Στη μήνυσή της, η Ortiz κατηγορεί το εκπαιδευτικό σύστημα ότι την παρέλειψε
Η υπόθεση της Aleysha Ortiz έχει πυροδοτήσει έντονες συζητήσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες, καθώς η 19χρονη απόφοιτη του δημόσιου λυκείου Hartford στο Κονέκτικατ μήνυσε το πρώην σχολείο της για εκπαιδευτική αμέλεια. Παρότι αποφοίτησε με άριστα και κέρδισε υποτροφία για το κολέγιο, υποστηρίζει ότι ουσιαστικά δεν έλαβε την εκπαίδευση που της άξιζε. Στη μήνυσή της, η Ortiz κατηγορεί το εκπαιδευτικό σύστημα ότι την παρέλειψε και δεν της παρείχε την κατάλληλη υποστήριξη, παρά τις μαθησιακές δυσκολίες που παρουσίαζε από μικρή ηλικία. Ισχυρίζεται ότι με το ζόρι μπορεί να κρατήσει ένα μολύβι και ότι οι ικανότητές της στην ανάγνωση είναι αντίστοιχες με αυτές ενός μαθητή πρώτης δημοτικού. Παρότι η οικογένειά της μετανάστευσε από το Πουέρτο Ρίκο στις ΗΠΑ όταν ήταν πέντε ετών, τα εκπαιδευτικά της προβλήματα παρέμειναν άλυτα για χρόνια.
Σύμφωνα με την ίδια, το σχολείο και ο ειδικός δάσκαλος που της είχε οριστεί δεν της προσέφεραν την απαιτούμενη στήριξη. Μόλις έναν μήνα πριν από την αποφοίτησή της πραγματοποιήθηκαν οι απαραίτητες εξετάσεις που ανέδειξαν ότι ήταν ουσιαστικά αναλφάβητη. Οι σχολικοί υπεύθυνοι της πρότειναν να αναβάλει την αποδοχή του απολυτηρίου της και να παρακολουθήσει εντατικά προγράμματα εκπαίδευσης, όμως εκείνη αρνήθηκε. «Αποφάσισα, είχαν 12 χρόνια, τώρα ήρθε η ώρα μου», δήλωσε στο CNN. Το μεγάλο ερώτημα που προκύπτει είναι πώς η Aleysha Ortiz κατάφερε να αποφοιτήσει με άριστα, ενώ δυσκολεύεται να διαβάσει και να γράψει. Ακόμη πιο παράδοξο είναι το γεγονός ότι έγινε δεκτή στο Πανεπιστήμιο του Κονέκτικατ. Η ίδια αποδίδει αυτήν την επιτυχία στη χρήση σύγχρονων εφαρμογών τεχνολογίας, οι οποίες της επέτρεπαν να μεταφράζει το κείμενο σε ομιλία και αντίστροφα. Μέσω αυτών των εργαλείων μπόρεσε να συμπληρώσει ακόμα και την αίτηση εισαγωγής στο πανεπιστήμιο.
Ωστόσο, οι δυσκολίες της δεν σταμάτησαν εκεί. Η φοιτητική ζωή αποδείχθηκε ιδιαίτερα απαιτητική για εκείνη, με αποτέλεσμα να σταματήσει να παρακολουθεί μαθήματα στις αρχές Φεβρουαρίου. Σχεδιάζει να πάρει προσωρινή άδεια για θεραπεία ψυχικής υγείας, ελπίζοντας όμως να επιστρέψει σύντομα στις σπουδές της. Η απόφαση της Ortiz να κινηθεί νομικά κατά του πρώην σχολείου της βασίζεται στην πεποίθησή της ότι οι υπεύθυνοι πρέπει να λογοδοτήσουν για τις αποτυχίες του εκπαιδευτικού συστήματος. Κατηγορεί τη σχολική διεύθυνση για αδιαφορία και επιδιώκει να αποτρέψει άλλους μαθητές από το να βιώσουν παρόμοιες συνθήκες. «Είμαι ένα πολύ παθιασμένο άτομο και μου αρέσει να μαθαίνω», δηλώνει. «Οι άνθρωποι μου πήραν την ευκαιρία να μάθω και τώρα είμαι στο κολέγιο και θέλω να το εκμεταλλευτώ αυτό. Επειδή αυτή είναι η εκπαίδευσή μου». Η υπόθεση αυτή έχει ανοίξει τη συζήτηση για τα κενά του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος, τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και τον ρόλο της τεχνολογίας στη σύγχρονη εκπαίδευση.
