Αθήνα

°C

kairos icon

Πέμπτη

05

Ιουνίου 2025

alphafreepress.gr / ΚΟΣΜΟΣ / Χρέωση για χειραποσκευές; Στο τραπέζι της ΕΕ νέοι κανόνες
ΚΟΣΜΟΣ

Χρέωση για χειραποσκευές; Στο τραπέζι της ΕΕ νέοι κανόνες

Αντιδράσεις από οργανώσεις καταναλωτών

Σημαντικές αλλαγές στους κανόνες των αερομεταφορών συζητούνται αυτή την εβδομάδα στις Βρυξέλλες, με τους πρεσβευτές των 27 κρατών-μελών της ΕΕ να εξετάζουν μια αναθεώρηση του κανονιστικού πλαισίου για τις χειραποσκευές και την αποζημίωση σε περιπτώσεις καθυστερήσεων.

Χειραποσκευές υπό «φόρο»

Στο επίκεντρο της διαβούλευσης βρίσκεται πρόταση που προβλέπει τη δυνατότητα χρέωσης για ορισμένες χειραποσκευές στην καμπίνα, με εξαίρεση ένα μικρό αντικείμενο που θα μπορεί να τοποθετείται κάτω από το κάθισμα. Η κίνηση αυτή προκάλεσε αντιδράσεις από ενώσεις καταναλωτών, που επισημαίνουν ότι η πρακτική αυτή παραβιάζει απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, σύμφωνα με την οποία η χειραποσκευή αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της βασικής τιμής του εισιτηρίου. Ο Στίβεν Μπέργκερ, νομικός της Ευρωπαϊκής Οργάνωσης Καταναλωτών (BEUC), τονίζει: «Οι επιβάτες πρέπει να μπορούν να μεταφέρουν μια μικρή βαλίτσα ή σακίδιο χωρίς επιπλέον χρέωση. Χρειαζόμαστε σαφείς και ενιαίους κανόνες». Αντίθετα, η ένωση Airlines for Europe (A4E), που εκπροσωπεί τη συντριπτική πλειοψηφία των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών, θεωρεί την πρόταση μια προσπάθεια εναρμόνισης των πολιτικών για τις αποσκευές και υπερασπίζεται το δικαίωμα των εταιρειών να προσφέρουν διαφοροποιημένες υπηρεσίες.

Νέα όρια για αποζημιώσεις καθυστερήσεων

Ταυτόχρονα, εξετάζεται και η επέκταση του ορίου καθυστέρησης για την καταβολή αποζημίωσης στους επιβάτες. Επί του παρόντος, οι ταξιδιώτες δικαιούνται αποζημίωση για καθυστερήσεις άνω των 3 ωρών, με ποσά από 250 έως 600 ευρώ. Η πρόταση που κατατέθηκε από την πολωνική προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ προβλέπει νέα όρια στις 4, 5 ή και 6 ώρες, ανάλογα με την απόσταση του ταξιδιού. Οι αεροπορικές εταιρείες χαιρετίζουν την πρόταση ως ρεαλιστική προσαρμογή στις λειτουργικές δυσκολίες, υποστηρίζοντας ότι προσφέρει μεγαλύτερο περιθώριο ανταπόκρισης σε έκτακτα περιστατικά, όπως βλάβες ή έλλειψη πληρώματος. Ωστόσο, η BEUC και 16 οργανώσεις καταναλωτών από 12 χώρες κατηγορούν τις αλλαγές ως πισωγύρισμα στα θεμελιώδη δικαιώματα των επιβατών. «Η αποδυνάμωση του κανονισμού για τις αποζημιώσεις στέλνει αρνητικό μήνυμα στους Ευρωπαίους ταξιδιώτες», δήλωσε ο Μπέργκερ.

Το Συμβούλιο της ΕΕ εμφανίζεται διχασμένο: κάποιες χώρες, όπως η Γερμανία και η Ισπανία, αντιτίθενται σε οποιαδήποτε αλλαγή στο καθεστώς αποζημιώσεων, ενώ άλλες στηρίζουν την αναθεώρηση. Αν δεν επιτευχθεί συμβιβασμός, ολόκληρη η μεταρρύθμιση κινδυνεύει να απορριφθεί. Η τελική στάση των κρατών θα διαμορφωθεί πριν από τη συνάντηση των υπουργών Μεταφορών της ΕΕ, με την ισορροπία μεταξύ προστασίας των δικαιωμάτων των επιβατών και ευελιξίας για τις εταιρείες να κρίνεται πλέον σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις