Αθήνα

°C

kairos icon

Δευτέρα

17

Μαρτίου 2025

alphafreepress.gr / ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ / Νέος Κώδικας Δεοντολογίας στα σούπερ μάρκετ: «Σαφάρι» ελέγχων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέος Κώδικας Δεοντολογίας στα σούπερ μάρκετ: «Σαφάρι» ελέγχων

Νέος Κώδικας Δεοντολογίας στα σούπερ μάρκετ: 'Εκπτώσεις κοροϊδία'' στα ράφια

Από σήμερα, 17 Μαρτίου 2025, ξεκινούν οι οργανωμένοι έλεγχοι από το Υπουργείο Ανάπτυξης για την εφαρμογή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας στις προσφορές και εκπτώσεις των σούπερ μάρκετ. Δέκα ημέρες μετά την έναρξη ισχύος του νέου πλαισίου, οι καταναλωτές αλλά και οι επιχειρήσεις καλούνται να προσαρμοστούν στους νέους κανόνες, οι οποίοι έχουν στόχο τη διαφάνεια στις τιμές και την προστασία των αγοραστών από αθέμιτες πρακτικές. Οι επιχειρήσεις που παραβιάζουν τον Κώδικα θα αντιμετωπίζουν βαριά πρόστιμα, τα οποία ξεκινούν από 5.000 ευρώ και μπορούν να φτάσουν έως 1.500.000 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής εντός πενταετίας, το πρόστιμο μπορεί να αγγίξει ακόμα και τα 3.000.000 ευρώ. Επιπλέον, για σοβαρές παραβάσεις με πρόστιμα άνω των 50.000 ευρώ, θα δημοσιοποιούνται τόσο η επωνυμία της επιχείρησης όσο και περιληπτικά στοιχεία της παράβασης. Βασική αρχή του νέου πλαισίου είναι ότι οι εκπτώσεις και οι προσφορές πρέπει να είναι πραγματικές. Αυτό σημαίνει ότι η τιμή πώλησης ενός προϊόντος πρέπει να είναι χαμηλότερη από τη χαμηλότερη πραγματική τιμή των τελευταίων 30 ημερών.

Εξαιρέσεις για ευαλλοίωτα προϊόντα

Ο κανόνας των 30 ημερών δεν ισχύει για προϊόντα με μικρή διάρκεια ζωής, όπως:

Φρούτα και λαχανικά

Κρέας, γάλα, αυγά και ψάρια

Τυριά, γιαούρτι, αλλαντικά

Βασιλικός πολτός και σαλιγκάρια

Ωστόσο, οι προσφορές και οι εκπτώσεις σε αυτά τα προϊόντα εξακολουθούν να διέπονται από τους κανόνες περί αθέμιτων εμπορικών πρακτικών. Οι πολυσυσκευασίες (π.χ. “2+1 δώρο”, “30% περισσότερη ποσότητα”) μπορούν να διατίθενται χωρίς χρονικό περιορισμό, υπό την προϋπόθεση ότι στο ράφι του καταστήματος υπάρχει διαθέσιμο το μεμονωμένο προϊόν σε επαρκείς ποσότητες. Αν αυτό δεν συμβαίνει, τότε η προσφορά δεν μπορεί να διαρκεί πάνω από 60 ημέρες.

Τι αλλάζει:

  • Το προϊόν δεν μπορεί να βρίσκεται σε μόνιμη έκπτωση μέσω αυτοκόλλητων (“Sticker -1€”).
  • Η τελική τιμή πρέπει να βασίζεται στη χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών (ή στην αρχική τιμή των τελευταίων 60 ημερών αν υπάρχει διαδοχική μείωση τιμών).
  • Μια μόνιμη έκπτωση θεωρείται αθέμιτη πρακτική, καθώς αλλοιώνει την πραγματική τιμή του προϊόντος.

Σε περίπτωση προοδευτικών μειώσεων εντός 60 ημερών, η αναφορά για την έκπτωση γίνεται με βάση την αρχική τιμή πριν από την πρώτη μείωση. Έτσι, αποτρέπεται η τεχνητή δημιουργία εκπτώσεων που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.

Με τη νέα νομοθεσία, στόχος είναι:

🔹 Οι εκπτώσεις να είναι διαφανείς και να βασίζονται σε πραγματικά δεδομένα.
🔹 Να αποφεύγονται οι παραπλανητικές μειώσεις τιμών.
🔹 Οι καταναλωτές να έχουν σαφή εικόνα για το όφελος που αποκομίζουν από μια προσφορά.
🔹 Οι επιχειρήσεις να προσαρμοστούν σε ένα πιο δίκαιο και ελεγχόμενο πλαίσιο.

Η αγορά πλέον λειτουργεί υπό αυστηρούς ελέγχους, με το Υπουργείο Ανάπτυξης να διαμηνύει ότι δεν θα υπάρξει καμία ανοχή σε παραπλανητικές πρακτικές. Οι καταναλωτές καλούνται να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις αγορές τους και να αναζητούν τις πραγματικές εκπτώσεις, συγκρίνοντας τιμές πριν από κάθε αγορά.

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις