Πόρισμα για σταθμάρχη: Το λάθος του το είχε διορθώσει ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 2597 Θεσσαλονίκη-Λάρισα και το σκεφτόταν πολύ αν θα πρέπει να το αναφέρει, είπε ο κ. Καπετανίδης
Ο προϊστάμενος της μονάδας διερευνήσεων του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Κώστας Καπετανίδης, κατά την παρουσίαση του πορίσματος για την τραγωδία στα Τέμπη, έκανε λόγο για “σοβαρό σφάλμα χειρισμού” εκ μέρους του σταθμάρχη Λάρισας, Βασίλη Σαμαρά. Σύμφωνα με το πόρισμα, η λανθασμένη τοποθέτηση των αλλαγών στις γραμμές και η αποτυχία ανίχνευσης του προβλήματος οδήγησαν στην καταστροφική σύγκρουση. Ο κ. Καπετανίδης σημείωσε ότι ο σταθμάρχης αντιμετώπιζε έντονη συναισθηματική φόρτιση, καθώς είχε κάνει παρόμοιο λάθος στο παρελθόν, ενώ η συγκεκριμένη ημέρα χαρακτηριζόταν από αλλεπάλληλες βλάβες και καθυστερήσεις. Ο μεγάλος όγκος επικοινωνιών –90 συνομιλίες σε μόλις 60 λεπτά– σε συνδυασμό με τον σχεδιασμό του χώρου εργασίας του, όπου οι επικοινωνιακές συσκευές βρίσκονταν στα δεξιά του και τα προειδοποιητικά λαμπάκια στα αριστερά, συνέβαλαν στην παράλειψη του κρίσιμου λάθους.
Όπως επισήμανε ο ίδιος, η σύγκρουση συνέβη επειδή τα δύο τρένα τοποθετήθηκαν στην ίδια γραμμή, παρότι υπήρχε διαθέσιμη διπλή γραμμή. Ο σταθμάρχης δεν χρησιμοποίησε την αυτόματη χάραξη πορείας και, χειροκίνητα, τοποθέτησε λάθος την αλλαγή 118, χωρίς να το αντιληφθεί. Παρότι το σφάλμα του ήταν καθοριστικό, ο κ. Καπετανίδης τόνισε πως «δεν υπήρχε πρόθεση», επισημαίνοντας την ανάγκη να διορθωθούν οι δομικές αδυναμίες του συστήματος για να αποφευχθούν αντίστοιχα περιστατικά στο μέλλον.
Αναφορικά με τον ρόλο του μηχανοδηγού του επιβατικού τρένου, ο κ. Καπετανίδης εξήγησε ότι έπρεπε, βάσει κανονισμών, να επαναλάβει την εντολή του σταθμάρχη και να σταματήσει στη διαγώνιο 118 όταν διαπίστωσε την εσφαλμένη τοποθέτηση των αλλαγών. Ωστόσο, συνέχισε την πορεία του, χωρίς να ζητήσει επιβεβαίωση, κάτι που χαρακτηρίστηκε ως «ανεξήγητο» σφάλμα. Το πόρισμα επισημαίνει επίσης τις μακροχρόνιες ελλείψεις προσωπικού στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Ενδεικτικά, ενώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση υπάρχουν, κατά μέσο όρο, δύο εργαζόμενοι ανά χιλιόμετρο γραμμής, στην Ελλάδα το 2020 υπήρχαν μόλις 0,5 εργαζόμενοι. Επιπλέον, η ανεπαρκής χρηματοδότηση και η έλλειψη προληπτικής συντήρησης δημιούργησαν πρόσθετα προβλήματα, ενώ τονίστηκε η ανάγκη καλύτερης εκπαίδευσης και πιστοποίησης των σταθμαρχών για να διασφαλίζεται η ασφαλής λειτουργία των σιδηροδρομικών μεταφορών.
