Brexit - ΕΕ: Αυτό θα είναι το κόστος για Βρετανία και ΕΕ αν δεν καταλήξουν σε εμπορική συμφωνία
Brexit – ΕΕ: Οι διαπραγματεύσεις Βρετανίας – ΕΕ για την εμπορική συμφωνία που θα διέπει τις σχέσεις τους στη μετά-Brexit εποχή έχουν κολλήσει γι’ άλλη μια φορά. Μετά από ένα έντονο Σαββατοκύριακο οι διαπραγματεύσεις εξακολουθούν να σκαλώνουν στα τρία γνωστά θέματα: την πρόσβαση των Ευρωπαίων αλιέων στα βρετανικά ύδατα, τη διασφάλιση εγγυήσεων για την καθιέρωση όρων ισότιμου ανταγωνισμού μεταξύ της ΕΕ και της Βρετανίας και το καθεστώς επίλυσης των διαφορών που θα προκύπτουν από την εφαρμογή της μετά-Brexit εμπορικής συμφωνίας.
Κι οι ελπίδες για την απεμπλοκή τους στηρίζονται πλέον στη συνάντηση της ύστατης ευκαιρίας που θα έχει τις επόμενες ημέρες στις Βρυξέλλες ο Μπόρις Τζόνσον με την πρόεδρο της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν καθώς το Ηνωμένο Βασίλειο ετοιμάζεται να αποχωρήσει στις 31 Δεκεμβρίου από την κοινή αγορά της ΕΕ και την τελωνειακή ένωση. Τι θα σημάνει όμως για τη Βρετανία και την ΕΕ αν οι δύο πλευρές αποτύχουν τελικά να τα βρουν;
Ως μέλος της ΕΕ η Βρετανία μετέχει σε μια ενιαία αγορά άνω των 450 εκατ. Ευρωπαίων καταναλωτών κι η Ένωση είναι ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος του Ηνωμένου Βασιλείου, αφού σ’ αυτήν κατευθύνθηκε πέρυσι το 43% των βρετανικών εξαγωγών. Αν δεν τα βρει το Λονδίνο με τις Βρυξέλλες, τότε όπως εξηγεί η DW, οι εμπορικές σχέσεις των δύο πλευρών θα διέπονται από την 1η Ιανουαρίου από τους κανόνες, που θέσπισε ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου το 1995. Η Βρετανία θα αρχίσει να καταβάλλει δασμούς για τις εισαγωγές από την ΕΕ και αντιστρόφως.
Μεγάλες αυξήσεις στις τιμές καταναλωτικών προϊόντων
Οι αυξήσεις στους δασμούς των τροφίμων μπορεί να επιβαρύνουν αρκετά την τσέπη των καταναλωτών στη Βρετανία, όπου τα σούπερ μάρκετ αναμένεται να βρεθούν αντιμέτωπα με πρόσθετα κόστη της τάξης των 3,1 δισ. λιρών ετησίως σύμφωνα με το British Retail Consortium. Υφάσματα, κρέατα και ζωικά προϊόντα, τρόφιμα και ποτά περιλαμβάνονται στη λίστα των εισαγόμενων προϊόντων, οι τιμές των οποίων αναμένεται να αυξηθούν περισσότερο – τουλάχιστον κατά 20%. Αλλά και στα οχήματα που κατασκευάζουν και εξάγουν βρετανικές αυτοκινητοβιομηχανίες στην ΕΕ αναμένεται να επιβληθούν δασμοί της τάξης του 10% (έως και 5,7 δισ. ευρώ ετησίως- ενώ στα γαλακτοκτοκομικά προϊόντα φόροι της τάξης του 35%.
Ο τομέας των υπηρεσιών στη Βρετανία, που αντιστοιχεί στο 80% του ΑΕΠ της χώρας, θα χάσει το δικαίωμα εξυπηρέτησης πελατών στην ΕΕ και για να διατηρήσουν την πρόσβασή τους στην αγορά αυτή βρετανικές εταιρείες ίσως αναγκαστούν να ανοίξουν γραφεία στην Ευρώπη, όπως ήδη έχουν κάνει ορισμένες. Πέραν τούτου η Βρετανία θα αποκοπεί και από την αγορά ενέργειας στην ΕΕ. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Allianz οι τιμές εισαγόμενης ενέργειας στη Βρετανία μπορεί να αυξηθούν συνολικά κατά 15% λόγω των υψηλότερων δασμών, της αναμενόμενης υποτίμησης της αξίας της λίρας – που ήδη κλυδωνίζεται στην προοπτική ενός “no deal”- καθώς και γραφειοκρατικών εμποδίων. Αναλυτές προβλέπουν μια υποχώρηση του βρετανικού ΑΕΠ κατά 5% και μια μείωση κατά 15% των συνολικών εξαγωγών της χώρας.