Η Ελλάδα έχει 300 μέρες το χρόνο ηλιοφάνεια και αν κάποιος κατοικεί ή κινείται στα νότια της χώρας, σε νησιά ή στις πρωτεύουσες των νομών, μπορεί να μην έχει φορέσει ποτέ χειμερινά ελαστικά στο αυτοκίνητό του. Για τις δύσκολες μέρες, μετρημένες στα δάκτυλα του ενός χεριού, που θα προκύψει κάποια μεγάλη κακοκαιρία με χιονοπτώσεις, το πιο σύνηθες είναι να καταφύγει σε ένα σετ αλυσίδες. Εάν όμως ζει σε ορεινές περιοχές, υπάρχει μεγάλο ενδεχόμενο να έχει χρησιμοποιήσει χειμερινά ελαστικά και να έχει ζήσει από πρώτο χέρι την αποδοτικότητά τους στις χαμηλές θερμοκρασίες και τους χιονισμένους δρόμους.
Το χειμερινό ελαστικό ή χιονολάστιχο ή αλπικό λάστιχο, είναι ουσιαστικά το ίδιο πράγμα. Πρόκειται για λάστιχα σχεδιασμένα να λειτουργούν σε ένα ορισμένο πλαίσιο συνθηκών και να ανταποκρίνονται στις χειμερινές απαιτήσεις ενός ηπειρωτικού κλίματος. Υπάρχουν και πιο “σκληροτράχηλα” χειμερινά ελαστικά, τα σκανδιναβικά (Nordic), που είναι φτιαγμένα για την αντιμετώπιση ιδιαίτερα ακραίων, πολικών συνθηκών και διατίθενται με και χωρίς καρφιά.
Τα ελαστικά που έχουν σχεδιαστεί να έχουν καλή απόδοση κάτω από δύσκολες χειμερινές συνθήκες φέρουν ειδική σήμανση
Το χειμερινό ελαστικό λειτουργεί σωστά όταν η εξωτερική θερμοκρασία πέσει κάτω από τους 7 βαθμούς Κελσίου, ακόμη κι αν η άσφαλτος είναι στεγνή, ενώ είναι αρκετά αποδοτικό όταν συναντήσει χιόνι ή/και πάγο στο δρόμο. Από την άλλη, το κοινό (θερινό) ελαστικό που παρουσιάζει μεγάλο βαθμό πρόσφυσης σε υψηλές θερμοκρασίες πέλματος, είναι ιδιαίτερα αναποτελεσματικό σε χαμηλές θερμοκρασίες, όπου το πέλμα του γίνεται σκληρό και άκαμπτο.
Τα ελαστικά που έχουν σχεδιαστεί να έχουν καλή απόδοση κάτω από δύσκολες χειμερινές συνθήκες φέρουν ειδική σήμανση. Η μόνη επίσημη εγγύηση ότι το λάστιχο έχει πραγματικές ικανότητες το χειμώνα είναι η επιγραφή 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake) στο προφίλ του.
Αν το όχημα δεν κινείται τακτικά σε δρόμους με χαμηλές θερμοκρασίες ή χιόνια, δεν χρειάζεται να τοποθετήσουμε ελαστικά της κατηγορίας αυτής διότι θα υποστούν μεγαλύτερες φθορές το καλοκαίρι και θα έχουν μειωμένη απόδοση σε σχέση με τα αντίστοιχα θερινά. Επίσης, το κόστος μιας τετράδας χειμερινών ελαστικών κυμαίνεται από τα 200 έως τα 400 ευρώ και προϋποθέτει χώρο φύλαξης για τους ζεστούς μήνες.
Από την άλλη, οι φθηνότερες αλυσίδες υπόκεινται επίσης σε ειδικούς κανονισμούς και μπορούν να φορεθούν μόνο όταν υπάρχει χιόνι στον δρόμο. Σε αυτήν την περίπτωση, ο οδηγός δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 50 χλμ./ώρα. Ακόμα, καλό θα είναι να σιγουρευτεί ότι είναι συμβατές με τα καλοκαιρινά λάστιχα που φοράει ήδη το αυτοκίνητό του.
Οι αλυσίδες τοποθετούνται στους κινητήριους τροχούς και δεν μπορούμε να κινούμαστε με αυτές όταν δεν υπάρχει χιόνι στο οδόστρωμα. Σε μια τέτοια περίπτωση τραυματίζουμε τα ελαστικά μας, ταλαιπωρούμε την ανάρτηση και δεν επιβραδύνουμε σωστά και αποτελεσματικά.