17

Ένας άνθρωπος έχασε τη ζωή του και τέσσερις τραυματίστηκαν σε σοβαρό τροχαίο δυστύχημα που σημειώθηκε την Τετάρτη 5 Φεβρουαρίου στον κυκλικό κόμβο της κεντρικής πλατείας του Νέου Ψυχικού. Μια 88χρονη οδηγός, χάνοντας τον έλεγχο του οχήματός της, προσέκρουσε αρχικά σε σταθμευμένο αυτοκίνητο και στη συνέχεια πέρασε στο αντίθετο ρεύμα, όπου συγκρούστηκε με ένα βαν. Η πρόσκρουση προκάλεσε την ανατροπή του οχήματος, το οποίο κατέληξε στην πλατεία, παρασύροντας δύο μοτοσυκλέτες. Ο οδηγός της μίας μοτοσυκλέτας υπέκυψε στα τραύματά του. Το περιστατικό έχει αναζωπυρώσει τη δημόσια συζήτηση για την οδήγηση σε προχωρημένη ηλικία, με ορισμένους να προτείνουν αυστηρότερα όρια ή ακόμη και πλήρη απαγόρευση για ηλικιωμένους οδηγούς.

Σε πολλές χώρες, αν και δεν υφίσταται πλήρης απαγόρευση, επιβάλλονται περιορισμοί και απαιτείται τακτική ανανέωση της άδειας οδήγησης. Στην Ελλάδα, οι οδηγοί άνω των 65 ετών πρέπει να ανανεώνουν το δίπλωμά τους κάθε τρία χρόνια, ενώ μετά τα 80 έτη η διαδικασία γίνεται κάθε δύο χρόνια, συνοδευόμενη από ιατρικές εξετάσεις. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε προτείνει την υποχρεωτική ανανέωση των αδειών κάθε πέντε χρόνια για όσους είναι άνω των 70, περιλαμβάνοντας ιατρικές εξετάσεις και εκπαιδευτικά μαθήματα. Ωστόσο, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο απέρριψε την πρόταση, επικαλούμενο διακρίσεις εις βάρος των ηλικιωμένων.

Η Γερμανία ήταν μεταξύ των χωρών που αντέδρασαν έντονα, τονίζοντας ότι η οδήγηση αποτελεί βασικό στοιχείο αυτονομίας για τους ηλικιωμένους. Ωστόσο, στατιστικά δεδομένα δείχνουν ότι οι οδηγοί άνω των 75 ετών είναι υπεύθυνοι για υψηλότερο ποσοστό τροχαίων ατυχημάτων από τους νεότερους οδηγούς. Στη Μεγάλη Βρετανία, οι οδηγοί άνω των 70 ετών υποχρεούνται να ανανεώνουν το δίπλωμά τους κάθε τρία χρόνια με απλή δήλωση ικανότητας. Ωστόσο, εξετάζεται η εισαγωγή διπλής αξιολόγησης, που θα περιλαμβάνει ελέγχους όρασης, αντανακλαστικών και γνωστικών ικανοτήτων.

Η συζήτηση για την αυστηροποίηση των μέτρων συνεχίζεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο και δεν αποκλείεται να τεθεί εκ νέου προς διαβούλευση. Σε κάθε περίπτωση, η ανάγκη για ασφαλέστερους δρόμους καθιστά απαραίτητη την αξιολόγηση των ικανοτήτων των οδηγών όλων των ηλικιών, προκειμένου να εξασφαλιστεί η οδική ασφάλεια.

Exit mobile version