Ποια τα πρόστιμα και οι κυρώσεις
Από τις πιο επικίνδυνες παραβάσεις στους ελληνικούς δρόμους, η παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη εξακολουθεί να βρίσκεται στο επίκεντρο των αυστηρών ρυθμίσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Ο νέος ΚΟΚ, που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από τις 3 έως τις 24 Ιανουαρίου, επιβεβαιώνει τη σοβαρότητα αυτής της συμπεριφοράς, η οποία συχνά συνδέεται με βαριά τροχαία ατυχήματα και απώλειες ανθρώπινων ζωών. Το διοικητικό πρόστιμο των 700 ευρώ για όσους αγνοούν τον κόκκινο σηματοδότη παραμένει αμετάβλητο. Ωστόσο, ένα από τα σημεία που ενδέχεται να αλλάξουν είναι η διάρκεια αφαίρεσης της άδειας οδήγησης, η οποία προτείνεται να μειωθεί από 60 σε 30 ημέρες.
Σε περιπτώσεις όπου η παραβίαση προκαλεί σοβαρό τραυματισμό, ο παραβάτης απειλείται με ποινή κάθειρξης έως και 10 έτη. Αν η πράξη οδηγήσει σε θανατηφόρο δυστύχημα, τότε η ελάχιστη προβλεπόμενη ποινή είναι 10 χρόνια κάθειρξη, γεγονός που αναδεικνύει το βαρύ νομικό πλαίσιο για τέτοιες παραβάσεις.
Πολλοί οδηγοί δεν είναι βέβαιοι για το τι πρέπει να κάνουν όταν εμφανίζεται το πορτοκαλί φως. Ο ΚΟΚ δίνει σαφή απάντηση: υποχρέωση στάσης ισχύει και στο πορτοκαλί, πριν από τη διάβαση πεζών ή, αν δεν υπάρχει τέτοια, σε κατάλληλη απόσταση από τον σηματοδότη ώστε να είναι ορατός. Εξαίρεση υπάρχει μόνο στην περίπτωση που ο οδηγός βρίσκεται πολύ κοντά στον σηματοδότη και η απόπειρα ακινητοποίησης του οχήματος ενέχει κίνδυνο πρόσκρουσης ή ατυχήματος. Τότε επιτρέπεται η συνέχιση της πορείας, πάντα με αυξημένη προσοχή. Όταν το φανάρι εμφανίζεται με διπλό πορτοκαλί σήμα σε παλμική λειτουργία (αναβοσβήνει), τότε ο ΚΟΚ επιβάλλει μείωση ταχύτητας και αυξημένη επιφυλακή. Ο οδηγός οφείλει να παραχωρήσει προτεραιότητα σε πεζούς και οχήματα που διασταυρώνονται, επιδεικνύοντας υπευθυνότητα και σεβασμό στις βασικές αρχές οδικής ασφάλειας.

