Τέμπη τελικό πόρισμα: Τι αναφέρει
Το τελικό πόρισμα για την τραγωδία στα Τέμπη δεν δίνει απαντήσεις για τις εκρήξεις, σύμφωνα με δημοσίευμα της Καθημερινής. Η εφημερίδα επικαλείται πληροφορίες από το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας των Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), το οποίο αναμένεται να παρουσιαστεί δημόσια την Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου, με την παρουσία της τριμελούς επιτροπής διερεύνησης. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, οι ερευνητές διαπίστωσαν αντικρουόμενα στοιχεία σχετικά με τα αίτια των εκρήξεων και της πυρκαγιάς που ακολούθησε τη σύγκρουση των τρένων τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου 2023. Η ανάλυση των διαθέσιμων δεδομένων αρχικά έδειχνε ότι στην εμπορική αμαξοστοιχία υπήρχε παράνομο φορτίο, όμως νέα βίντεο που δημοσιοποιήθηκαν πρόσφατα και καταγράφουν τη διέλευσή της από τις σήραγγες του Πλαταμώνα και των Τεμπών, αποκλείουν την ύπαρξη παράνομου φορτίου σε κάποια από τις τρεις φορτάμαξες πίσω από τη δεύτερη μηχανή, όπως είχε εκτιμηθεί αρχικά.
Το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ δεν αναμένεται να διαφοροποιηθεί από την προηγούμενη εκτίμηση των ερευνητών, σύμφωνα με την οποία τα έλαια σιλικόνης των μετασχηματιστών της εμπορικής αμαξοστοιχίας δεν δικαιολογούν την ένταση της φωτιάς, η οποία ενδέχεται να προκάλεσε τον θάνατο πέντε επιβατών από τους συνολικά 57 νεκρούς της τραγωδίας. Σε αυτό το συμπέρασμα φαίνεται να καταλήγουν και τα ευρωπαϊκά ερευνητικά κέντρα που ανέλαβαν σχετικές αναλύσεις. Παράλληλα, εκκρεμεί το πόρισμα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, το οποίο θα εξετάσει αν τα έλαια σιλικόνης θα μπορούσαν να προκαλέσουν την πυρόσφαιρα που δημιουργήθηκε μετά τη σύγκρουση των τρένων. Λόγω της καθυστέρησης στην παράδοσή του, η ερευνητική επιτροπή έχει απευθυνθεί και σε άλλο ελληνικό ερευνητικό ίδρυμα για γνωμοδότηση, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι ο Εθνικός Οργανισμός σκοπεύει να ζητήσει και τη συνδρομή του Πανεπιστημίου της Λωζάννης, που θεωρείται κορυφαίο ερευνητικό κέντρο στην Ευρώπη για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
Το “πόρισμα της Λωζάννης” αναμένεται να δημοσιευθεί μετά από έξι μήνες, καθώς η σχετική έρευνα απαιτεί λεπτομερή και χρονοβόρα ανάλυση. Η μέχρι τώρα διερεύνηση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ στηρίχθηκε στα διαθέσιμα στοιχεία, όπως τα βίντεο της σύγκρουσης από τρεις διαφορετικές κάμερες κοντά στο σημείο του δυστυχήματος, καθώς και στη δειγματοληψία από το σημείο, που πραγματοποιήθηκε 29 ημέρες μετά το δυστύχημα. Σύμφωνα με την έκθεση του Χημείου του Κράτους, τα δείγματα περιείχαν ίχνη εύφλεκτων χημικών διαλυτών (ξυλόλιο).
Επιπλέον, πριν από τη δημοσιοποίηση του πορίσματος, αναμένεται να ολοκληρωθεί και η έκθεση της Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών (ΔΕΕ) της Αστυνομίας, η οποία διερευνά την προέλευση του βιντεοληπτικού υλικού, έχοντας κατασχέσει τους σκληρούς δίσκους και τους υπολογιστές της εταιρείας Interstar Security. Ωστόσο, οι επανειλημμένες εγγραφές και διαγραφές αρχείων στους σκληρούς δίσκους τα τελευταία δύο χρόνια δυσχεραίνουν την πιστοποίηση της γνησιότητας του υλικού. Το τελικό πόρισμα, που θα αριθμεί περίπου 200 σελίδες, θα περιγράφει τις συνθήκες που επικρατούσαν στον ελληνικό σιδηρόδρομο τη νύχτα του δυστυχήματος και θα παρουσιάζει τους παράγοντες που οδήγησαν στην τραγωδία. Παράλληλα, θα διατυπώνει 15 συστάσεις ασφαλείας προς τους αρμόδιους φορείς, συμπεριλαμβανομένου του Υπουργείου Μεταφορών, με στόχο την πρόληψη αντίστοιχων περιστατικών στο μέλλον.
