Αθήνα

°C

kairos icon

Σάββατο

08

Φεβρουαρίου 2025

alphafreepress.gr / ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ / Γραμμή 4 Μετρό χρονοδιάγραμμα: Με ταχείς ρυθμούς προχωρούν τα έργα
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γραμμή 4 Μετρό χρονοδιάγραμμα: Με ταχείς ρυθμούς προχωρούν τα έργα

Γραμμή 4 Μετρό χρονοδιάγραμμα: Αυτή τη στιγμή βρίσκεται στον Σταθμό Ιλίσια

Η κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας προχωρά με ταχείς ρυθμούς, με το μηχάνημα διάνοιξης σηράγγων (TBM) που ξεκίνησε από την Κατεχάκη να έχει ήδη καλύψει περίπου 3 χιλιόμετρα. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, αναμένεται να φτάσει στον Σταθμό Ευαγγελισμός μέχρι τα τέλη του 2025, ολοκληρώνοντας αυτό το τμήμα της σήραγγας. Αυτή τη στιγμή, το μηχάνημα βρίσκεται στον Σταθμό Ιλίσια και θα συνεχίσει προς την Πανεπιστημιούπολη. Η διάνοιξη προχωρά με ρυθμό περίπου 10 μέτρων ημερησίως, με μικρά διαλείμματα για συντήρηση στους σταθμούς. Παράλληλα, το δεύτερο TBM που ξεκίνησε από το Άλσος Βεΐκου βρίσκεται κοντά στον Σταθμό Γαλατσίου και έχει ήδη διανοίξει 800 μέτρα σήραγγας. Αναμένεται να φτάσει στον Ευαγγελισμό έως τα τέλη του 2026, περνώντας από τον Σταθμό Ελικώνος, ο οποίος θα είναι ο πιο βαθύς σταθμός της γραμμής, σε βάθος 40 μέτρων. Το έργο, με προϋπολογισμό 1,5 δισ. ευρώ, περιλαμβάνει την κατασκευή 15 υπόγειων σταθμών: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδή. Η συνολική σήραγγα εκτείνεται σε 13 χλμ., με στόχο την ολοκλήρωση σε οκτώ χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης.

Προβλέπεται η δημιουργία ενός νέου Κέντρου Ελέγχου Λειτουργίας, το οποίο θα ενσωματώσει τον έλεγχο των υφιστάμενων γραμμών 1, 2 και 3, καθώς και μελλοντικών αυτόματων συρμών και του Τραμ. Επίσης, στο αμαξοστάσιο Σεπολίων θα δημιουργηθεί νέος χώρος συντήρησης και επισκευών. Στο πλαίσιο του έργου, θα προμηθευτούν 20 νέοι υπεραυτόματοι συρμοί Alstom Metropolis, οι οποίοι θα λειτουργούν χωρίς οδηγό, με κεντρικό έλεγχο της κίνησής τους.

escalator moving upward

Οφέλη για το περιβάλλον και τη μετακίνηση

Με την ολοκλήρωση της Γραμμής 4, υπολογίζεται ότι 340.000 επιβάτες θα εξυπηρετούνται καθημερινά, μειώνοντας τις μετακινήσεις με ΙΧ κατά 53.000 ημερησίως. Εκτιμάται ότι θα μειωθεί η εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα κατά 318 τόνους την ημέρα, ενώ θα εξοικονομούνται 1.216 μεγαβατώρες ενέργειας. Η Γραμμή 4 θα είναι η πρώτη στην Ελλάδα που εφαρμόζει το μοντέλο ΒΙΜ (Building Information Modeling), μια τεχνολογία που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης. Το ΒΙΜ διευκολύνει τη συνεργασία μεταξύ μελετητών και κατασκευαστών, μειώνοντας το κόστος και επιταχύνοντας την παράδοση των έργων. Μέχρι το 2026 αναμένεται να ξεκινήσει η επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον, μήκους 4 χλμ., με τρεις νέους σταθμούς: Παλατιανή, Ίλιον και Άγιος Νικόλαος. Η επέκταση θα έχει δυνατότητα μελλοντικής σύνδεσης με τον Προαστιακό.

woman standing on escalator

Οι νέοι σταθμοί θα βρίσκονται στις εξής τοποθεσίες:

  • Παλατιανή: Διασταύρωση Θηβών και Ανδρέα Παπανδρέου.
  • Ίλιον: Διασταύρωση Θηβών και Ελαιών, με πρόβλεψη μελλοντικής σύνδεσης με τη Γραμμή 4.
  • Άγιος Νικόλαος: Κάτω από την ομώνυμη οδό και χώρο πρασίνου.
two person standing on escalator

Παράλληλα, θα αναβαθμιστεί το αμαξοστάσιο του Ελαιώνα και θα δημιουργηθεί υπόγειος χώρος στάθμευσης. Η μελλοντική λειτουργία της επέκτασης απαιτεί την αναβάθμιση των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων των Γραμμών 2 και 3, συμπεριλαμβανομένου του συστήματος ψηφιακής μετάδοσης δεδομένων. Οι εργασίες θα πραγματοποιηθούν χωρίς διακοπή λειτουργίας. Η δημοπράτηση της επέκτασης προχωρά, με την έναρξη λειτουργίας να υπολογίζεται το 2031. Παράλληλα, μελετάται η μελλοντική επέκταση προς Καματερό, Ζεφύρι και Αχαρνές.

Ο ΟΑΣΑ εκπονεί τη συγκοινωνιακή μελέτη της Αττικής, η οποία θα καθορίσει τη σκοπιμότητα των επεκτάσεων του Μετρό. Σε προκαταρκτικό στάδιο εξετάζονται οι εξής επεκτάσεις:

  • Γραμμή 2 προς Γλυφάδα: Συνολικό μήκος 4,5 χλμ. με τρεις νέους σταθμούς (Άνω Γλυφάδα, Γρηγορίου Λαμπράκη, Άγιος Κωνσταντίνος).
  • Γραμμή 4 προς δυτικά: Επέκταση από το Άλσος Βεΐκου προς Ίλιον και Πετρούπολη.
  • Γραμμή 4 προς βόρεια: Επέκταση από την Κατεχάκη προς Μαρούσι, Πεύκη και Λυκόβρυση.
  • Κλάδος της Γραμμής 4 προς ΠΥΡΚΑΛ: Σύνδεση με τις Γραμμές 2 και 3, ενδεχόμενη ένταξη στη μελλοντική Γραμμή 5.
  • Γραμμή 1 προς Βαρυμπόμπη: Σύνδεση από Κηφισιά προς Νέα Ερυθραία και Εθνική Οδό.
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις