Νέος ΚΟΚ και όριο ταχύτητας: Στα πόσα χλμ πέφτει πρόστιμο -Θα φτάνει έως 2.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για ένα χρόνο
Με σημαντικές τροποποιήσεις έρχεται ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, καθώς ενισχύεται το πλαίσιο ποινών για παραβάσεις σχετικές με την ταχύτητα, ενώ ταυτόχρονα επανακαθορίζονται τα όρια ταχύτητας εντός αστικού ιστού και στις λοιπές κατηγορίες οδών. Μέχρι και την 1η Ιανουαρίου 2026 παραμένει σε ισχύ το γενικό όριο των 50 χλμ./ώρα στις κατοικημένες περιοχές. Από το 2026 και έπειτα, θα εφαρμόζονται νέα όρια ταχύτητας ανάλογα με την κατηγορία του οδικού δικτύου, εκτός αν προβλέπεται διαφορετικά μέσω σήμανσης. Η υπέρβαση του ορίου ταχύτητας κατά περισσότερα από 50 χλμ./ώρα πλέον επισύρει πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση άδειας οδήγησης για 60 ημέρες. Σε περίπτωση υποτροπής, τα μέτρα αυστηροποιούνται:
-
Πρώτη υποτροπή: 1.000 ευρώ και στέρηση άδειας έως 6 μήνες.
-
Δεύτερη υποτροπή: 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για έναν χρόνο.
Για οδήγηση με ταχύτητες άνω των 200 χλμ./ώρα ή συμμετοχή σε “κόντρες”, προβλέπεται πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για έναν χρόνο. Αν υπάρξει επανάληψη:
-
Πρώτη υποτροπή: 4.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για δύο έτη.
-
Δεύτερη υποτροπή: 8.000 ευρώ και στέρηση άδειας για τέσσερα έτη.
Η υπερβολική ταχύτητα εντάσσεται πλέον στις «πολύ σοβαρές παραβάσεις», ενεργοποιώντας το άρθρο 290Α του Ποινικού Κώδικα. Αν προκληθεί βαριά σωματική βλάβη ή ζημιές σε κοινωφελείς υποδομές, προβλέπεται κάθειρξη έως 10 έτη. Σε περίπτωση θανατηφόρου τροχαίου, η ποινή φτάνει έως και τα ισόβια αν υπήρξαν πολλαπλοί θάνατοι.
Αν δεν σημειωθεί ατύχημα, προβλέπεται:
-
Πρώτη παράβαση: 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες.
-
Πρώτη υποτροπή: 1.000 ευρώ και στέρηση άδειας για 6 μήνες.
-
Δεύτερη υποτροπή: 2.000 ευρώ και αφαίρεση για έναν χρόνο.
Ποινές σε περίπτωση ατυχήματος
-
Πρώτη υποτροπή με ατύχημα: 2.000 ευρώ και στέρηση άδειας για 4 έτη.
-
Δεύτερη υποτροπή με ατύχημα: 4.000 ευρώ και στέρηση άδειας για 8 έτη.
Σε όλες τις περιπτώσεις, εφαρμόζονται παράλληλα οι διατάξεις του Ποινικού Κώδικα, ανεξαρτήτως αν είναι πρώτη ή πολλαπλή παράβαση, επισημαίνοντας την πρόθεση του νομοθέτη να αντιμετωπίσει πιο αυστηρά την επικίνδυνη οδήγηση.
