Έντονες αντιδράσεις έχει προκαλέσει η απόφαση του οίκου δημοπρασιών Christie’s να πραγματοποιήσει την πρώτη του δημοπρασία αφιερωμένη αποκλειστικά σε έργα τέχνης που δημιουργήθηκαν με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης. Χιλιάδες καλλιτέχνες ζητούν την ακύρωση της εκδήλωσης, καταγγέλλοντας ότι η τεχνολογία πίσω από αυτά τα έργα βασίζεται σε παράνομη χρήση πνευματικής ιδιοκτησίας. Η δημοπρασία, η οποία είναι προγραμματισμένη για τις 20 Φεβρουαρίου, περιλαμβάνει 20 έργα με εκτιμώμενες τιμές που κυμαίνονται από 10.000 έως 250.000 δολάρια. Ανάμεσα στους καλλιτέχνες που συμμετέχουν είναι ο Refik Anadol, καθώς και έργα του Harold Cohen, ενός από τους πρωτοπόρους της AI στην τέχνη.
Καταγγελίες για «Μαζική Κλοπή»
Περισσότεροι από 3.000 καλλιτέχνες έχουν ήδη υπογράψει επιστολή, ζητώντας την ακύρωση της δημοπρασίας, ανάμεσά τους οι Κάρλα Ορτίθ και Κέλι ΜακΚέρναν, οι οποίες έχουν ήδη προσφύγει στη δικαιοσύνη κατά εταιρειών τεχνητής νοημοσύνης για παράνομη χρήση των έργων τους. Σύμφωνα με την επιστολή, αρκετά από τα έργα που πρόκειται να δημοπρατηθούν δημιουργήθηκαν με μοντέλα AI τα οποία εκπαιδεύτηκαν σε προστατευμένα έργα χωρίς την άδεια των δημιουργών. Οι καλλιτέχνες υποστηρίζουν ότι η πρακτική αυτή απειλεί τη βιωσιμότητα της καλλιτεχνικής δημιουργίας, καθώς χρησιμοποιεί υπάρχοντα έργα για την παραγωγή νέων χωρίς την έγκριση ή την αποζημίωση των αρχικών δημιουργών. Οι υπογράφοντες κατηγορούν τον Christie’s ότι, υποστηρίζοντας την πώληση τέτοιων έργων, νομιμοποιεί και ενθαρρύνει την εκμετάλλευση των καλλιτεχνών από τις εταιρείες AI.
Το ζήτημα της εκπαίδευσης των μοντέλων AI σε προστατευμένα έργα έχει ήδη οδηγήσει σε αγωγές από καλλιτέχνες, συγγραφείς και δισκογραφικές εταιρείες κατά τεχνολογικών κολοσσών. Εργαλεία όπως τα Stable Diffusion και Midjourney έχουν βρεθεί στο επίκεντρο της διαμάχης, καθώς χρησιμοποιούν εικόνες και έργα τέχνης για να «μάθουν» να δημιουργούν νέα. Ο Βρετανός συνθέτης Εντ Νιούτον-Ρεξ, που ηγείται της καμπάνιας για την προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων, δήλωσε ότι τουλάχιστον εννέα από τα έργα της δημοπρασίας φαίνεται να έχουν δημιουργηθεί με μοντέλα που χρησιμοποιούν μη εξουσιοδοτημένο υλικό. Ωστόσο, αναγνωρίζει ότι κάποια άλλα έργα ίσως να μην εμπίπτουν σε αυτήν την κατηγορία.
Αντίδραση από τον Christie’s και τους υποστηρικτές της AI
Ο οίκος δημοπρασιών Christie’s απάντησε στις κατηγορίες, δηλώνοντας ότι «στις περισσότερες περιπτώσεις», η τεχνητή νοημοσύνη που χρησιμοποιήθηκε για τη δημιουργία των έργων είχε ως βάση εισροές από τους ίδιους τους καλλιτέχνες. Ο Ματ Ντράιχερστ, ένας από τους καλλιτέχνες που συμμετέχουν στη δημοπρασία, υπερασπίστηκε τη χρήση της AI στην τέχνη, χαρακτηρίζοντας τις αντιδράσεις υπερβολικές. Το έργο του, το οποίο δημιουργήθηκε σε συνεργασία με τη σύζυγό του, Χόλι Χέρντον, επικεντρώνεται στην αλληλεπίδραση της AI με την ανθρώπινη δημιουργία και αναμένεται να δημοπρατηθεί με εκτιμώμενη τιμή 70.000 έως 90.000 δολάρια. Καθώς η τεχνολογία AI διεισδύει όλο και περισσότερο στον χώρο της τέχνης, η διαμάχη μεταξύ δημιουργών και εταιρειών τεχνητής νοημοσύνης φαίνεται να κλιμακώνεται, θέτοντας κρίσιμα ερωτήματα για το μέλλον των πνευματικών δικαιωμάτων στη νέα ψηφιακή εποχή.