Σε μια από τις πλέον στρατηγικές συνεδριάσεις του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής, υπό την προεδρία του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Κωστή Χατζηδάκη, εξετάστηκε ο συνολικός χάρτης των εθνικών έργων υποδομής – από τους διαπεριφερειακούς οδικούς άξονες έως τις διεθνείς ενεργειακές και τηλεπικοινωνιακές διασυνδέσεις. Στόχος είναι η ενίσχυση της συνδεσιμότητας, η ενεργειακή αυτάρκεια, η ψηφιακή ισότητα και η γεωπολιτική αναβάθμιση της χώρας, με ορίζοντα το 2030.
Οδικό Δίκτυο: Στρατηγικές παρεμβάσεις από την Πάτρα μέχρι την Καβάλα
Με επενδύσεις άνω των 4 δισ. ευρώ, 15 μεγάλα έργα μετασχηματίζουν τον οδικό χάρτη της χώρας. Ξεχωρίζει η ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος (75 χλμ), με το μεγαλύτερο μέρος να παραδίδεται έως τα μέσα του 2025, ενώ στον Ε65 (Λαμία – Εγνατία) απομένει μόνο το τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία (45,5 χλμ) με ορίζοντα το 2026. Παράλληλα, η flyover υπερυψωμένη λεωφόρος στη Θεσσαλονίκη προχωρά με 25% φυσικό αντικείμενο και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2027, αλλά και η αποκατάσταση των ζημιών στη Θεσσαλία μετά τον Daniel, με προϋπολογισμό 919,2 εκατ. ευρώ έως το 2029.
Στην Κρήτη, η κατασκευή του νέου ΒΟΑΚ εισέρχεται σε φάση υλοποίησης, με τρεις επιμέρους εργολαβίες (Χανιά–Ηράκλειο, Χερσόνησος–Νεάπολη και Νεάπολη–Άγιος Νικόλαος) και συνολικό κόστος άνω των 2,2 δισ. ευρώ. Αντίστοιχα, σε εξέλιξη βρίσκονται έργα στρατηγικής σημασίας όπως η Ιόνια Οδός προς Κακαβιά, η παράκαμψη Χαλκίδας, η οδική σύνδεση Καλαμάτας–Μεθώνης, το νέο τμήμα Βόνιτσας–Λευκάδας και η αναβάθμιση του άξονα Δράμα–Καβάλα.
Σιδηροδρομικό Δίκτυο: Οκτώ έργα αναβαθμίζουν την ταχύτητα, την ασφάλεια και τη συνδεσιμότητα
Στον σιδηρόδρομο, ο άξονας Ροδοδάφνη–Ρίο (28,8 χλμ) ολοκληρώνεται με πλήρη σηματοδότηση και ηλεκτροκίνηση, ενώ προχωρά η αναβάθμιση Θεσσαλονίκη–Προμαχώνας και το νέο εμπορευματικό σιδηροδρομικό τόξο Θριάσιο–Σφίγγα που θα αποσυμφορήσει την Αττική από την εμπορευματική διέλευση.
Σημαντικές είναι και οι παρεμβάσεις στη Λάρισα–Βόλο, όπου συνεχίζεται η αποκατάσταση ζημιών από τον Daniel, ενώ η γραμμή Αξιός–Γέφυρα θα αποκατασταθεί για να εξυπηρετεί απευθείας το Θριάσιο προς Ειδομένη. Η σιδηροδρομική σύνδεση με τον 6ο προβλήτα της Θεσσαλονίκης και η νέα γραμμή Νέα Καρβάλη–Τοξότες (με μελλοντική ηλεκτροκίνηση) προσδίδουν στρατηγικό χαρακτήρα στην εμπορευματική πολιτική της χώρας.
Ενεργειακά Δίκτυα: Από την περιφερειακή ανθεκτικότητα στη διεθνή διασύνδεση
Οι επενδύσεις σε ενεργειακά δίκτυα έχουν τετραπλασιαστεί από το 2019, φτάνοντας τα 1,7 δισ. ευρώ το 2024. Σημαντικά έργα, όπως ο αγωγός TAP, η διασύνδεση Ελλάδας–Βουλγαρίας (IGB), αλλά και η εγκατάσταση του FSRU Αλεξανδρούπολης, ενισχύουν τη θέση της Ελλάδας ως ενεργειακού κόμβου της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Ταυτόχρονα, νέα έργα περιλαμβάνουν αγωγούς προς τη Βόρεια Μακεδονία και επεκτάσεις του δικτύου φυσικού αερίου.
Οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις νησιών (Κυκλάδες, Σκιάθος, Κρήτη–Πελοπόννησος και Κρήτη–Αττική) έχουν ολοκληρωθεί ή βρίσκονται στην τελική φάση, ενώ νέες διασυνδέσεις με Δωδεκάνησα και Βόρειο Αιγαίο προγραμματίζονται έως το 2029. Παράλληλα, η Ελλάδα επενδύει σε υποθαλάσσιες διεθνείς διασυνδέσεις με Αίγυπτο και Κύπρο, ενισχύοντας την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης.
Τηλεπικοινωνιακά Δίκτυα: Από το χαλκό στην πλήρη κάλυψη με οπτική ίνα
Το τηλεπικοινωνιακό αποτύπωμα της χώρας μετασχηματίζεται ριζικά. Το 2019 η Ελλάδα βασιζόταν σχεδόν αποκλειστικά σε δίκτυο χαλκού. Σήμερα, το FTTH (οπτική ίνα μέχρι το σπίτι) καλύπτει πάνω από το 50% του πληθυσμού – κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα – και το FTTC (οπτική ίνα μέχρι την καμπίνα) έχει εξαπλωθεί σε όλη τη χώρα, εκτός από τις πιο απομακρυσμένες περιοχές.
Το πρόγραμμα Ultra Fast Broadband (743 εκατ. ευρώ με ΣΔΙΤ) και το νέο Εθνικό Ευρυζωνικό Σχέδιο 2026–2030 στοχεύουν σε 100% πληθυσμιακή κάλυψη με ίνα, 5G SA και σταθερή συνδεσιμότητα ακόμα και σε απομονωμένες περιοχές μέσω δορυφορικών και ασύρματων τεχνολογιών.
Συνολική αποτίμηση και πολιτική προοπτική
Ο συνολικός σχεδιασμός για τις υποδομές αντανακλά την επιδίωξη της κυβέρνησης να θωρακίσει τη χώρα γεωστρατηγικά, να ενισχύσει τη διαπεριφερειακή συνοχή, να επιταχύνει την πράσινη μετάβαση και να διαμορφώσει ένα σύγχρονο ψηφιακό περιβάλλον για πολίτες και επιχειρήσεις. Όπως επισημαίνει η Αντιπροεδρία της Κυβέρνησης, πρόκειται για ένα αναπτυξιακό υπόστρωμα που υπηρετεί τόσο την οικονομική ανάκαμψη όσο και την ευρωπαϊκή εμβάθυνση του ρόλου της Ελλάδας σε μεταφορές, ενέργεια και τεχνολογία.