Κώστας Καββαθάς: Ένας εκδότης που άνοιξε δρόμους
Σε ηλικία 86 ετών έφυγε από τη ζωή ο Κώστας Καββαθάς, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του ειδικού Τύπου στην Ελλάδα, εκδότης, δημοσιογράφος, αεροπόρος, μηχανικός, αγωνιζόμενος και δημιουργός ενός ολόκληρου κόσμου γνώσης γύρω από το αυτοκίνητο, την τεχνολογία και την αεροπορία. Ο άνθρωπος που ταύτισε το όνομά του με το περιοδικό «4 Τροχοί» και καθιέρωσε την τεχνική δημοσιογραφία στη χώρα, υπήρξε πολυσχιδής προσωπικότητα, με βαθιά παιδεία, αστείρευτο πάθος και μοναδική ικανότητα να συνδέει την τεχνολογία με την αφήγηση. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1939, στα δύσκολα χρόνια της Κατοχής και του Εμφυλίου, όπως συχνά συνήθιζε να αναφέρει. Αποφοίτησε από το 2ο Γυμνάσιο Αρρένων και πολύ νωρίς έδειξε τη γοητεία του για τα αεροπορικά – σε ηλικία μόλις 18 ετών (1957) έλαβε την άδεια χειριστή ανεμόπτερου από το Αεραθλητικό Κέντρο Τρίπολης.
Την επόμενη χρονιά βρέθηκε στο Λονδίνο, όπου φοίτησε στη Σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών του Northern Polytechnic, χωρίς όμως να ολοκληρώσει τις σπουδές του. Αντ’ αυτού, ήρθε σε επαφή με τον συναρπαστικό κόσμο της αγωνιστικής αυτοκίνησης, ο οποίος έμελλε να τον συνοδεύει για όλη του τη ζωή. Η δημοσιογραφική του πορεία ξεκίνησε το 1959 στο περιοδικό «Ταχύτης», διακόπηκε προσωρινά για τη στρατιωτική του θητεία και συνεχίστηκε από το 1963 στην εφημερίδα «Μεσημβρινή», όπου επί τρία χρόνια υπέγραφε τη στήλη του αυτοκινήτου. Εργάστηκε επίσης στα περιοδικά «Άλφα», «Νέο Αυτοκίνητο» και «Auto Εξπρές», όπου μάλιστα ανέλαβε τη θέση του αρχισυντάκτη το 1967.
Ο άνθρωπος πίσω από τους «4 Τροχούς»
Το 1970, μαζί με τη σύζυγό του Σοφία, ίδρυσε τις Τεχνικές Εκδόσεις και κυκλοφόρησε τους 4 Τροχούς, ένα περιοδικό που αποτέλεσε ορόσημο για την τεχνολογία, την οδηγική κουλτούρα και την αγάπη για το αυτοκίνητο. Στη συνέχεια ακολούθησαν σημαντικοί τίτλοι όπως Πτήση & Διάστημα, Ήχος & Hi-Fi, Ram, 2 Τροχοί, αλλά και ο ραδιοφωνικός σταθμός «Εν Λευκώ». Παράλληλα, είχε ενεργή παρουσία στον ημερήσιο και εβδομαδιαίο Τύπο, αρθρογραφώντας στα «Επίκαιρα», στην «Καθημερινή» (1990), στο «Βήμα» (1991–1998) και στο «Πρώτο Θέμα» από την πρώτη του έκδοση έως και το 2012.
Ο Κώστας Καββαθάς ήταν οραματιστής. Το 1994 δημιούργησε τον Techlink, τον δεύτερο ιδιωτικό κόμβο Internet στην Ελλάδα, και το 2000 ίδρυσε το πρώτο Κέντρο Οδικής Ασφάλειας, το Safetrack, στην πίστα των Μεγάρων. Συμμετείχε σε 5 Ράλλυ Ακρόπολις και σε πλήθος άλλων αγώνων, χρησιμοποιώντας το ψευδώνυμο «Πηλέας», ενώ πέταξε με πάνω από 23 τύπους μαχητικών αεροσκαφών. Διετέλεσε μέλος της επιτροπής Car of the Year (COTY) από το 1984 έως το 2004 και δημοτικός σύμβουλος στον Δήμο Αθηναίων με τον συνδυασμό του Αντώνη Τρίτση. Ήταν, επίσης, ο πρώτος που περιέγραψε ζωντανά την προσελήνωση του Απόλλωνα 11 στην ελληνική τηλεόραση, στο πλευρό του Ιάσονα Μοσχοβίτη, από την ΕΙΡΤ. Αργότερα παρουσίασε στο MEGA την πρώτη εκπομπή αυτοκινήτου στην ελληνική τηλεόραση, «Τροχοί και Δρόμοι».
Ο Κώστας Καββαθάς υπήρξε και συγγραφέας, με μεταφράσεις και συγγραφικά έργα όπως:
-
«Porsche – Ο άνθρωπος και τα αυτοκίνητα»
-
«Οδηγώντας – Το βιβλίο του Πραγματικού Οδηγού»
-
«Το Ασημόσπιτο»
Παράλληλα, υπήρξε εμπνευστής του 1ου Ευρωπαϊκού Συνεδρίου για τα Καθαρά Αυτοκίνητα, του Eco-Rally στην Πανεπιστημιούπολη σε συνεργασία με το ΕΜΠ (1997) και της δράσης Φαέθων 2004. Ο Κώστας Καββαθάς δεν υπήρξε απλώς εκδότης. Ήταν εκπρόσωπος μιας γενιάς που οραματιζόταν, δημιουργούσε και τολμούσε. Άφησε πίσω του ένα πλούσιο έργο, ένα εκδοτικό αποτύπωμα γεμάτο γνώση, τεχνολογία, μηχανοκίνηση και πολιτισμό. Η απώλειά του αφήνει ένα δυσαναπλήρωτο κενό. Όμως το έργο του και η επίδρασή του θα συνεχίσουν να εμπνέουν όσους πιστεύουν στη δύναμη της γνώσης, της ακρίβειας και της αγάπης για κάθε τι που κινείται.
